eitaa logo
ندای تهذیب فارس
214 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
868 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👇🏿👇🏿 📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚 شماره 5 1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت سوم): نگاه کلی : کتابهایی که در بخش اخلاقی - روائی ،از آنها نام بردیم ، نمونه ای بود از نوشته هایی که به عنوان منابع اخلاقی ، شمرده می شوند. چند نکته را یادآور می شویم : 1- کتابهای اخلاقی - روایی ،از نظم و چینش شایسته و یک نواختی برخوردار نیستند. هر یک از دانشوران این فن ، به ذوق و سلیقه شخصی عمل کرده و نظم و ترتیب را بکار بسته است . ازاین روی شایسته است که مانند کتابهای : فقهی ،اصولی ، فلسفی و غیره ،از نظم و ترتیب همانند، منطقی و گویا بهره مند شوند و با فهرستهای فنی تدوین گردند. 2- برخی ازاین کتابها، سند روایات را بیان نداشته و به گزارش متن آن ، بسنده کرده اند. که این انداختن سند، به هر دلیلی که باشد، کمترین زیانش ، سردرگمی و بی اعتمادی پژوهنده است که وی را در پی گیری مصادر، تصحیح منقولات و پژوهش فزونتر، دچار دشواری می کند. 3- وجود روایات پرسش زا، سنگین ، متاشبه، مغایر یکدیگر و نیازمند به تحلیل ، شرح و توجیه ، اشکال دیگری است که دراین نوشته ها دیده می شود. روایاتی که از مفهوم دشواری برخوردارند و بیشتر مردم ، توان فکری و پذیرش آنها را ندارند. سزاواراست که این گونه روایات با شرح و تحلیل پیرامون شرائط زمانی - مکانی مخاطب و با امام ، و با بهره وری از سائر کلمات معصومین در تفسیر و زدودن شبهه ها، انتشار یابند. 4- پرداختن این مجموعه ها به پاره ای از نیازهای اخلاقی - روانی - آن هم گاه و بیگاه بگونه ای تکراری و مشابه . ازاین رو شایسته است که یک مجموعه منظم و تحقیقی از گفتار و سنت معصومین[ ع] و کلام خداوندی - که در بردارنده تمامی مسائل اخلاقی و روانی انسانی باشد، پدید آید و راه برای پژوهشگران آینده هموار شود تاایشان ، گامهای بعدی را برداشته ، و مطابق نیاز هر زمان و براساس اندیشه و توان فکری و ذوقی طبقات گوناگون جامعه ، آثاری را، به نگارش در آورند. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه272، آیات 43تا 54 🗓1399/08/08 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
272.mp3
479.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه272 🗓1399/08/08 🌺@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
198.pdf
123.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ محاسبه و مراقبه نفس 🗓1399/08/08 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 43 موضوع: استعداد و علاقه شخصی 🌷فرایند تشخیص استعداد و نشانه‌های آن / قسمت دوم🌷 6. با تجزیه و تحلیل رفتارها و احساسات خود، مختصات شخصیتی خود را به دست می‌آوریم. بدین منظور باید در خاطرات گذشته تأمل کنیم، در دوره زمانی نسبتا درازی به خود نظر افکنیم، و نشانگان خاصی را در تاریخ زندگی خود رصد کنیم. این نشانه‌ها به منزله صدای زنگ هشدار باید حساسیت و توجه ما را برانگیزد. مثلا بنگریم که در چه مطالعات یا فعالیت‌هایی غوطه‌ور می‌شویم و از پرداختن به چه نوع کارهایی احساس خستگی و دشواری و دل‌زدگی نمی‌کنیم؟ در چه کارهایی گذشت زمان را درک نمی‌کنیم؟ چه کارهایی را با شتاب و بی‌دردسر انجام می‌دهیم و با کم‌ترین تجربه، در آن به آسانی با موفقیت ظاهر می‌شویم؟ چه کارهایی را ساده و سهل و روان تصور می‌کنیم و در آن جرأتِ اقدام و حوصله ویژه برای استمرار داریم، در مقابل از چه کارهایی نوعا فرار می‌کنیم و رغبت و رمق کافی برای آن نداریم؟ حین مطالعه یا مباحثه کدام مطالب سؤال‌های متعدد و اشکال‌های جدی برای ما پیش می‌آید و از استاد یا مؤلفِ کتاب، مچ‌گیری می‌کنیم؟ در چه موضوعاتی قدرت جذب بالا داریم و ذهن ما به خوبی درگیر می‌شود؟ چه آموزه‌هایی نظر ما را جلب و گوش ما را تیز می‌گرداند و هوش و حواس ما در آنجا زنده‌تر و فعال‌تر عمل می‌کند‌؟ چه موضوعاتی دغدغة مستمر ما می‌گردد و ذهن ما آنرا به سرعت رها نمی‌کند؟ در چه مواردی خلاقیت داریم و نظریات نوین یا ابتکارات قابل توجهی تولید می‌کنیم که اعجاب اطرافیان را برمی انگیزد؟ از کدام سوژه‌ها استقبال جدی می‌کنیم؟ تجزیه و تحلیل و نگاه ما از زاویه چه موضوعی است و در نطق باطنی خود بیشتر با چه کلماتی و با چه نگاهی اظهار نظر می‌کنیم؟ کدام سوژه‌ها برای ما لذت‌بخش است و کدام یک را به تکلّف تحمّل می‌کنیم؟ ویژگی‌ها و نقاط قوت ما در مقایسه با اطرافیان و دوستان هم‌ردیفمان چیست؟ موفقیت‌ها و ناکامی‌های ما چه چیزهایی بوده است؟ در جمع دوستان که قرار می‌گیریم در چه مطالبی بیشتر حضور ذهن داریم و نظر می‌دهیم؟ اکثر کتاب‌هایی که طی مدتی طولانی ـ‌ مثلا سه چهار سال گذشته ـ خوانده‌ایم در چه موضوعاتی بوده است؟ فراوانی کدام یک از مباحث در دست نوشته‌های ما بیشتر است؟ قفسه کتابخانة ما بیشتر شامل چه نوع کتاب‌هایی است؟ در کتاب‌فروشی‌ها نوعا مقابل کدام قفسه‌ها بیشتر درنگ می‌کنیم؟ در ساعات فراغت و نشاط خود جذب چه کارهایی می‌شویم؟ ثبت این ویژگی‌های شخصیتی و تهیه فهرست مکتوبی از این پاسخ‌ها امکان بازخوانی و بررسی دقیق آن را فراهم می‌کند و حساسیت، گرایش، علاقه، سلیقه، جهت‌گیری و ذائقه ما را تا مرز اطمینان‌بخشی آشکار می‌گرداند. البته پاسخ هریک از این سؤال‌ها تنها درجه‌ای از احتمال در ذهن ما ایجاد می‌کند. یعنی هیچ یک از این پاسخ‌ها به تنهایی، نمی‌تواند ما را به استعداد و علاقه ذاتی‌مان منتقل سازد و همواره احتمال می‌دهیم این موضوع به گونه‌ای اتفاقی یا بر اثر عواملِ واسطه متفرقه پدید آمده باشد. اما از تراکم این احتمالات و برداشت یک معدل کلی از این پاسخ‌ها به کشف نهایی نزدیک خواهیم شد. اگر فرض کنیم که اکثر این پاسخ‌ها در زمان نسبتا درازی، همگون و در یک ردة موضوعی قرار داشته باشند در باره ویژگی‌های خود حدس‌های قریب به یقین و قابل اعتمادی می‌زنیم. 7. استفاده از نظر دیگران در این زمینه بسیار مفید است. شنیدن ویژگی‌های خود از زبان دیگران نوعا دقت‌های تازه و دستاوردهای شیرینی را برای ما ایجاد می‌کند. آنچه دیگران از ما می‌بینند و به زبان می‌آورند چه بسا بر خود ما مخفی باشد یا به تفصیل و وضوح آشکار نباشد. دوستان نزدیکی که در دورة زمانی بلندی با ما مرتبط بوده و رفتارها، حساسیت‌ها و اظهار نظرهای ما را دیده یا شنیده‌اند، می‌توانند در کشف برخی از آن نشانگان ما را مدد رسانند. بسیار شایسته است در این زمینه پیش‌قدم شویم و از دوستان اهل دقت یا اساتید نزدیک خود بپرسیم که آنها حساسیت‌ها و علاقه‌های ما را چگونه یافته‌اند و ما را مناسب چه فضاهایی می‌دانند؟ این اطلاعات را نیز به آن یادداشت‌ها بیافزاییم و فهرست ویژگی‌های خود را تکمیل کنیم. 8. علاقه انسان در نوسان و مقداری تابع شرایط بیرونی است. انسان خصوصا در ایام جوانی که آمادگی فراگیری بالایی دارد از آشنایی با هر دانشی و کسب هر مهارتی احساس لذت و رضایت و مالکیت می‌کند. لذا اجمالا هر گونه استعدادی هم دارد. همین مسئله باعث می‌شود امر تشخیص استعداد اندکی دشوار می‌شود و مقداری ضریب خطا ایجاد می‌کند. به این احتمال خطا باید توجه داشت. اما از آن نباید هراسید. اگر اطلاعات فراوانی از قبیل آنچه گفته شد در باره خود فراهم آوریم می‌توانیم بر این احتمال خطا غلبه کنیم. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از معاونت تهذیب مدرسه علمیه جواد الأئمه علیه السلام شهرستان فسا
پیام رهبر انقلاب خطاب به جوانان فرانسه در پی هتاکی ماکرون 🔹جوانان فرانسه! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ 🔹آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ @Farsna
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان فارس
⭕️ بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه در محکومیت اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر گرامی اسلام(ص) بسم الله الرحمن الرحیم 🔸رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آخرین و بزرگ‌ترین پیامبر الهی است که تمامی معارف و آموزه‌های دیگر پیامبران تاریخ را کمال بخشید و جامع‌ترین شریعت الهی را به بشریت تقدیم کرد، پیامبری که خدای عظیم مدال (وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ) قلم 4، را به وی عطا نمود و وی را به‌عنوان مظهر (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ) الانبیاء 107، ستود. آن بزرگ نه تنها فلسفه بعثت خویش را نشر فضائل اخلاقی معرفی کرد (إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ) بلکه قرآن وحیانی را از جانب خدای مهربان جهانیان به‌عنوان برنامه زندگی انسان‌ها به ارمغان آورد که مسیحیان عالم را نزدیک‌ترین دوستان مؤمنان معرفی کرد (وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ) مائده 82 و تکلیف مسلمانان را در برابر بقیه بشریت که به جنگ و تجاوز آلوده نشده‌اند ( عدالت ) و ( نیکی ) دانسته است (لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) ممتحنه8، 🔸شگفت‌آور است که مدعیان تمدن و رؤسای جمهور کشورهایی که صدها سال دستشان به غارت کشورهای شرق و خون میلیون‌ها انسان مظلوم الجزائری و آفریقایی و آسیایی آلوده است به خود اجازه می‌دهند که به بزرگ‌ترین پیامبر رحمت و تندیس اخلاق و حامل کتاب وحی الهی جسارت و اهانت نمایند. و کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفتند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان بنامد. شاید حکمت آن باشد که جامعه بشری احترام ادیان آسمانی و پیامبران الهی و کتب مقدس آنان توسط ملت مسلمان ایران را با این وقاحت و بی‌ادبی غرب پر ادعا مقایسه کند و عمق ارزش‌های اخلاقی دین مبین اسلام بیشتر شناخته گردد. 🔸حوزه‌های علمیه ضمن محکوم کردن لایحه ضداسلامی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از اهانت به قرآن و بزرگ‌ترین پیامبر الهی انتظار دارد که فرهیختگان، شخصیت‌ها و مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر ادیان آسمانی با اقدام عاجل و قاطع خویش راه را بر این آتش‌افروزان بسته و زمینه‌های ارتقای وحدت و تعامل سازنده ادیان ابراهیمی را در جهان فراهم نمایند. ✍️علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم مقدسه https://hawzahnews.com/x92f۵ @howzehfars
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سلسله مباحث «راه و رسم طلبگی»...استاد عالم زاده نوری؛ جلسه هجدهم / قسمت1 ◀️ طلبه انقلابی: ⁉️انقلابی بودن چیست؟ ⁉️انقلابی کیست؟ ⁉️چرا طلبه باید انقلابی باشد؟ ⁉️اگر طلبه و حوزه انقلابی نباشد، چه می‌شود؟ ⁉️چه آفاتی انقلابی بودن و انقلابی ماندن طلبه و حوزه را تهدید می کند؟ ⁉️الگوی طلبه انقلاب اسلامی کیست؟ ✍️مبانی طلبه انقلابی: ✔️ دین به دستورالعمل های فردی منحصر نمانده و برای سعادت اجتماعی هم برنامه دارد. ✔️ طلبه عنصر مسئول وظایف اجتماعی ✔️ نیاز به اراده جمعی انسانی ادامه دارد...⏸ #راه_و_رسم_طلبگی #فعالیت_صنفی_طلبه 🔹معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه🔹
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سلسله مباحث «راه و رسم طلبگی»...استاد عالم زاده نوری؛ جلسه هجدهم / قسمت2 ◀️ اسلام انقلابی؛ اسلام ناب 🖋دو برداشت🤔از اسلام وجود دارد / دو نوع عزادری وجود دارد. 🔷دو نفی موجود در «لا اله الا الله»: ✅ نفی آلهه درون (هوای نفس) ✅ نفی آلهه بیرون (طواغیت) #راه_و_رسم_طلبگی #فعالیت_صنفی_طلبه 🔹معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه🔹
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»» تبعیض قائل نشدن میان دختر و پسر🌺 خانم فریده مصطفوی در این باره می گوید: «آنچه که اصلاً در منزل ما مطرح نبود، دختر و پسر بودن بچه ها بود. همه بچه ها برای امام عزیز بودند. ما هیچ وقت احساس نکردیم که حتی ایشان کدام یک از ما را بیشتر دوست دارند و کدام یک را کمتر. رفتارشان با همه یکسان بود».(پا به پای آفتاب، ج 1، ص 122) با وجودی که امام رحمه الله در رفتار خود هیچ گونه تبعیضی میان فرزندان خود قائل نمی شد، ولی در ظاهر نسبت به دختران لطف بیشتری داشت. در سخنی دیگر، خانم فریده مصطفوی در این زمینه می گوید: «البته ظاهرا نسبت به اولاد دختر اظهار محبت بیشتری می کردند. حضرت امام رحمه الله همیشه محبت و لطف خاصی نسبت به دختران خود داشتند. این امر شاید به خاطر آن باشد که می دانستند که اولاد دخترشان در جامعه آن طور که باید مورد لطف قرار نمی گیرند و جامعه آن طور که شایسته است به طبقه بانوان توجه ندارد. ما همیشه مورد محبت ایشان بودیم».(پا به پای آفتاب، ج 1، ص 122) این رفتار محبت آمیز امام رحمه الله نسبت به دختران در همان ابتدای تولد فرزند دختر مشهود بوده است. برای روشن شدن این واقعیت به خاطرات آقای رحیمیان از اعضای دفتر بیت حضرت امام رحمه الله است، نظر می افکنیم. «در زمستان سال 1363 خداوند فرزند دختری به این جانب عطا فرمود. چند روز بعد از تولد، مادرش او را به بیت معظم له آورد. بعد از انجام کارهای معمول، از محضر امام خارج شدم و نوزاد را برای تشرف به خدمت حضرتشان آوردم. از پله های حیاط بالا می آمدم که توجه حضرت امام به حقیر جلب شد. با تبسم و نشاط کم سابقه اذن دخول دادند. قبل از اینکه سخنی بگویم، فرمودند: «بچه خودتان است؟» عرض کردم، بله! بلافاصله دو دستشان را به علامت تحویل کودک جلو آوردند و هم زمان پرسیدند: «دختر است یا پسر؟» عرض کردم: دختر است. او را در آغوش گرفتند و صورت به صورت او گذاشتند و پیشانی او را بوسیدند و در این حال فرمودند: «دختر خیلی خوب است. دختر خیلی خوب است. دختر خیلی خوب است.» و در گوشش دعا خواندند. سپس از اسم او سؤال فرمودند، به عرض رساندم: آقا اسم برایش انتخاب نکرده ایم. گذاشته ایم حضرت عالی انتخاب بفرمایید و حضرت امام بدون تأمل فرمودند: «فاطمه خیلی خوب است، فاطمه خیلی خوب است، فاطمه خیلی خوب است». 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🌺خانواده سبز🌺 سبز یعنی شاد و خرّم ! سبز یعنی بالنده ! سبز یعنی پویا ! سبز یعنی با نشاط ! ☘️خانواده سبز یعنی : خانواده ای که در آن خودخواهی دیده نمی شود ! خانواده ای که در آن منحنی توقعات و انتظارات به صفر میل می کند ! بزرگواری و گذشت موج می زند ! دریادلی درس اول آن است ! بخل و تنگ نظری در آن راه ندارد ! بی تفاوتی رخت بربسته است ! مهرورزی جایی برای قهر نگذاشته است ! « دوستت دارم » زیاد شنیده می شود ! « کفاف » جای « رفاه » نشسته است ! « خشم » در دریای وجود اعضای آن غرق می شود ! منّت گذاشته نمی شود ! ☘️اگر خواستار چنین خانواده ای هستیم باید : از خود شروع کنیم ! درک درستی از دیگران داشته باشیم ! بزرگوار باشیم ! خوبی های خود را نسبت به دیگران نادیده بگیریم ! گرمای خانه از آتش مهر است و سردی و افسردگی از خودخواهی ، خودمحوری و « خودشیفتگی » ؟ ! کودکان در هفت سال اول زندگی ، خودشیفته اند . یعنی : جاده زندگی را یک طرفه می بینند که فقط خود می توانند برانند و برای دیگران حق « ابراز وجود » و « بیان خویشتن » نمی شناسند ! اما وقتی بزرگ شدند باید دانسته باشند که جاده زندگی دوطرفه است و برای دیگران نیز فرصت ابراز وجود و بیان خویشتن هست . اما گویا برخی آدم ها در بزرگسالی نیز کودکانی خودشیفته اند ! در سیر رشد منطقی تربیت ، کودکان به تدریج « اجتماعی شدن » را می آموزند تا وقتی بزرگ شدند بزرگواری ، درک متقابل ، مهارت هم حسی و همدلی را نیز فرا گرفته باشند . 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com