eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره 10 🌺بمناسبت: درگذشت ، مفسر نهج البلاغه و فیلسوف مسلمان (1377 ه.ش) / قسمت سوم🌺 مهم ترین ویژگی های شخصیت استاد 1.. اخلاص در عمل کسانی که از نزدیک با استاد جعفری حشر و نشر داشتند اذعان دارند که مهم ترین ویژگی شخصیت اخلاقی وی اخلاص و تقوا بوده است . نقل شده وقتی کسی به ایشان می گفت: آرزویم این است که همانند شما در علم و دانش مشهور شوم، استاد با آرامش و تانی خطاب به او می گفت: فلانی! بهتر است انسان گمنام بماند، چرا گمنام بودن هیچ گاه از عظمت آدمی چیزی نمی کاهد . مهم این است که آدمی به تمام حقایق دست یابد . مهم این است که آدمی قدمی که بر می دارد، توام با اخلاص باشد . (9) یکی از نتایج اخلاص مرحوم استاد جعفری این بود که مردم به او علاقمند بودند . در این باره از خود ایشان نقل شده است: روزی در پاچنار تهران راه می رفتم . یکی از فضلای اهل علم مرا دید و گفت: آقای جعفری تو وضع مالی ات که خوب نیست تا حوائج مردم را بر طرف کنی، پست و مقامی هم که نداری، فقط یک طلبه با سواد و پر کار هستی همانند خیلی از طلبه های دیگر! با این حال، تعجب می کنم که تو این اعتبار اجتماعی را از کجا آورده ای که مردم این قدر به تو علاقه دارند؟ گفتم: در کارهایم یک ذره هم خدا را در نظر گرفته ام و ذره ای از کارهایم برای اوست . (یاد یار، ص 121 و 122 ) مقام معظم رهبری در دیدار خانواده استاد جعفری در باره ایشان فرمودند: . . . من وقتی تشییع جنازه ی ایشان و این هیجان مردم و کارهای گوناگون دیگر را دیدم، گفتم واقعا این اثر اخلاص بود و اثر اخلاص همین است . وقتی کسی کاری را محض رضای خدا و بر خاطر اهدافی مقدس انجام می دهد، خدای متعال هم نمی گذارد که بار او بر زمین بماند و ضایع بشود و بلافاصله پاداش آن را می دهد . . . (آفتاب حکمت، ص 2، آبان 1378) 2.. صبر و بردباری یکی از مهم ترین ویژگی های استاد محمد تقی جعفری، صبر و بردباری کم نظیر در راه تحصیل علم بود . وی، علی رغم مواجه شدن با انواع مشکلات و سختی ها در راه علم، به ویژه فقر و مشکلات مالی، از دنبال کردن آموزش علم و دانش دست برنداشت . به گونه ای که حتی در دوران کودکی و نوجوانی برای این که تنگ دستی خانواده مانع ادامه تحصیل او نشود، نصف روز در بازار کار می کرد و نصف دیگر روز به تحصیل می پرداخت . این کار را حتی پس از رفتن به نجف نیز انجام می داد تا به تکمیل تحصیلات موفق شد . خاطراتی که از استاد جعفری در زمینه تحمل مشکلات مالی در زمینه ادامه تحصیل نقل شده است، بسیار حیرت انگیز است . از جمله ایشان می گویند: . . . در دوران تحصیل در قم دو شبانه روز بود که برای غذا چیزی نداشتم . بالاخره، احساس وظیفه شرعی کردم که بروم از همان بقال که دائما از او مواد غذایی می خریدم، مقداری برنج و روغن و خرما بگیرم . روز سوم رفتم به همان بقال گفتم، یک کیلو برنج و یک سیر روغن و هفت سیر خرما بده . بقال آنها را کشید و به دست من داد . گفتم: وجه این ها را دو سه روز دیگر می آورم . بقال گفت: من نسیه نمی دهم و آنها را از من گرفت . . . من برگشتم و عصر آن روز، که بی حالی بر من غلبه کرده بود . طلبه ای که همسایه من بود، کتاب معالم را آورد، و صفحه ای را باز کرد و گفت: من در اینجا اشکالی دارم، من گفتم: فعلا حالم مقتضی نیست . گفت: من ناهار نخورده ام، کته پخته ام . برویم حجره با هم ناهار بخوریم و شما اشکال مرا هم حل کن . با هم رفتیم . ایشان کته را پخته و خرما را خورشت کرده بود . ناهار خوردیم و اشکال او را هم بر طرف کردم . من از این نمونه ها در دوران طلبگی زیاد داشتم . (کیهان فرهنگی، ش 147 ) در جایی دیگر، به مناسبت دیگر می گویند: در این دوران از نظر معاش سخت می گذشت . هم مساله معاش بود و هم مسائل دیگری که موجب ناراحتی ها می شد . اینها واقعا زیاد بود . ولی علاقه من هم (به تحصیل علم و کسب معرفت) شدید بود و همه شداید را انسان هضم می کرد . . . . (میراث ماندگار، ج 1، ص 102) 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 54 موضوع: 🌷پرداختن به راهکارهای تربیتی به جای برخوردهای حقوقی / قسمت چهارم / ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین🌷 ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین اجرای کامل قانون حضور و غیاب، براساس نظر توده طلاب جوان، گونه‏ای توهین و تحقیر تلقی می‏شود و در آن نوعی «بی‏اعتمادی» مشاهده می‏گردد. طلبه احساس می‏کند، پیش از هر جلسه غیبت یا پس از آن، یک بار باید به دفتر مدرسه مراجعه کند؛ در مقابل مدیر مدرسه قرار گیرد و توضیحی ارائه دهد. پیش از غیبت، چانه‏زنی کند و منتّی بکشد یا پس از غیبت بازخواست شود؛ مدارک معتبری تقدیم کند و پاسخ‌گو باشد! نفس این «احساس بی‏اعتمادی» فضای روابط را بر هم می‏زند؛ این در حالی است که محیط حوزه باید محیط اعتماد، محبّت و صداقت باشد. اجرای نظم نئوپانی شاید در محیط‌های غیردینی لازم باشد و موجب انتظام امور گردد، اما در فضای طلبگی که فضای برادری، صمیمیت، محبت و اعتماد است، زیبنده و شایسته نیست. در چنین فضایی باید اصل بر پاکی، درستی، صداقت و احساس مسئولیت قرار داده شود و اگر استثنایی مشاهده می‏شود، با حسن سلیقه تربیتی اصلاح و درمان شود. بر این اساس، روابط مدیر مدرسه با طلبه باید بر محور «اعتماد متقابل» بگردد. زیرا نفس در سازندگی شخصیت طلبه (و بلکه مطلق جوان) تأثیر فراوان دارد و فرایند قانون‏گذاری نباید ما را از این برکات فراوان تربیتی محروم سازد. گویا حد وسط میان «قانون موجود» و «اعتماد صد در صد به طلبه» که اکنون غیرعملی به نظر می‏رسد، ابراز اعتماد قانونی در دایره‏ای محدود باشد؛ چیزی شبیه امر بین الامرین که حد وسط میان جبر و تفویض است. در تأیید این فراز، از پیام پرنور نبوی (ص) بهره بگیریم: الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ.. . ؛[مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۲۲۲ ] فرزند 7 سال سید و سالار است و هفت سال برده و فرمان‌بردار و هفت سال وزیر و مشاور و یاور. در این حدیث، «سید» نماد موجودی است که نظراً و عملاً نسبت به بندگان خود استقلال و اختیار تام دارد و خود را در رأی و حکم صائب می‏بیند، نه با بندگان خود، در امور مشورت می‏کند و نه عمل خود را مطابق آرا و امیال آن‏ها تنظیم می‏کند و از آن‏ها دستور می‏گیرد. همیشه خود را نسبت به زیردستان برتر دیده و صاحب اختیار می‏داند؛ لذا انتظار اطاعت بی‏چون و چرای فوری از بندگان خویش دارد و هیچگونه تخلّف و سرپیچی را برنمی‏تابد. «عبد» سمبل انسانی است که نه در عمل استقلال دارد و نه رأی او صائب و مقبول است. از این جهت، هیچ‏گاه به صورت جدی طرف مشورت قرار نمی‏گیرد و تنها از او انتظار اطاعت و امتثال کامل می‏رود. عبد هر چه بیشتر مطیع و سربه‏راه باشد و فرمان برد، کامل‏تر است. او خود را در صورت نافرمانی، مستحق تنبیه و شایسته ملامت و مجازات می‏بیند و پذیرای تربیت مستقیم و امر و نهی صریح است. «وزیر» نماینده موجودی است که رأی او مسموع و نظر او مورد احترام و شایستة دقت است، اما استقلال عملی نداشته و حکم او نافذ نیست. وزیر خود را سزاوار مشاوره و نظرخواهی می‏داند و رأی مستقل می‏دهد و به هیچ روی، تحمّل پرخاش و بی‏احترامی را ندارد و امر و نهی صریح و مستقیم را برنمی‏تابد. در فرزانگی برای خود شخصیت و شأنی هم‏سنگ حاکم و امیر قائل است؛ گرچه نهایتاً تابع و مطیع اوامر او است. در این مرحله از زندگی که سنین 14 تا 21 سال را در برمی‏گیرد، نوجوان خود را ثقه و مورد اعتماد دیگران تصور می‏کند و فطرتاً انتظار دارد که دیگران به او اطمینان نموده و کارهایی خطیر را بر عهده او بگذارند و ابداً نمی‏پسندد که غلام فرمان‌برداری تلقی شود که دائماً تحت نظارت و کنترل باشد و وظیفه بله قربان‏گویی را اجرا کند. «وزیر»، گرچه تحت ولایت حاکم و تابع او است، اما مورد اعتماد و نماینده او محسوب می‏شود و دارای اختیارات زیادی است. «وزیر» هیچ‏گاه کنترل بیش از اندازه و صریح را تحمل نمی‏کند و انتظار ندارد که سلطان، دائماً در جزئیات اعمال او دخالت نموده، اظهار نظر نماید. او خود را در مقام و منزلت، تقریباً هم‏شأن حاکم می‏بیند و از اینکه حاکم را ناظر و مراقب دائمی خود بیابد، به ستوه می‏آید. نکته بسیار مهم در فرایند قانون‏گذاری برای طلاب مبتدی همین واقعیت است که طلبه، در سنین 14 تا 21 قرار گرفته و همه مقتضیات جوانی که در این حدیث به نحو اعجازآمیزی بیان شده، درباره او صادق است؛ آیا قانونی که برای چنین مخاطبی نوشته می‏شود، نباید با قوانین عمومی تفاوت جوهری و با مقتضیات سنی و روحی آن مخاطب تناسب کامل داشته باشد؟ 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
جلسه ۷۲انعام.mp3
5.04M
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ(انعام/82) 👌جلسه هفتادو دوم 🌺تفسیر سوره مبارکه انعام🌺 🎤موضوع سخن:راه رسیدن به مرتبه عالی هدایت
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه290، آیات 76 تا 86 🗓1399/08/26 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
290.mp3
466.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه290 🗓1399/08/26 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
216.pdf
137.3K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️1. شکر 🗓1399/08/26 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: مبارزه با گران‌فروشی و همنوایی بافقرا اقتصاد مقاومتی، شماره 16 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
🛎 : ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل و جامع نداریم 🔰بر مسئله‌ی تاریخ‌نگاری مشروطه اصرار دارم؛ به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشگاهیان ▫️آنچه من بر آن اصرار دارم، مسئله‌ی تاریخ‌نگاری مشروطه است که از سال‌ها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشته‌ام و بحث کرده‌ام. ما واقعاً احتیاج داریم به یک تاریخ مستندِ قوىِ روشنی از مشروطیت. مشروطیت را باید درست تبیین کنیم، که البته وقتی این تاریخ تبیین شد و در سطوح مختلف آماده شد - چه در سطوح دانش‌آموزی و دانشگاهی، چه در سطوح تحقیقی - پخش و منتشر خواهد شد. 🌐 حقیقت این است که ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل جامعی نداریم؛ این در حالی است که نوشته‌های مربوط به مشروطیت از قبیل همان نوشته‌ی ناظم‌الاسلام یا بقیه‌ی چیزهایی که از آن زمان نوشته شده، در اختیار مردم است؛ دارند میخوانند و برداشتهایی از قضیه‌ی مشروطیت میکنند که این برداشتها غالباً هم صحیح نیست؛ ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
🗓 ۲۵آبان‌ماه ، سردار شجاعت و ایستادگی معروف به سردار ملّی، گرامی باد . 🥀 🌕 ولادت : ۲۸ مهر ۱۲۴۵ بیشک، آذربایجان، ایران 🌷 شهادت : ۲۵ آبان ۱۲۹۳ تهران، ایران آرامگاه : باغ طوطی در جوار شاه عبدالعظیم دیگر نام‌ها : ستار قره‌داغی عنوان : سردار ملی دوره قاجار مذهب : شیعه دوازده‌امامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
💠حضور قلب در نماز در بیان مرحوم آیت‌الله بهجت رحمةالله‌علیه: ❓پرسیدم راه رسیدن به حضور قلب در نماز چیست؟ فرمودند: دو کار در کنار هم؛ اول، ـ نمازگزار ـ به وسوسه‌های شیطانی که غیر اختیاری پیش می‌آید، کاری نداشته باشد؛ و دوم، هر وقت در نماز توجه پیدا کرد، اختیاراً به غیر خدا توجه نکند. و در توضیح این مطلب فرمودند: «شیطان می‌خواهد اختیاراً انسان را متوجه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجه نمی‌کند، او را رها می‌کند.» برگرفته از زمزم عرفان: صفحه 289. 🔷 استاد نیز در پاسخ به سؤالی در این باره می‌فرمودند: «حضور قلب در نماز عطیّه‌ای الهی است که باید آن را از خداوند مسئلت کرد.» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه در نماز از کلام امام صادق علیه السلام و شرح توسط رهبر انقلاب قلب در نماز 🌸🍃🌼 🌻🍃🌺🍃🌸 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌻 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌻🍃🌺🍃🌸🍃
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
1_568977374.mp3
8.17M
🎙 # روضه_روزانه ✅ اشک بر اباعبدالله علیه السلام در مراتب سیر و سلوک بسیار موٍٍثر است 🌸🍃🌼 🌻🍃🌺🍃🌸 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌻 🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌻🍃🌺🍃🌸🍃
هدایت شده از در محضر استاد
📚 کتاب قیام و انقلاب مهدی عج ✍️ کتاب شامل یک مقاله و یک سخنرانی است، که در دو بخش آورده شده: 1️⃣ بخش اول؛ موضوع آن قیام و انقلاب مهدی(عج) بوده که دارای سه محور اصلی است: در محور اول به دو نوع شیوه وتفسیری که از تکامل تاریخ شده است پرداخته، که یکی دیالکتیکی بوده که هسته ی آن را نوعی تضاد و نیستیها در هستی تشکیل میدهد. و دیگری شیوه فطری است که در مقابل شیوده دیالکتیکی بوده و به بینش ها و ارزش های انسانی ارزش میدهد. در محور دوم به نتایجی که بر این دو شیوه مترتب میشود و تفاوت آنها پرداخته شده؛ از جمله قداست مبارزه، بحث اصلاحات و... در محور سوم به معرفی جامعه ایده آل پرداخته و مشخصات انتظار بزرگ و دونوع انتظار سازنده و ویرانگر مورد بحث بوده. 2️⃣ بخش دوم؛ به موضوع شهید پرداخته شده، و در جهات متعدد پیرامون شهید و شهادت نکاتی بیان نموده اند؛ از جمله قداست شهید، منطق شهید، فلسفه گریه بر شهید در حالی که عده ای همین گریه را علت انحطاط میدانند، و... https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
✍️ گروه هایی جهت انجام پرسش و پاسخ تشکیل شده. ✍️ اساتید مربوطه در گروه ها پاسخگو خواهند بود. ✍️ هر یک از شرکت کنندگان در گروه مربوط به مرحله خود شرکت کنند. 1️⃣ مرحله اول: https://eitaa.com/joinchat/1274478669C4dae20e80d 2️⃣ مرحله دوم: https://eitaa.com/joinchat/1283063885C0d1e895cb9 3️⃣ مرحله سوم: https://eitaa.com/joinchat/1289093197Cc3d89cbcf1 https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
📚 کتاب آزادی معنوی؛ ✅ قسمت4 7️⃣8️⃣ فصل هفتم و هشتم > به موضوع معیار و مکتب انسانیت پرداخته و چهار محور را مورد توجه قرار داده؛ در محور اول به مسئله کمال انسان و ضرورت بحث پرداخته، در محور دوم اقوالی که در باب معیار انسانیت بوده را بیان نموده، که شامل هفت قول و مکتب است، در محور سوم برسی اقوال با توجه به مقدماتی مورد بحث بوده و در محور چهارم نتیجه بر همه مباحث و اقوال مطرح مترتب شده و مکتب اسلام بعنوان بهترین نظریه در باب معیار انسانیت مطرح گردیده؛ زیرا تمام آنچه مکاتب دیگر مطرح کرده اند، اسلام همه را یکجا دارد. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
❗️❗️❗️آزمون های 30 آبان ❗️❗️❗️ 1️⃣ مرحله اول = کتاب آزادی معنوی 2️⃣ مرحله دوم = کتاب نبرد حق و باطل و کتاب قیام و انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه 3️⃣ مرحله سوم = کتاب انسان شناسی قرآن ✍️ نکات تکمیلی در مورد آزمون اطلاع رسانی خواهد شد. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
✍️ صفحه یا برنامه ای درمورد طرح مطالعاتی حوزه علمیه، در اپلیکیشن استاد مطهری وجود ندارد، لطفا مراجعه نفرمایید. برنامه ها در همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
🔺 در مورد چگونگی نوشتن گزارش کتاب و ارسال آن اطلاع رسانی خواهد شد.🔺 https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
🔴 گزارش کتاب 🔴 1️⃣ گزارش کتاب چیست؟ ✍️ مقصود از گزارش کتاب ، بیان مباحث و محور کلی کتاب است به طوری که مخاطب با خواندن آن محور کلی کتاب را متوجه شود، البته با پرهیز از فهرست نویسی. 2️⃣ مقدار گزارش کتاب: ✍️ لازم است برای هر کتاب حداقل 16سطر و حداکثر دو برگه A4 باشد. 3️⃣ فرم گزارش کتاب: ✍️ فرمی است که گزارش کتاب باید داخل آن نوشته شود، این فرم در کانال موجود است. 4️⃣ دستی یا تایپی بودن: ✍️ بهتر است گزارش کتاب بصورت تایپی باشد، هرچند دست نویس نیز مورد قبول است. 5️⃣ زمان گزارش کتاب: ✍️ گزارش هر کتاب باید تا روز آزمون (۳۰ هر ماه) تحویل داده شود، در غیر این صورت نمره آن اعمال نخواهد شد. 6️⃣ نمره گزارش کتاب: ✍️ دو نمره از هر کتاب به گزارش نویسی اختصاص دارد و آزمون از ۱۸ نمره می باشد. 7️⃣ روش تحویل: ✍️ روش تحویل گزارش کتاب متعاقبا اعلام خواهد شد، لطفاً چیزی ارسال ننمایید. @ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
فرم گزارش کتاب.docx
16.7K
جهت نوشتن گزارش کتاب
هدایت شده از در محضر استاد
احراز هویت.pdf
826.5K
❗️مهم ❗️ توجه ❗️ مهم ❗️ ✍️ طلاب پایه اول ... ✍️ از انجایی که آزمون در پیشخوان حوزه برگزار میشود و نیازمند رمز عبور می باشد، لازم است طلاب پایه اول وارد پیشخوان حوزه شده و احراز هویت نمایند. در غیر اینصورت شرکت در آزمون برای آنان امکان پذیر نخواهد بود. ✍️ چگونگی انجام احراز هویت در pdf بالا تبیین شده. ✍️ هرچه سریع تر اقدام نمایید، زیرا احراز هویت زمان بر است. https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi