(تواضع آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی)
استاد قرائتی فرمودند: مرحوم آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی شنید که یکی از علما از او ناراحت است. شبی به در خانه او رفت و گفت:( اگر از من ناراحتی چرا قهر می کنی؟ بیا عیب مرا بگو تا من عیبم را رفع کنم.) آن عالم بزرگوار گفت: با این روحیهای که شما دارید حقا شایسته مرجعیت هستید.
📙کتاب گنجینه معارف2ص571
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
👇👇👇
🕊کانال گنجینه عرفان 🕊
@ganjeneh_marefat
پیج اینستاگرام⤵️⤵️⤵️
http://instagram.com/dar_mahzare_olma
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨﷽✨
🔴 طلاب و منبری ها ده بار بخوانند
✍صدیق ارجمند، خطیب توانمند، مرحوم حاج سیدمحمد باقر محمدی نسب، عاشق شیفته و محبّ دلباخته ی خاندان عصمت و طهارت و از شاگردان مرحوم علامه سید موسی_زرآبادی " قدس سره " نقل می کرد که :
شبی در عالم رؤیا دیدم که مجلس باشکوهی در محضر پیامبر اکرم برگزار می باشد، خطیبان به منبر رفته، سخنرانی می کنند و حضرت حمزه سیدالشهداء نمره می دهد. امر فرمودند، منبر رفتم و منبر بسیار خوبی ارایه دادم، چون پایین آمدم، حضرت حمزه به من 14 داد، به محضر نبی مکرّم مشرّف شدم و عرض کردم: نمره منبر من حدّاقلّ 18 بود. فرمود: از عمویم بپرس. به خدمت جناب حمزه رفتم و عرض کردم که نمره منبر من حدّاقلّ 18 بود، فرمود: نمره های ما براساس ملاک می باشد، ملاکِ ما در نمره دادن این است که از یک سخنرانی هر مقدارش مربوط به حضرت بقیّه اللّه باشد، به آن مقدار نمره می دهیم.
امیدواریم خطبا، شعرا، مدّاحان و دیگر افرادی که به نوعی در مدیریّت مجالس عزاداری سهیم هستند، به این نکته توجّه کنند و قسمت اعظم سخنان خود را پیرامون حضرت بقیّه اللّه، به ویژه دعای برای فرج آن حضرت قرار بدهند.
📚 کتاب اوصيك بهذا الغريب/ علي اكبر مهدي پور. مشخصات نشر : قم : عطر عترت، ۱۳۸۵
💠@harrozbaqoran
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 20
موضوع: بایستههای طلبگی / قسمت اول / شکیبایی و پایداری
اکنون که با فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت و فضای عمومی حوزههای علمیه آشنا شدیم، به بررسی مهمترین هنجارها و بایستههای دنیای طلبگی میپردازیم.
1.. شکیبایی و پایداری
مسیر طلبگی استمرار راه انبیا است و طلبه در راهی قدم نهاده که پیش از او سفیران الهی و بهترین بندگان او آن راه را طی کرده و پشت سر نهادهاند. راهی بس پرشکوه و پرحماسه، راهی سرشار از عظمت و افتخار، راهی سراسر افتخارآمیز و غرورآفرین، راهی هموار و در عین حال دشوار.
پیامبران الهی در راه انجام وظیفه خود، مشکلات فراوانی تحمل کردند، ولی هیچگاه تراکم این مشکلات آنان را از میدان بیرون نکرد. مشکلاتی مانند:
1.. انواع فحشها و توهینها: دیوانه، شاعر[صافات 37: 36]، جادوگر[ذاریات 51: 52]، کاهن[طور52: 29]، احمق[اعراف 7: 66]، دروغگو، متکبر، گستاخ[قمر54: 25]، گمراه[اعراف 7: 606]، حیلهگر[اعراف 7: 123]، مفسد، خرابکار[اعراف 7:127]، متکبر، برتری جو[مؤمنون 23: 24] و.. .
2.. گونههای مختلف تمسخر و بیاعتنایی.
3.. فال بد زدن و عامل بدبختی دانستن.
4.. تکذیب.
5.. تهدید به تبعید و اخراج.
6.. تهدید به شکنجه.
7.. تهدید به سنگسار.
8.. مخالفت صریح و لجبازی.
9.. آزار، ریختن زباله و خاکستر، سنگباران و.. .
روحانیت که میراثدار رسالت انبیا است باید از ابتدا آماده همة این مشکلات باشد.
درگیری میان پیامبران خدا و مخالفان آنان به درازای تاریخ خلقت انسان سابقه دارد، از ابتدای پیدایش بشر در دالان بلند و ممتد تاریخ، دو جبهه حق و باطل در تقابل مستمر بودهاند و همیشه حامیان ارزشها، پاکیها و فضیلتها در معرض مخالفت و بدخواهی بودهاند.
لعن و سلام در زیارت عاشورا و نفی و اثبات در کلمه طیبه لاالهالاالله آموزش اعلام بیزاری و نفرت از جبهه باطل و اعلام وفاداری و حمایت از جبهه حق است. ذکر تاریخ پیامبران گذشته در قرآن همین حقیقت را اعلام و گوشزد مینماید که هر که پیرو آیین پاکان و صالحان است و خود را مانند حسین وارث آدم و ابراهیم و نوح و موسی و عیسی و محمد و علی میداند، باید در راه حمایت از حقیقتها و ارزشها آماده تحمل انواع بلایا و پرداخت همه داراییها و سرمایههای خویش باشد و البته این پایداری و شکیبایی سرانجام به پیروزی نهایی جبهة متقین خواهد انجامید.
بر خلاف نظرهای تنگمایه و سطحی، حرکت انبیا حرکتی ناموفق نبوده و باطل که راه مخالف انبیا است بر تاریخ بشری و سیر آن حکومت نداشته است و این انبیای الهی بودهاند که از آغاز تا کنون توفیق یافتهاند بشر را مجموعاً در همان سیری که خود میخواستهاند هدایت کنند و از این پس نیز تا پایان جهان بر همین قرار خواهد بود.
هر یک از این پیامآورانِ حق در قطعهای از این نوار ممتد تاریخ، بشر را به پیش رانده و سیر او را به سوی هدف خلقت انسان که تعالی و تکامل جامعه بشری است، تسهیل و تسریع کردهاند و هنگامی که پس از روزگاری تلاش و مبارزة بیامان از این جهان به هر وضع و بر اثر هر علتی رخت بستهاند در آخرین نقطة مأموریت و رسالت خود، بار امانت خدایی را به رسول و مأمور پس از خود سپرده، خود چشم بر هم نهادهاند.. . و چنین شده است که در این دوران تاریخ، بشر از همیشة عمر خود، بر اثر هشیاری و آگاهی ـ که همان نیز آثار دعوت پیامبران است ـ به راه آنان خوشبینتر و به هدف آنان نزدیکتر است.. . بر همین منوال، این سیر طبیعی ادامه خواهد یافت تا روزی که به دست آخرین حجت الهی، آخرین گام در راه تربیت و ارشاد بشر برداشته شده و بشریت بیهیچ مانع و رادعی در بزرگراه تعالی و تکامل بیپایان خویش گام گذارد و با سرعتی بیش از همیشه به حرکت مبارک خویش ادامه دهد.. . و این فرجام واقعی نبوت و راه پیامبران است.
نکته بسیار مهم این است که موفقیت مرحلهای در گرو دو عامل بسیار تعیین کننده است؛ ایمان و صبر. شکستهای اثنای راه بر اثر فقدان این دو عامل و پیروزیهای درخشان بر اثر به کار گرفتن آن بوده است.»
روحانیت شیعه اگر در طول تاریخ با دشمنیها و بدخواهیها مواجه بوده، آن را پدیدهای تازه نمیدانسته و هیچگاه دلسرد و محزون نگردیده است. انواع تهمتها، دشنامها، جسارتها و مخالفتها در راه تحقق آن هدف بزرگ کمترین درسی است که کاروان روحانیت، از قافله سالاران خود انبیا و اولیا آموخته است. آنچه بر پیامبران گذشته آمده، امروز نیز کم و بیش در اجتماع ما دیده میشود و هر که در مسیر آنان است، در معرض آن همه قرار دارد.
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
165.pdf
120.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_پنج
✅ خودشناسی (انسان شناسی)
✏️ عبادت و بندگی؛ هدف خلقت انسان
🗓1399/07/05
🌹 @nedaye_tahzib
شنبه 27.pdf
95.9K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و هفتم (شنبه)
✅ خشم و پرخاشگری 2
❌ سبکهای مقابله با خشم
🗓1399/07/05
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 9
موضوع: تماشای قرآن
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
D1737367T10798471(Web).mp3
2.42M
#شنبه_های_قرآنی
موضوع: پاسخگویی به شبهات کرونایی از قرآن / قسمت دوم: نگاه خود را درست کنیم
سخنران: حجت الاسلام محسن قرائنی
در قرآن دو نوع زلزله ذکر می شود. یکی زلزله زمین است یکی هم مردم به هم می ریزند(عقایدشان به هم می ریزد)
ما باید در حوادث و سختی ها نگاه خود را درست کنیم. تا سختی نباشد رشد نمی کنیم. ما باید به مسیرمان باور داشته باشیم. در امتحان هم تلخی هست و هم شیرینی. توقع ما اگر عوض شود هم از خدا راضی شده، تسلیم شده و به آرامش می رسیم.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
15.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شنبه_های_قرآنی
تفسیر آیه 8 سوره بلد با موضوع قضاوت
خداوند چشم را با ظرافت تمام آفریده است، اما چشمی که با این ظرافت کار میکند گاهی خطا میکند؛ سراب میبیند و یا استخر عمیق را کمعمق میبیند. انسان با شنیدن یک حرف و یا دیدن ظاهر فردی نباید به قضاوت بپردازد چون خطا ممکن است. جواد فروغی، قاری بینالمللی کشور با تدبر در آیه ۸ سوره مبارکه بلد، موضوع قضاوت و علنی کردن آن را در ویدیویی تماشایی به تصویر کشیده است که مشاهده میکنیم.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
موضوع: قرآن مجسم
در قرآن کریم گاه پیامبر مکرم اسلام به صفاتی متصف شده است. با ژرفنگری در اینگونه آیات، این اوصاف را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: صفاتی که مختص خود پیامبر اسلام است؛ مانند صفت «خاتم الانبیاء» که در آیه مبارکه 40 سوره احزاب آمده است:
»مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ«.
اما دسته دیگر از صفات، مشترک میان آن حضرت و قرآن کریم است؛ چنانکه گویی او کتاب و قرآن مجسم است. ما در اینجا هفت صفت مشترک را برشمردهایم که بدین قرار است:
1.. کرامت: هم قرآن با وصف «کریم» آمده و هم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله:
قرآن: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ واقعه/77.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ تکویر/19.
2.. مبشر بودن: بشارت به رحمتهای الهی و نعمتهای با عظمت پروردگار:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی .... وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ .... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً ... سبأ/28.
3.. نذیر بودن: ترساندن انسانها از عاقبت شوم اعمال ناصحیح و گناهان آنان از وظایفی است که خداوند متعال برای این دو کتاب صامت و ناطق خویش بر میشمارد:
قرآن: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَی عَبْدِهِ الْکِتَابَ .... لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ... کهف/1و2.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ انعام/19.
4.. از طرف خداوند آمدن: هر دو از طرف خداوند آمدهاند:
قرآن: قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ مائده/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ... نساء/170.
5.. هدایتگری: یکی از صفاتی که خداوند در سراسر قرآن خود را با آن ستوده، هدایت بندگان است (همانند بقره/213، حج/16، نور/46، احزاب/4، زمر/23) که در برخی آیت قرآن کریم می بینیم این دو حقیقت با عظمت، وسیله ای برای هدایت و تجلی هادی بودن خداوند متعال معرفی شدهاند:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ ... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَإِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ شوری/52.
6.. نور بودن: هر دو حقیقت متصف به نور بودن شدهاند:
قرآن: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا تغابن/8.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ ... وَسِرَاجاً مُنِیراً احزاب/45 و 46.
7.. سخن الهی: هر دو سخنی جز وحی الهی ندارند:
قرآن: وَإِذَا تُتْلَی عَلَیهِمْ آیاتنَا بَینَاتٍ قَالَ الَّذِینَ لا یرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یوحَی إِلَی یونس/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَی نجم/3و4.
پی نوشت:
1.. ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص570.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com