eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
727 دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
7.2هزار ویدیو
734 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه۸۹انعام.mp3
5.91M
وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یصفون (انعام/100) 👌جلسه هشتاد و نهم 🌺 تفسیر سوره مبارکه انعام 🌺 🎤موضوع سخن: بیان برخی از عقاید خرافی مشرکان و پاسخ منطقی آنها
۲۵ آذر ۱۳۹۹
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
گفت‌وگوی تاریخی رهبر معظم انقلاب و هاشمی درباره آمریکا «سید مرتضی نبوی» گفت: 🔹در سال ۹۱ که دوره جد
♦️دری‌نجف‌آبادی: به مرحوم هاشمی گفتم جبران کنید ▪️حجت الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی ضمن تایید روایت مرتضی نبوی از ماجرای گفتگوی رهبر معظم انقلاب با مرحوم هاشمی درباره مسئله آمریکا، روایت تکمیلی درباره این دیدار ارائه کرد. 🔹در جلسه دیدار مجمع با رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۱، بعد از آنکه مدتی قبل آقای هاشمی در مصاحبه‌ای در مورد تعامل با آمریکا صحبت کرده بود، رهبر معظم انقلاب رو به مرحوم آقای هاشمی و حاضرین در جلسه کردند و با انتقاد از محتوای اظهارات ایشان در آن مصاحبه فرمودند «استدلال‌هایی برای رد این مسئله [سخنان و رویکرد آقای هاشمی در مسئله آمریکا] دارم، این موضوع در جلسه شورای عالی امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی مطرح شده و صورت مذاکرات هم برای من می‌آمد، صحبت‌های آقای هاشمی در شورای عالی امنیت ملی ثبت و ضبط است که گفته‌اند رهبری در این زمینه استدلال‌هایی دارند و ما هم جواب آن استدلال‌ها را نداریم». 🔹مرحوم آقای هاشمی گفتند: «بله من گفتم؛ ما پاسخی برای استدلال شما نداریم»، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموند: «پس استدلال وجود دارد، اینطور نیست که از روی تعصب بر این موضوع تکیه کنیم، این را هم آقای هاشمی می‌داند و با ایشان مکرر هم صحبت کرده ایم.» 🔹سپس رهبری فرمودند «الان زمان بدی برای مطرح کردن این موضوع بود و از این قضیه خارجی‌ها و ضدانقلاب سو استفاده کردند.» بنده [دری نجف آبادی] هم گفتم «بله آقای هاشمی مصاحبه کند و جبران کند»، آقای هاشمی گفتند: «ما همین کار را می‌کنیم.» 🔹بنده به سبب دغدغه‌مندی وارد صحبت شدم و گفتم «آقای هاشمی می‌توانند جبران کنند» که رهبر معظم انقلاب به من فرمودند «جناب آقای دری شما اجازه بدهید به بحث کشیده نشود» که بنده هم سکوت کردم و چیزی نگفتم. 🔹 اینطور نیست که رهبری از روی احساس مطلبی را مطرح نمایند بلکه توام با دلیل روشن و در حقیقت از بینات است، در آن شرایط نمی‌بایست مطلبی مطرح می شد که داخلی‌ها دامن بزنند و بیگانگان سو استفاده کنند و البته این مطلب مهم، حساس و برای همیشه ضروری است. 📎 hamandishi.ir/news/418095/
۲۵ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 16 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 4.. پرهیز از مواضع تهمت (قسمت دوم) / آبروی شخصی و آبروی صنفی حفظ آبرو خصوصا برای روحانی دو مصداق دارد: آبروی شخصی و آبروی صنفی. یعنی طلبه هم باید از شخصیت حقیقی خود در جامعه پاسداری كند و هم شخصیت حقوقی و اعتبار صنفی خویش را نگاه دارد. كار زشتی كه طلبه مرتكب شود، علاوه بر این‏كه آبروی شخصی او را از میان می‏برد، به تنزل جایگاه روحانیت در میان مردم می‏انجامد و ارزش و اعتبار حاصل از صدها سال مجاهدت، صداقت و خدمت عالمان ربانی را مخدوش می‏كند. برای از بین بردن ارج و منزلت روحانیت هیچ راهی بهتر از بی‏قیدی و بی‏مبالاتی خود روحانیان وجود ندارد. ضربه‏ای كه از این بی‏توجهی‏ها به روحانیت وارد می‏شود، بسیار كارآتر و از بین برنده‏تر از ضربه دشمنان آشكار است: «روحانیون كه نماینده رسول خدا و امام زمان (عج) هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته، از یكی‏شان یك چیزی صادر بشود كه برخلاف اسلام باشد، این‏طور نیست كه فقط خودش را از بین برده، این حیثیت روحانیت را لكه‏دار كرده. این یك وظیفه بزرگی به عهده‏اش هست. روحانی همچو نیست كه اگر یك خلافی بكند، بگویند كه زید این خلاف را كرده. خلاف روحانی، به اندازه‏ای كه سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است كه عفوش در درگاه خدا بسیار مشكل است. برای این‏كه این نماینده، یعنی مدعی نمایندگی از طرف امام زمان (عج) و اسلام دارد. نماینده امام زمان، اگر خدای نخواسته یك قدمی كج بگذارد، این اسباب این می‏شود كه مردم به روحانیت بدبین بشوند. بدبین شدن به روحانیت و شكست روحانیت، شكست اسلام است. آن‏كه حفظ كرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند كه برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بكند، جرمی است كه از آدم‏كشی بدتر است. جرمی است از همه معاصی بدتر. برای این‏كه جرم صادر می‏شود از كسی كه آبروی روحانیت را از بین می‏برد. مردم را؛ آنهایی كه غافل هستند از اسلام، گاهی وقت‏ها برمی‏گرداند. چنان‏چه عالِم فاسد بشود، عالَم فاسد می‏شود. برای این‏كه عالِم ـ به حسب ظاهر ـ نماینده امام است. و اگر خدای نخواسته یك فسادی در او پیدا بشود، فاسد بشود، قشرهای ملت را فاسد می‏كند. گاهی عالَم را فاسد می‏كند. و از آن طرف اگر صالح باشد، صالح می‏كند قشرهای ملت را. صالح می‏كند عالَم را (صحیفه امام، ج 11، ص 250.)» مبادا خدای نخواسته به واسطه بعض از اعمالی كه از بعض از این روحانیون و معممین صادر می‏شود، ... یك وقت یك سستی در روحانیت پیدا بشود. از آن زی روحانیت و زی طلبگی اگر ما خارج بشویم، اگر از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی علیهم‏السلام داشته‏اند، ما اگر خارج بشویم، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی می‏كنند و به پیش می‏برند و از اول هم همین‏طور بوده. اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بكنیم، در صورتی كه خودمان را با اسم روحانی معرفی می‏كنیم، این ممكن است منتهی شود به این‏كه روحانیت شكست بخورد (همان، ج 18، ص 12ـ13). ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
۲۶ آذر ۱۳۹۹
۲۶ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه320، آیات 114 تا 125 🗓1399/09/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
۲۶ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
320.mp3
457.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 320 🗓1399/09/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
۲۶ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از Ali
باسلام واحترام ،این نمونه طرحی است که معاون محترم تهذیب مدرسه امام خمینی ره ارومیه اجرا می کند در صورت صلاحدید استفاده بفرمایید .
۲۶ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: نماز شب، مایه استواری شماره‌ ۱6 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
۲۶ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره ۱3 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇 آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند. عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند. طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند. آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند. علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم! از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم. 1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49) هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم. این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است. 2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16) و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند. این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند. 3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».) به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟ فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند. پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!. این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است. 4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود: «صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110) گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
۲۶ آذر ۱۳۹۹