eitaa logo
برنامه تهذیبی حوزه علمیه روحیه
72 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
763 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*🔵 «أين الرجبيون‏»* *(يادى از حاج ‏آقا رحيم ارباب و حاج ميرزا على ‏آقا شيرازى‏)* 🔽 يادم هست كه در ماه مبارك رجب- در سال ۱۳۲۱كه تابستان بود و به اصفهان رفته بوديم- مى ‏رفتيم به درس آقاى حاج ‏آقا رحيم ارباب كه از بزرگان هستند. 🔽 من اين ذكر را اول بار از اين مرد شنيدم. مى‏ ديدم كه خيلى كند صحبت مى‏ كند و اذكار را بالخصوص خيلى با تأنى و حضور قلب مى‏ گويد: سبحان الله الجليل، سبحان من لاينبغى التسبيح الا له، سبحان ذى‏ العزة والجلال ... مى‏ ديدم اين مرد مرتب اينها را مى‏ گفت. چون پيرمرد بود و نمى ‏توانست روزه بگيرد، آن را با اين جبران مى‏ كرد. 🔽 باز يادم نمى ‏رود كه در همان سالها روز بيست و پنجم رجب بود. ما در مدرسه نيماورد اصفهان بوديم، بعدازظهر بود، خوابيده بوديم، از خواب كه بيدار شديم يك وقت صداى مرحوم حاج ميرزا على ‏آقاشیرازی را شنيدم. ما در آن مدرسه غريبه بوديم، به عنوان تابستان رفته بوديم، ولى طلبه‏ هاى آن مدرسه به مناسبت وفات، از ايشان خواهش كرده بودند، آمده بود براى طلبه ‏ها موعظه مى‏ كرد و بعد هم ذكر مصيبت. 🔽حديث دارد كه در قيامت فرياد مى‏ كشند: «أين الرجبيون‏» رجبيون كجا هستند؟ 🔽 اين مرد با همان آهنگى كه داشت و با آن حال و روحى كه داشت اين تعبير را به كار برد: آن وقتى كه بگويند: *«أين الرجبيون»* و ما در پيشگاه پروردگار شرمسار باشيم، در ماه رجب هيچ چيزى نداشته باشيم و اصلا جزء رجبيون شمرده نشويم، چه خواهيم كرد؟ *🔽 غرض اين است:* *اين ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و اين سنتها در ميان ما بكلى دارد فراموش مى‏ شود.* *ماه رجب مى ‏آيد، بزرگهايمان [متوجه نمى‏ شوند] تا چه رسد به بچه ‏ها.* *كم ‏كم اگر به بچه‏ ها بگوييم ماههاى قمرى را از محرم تا ذى‏ الحجه بشمار، نمى ‏توانند؛* *اصلا فراموش مى ‏كنند كه يك چنين ماههايى هم وجود داشته است.* *ولى به هرحال تكليف هرگز از ما ساقط نمى‏ شود.* ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنائی با قرآن ج 8) ؛ ج‏27 ؛ ص571-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🌙✨اعمال شب ✨🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب آرزوها !! همین آرزومه👇 ببینم ضریحِ حسین ❤ رو به رومه!! خواسته هات بلند باشه... آرزوی بلند خودتم بالا میبره @mawa_shahrood
«لیلة الرغائب» سنّت یا بدعت؟!  با سلام! چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و به‌جاآوردن آن میان مردم، به‌ويژه نسل جوان خیلی رایج شده؛ امّا ظاهراً این اعمال، سندیّت درستی ندارد که در این متن، مختصراً به آن می‌پردازیم. ----- ابتدا بخشی از صحبت‌های آیت‌الله مددی در درس خارج اصول در تاریخ 20/7/1390 را نقل می‌کنیم: «همین صلات لیلة الرغائب كه باز هم سید بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عین اين سند و متن -كه اصلاً متن و سند هم مال آنها{يعني اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی{سنّی} آمده!!... اسمش را هم گذاشته‌اند شب آرزوها!! لیلة الرغائب! يك حديثي است كه آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم مي‌آورد؟!... چون اهل سنّت كه شما مي‌دانيد به چه وضعي نماز تراويح را مي‌خوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع می‌شوند و اين نماز لیلة الرغائب را می‌خوانند؛ يعني لیلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است!! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلي و ليلة الرغائب، درجه دوم!!...» لينك دانلود سخنان آیت‌الله مددي: http://uplod.ir/zfy5t6iz93hx/Madadi-900720.mp3.htm ی http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=4424f9b3a423c2b2a4e45e0814d9da1d ----- براي توضیح بیشتر می‌توان گفت: بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه می‌توان از ابن جوزی و نووي و دیگر بزرگان حدیث اهل‌سنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی ‌بزرگ شمرده‌اند. ابن جوزی می‌نویسد: «هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!» قال النووي‏: «و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منكرتان قبيحتان‏،‏ و لا تغتر بذكرهما في كتاب قوت القلوب ـ لأبي طالب المكي ـ والإحياء ـ للإمام الغزالي ـ ‏،‏ وليس لأحد أن يستدل على شرعيتهما بما روي عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال ‏:‏ ‏{‏ الصلاة خير موضوع ‏}‏ فإن ذلك يختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ‏، ولا يغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ عليه حكمهما من الأئمة فصنف ورقات في استحبابهما فإنه غالط في ذلك... و قال أبو الفرج بن الجوزي‏:‏ صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وكذب عليه.» المجموع (4/ 61). امّا مايه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت می‌دانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد می‌کنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهل‌سنت، آن هم با سندی غیرقابل‌اعتنا موجود است) را نقل و ترویج نموده‌اند؟! پاسخی که به نظر مي‌رسد، این است: ۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده. ۲- علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که به سیّد و قداست او داشته‌اند، این روایت را نقل کرده‌اند. البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملي(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل كرده‌اند: شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلي به بنی‌زهره اجازه داده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند و در پایان می‌گوید: سید بن طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است. علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازه‌نامه علامه حلي به بنی‌زهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تک‌تک راویان را با شرح رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل می‌کند که عبارت‌اند از: 1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛ 2. الحسن بن الدربی: عالم جلیل‌القدر بود؛ 3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل حدیث می‌نویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج 104، ص 123 می‌نویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛ نه دو نفر! و بعد می‌نویسد وی فقیهی صالح بود؛ 4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛ 5. شرف‌الدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛ 6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوان‌بودن راویان با نام علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛ 7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فق
AUD-20210217-WA0038.mp3
2.78M
🔉 بشنوید| در فضیلت و اهمیت لیلةالرغائب همراه با توصیه‌هایی برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از ماه ارجمند رجب استاد فیاض‌بخش ☑️ كانال جلوه نور علوی @jelvehadmin
🌕 هدیه جمعه های کانال مهدویت (۸) 🔴🔵 نماز بسیار پرفضیلت جمعه های ماه رجب 🌺 سيّد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم روایت کرده است كه هر كه در روز جمعه ماه رجب، چهار ركعت نماز بين نماز ظهر و عصر بخواند هر دو رکعت به یک سلام و در هر ركعت: 🔹 سوره «حمد» ۱ مرتبه 🔹 « آية الكرسی» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه 🔹 سوره «توحيد» ۵ مرتبه 🔸 و پس از چهار ركعت ده مرتبه بگويد: 🔺 اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَة 🌕 بنويسد حقّ تعالی برای او از روزی كه اين نماز را خوانده تا روزی كه بميرد هر روزی هزار حسنه و عطا فرمايد او را به هر آيه‌ای كه خوانده شهری در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورالعين و راضی شود از او به غير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد برای او به سعادت و مغفرت. 📚 مفاتیح الجنان/ اعمال ماه
‼️قرائت نماز بدون صوت 🔷س 5261: برای قرائت در نماز اگر الفاظ گفته شود، اما صوت آن شنیده نشود، نماز اشکال دارد؟ ✅ج: تکبیر و حمد و سوره و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود، و اگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سر و صدای زیاد نمی شنود، باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد بشنود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
آیت الله بهجت لزوم ناراحتی برای گرفتاری شیعیان و دعا برای فرج مسلمانان آیا درست است درحالی‌که شیعیان در معرض حمله هستند و به نابودی کشانده می‌شوند، در مستحبات تأمل کنیم که آیا مثلاً حضرت صادق علیه‌السلام در دعای هر روز و بعد از هر فریضه ماه رجب «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِکل خَیر» از اول دعا، انگشت سبابه خود را حرکت می‌داد، یا فقط در هنگام گفتن جمله «یا ذَا الْجَلالِ وَ الاْءِکرامِ». با اینکه «یلُوذُ بِسَبابَتِهِ الْیمْنی؛ با انگشت سبابه دست راست اظهار تضرع و مسکنت می‌نمود» قید دعا نیست، بلکه امر راجحی(یعنی مستحب در مستحب، و به نحو تعدد مطلوب است) است که در تمام ادعیه می‌شود انجام داد. آیا نباید ناراحت باشیم و دعا کنیم و فرج مسلمانان را بخواهیم. هنگامی که یک خلخال از پای ذمیه‌ای بیرون آوردند، حضرت امیر علیه‌السلام فرمود: «فَلَوْ أَن امْرَءا مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا أَسَفاً، ما کانَ بِهِ مَلُوماً؛ اگر شخص مسلمانی از شدت ناراحتی بر این ماجرا جان دهد، به هیچ وجه سزاوار ملامت و سرزنش نیست»؛ یعنی اگر بمیرد، جا دارد! در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲۹ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar در ایتا eitaa.com/tezkar سروش https://Sapp
✅سوره مبارکه و ، صفحه54، آیات 89 تا 5 🗓1399/12/01 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir