eitaa logo
برنامه تهذیبی حوزه علمیه روحیه
72 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
763 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
202.pdf
118.9K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اقسام نفس ✏️2. نفس مسوله 🗓1399/08/12 🌷 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 13 🌷 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی / قسمت اول🌸 خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه است. به همین جهت نقش آن را در میدان کار و اقتصاد نمی توان انکار کرد. مهم ترین دلایلی که باعث شده است در مقوله اقتصاد مقاومتی، به خانواده توجه شود، عبارتند از: الف) کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید ب) مدیریت نامناسب مصرف ج) افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده ☘️کم رنگ شدن نقش خانواده در تولید در گذشته های نه چندان دور، بیشتر خانواده های ایرانی به ویژه خانواده های روستایی و عشایری، هرکدام یک واحد تولیدی به شمار می آمدند. آنان با تولیدات خود به ویژه در صنایع دستی، هنری و مواد غذایی، نه تنها خودکفا بودند، بلکه مازاد تولید خود را به بازار عرضه می داشتند و نقش مهمی در تولید ملی ایفا می کردند. حتی خانواده های شهری با خرید مواد اولیه، بیشتر نیازهای غذایی را خودشان در منزل تهیه می کردند. متأسفانه در سالهای اخیر، کارکرد تولیدی خانواده بر اثر پیروی از الگوهای بیگانه کم رنگ شده است؛ به گونه ای که بیشتر خانواده های ایرانی ترجیح می دهند همه نیازهای خود را آماده از بازار تهیه کنند. حتی وابستگی اقتصادی خانوارهای روستایی که خودکفا و مستقل از شهری ها بودند، روز به روز بیشتر می شود و نیازهای خود را از شهر تأمین می کنند. این در حالی است که بسیاری از تولیدگران کشورهای جهان از جمله برخی کشورهای همسایه با ورود به عرصه تولید خانگی از جمله صنایع دستی و هنری، افزون بر عرضه تولیدات خود به بازارهای بین المللی و معرفی فرهنگ بومی شان، در تولید ملی و اقتصاد کشور خویش نقش مهمی ایفا می کنند. ☘️مدیریت نامناسب مصرف متأسفانه الگوی کنونی مصرف که خانواده های ایرانی با آن مأنوس هستند، الگوی مصرفی نامناسبی است (برون زا). بنابراین لازم است که این الگوی برونزا و ناپایدار به الگویی درون زا و پایدار تبدیل شود. به بیان دیگر، الگوی مصرف باید با تولیدات داخلی، توسعه اقتصادی کشور و منافع ملی، متناسب باشد. هر چند مسئولان در سال های اخیر، با طرح شعارهای ارزشی، مانند «اصلاح الگوی مصرف» و در پیش گرفتن سیاست های اصولی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها کوشیده اند وضعیت مصرف خانوارها را در کشور اصلاح کنند و موفقیت هایی هم در این زمینه کسب شده است ولی لازم است تلاش بیشتری انجام شود تا وضعیت فعلی مصرف به وضعیت مطلوبی برسد. به یقین، حرکت جهادی که در فرهنگ این مرز و بوم ریشه دارد، می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. البته تمرکز مطلق روی خانواده، به تنهایی برای تغییر الگوی مصرف، نه واقعی و نه پذیرفتنی است، بلکه مجاهدت بخش های دیگر را هم می طلبد، ولی واقعیت این است که هر خانوار ایرانی باید الگوی مصرف خویش را در چارچوب منافع ملی و توسعه اقتصادی طراحی کند و به اجرا درآورد. در غیر این صورت، وضعیت نامناسب مصرف تداوم خواهد یافت. ☘️افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده در جامعه اسلامی، افزایش حداکثری رفاه و مطلوبیت خانواده، فقط از طریق تأمین نیازهای مادی به دست نمی آید، بلکه اهمیت نقش خانواده در اقتصاد جامعه (تولید، توزیع، مصرف) آنگاه بیشتر می شود که بدانیم نیروهای خلاق و مبتکر، مدیران کارآفرین و اندیشه های دگرگون کننده مسیر جامعه، جملگی از کانون خانواده برمی خیزند. در واقع، همانگونه که کیفیت مواد اولیه به کیفیت و عیار منابع معدنی بستگی دارد که در دل طبیعت قرار دارند ظهور انسان های ارزشی و مؤثر در عرصه اقتصاد جامعه به تربیت و آموزش خانواده بستگی دارد. مثلاً پرورش فرزندان راست گو و درست کار در خانواده منجر به افزایش کیفیت نیروهای کارآمد در جامعه خواهد شد؛ چون راستگویی و درست کاری در فرآیند تولید کالا موجب جلب اعتماد، کسب درآمد بیشتر، رونق اقتصادی جامعه و دگرگونی در بازار کار خواهد شد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 46 موضوع: 🌷پس از انتخاب تخصص🌷 پس از انتخاب تخصص 1. اگر طلبه پس از یک دوره مطالعه انبوه، در حدود عمومی با دین خدا آشنا شده و تصویر نسبتا روشن و هماهنگی از اندیشه اسلامی به دست آورده باشد، پس از انتخاب تخصص، لازم است عمده توان و زمان خود را - حتی در ایام تعطیل - به موضوع تخصص خود اختصاص دهد. تا هم دانش و توان خود را بیافزاید و هم محصولی برای ارائه آماده سازد. اما اگر این آشنایی حاصل نباشد مطالعات عمومی طلبه پس از انتخاب قطعی گرایش تخصصی هم باید ادامه یابد تا پشتوانه محکمی برای موضوعِ تخصصی او قرار گیرد. اما بعد از انتخاب بهنگام و از روی بصیرت، لازم است فعالیت‏های علمی، یک‌باره در کانون آن رشته متمرکز گردد و از هرزدادن نیروی فراوان فکری در شعبه‏های مختلف پرهیز شود. 2. بلافاصله پس از انتخاب گرایش تخصصی لازم است امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز که به منزله ابزارهای علمی موفقیت در آن رشته محسوب می‌شود جمع‌آوری گردد. یعنی اطلاعات گسترده‌ای که یک متخصص مصمم، جدی و توانا از آن حوزه تخصصی نیاز دارد فراهم‌ آید. این اطلاعات از جمله مشتمل بر این موارد خواهد بود: مراکز، شخصیت‌ها، مهم‌ترین منابع و آثار تولید شده نظیر کتاب‌ها، مجلات تخصصی، مقالات، سایت‌ها، پایان‌نامه‌ها، و نیز فضاهای نوین، موضوعات نوپدید، پرسش‌های مهم، دانشجویان فعال که تیم همراه آینده خواهند بود و.. . تشکیل یک بانک اطلاعات و اطلس جامع دانشی که مشتمل بر این موارد باشد مقدمه‌ای برای شناخت ظرفیت‌ها و استفاده بیشتر از آنها خواهد بود. همچنین فراهم ساختن نگاه‌های درجه 2 به آن حوزه که شامل منابع، روش‌ها، غایات، قلمرو، مبانی، دانش‌های مجاور و.. . باشد می‌تواند بصیرت طلبه را نسبت به آن حوزه تخصصی بالا برد. 3. طلبه در تمرکز بر آن رشته خاص باید تمام دانش‌ها و تخصص‌های مرتبط را شناسایی کرده و فراگیرد و با زبان تخصصی آن علم نیز آشنا گردد. مثلا محقق اخلاق اسلامی لازم است علاوه بر توان استفاده از منابع دینی، در دانش‌های روان‌شناسی، فلسفه اخلاق، معرفت نفس، انسان‌شناسی، علوم تربیتی و عرفان عملی نیز تبحر داشته باشد تا بتواند سخن جامع و استواری عرضه کند. همچنین ظرفیت‌های موجود در دانش‌های دیگر مانند فقه و کلام و اصول و.. . را نیز برای پژوهش‌های اخلاقی به کار گیرد. بی‌شک میان فعالیت علمی و پژوهشی در این عصر و همین فعالیت در 500 سال پیش تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به خوبی شناسایی شود. طلبه نباید از فراورده‌های علمی، پژوهشی، ارتباطی و تکنولوژیک امروز و امکان و فرصتی که این ابزارها در اختیار او قرار می‌دهند محروم و غافل ماند. 4. مهم‌ترین دستاورد چنین تلاش متمرکزی این است که پس از چند سال فعالیت هدف‌مند و تخصصی، طلبه می‌تواند در یک زمینه خاص صاحب سخنِ معتبر، پخته و آتشین باشد. یعنی نوعی مرجعیت علمی یا تخصصی در آن رشته به دست آورده و با تسلط بر همه تجارب گذشته و بهره‌گیری از تلاش دیگران سخن استوار و جامعی در موضوع خود ارائه دهد و با خلاقیت و نوگرایی کار خود را در آن زمینه توسعه بخشد.[3] تخصص، خواه و ناخواه اعتماد و اتکا می‌آورد و دیگران را به خضوع و تسلیم فرامی‌خواند. هرگاه یک متخصص، در زمینه تخصصی خود اظهار نظر می‌کند، دیگران با آرامش و سکون به سخن او گردن می‌نهند و البته به همین نسبت زمینه برای عرضه سخنان سست و بی‌پشتوانه تنگ می‌گردد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خورشید، محمد است و صادق ماه است خورشید همیشه با قمر همراه است یعنی که ولادت امام صادق در روز ولادت رسول الله است 🌸🌸🌸🌸🌸 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🔰 حرکت رسول (ص) 📲 آیدی کانال های ما در تلگرام، ایتا، سروش، بله: ▶️ @einsad 🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری : 🛒 www.zekraa.ir 🔲 پاسخ به سوالات کاربران : 🗨 @ad_einsad
💠 راه سخن موثر 🔻 خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون؛ چرا از هر گروه از ايشان، دسته‏ اى سفر نمی‌كنند تا در كار دين، تفقه کنند و چون بازگشتند قوم خويش را بيم دهند، تا آنان حذر کنند. سوره توبه، آیه ۱۲۲». 🔸 انذار قوم، بعد از بازگشت به سوی قوم است. کسی كه این راه را طی نکرده‏ است، نمی‌تواند سخنى مؤثر بگوید؛ چون اطلاعاتى كه در سلول‏‌هاى مغزى گوینده هست، در سلول‌های مغزی دیگری نیز هست، اگر دل گوینده، بيدار باشد، مطلبی براى ارائه دارد؛ اما اگر مى‏ خواهد با اطلاعات سلول‏‌هاى مغزى ـ كه وقتى او را در قبر مى‏ گذارند، آن سلول‌ها می‌پوسند و اطلاعات از بین مى ‏روند ـ با مردم سخن بگوید، فایده‌ای ندارد. 🔹 علم بايد به جان، سرايت كرده و جزو باورهاي انسان شده باشد تا در قبر از بین نرود. معرفت و باور، غير از دانستنى‏ ها است. خداوند متعال و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ از انسان در سیر توحيد و ولايت، باور می‌خواهند؛ خدا باورى غير از كتاب نوشتن است. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 انذار، كار هر كسى نيست؛ کسی که خودش انذار نشده باشد اگر خودش را در انذار دیگران تلف هم کند، کسی تكان نمى‏ خورد و انذار نمی‌شود. 🔸 انذارِ کسی تأثیرگذار است كه در مرحله اول، خودش انذار شده باشد و تفقّه در دین كرده باشد. خداوند متعال در قرآن کریم اين كلمات را بى‏ حساب و كتاب به كار نمى ‏برد. 🔹 در کلام عربی، الفاظ مشابه، زیاد است؛ ولی خداوند متعال، واژه تفقّه را در این آیه شریفه به کار برده است: «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»؛ یعنی در دين تفقّه كرده و به بصيرت رسيده باشد، بعد هم می‌فرماید: «وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ»؛ یعنی قبل از انذار، تفقه در دین، لازم است. 🔸 خداوند شيخ محمد جواد شکرین را رحمت كند. حجره این پیرمرد در مدرسه صدر بود. ایشان می‌فرمود: «حرکت برگ اين درخت را نگاه كن، خدا آن را حرکت مى‏ دهد؛ نسيمى كه می‌وزد و آن برگ را حرکت می‌دهد، به فرمان خداست». 🔹 ايشان، این کلام را به صورتی بیان مى‏ فرمود كه انسان باور مى‏ كرد؛ چون خود ایشان به این باور رسیده بود. اگر انسان این باور را به دست آورد، خداوند بركت مى‏ دهد؛ چون خداوند، شكور است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 محو موهوم 🔻 سعی و کوشش در مسیر معنویت و رشد اخلاقی مثل ذکر گفتن و عبادات، تمامش باید مقدمه برای محو موهوم باشد. 🔸 در هر فردی به یک نحو، موهوم محو می‏شود که اقرب طرق الی الله هرکسی با دیگری فرق دارد، حال موهوم چیست؟ اکثر قضایای عالم امور وهمی و اعتباری است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌