eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
726 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
7.2هزار ویدیو
734 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مهدی یاور
با عرض سلام.اردوی جهادی طلاب مدرسه فخریه، در راستای کمک رسانی به محرومین شهرستان، جمعه مورخ 16 آبان ماه
هدایت شده از م ه
با سلام همکاران گرامی ساعت کاری مدارس طبق ابلاغ قبل تا پایان آبان ماه ( ساعت۷.۳۰ الی ۱۱.۳۰) خواهد بود معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه کرمان
هدایت شده از ندای تهذیب
تدبّر در قرآن و اهمیت آن «تدبر» در لغت «ژرف اندیشی و عاقبت اندیشی» می باشد این واژه چهار بار در قرآن به کار رفته است: در سه آیه: قرآن کریم مخاطبین خود را به تدبّر در اعماق و مقاصد پیام خویش دعوت نموده است، آهنگ و سیاق این آیات نوعی توبیخ و اعتراض را به همراه دارد: «اَفَلَمْ یَدَّبَّروُا الْقَوْلَ اَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ اباءَهُمُ الاَْوَّلینَ : آیا در (عظمت) این سخن نیندیشیده اند ، یا چیزی برای آنان آمده که برای پدران پیشین آنها نیامده است» ؟ (68 / مؤمنون) «اَفَلا یَتَدَبَّروُنَ الْقُرآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» (24 / محمّد) (پس چرا در این قرآن ژرف نمی اندیشند؟ و اگر از نزد غیرخدا می بود، در آن ناهماهنگی و تضاد بسیاری می یافتند) . مخاطبین این آیات کسانی هستند که به حقانیّت الهی این کتاب به دیده تردید نگریسته و یا منکرِ آن می باشند و نیز کسانی هستند که به تقلید و بدونِ معرفت، به آن ایمان آورده اند، و در حقانیتش اندیشه نمی نمایند. در آیه چهارم، محتوای پرخیر و برکت قرآن را بیان می کند تا به واسطه تدبّر در آن، از برکات عظیم آن بهره مند گردند: «کِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروُا ایاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ اوُلُوا الاَْلْبابِ »(29 / ص) با دقت و تأمل در این آیات و سیاق آن درمی یابیم که: «الهی بودنِ قرآن» بدون «تدبرِ در آن» معلوم نخواهد گشت، و نیز بدون «تدبر در قرآن» نمی توان از ذخائر بیکران و پرخیر و برکت کلام خدا بهره ای جست و هم چنین نمی توان از ظلمت شک و تردید و حیرت و سرگردانی نفاق، خود را رهانید و به ایمانی راسخ و یقینی استوار، دست یافت. و نیز بدون «تدبر در قرآن» عمق و مغز آیات را نمی توان دریافت و به حقایق شگفت انگیز و حیرت آورش پی برد ؛ آن که در آیات به تدبّر می نشیند، می تواند با تمام وجود و با تمام مشاعرش، در جای جای قرآن، حضور خدا را حس کند و دل و جانش را از نور خدا سرشار نماید (تعبیر «لَوَجَدُوا» این معنی را به خوبی نشان می دهد) ؛ در بیان حضرت امیر علیه السلام است که مغز و حقیقت ناب و خالص اسلام را شخص متدبّر درمی یابد : «فَجَعَلَهُ (الاسْلامَ) أمنا لِمَنْ عَلِقَهُ، وَ... وَ فَهْما لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّا لِمَنْ تَدَبَّرَ...». (نهج البلاغه، خ 106) (پس خداوند اسلام را امنیت قرار داد برای آن که بدان متصل شود و... و فهم قرار داد برای آن که تعقل کنند و مغز قرار داد برای آن که تدبّر نماید). این بیانات «نقش اساسی تدبّر» را در وصول به حقیقت قرآن واسلام به مانشان می دهد. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸قرآن در سیره علما، شماره 12 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از در محضر استاد
: 📚کتاب آزادی معنوی؛ ✅ قسمت1 ✍️ کتاب مشتمل برپانزده سخنرانی بوده که در زمان ها و مکان های مختلف ایراد شده و وجه اشتراک همه آنها مسائل معنوی است. ✍️ مباحث کتاب در هشت فصل دسته بندی شده: 1️⃣ فصل اول > به موضوع آزادی معنوی پرداخته که شامل پنج محور اساسی است؛ در محور اول ضرورت آزادی بیان شده، در محور دوم تعریفی اجمالی از آزادی ارائه شده، در محور سوم به اقسام آزادی پرداخته؛ یعنی آزادی معنوی و اجتماعی، در محور چهارم بحثی در مورد وابستگی دو قسم آزادی انجام شده و اینکه آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی امکان ندارد و در محور پنجم راه رسیدن به آزادی معنوی و غلبه من انسانی بر من حیوانی مورد بحث قرار گرفته است. 2️⃣ فصل دوم > به موضوع عبادت و دعا پرداخته که شامل پنج محور است؛ در محور اول به روح عبادت پرداخته شده که آن را یاد و تقرب الهی دانستند، در محور دوم اثر عبودیت مورد بحث قرار گرفته که ربوبیت است، در محور سوم رابطه انسان ها با عبادت و اقسام آنان بیان شده، در محور چهارم بحث در معرفی عبادتن بعنوان یک اصل می باشد و در محور پنجم به بررسی نماز به عنوان یک نمونه از عبادات و اهمیت و آثار آن پرداخته شده. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
📚کتاب آزادی معنوی؛ ✅ قسمت2 1️⃣ فصل سوم > به موضوع توبه پرداخته شده که مشتمل بر پنج محور اصلی است؛ در محور اول به ضرورت توبه بعنوان اولین منزل سلوک پرداخته شده، در محور دوم نگاه روانشناختی به موضوع توبه شده و آن را انقلاب درونی دانسته، درمحور سوم مهلت توبه و چرایی عدم قبول آن در آخرت مورد بحث بوده، در محور چهارم ارکان و شرایط قبول و کمال توبه بیان شده و در محور پنجم نگاه قرآن به توبه و چند نمونه توبه مورد دقت قرار گرفته است. 2️⃣ فصل چهارم > موضوع هجرت و جهاد مطرح شده، که هجرت خودش درپنج محور مورد بحث قرار گرفته؛ محور اول معنا و تعریف هجرت بوده، در محور دوم به محدوده هجرت پرداخته شده که فراتر از زمان و مکان بوده و اینکه راهکاری است برای نجات از محیط فاسد، در محور سوم برداشت غلط متصوفه از هجرت مطرح شده که آن را صرفا قلبی می دانستند، در محور چهارم دایره شمول آیه هجرت و مصادیق آن مورد بحث بوده و در محور پنجم نمونه ای کامل از هجرت و جهاد که امام حسین علیه السلام است بیان شده. مسئله جهاد نیز در چهار محور مورد دقت بوده؛ در محور اول معنای جهاد(درگیری) بیان شده، در محور دوم شرط بودن قصد الهی در جهاد مورد بحث بوده، در محور سوم دو نوع جهاد اکبر و اصغر بحث شده و درمحور چهارم تفسیر انحرافی از جهاد که آن را صرفا درونی میدانند مورد نقدو بررسی قرار گرفته. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: استاد حسین انصاریان "اهتمام به ادای واجبات مالی" یکی از واجبات شرعی، پرداخت خمس و زکات است و چنانچه ادای آنها بر گردن انسان باشد، نباید به خاطر بخل، از پرداخت آن چشم پوشی کند. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از در محضر استاد
📚 کتاب نبرد حق و باطل ✅ قسمت1 ✍️ کتاب مشتمل بر هفت گفتار و سخنرانی بوده که شامل چهار محور اصلی است: 1️⃣ حق و باطل در هستی؛ در حق یا باطل بودن نظام هستی سه نظریه وجود دارد: الف- مادیون؛ که جهان را امری نامطلوب بی هدف میدانند. ب- ثنویت؛ قائل به دوگانگی بوده، نیمی را مطلوب و نیمی را نامطلوب میداند. ج- الهیون؛ خلقت عالم را برحق و خیر و نیکی میدانند. که دلیل آنها ختم شدن شرور به نیستی ها و سر منشا نیستی ها ضعف وجودی مخلوقات و ماهیت داشتن آنان است. 2️⃣ حق و باطل در جامعه و تاریخ؛ در این محور بحث بر سر خود بشر است، که بر حسب جنس خود چگونه موجودی است؟. چهار نظر وجود دارد: الف- ماتریالیست؛ انسان را شریر دانسته و خوب بودن او را در اثر جبر اجتماعی میدانند. ب- رسوو؛ انسان خوب و خیر است، اما باید به طبیعت خود برگردد تا فاسد نشود. ج- مارکسیست؛ که شامل دو اصل نفی فطرت و اصالت اقتصاد است. د- اسلام؛ اصل با خیر است و باطل امری نسبی و تبعی است. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره ۴۸ موضوع: 🌷معرفی چند کتاب مخصوص طلاب🌷 برای مطالعه بیشتر برای آشنایی بیشتر طلاب با هویت روحانی، و دست‌یابی به خودآگاهی صنفی کتاب‌های زیر معرفی می‌شود. بی‌شک مطالعة این کتاب‌ها امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌ها و فرصت‌های موجود را فراهم آورده و سرگردانی و تردید را در موارد فراوانی مرتفع می‌سازد. 1. آخوند باید روحانی باشد؛ توصیه‌های رهبر انقلاب برای حوزه‌های علمیه، تدوین محمدرضا حدادی، تهران: فراندیش، 1385. 2. آداب الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، 1385. 3. آفات الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، ‌1385. 4. ارزش و افتخارات طلبه، محمد عالم زاده نوری، قم: وثوق، 1385. 5. استاد و درس، علی صفایی حایری، قم: هجرت، 1361. 6. پژوهشی در نظام طلبگی، مهدی ضوابطی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1359. 7. پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1373. 8. پیرامون جمهوری اسلامی، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1373. 9. تبیان، دفتر دهم، روحانیت و حوزه‏های علمیه، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379. 10. حوزه، محمدتقی مصباح یزدی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1375. 11. حوزة علمیه؛ هست‌ها و بایدها، سید احمد خاتمی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1385. 12. حوزه‌های علمیه، طرحی نو بر پایة ارزش‌ها، محمدتقی مدرسی، ترجمه حمیدرضا آژیر، نشر بقیع، 1374. 13. حوزه و روحانیت در آینة رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1375. 14. خشت اول، نشریة علمی فرهنگی اجتماعی، معاونت پژوهشی حوزة علمیة قم. 15. درآمدی بر شناخت حوزه و روحانیت، منصور علم‌الهدی، قم: مرکز مدیریت حوزة علمیة خواهران، 1385. 16. ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1376. 17. رسالت روحانیت در دنیای جدید، سید محمد مهدی میرباقری، قم: مؤسسة فرهنگی فجر ولایت، 1385. 18. روحانیت، شهید مرتضی مطهری، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1370. 19. شکل‌گیری سازمان روحانیت شیعه، محمدعلی اخلاقی، تهران: مؤسسة شیعه‌شناسی، 1384. 20. شیوه‏های تحصیل و تدریس در حوزه‏های علمیه، محمدعلی رضایی اصفهانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376. 21. صراط، هدایت تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان، ابوالقاسم علی‌دوست، قم: دارالفکر، 1384. 22. علم دیگر، محمد عالم زادة نوری، قم: وثوق، 1385. 23. گذشته، حال و آینده حوزه در نگاه رهبری، جمعی از نویسندگان مجله حوزه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376. 24. لباس روحانیت؛ چراها و بایدها، محمد عالم زادة نوری، قم: موسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385. 25. مانیفست روحانیت، رضا غلامی، تهران: آفتاب توسعه، 1384. 26. میقات سبز، مهدی هادوی تهرانی، قم: مؤسسة فرهنگی خانه خرد، کتاب همدم، 1380. 27. نهضت‏های اسلامی در صد ساله اخیر، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1370. 28. والله تا حالا نترسیده‌ام (حوزه و روحانیت از دیدگاه امام خمینی)، محمد اسماعیلی، قم: انتشارات سپهر آذین، 1385. 29. ولایت، رهبری، روحانیت، شهید سید محمد حسین بهشتی، بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر بهشتی، تهران: بقعه، 1383. 30.  هویت صنفی روحانی، محمدرضا حکیمی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1360. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com