eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
716 دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
7.1هزار ویدیو
729 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم جلسه سخنرانی به صورت حضوری و مجازی در مدرسه ابراهیمیه به مناسبت ایام الله دهه فجر سخنران: دکتر سید محمد رضا موسوی نسب عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره موضوع جلسه : لزوم همت و تلاش فراوان برای موفقیت و موثر بودن طلاب و اشاره به همت بالای حضرت امام خمینی ره در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین اثرگذار بودن حضرت آیت الله مصباح ره در مسائل علمی و پژوهشی علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ➕ فرار "جعفر شريف امامی" نخست وزير رژيم پهلوی در پی فراگير شدن نهضت اسلامی (1357 ش) ➕ اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمينی (ره) (1357 ش) ➕ روز نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی 🌙 ➕ رحلت آيت‏ الله "شيخ مرتضي حائری يزدی" فرزندِ موسس حوزه‏ علميه قم (1406 ق) ➕ ارتحال عالم بزرگ آيت ‏الله "سيدمحمدرضا گلپايگانی" زعيم حوزه‏ علميه‏ قم (1414 ق) ❄️ ➕ مرگ "شاه حسين اردنی" پادشاه پيشين اردن (1999م) 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام ▪️6 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️8 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️15 روز تا ولادت امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما اسلام ▪️18 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام .
تفقد امام رضا (ع) از شیخ مرتضی حائری حجت الاسلام والمسلمین عالی: مرحوم آیت الله حائری آشیخ مرتضی رضوان خدا بر او عاشق امام رضا بود آ شیخ مرتضی حائری یزدی استاد مقام معظم رهبری از مراجع فوق العاده‌ی ما بود بیست و دو سه سال پیش مرحوم شد ایشان دو سه روز اگر حوزه علمیه قم تعطیل بود می‌رفت مشهد اگر بلیط اتوبوس گیرش نمی‌آمد روی پیت حلبی ته اتوبوس می‌نشست تا مشهد این قدر مقیّد بود وقتی هم که می‌آمد با یک شور و شوقی می‌آمد بعضی‌ها دیده بودند ایشان را که بی تکلّف صاف می‌رفت در حرم یک جاهایی را با عبایش جارو می‌کرد که جارو کش حرم امام رضا محسوب شود ایشان می‌گفت ما چهارده معصوم را خلاصه کردیم در امام رضا(ع) هر موقع از کسی می‌پرسید مال کجایی می‌گفت مشهد گریه می‌افتاد. حدود شاید هفتاد بار در کل عمرش مشرّف شد آخرین باری که از حرم آمد بیرون به یکی از شاگردانش گفت با گریه گفت این دفعه‌ی آخر من است پابوس امام رضا آمدم شاگردش گفت از کجا می‌گویی؟ گفت چون خود امام رضا(ع) فرمود شما دیگر نیا! ما می‌آییم به دیدنت! (حال چطور دیده بود نمی‌دانیم) معلوم است که عمرم دیگر کفاف نمی‌دهد به زیارت امام رضا بیایم. آیت الله آقای مرعشی نجفی با ایشان یک قراری گذاشتند. آقازاده‌ی آقای مرعشی می‌فرمودند یک قرار گذاشتند هر کدام زود‌تر از دنیا رفت به دیگری خبر بدهد پس از مرگ چه شد!؟ آیت الله حائری زود‌تر از دنیا رفت آیت الله مرعشی ایشان را دید حال یا در خواب یا در چیز دیگری پرسید از آن طرف چه خبر؟ آقای آشیخ مرتضی حائری گفت: من وقتی از دنیا رفتم دو ملک آمدند برای سؤال از من خیلی ترسیدم! می‌گوید یک مرتبه صدای دلنوازی از پشت سر که نمی‌دیدم کیست، صدا را می‌شنیدم. گفت نترس !نترس! می‌گفت من خیلی آرام شدم این صدا نزدیک می‌شد نترس! این دو ملک دور می‌شدند تا این که صاحب صدا آمد و دو تا ملک کاملا رفتند ترس من هم به کلی برطرف شد. آرام گرفته بودم چهره زیبای منوّر به من گفتش ترسیدی؟ گفتم در عمرم این قدر نترسیده بودم! بعد فرمود دیگر ترسی بر تو نیست راحت باش. گفتم آقا شما؟ گفت هفتاد بار زیارت من آمدی این دفعه‌ی اول بازدید من است، 69 بار دیگر طلب داری!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅قرآن و بی طهارتی! مرحوم آقا سید مهدی صدر، فرزند بزرگوار حضرت آیة الله آقا سید اسماعیل صدر می‌فرمود: در اوایل بلوغ به امر پدرم در روزهای جمعه به محضر حضرت آخوند ملا فتحعلی از عرفای معاصر ملا حسینقلی همدانی شرفیاب شده، تفسیر قرآن می‌آموختم. روزی با حال جنابت بر او وارد شدم، دیدم به حال تفکر نشسته و چیزی نمی گوید. نیم ساعت گذشت؛ ولی چیزی نگفت، خواستم برخیزم که به سخن آمد و فرمود: آقا سید محمد مهدی آدمی که سراغ قرآن می‌رود، باید خود را پاک گرداند! ---------- 📚داستان‌های شنیدنی از کرامات علما / ۷۲؛ به نقل از: تاریخ حکما و عرفای متاخرین ۱۴۷
photo_2021-02-07_08-32-22.jpg
69.8K
آرزوی قلبی احمد تجلی آیات قرآن در زندگی و حکومت بود. برش اول: روز ۲۲ بهمن بود. وقتی خبر سقوط نظام ستم شاهی به گوش مان رسید، در پادگان مرزی تبعید بودیم. با شنیدن خبر بچه ها به مجشمه شاه حمله کردند و با بستن طناب آن را زیر پا انداخته تکه تکه اش کردند. احمد قطعه ای از گوش مجسمه را برداشت و خطاب به من گفت: این تکه از گوش شاه را برداشتم تا یادم باشد مردم می توانند توی گوش استبداد سرود آزادی بخوانند. من هم تکه ای از بینی را به نشان بینی بر خاک مالیدن پهلوی برداشتم. وقتی مراسم صبحگاه شروع شد، احمد قرآن کوچکش را باز کرده و شروع به تلاوت کرد. به یاد صبحگاه های پایگاه کرمانشاه افتادم که پر از هلهله مارش نظامی و های ناهنجار بود. احمد همانجا گفت: دلم می خواهد روزی به جای این موسیقی های بی محتوا، آیات قرآن را در مراسم صبحگاه بخوانم. آرزوی قلبی احمد محقق شده بود. برش دوم: احمد همیشه دلش با قرآن بود. بعد از انقلاب هم در برخی پروازها، احمد با صوت دل نشین شروع به تلاوت قرآن می کرد. با آن که منطقه نظامی بود و احتمال خطر وجود داشت، همه بالگردها بی سیم ها را روشن کرده بودند و به صدای تلاوت احمد گوش می دادند و لذت می بردند. راوی: غلام رضا شه پرست و علی محمد آزاد ؛ خاطرات شهید احمد کشوری؛ نوشته ایرج فلاح و مسعود آب آذری، ناشرز: نشر یا زهرا، چاپ اول-۱۳۹۰؛ صفحه ۶۰-۵۹ و ۸۱.
◀️ قرآن شناسی از دیدگاه قرآن و عترت ▶️ شماره 11 🔅قرآن باید در متن زندگی همه مردم حضور داشته باشد فَاِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّروُنَ ما آن (قرآن) را بر زبان تو آسان ساختیم، تا متذکر شوند .(1) با این که محتوایش فوق العاده عمیق و ابعادش بسیار گسترده است ، اما ساده ، روان ، همه کس فهم و قابل استفاده برای همه قشرها می باشد ، مثال هایش زیبا ، تشبیهاتش طبیعی و رسا ، داستان هایش واقعی و آموزنده ، دلایلش روشن و محکم ، بیانش ساده و فشرده و پرمحتوا و در عین حال شیرین و جذاب ، تا در اعماق قلوب انسان ها نفوذ کند ، بی خبران را آگاه و دل های آماده را متذکر سازد . آیات فوق به خوبی نشان می دهد که قرآن مجید تعلق به قشر و گروه خاصی ندارد ، بلکه برای فهم و تذکر و پندگیری عموم است ، بنابراین آن ها که قرآن را در پیچ و خم مفاهیم مبهم و مسائل نامفهومی قرار می دهند که درک آن تعلق به قشر خاصی دارد و حتی آن قشر هم چیزی از آن نمی فهمند ، در حقیقت از روح قرآن غافلند . قرآن باید در زندگی همه مردم حضور داشته باشد، در شهر و روستا، در خلوت و جمع ، در دبستان و دانشگاه ، در مسجد و میدان جنگ و در همه جا ، چراکه « خداوند آن را سهل و ساده و روان ساخته تا همگان متذکر شوند » . و نیز این آیه قلم بطلان بر افکار کسانی که قرآن را در طرز تلاوت و پیچ و خم قواعد تجوید خلاصه کرده و تنها همتشان ، ادای الفاظ آن از مخارج و رعایت آداب وقف و وصل است ، می کشد و می گوید : همه این ها برای تذکر است ، تذکری که عامل حرکت و سازندگی در عمل شود ، رعایت ظواهر الفاظ در جای خود صحیح ولی هدف نهایی ، معانی است نه الفاظ.