eitaa logo
معاونت تهذیب دارالعلم آیت الله اعتمادی
69 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
389 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ا📢مروز 23 ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله ملا احمد نراقی میباشد. شادی روحش قرائت فاتحه فراموش نشود.
اطلاعات فردی نام کامل: احمد بن محمد مهدی بن ابی ذر نراقی لقب: فاضل نراقی • ملا احمد تاریخ تولد: ‏۱۱۸۵ ق زادگاه: نراق کاشان تاریخ وفات: ۲۳ ربیع‌الثانی سال ۱۲۴۵ ق محل دفن: حرم امیرالمؤمنین شهر وفات: کاشان خویشاوندان سرشناس: ملا مهدی نراقی اطلاعات علمی استادان: ملاّ مهدی نراقی • سید مهدی بحر العلوم • شیخ جعفر کاشف الغطا شاگردان: شیخ مرتضی انصاری • محمدباقر هزارجریبی • حاج میرزا ابوالقاسم کاشانی محل تحصیل: کاشان • نجف تألیفات: عوائد الأیام • مستند الشیعة • معراج السعادة • عین الأصول سایر: مرجعیت فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی سیاسی: رهبری مردم علیه قوای روس اجتماعی: مبارزه با انحرافات
هدایت شده از ندای تهذیب
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌ سخنران: آیت الله علی مشکینی "ترک گناه ولو صغیره" انسان گاهی مرتکب خلاف اخلاق و گناه می‌شود که جبرانش لازم است و آن با دعاهای شما در اوقات خلوت، با مناجات‌هایتان و با زیارت‌نامه‌های مخصوصی که برای امامان (ع) انجام می‌دهید،‌ حاصل می شود. تمام این اعمال موجب می‌شود که قلبتان جلا پیدا کند. ابن مسعود روایتی از رسول اکرم (ص) بیان می‌کنند: "اتقوا المحقرات من الذنوب،‌فانها منحقه للخیرات"؛ گناه نکنید ولو گناه کوچک که وسیله پاک کردن خیرات شما می‌شوند. کارهای خیر را گناه محق و محو می‌کند. گاهی گناه موجب می‌شود که او می‌توانست بعضی شبها با خداوند متعال ارتباط برقرار کند، ولی محروم می‌شود. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه314، آیات 38 تا 51 🗓1399/09/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
235.pdf
113.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅دعا؛ سبب جلب رحمت پروردگار 🗓1399/09/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: پرهیز از ظلم به همسر شماره21 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺خانه سبز / قسمت ششم / عشق چیست؟🌺 عشق چیست؟ از گذشته های دور « عشق » از جذاب ترین واژه های ادبیات و فرهنگ انسانی است ! به قول « ویل دورانت » در کتاب « لذات فلسفه » هر کتابی یا مجله ای را که می گشایید ، و در عصر بعد از ویل دورانت یعنی در موج فن آوری اطلاعات ( IT ) هر صفحه ی اینترنتی را که باز می کنید از عشق سخنی به میان می آید ! به راستی عشق چیست ؟ شاید عشق همان محبت مدیریت نشده است ! کتاب « دیروز من ، امروز ما » عشق را یک پروسه و فرآیند شش مرحله ای می داند که از یک میل ساده آغاز شده و گام گام عاشق را به سوی خویش فرا می خواند ! عشق را می توان جاذبه و کشش قلبی انسان به سوی کمال و جمال دانست ؟ ! زیبایی یکی از کمالات است و زیبایی مطلق خداست ! عشق را جز با عشق نمی توان شناخت . عشق را جز عاشق نمی تواند درک کند . عارفان از مثال جذب پروانه به سوی شمع بسیار استفاده کرده اند : بلبل به چمن ز آن گل رخسار نشان دید پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید این بیت اشاره به جذبه عاشق به سوی معشوق دارد . کشش شاخ و برگ درختان به سوی نور ، و یا کشش انسان وقتی که در تاریکی قرار می گیرد و هر نقطه ی نورانی او را به سمت خود می کشد ، حیواناتی مانند : سوسک که به طرف تاریکی کشش دارند ، حیواناتی که به طرف جریان ها و میدان های مغناطیسی کشش پیدا می کنند مانند : ماهی هایی که به کمک ایجاد حوزه های مغناطیسی در دریا به دام صیادان می افتند ، کوچ پرندگان که به سمت و سوی خاصی کشش دارند ، و کششی که شناخت و ادراک ذهن در آن نقشی ندارد همه از این دست می تواند باشد ! عشق قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی مطلق سوق می دهد . انسان با تمام وجود به سمت نور و مطلق کشیده می شود . عشق کشش قلب انسان به سوی خداوند است ! چرا عشق که می باید متوجه خدا باشد به انسان ها وابسته می شود ؟ عشق به سمت نشانه هایی از جمال و کمال الهی در انسان ها متوجه می شود ، انسانی که هنوز نمی تواند درکی از جمال و کمال مطلق داشته باشد لاجرم به سوی جمال های عینی و قابل رؤیت کشیده می شود و به سوی کمالات و عواطف انسانی که نشانه هایی از رأفت الهی در وجود انسان هستند سوق پیدا می کند ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت دوم) »»» نقش و جایگاه تربیتی خانواده🌺 نقش و جایگاه تربیتی خانواده از آنجا که در اندیشه امام خمینی رحمه الله، پرورش انسان ها به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مسئله به شمار می آید، ایشان از هر امکان و موقعیتی برای پیشبرد این آرمان مقدس استفاده می کرد. از منظر امام رحمه الله، نه تنها نهادهای مشخص تربیتی در این زمینه نقش مهم و اساسی دارند، بلکه ایشان برای دیگر نهادهایی که تا قبل از انقلاب به ظاهر نقش و ارتباط چندانی با این مسئله نداشتند، نقش و کارکرد تربیتی قائل می شود. برای مثال، نهاد حکومت، نهاد صدا و سیما، مطبوعات و حتی نهاد زندان ها که امام رحمه اللهبرای هر کدام به تناسب کارشان، نقش و کارکردی تربیتی قائل بود. حال که امام رحمه الله به نهادهای عادی و به ظاهر غیر تربیتی نگاهی تربیتی داشته است و چنین کارکردی را از آنها انتظار دارد، برای نهادهایی تربیتی همچون خانواده و مدرسه که در این زمینه بالاترین اهمیت را دارا هستند، نقش بیشتری قائل بود و انتظارات بالاتری داشت. حضرت امام رحمه اللهبارها بر چنین نقشی تأکید می کرد و خانواده را اولین خاستگاه تربیتی کودک می دانست: «خانواده شما باید مدرسه باشد؛ تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالان مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید بیشتر آنها را تهذیب کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 140.) «دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود».(تبیان، ج 8، ص 123.) «شما مسئول هستید. مسئولیت بزرگ است. یک انسان درست ممکن است یک عالم را تربیت کند، یک انسان غیرسالم و یک انسان فاسد، عالم را به فساد می کشد. فساد و صلاح از دامن های شما و از تربیت های شما و از مدارسی که شما در آنجا اشتغال دارید، از آنجا شروع می شود».(صحیفه نور، ج 8، ص 241.) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.» ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
🍂سلسله مباحث: شماره 13 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك (قسمت سوم) نقطه مقابل صفت وقار در فرهنگ روایی شیعه، مفهوم خفّت و خُرق یا سبك‏سری است. در این روایات «خرق» به عنوان یك صفت زشت و نشان نادانی عنوان شده است . امام علی علیه‏السلام در بیان علت آن فرموده‏اند: لِیكنْ شِیمَتُك الْوَقَارَ فَمَنْ كثُرَ خُرْقُهُ اسْتُرْذِلَ؛ سنگینی و آرامش، باید سیره تو باشد؛ زیرا هر كس سبك‏سری‏اش زیاد باشد، پست شمرده می‏شود. و نیز فرمود: عَظِّمُوا أَقدَارَكم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِی مِنَ الْأُمُورِ؛ با در گذشتن از امور پست، ارزش خود را بزرگ دارید. از این دو روایت، به دست می‏آید كه انجام كارهای سبك، انسان را در نظر دیگران خوار می‏گرداند و مؤمن نباید كاری كند كه در نظر دیگران جایگاه و بزرگی خود را از دست بدهد. بنابراین، انجام كارهای سبك ـ مانند گیر دادن به امور كوچك، شوخی زیاد یا بازی كردن با ریش ـ برای مؤمن زیبنده نیست: ایاكَ وَ ما یستهجَن مِنَ الكَلامِ فَانَّه یحبِسُ عَلَیكَ اللِئامَ وَ ینَفِّرُ عَنكَ الكِرامَ؛ از كلمات مستهجن بپرهیز كه انسان‏های پست را دور تو جمع می‏كند و انسان‏های كریم را از تو می‏رماند. مطابق این بیان نورانی، مؤمن باید به گونه‏ای زندگی كند كه انسان‏های پست به او رغبتی نداشته باشند؛ اما در مقابل، انسان‏های كریم از انس و مصاحبت و پیوند با او خرسند باشند. بنابراین، هر كاری كه باعث شود پست‏فطرتان و فرومایگان به ما روی آورند و كریمان و بلندهمتان از ما ببرند، ناروا است. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: النّفسُ الدّنیةُ لاتَنفكُّ عَنِ الدِّنائاتِ؛ كسی كه فرومایه و دنی النفس است، همواره به كارهای پست می‏پردازد. هم‏چنین می‏فرماید: اَعجَزُ النّاسِ مَن قَدَرَ عَلی أن یزیلَ النَّقصَ عَن نَفسِهِ و لَم‏یفعَل؛ عاجزترین مردم، كسی است كه می‏تواند نقایص خود را برطرف سازد و این كار را نكند. در پایان، لازم است تذكر داده شود كه در تشخیص مصداق رفتار سبك نباید جمود ورزید؛ گاهی یك رفتار به ظاهر كودكانه، به واقع رفتاری حكیمانه است و مصداق لغو و لهو و لعب قرار نمی‏گیرد. برای مثال بازی كردن با كودكان اگر به هدف رفع نیاز عاطفی آنان و یا تعلیم و تربیت باشد، لغو نیست. بازی پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و امام علی علیه‏السلام با كودكان، هرگز دلالت بر بچگی و كم‏خِرَدی آنان ندارد و از سر هوس كودكانه نیست. پیامبران الهی همواره مراعات سطح فكری مخاطبان خود را می‏كردند و خود را تا آستانه رشد آنان تنزل می‏دادند. این ویژگی به جهت مدارا و از باب تعلیم و تربیت امت بوده است. همراهی حضرت ابراهیم با اهل شرك در پرستش ماه، ستاره و خورشید از همین قبیل است. این قبیل كارها، معمولاً در شرایط عادی بدون هدف و كودكانه‏اند؛ اما در شرایط خاصی ممكن است غرض حكیمانه‏ای بر آن مترتب باشد و به جهت همان غرض، توصیه یا ضرورت یابد. بنابراین، نمی‏توان به صورت كلیشه‏ای ادعا كرد: «بالا رفتن از درخت همواره بد است» بلكه باید گفت: «رفتار بدون هدفِ كودكانه زیبنده بزرگ‏سالان نیست و بالا رفتن از درخت اگر چنین باشد ـ كه غالبا چنین است ـ بد است» اما اگر غرض عقلایی بر آن مترتب باشد ـ مثلاً هنگام كمك به دیگران، رفع خطر، دیدبانی دشمن یا چیدن میوه ـ اشكالی ندارد؛ بلكه توصیه یا ضرورت می‏یابد . ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com