eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
720 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
7هزار ویدیو
726 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه286، آیات 39 تا 49 🗓1399/08/22 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
286.mp3
528.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه286 🗓1399/08/22 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
212.pdf
130.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا ✏️3. آرزوهای دراز 🗓1399/08/22 🌺 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: مدیریت عاقلانه همراه با مهرورزی شماره17 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»» جدیت نسبت به حدود شرعی🌺 جدیت نسبت به حدود شرعی گفتیم که فرزندان حضرت امام رحمه الله از جمله دختران ایشان، در زندگی از آزادی لازم برخوردار بودند، ولی این بدان معنا نیست که این آزادی بدون قید و شرط باشد؛ چرا که آزادی مورد پذیرش امام رحمه الله، آن آزادی ای بود که در چهارچوب موازین شرعی باشد. بنابراین، مشاهده می کنیم که امام رحمه الله نسبت به این حدود جدیت و حتی در صورت لزوم، سخت گیری نیز نشان می داد. پرهیز از هر نوع گناه، پرهیز از دروغ، غیبت، تهمت، اذیت و آزار مسلمانان و مواردی از این قبیل، همیشه مورد تأکید حضرت امام رحمه الله بوده است. «همیشه ما را مقید می کردند که معصیت نکنیم و مؤدب به آداب اسلامی باشیم. هر چه قدر در منزل بازی یا شلوغ می کردیم، هیچ ایرادی نمی گرفتند، ولی اگر می فهمیدند که کاری کرده ایم که همسایه اذیت شده، به شدت به ما اعتراض می کردند و ناراحت می شدند که «چرا این کار را کردید؟»... در منزل حق انجام هیچ گونه گناهی، از جمله غیبت، دروغ، بی احترامی به بزرگ تر و توهین به مسلمان را نداشتیم خصوصا در مورد توهین به مسلمان، حساسیت زیادی داشتند».(پا به پای آفتاب، ج 101، ص 99. خانم فریده مصطفوی) از جمله مواردی که ایشان همیشه بر آن تأکید داشت، حجاب دختران و حفظ حدود شرعی روابط با نامحرمان بوده است: «ایشان مقید بودند که ما از بچگی حجاب شرعی مان را حفظ کنیم.»(همان مدرک) «و از مسائلی که امام بیشتر به آنها توجه داشتند، محدود بودن ارتباط بین زن و مرد بود. یادم است که ده سال بیشتر نداشتم و با برادرهایم و پسر خاله ام قایم باشک بازی می کردیم؛ حجاب هم داشتم، اما امام یک روز مرا صدا کردند و گفتند: شما هیچ تفاوتی با خواهرتان ندارید، مگر او با پسرها بازی می کند که شما با پسرها بازی می کنید؟ از آن روز به بعد با پسرها بازی نکردم».(همان مدرک) ادامه دارد.... 👇🏿👇🏿👇🏿 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»» جدیت نسبت به حدود شرعی🌺 جدیت نسبت به حدود شرعی / قسمت دوم البته ناگفته نماند: الف) این سخت گیری ها همان گونه که اشاره شد، مربوط به اصول بود و در مورد فروع و مستحبات و امور مکروه به هیچ وجه این گونه نبوده است: «البته ایشان نسبت به فروعات ما را آزاد می گذاشتند. خیلی سخت نمی گرفتند، ولی راجع به اصول که خیلی به آنها مقید بودند، هیچ کس قدرت مخالفت نداشت».(پا به پای آفتاب، ج 1، ص 100.) ب) امام رحمه الله در مورد مسائل تربیتی و حفظ حدود شرعی پیش از اینکه امر و نهی زبانی داشته باشد، به گونه ای عملی، اخلاق و احکام را آموزش می داد: «کارهای دینی به ما دیکته نمی شد. در خانواده وقتی ما رفتار امام را می دیدیم، خود به خود در ما تأثیر می گذاشت و همیشه سعی می کردیم مثل ایشان باشیم، ولو اینکه مثل ایشان نمی شدیم. از نظر تربیتی، خود ایشان برای ما یک الگو بودند. وقتی کاری را به ما می گفتند «انجام ندهید» و ما می دیدیم ایشان در عمرشان آن کار را نمی کنند، قهرا ما هم انجام نمی دادیم. مثلاً به ما می گفتند: «باید نماز بخوانید، خودشان از نیم ساعت به ظهر وضو می گرفتند و مشغول نماز خواندن می شدند و ما هم داخل حیاط مشغول بازی کردن بودیم. یک مرتبه هم نیامدند صدا کنند که: «دخترها! بایستید برای نماز. بیایید من ایستاده ام، پشت سر من یا خودتان نماز بخوانید.» ایشان تمام سال، اول اذان نماز می خواندند، ولی یک بار هم به ما نگفتند که: «الان دست از کارتان بردارید، موقع اذان است. دست از بازی بردارید و بایستید برای نماز».(همان مدرک) ج) با وجود سخت گیری نسبت به مسائل شرعی و چشم پوشی نکردن نسبت به این قبیل امور، به رعایت حقوق فرزندان نیز بسیار تأکید می کرد: «یادم است در دوران کودکی، من و دو خواهر بزرگ ترم که نه و یازده ساله بودند، علی رغم تذکر قبلی امام رحمه الله در مورد نرفتن به خانه همسایه، به آنجا رفته بودیم. خبر به گوش ایشان رسید. ایشان برای تنبیه خواهر بزرگ ترم ترکه ای را برداشتند و برای ترساندن او آن را به دیوار زدند که ترکه شکست و چوب شکسته به پای خواهرم اصابت کرد و بعد از مدتی محل اصابت غیرعمدی ترکه کبود شد. ایشان از ماجرا خبردار شدند و مقدار کبودی را دیدند و در قبال آن، «دیه» لازم را به او دادند و با ملاطفت خاصی دوباره دستور خود را تکرار کردند». (همان مدرک) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
-234152192_-215206.mp3
6.91M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه جلسه: هفتاد و هفت ۱۳۹۹/۸/۲۲ زمان : ۱۴ دقیقه
▫️حوزه‌ی با برکت 🔹طلبه‌ها را نصیحت کنید. طلبه‌ها را به تفکر، تأمل، ذکر موت و پرهیز از درس خواندن و تلاش کردن برای رسیدن به مقامات عالی برای جلب توجه مردم به سمت خود، هدایت کنید. 🔸طلبه‌ها درس بخوانند للّه، فی اللّه و باللّه؛ این آن وقت می‌شود حوزه‌ی با برکت. 🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲
💠مژده پیروزی نهایی به شرط ادامه نهضت و آگاهی به شما فرزندان عزیزاسلام مژده پیروزی نهائی می دهم به شرط اینکه نهضت بزرگ اسلامی و ملی ادامه یابد و پیوند بین شما جوانان برومند اسلام ناگسستنی باشد . و به شرط آگاهی از حیله های استعمارگران راست و چپ و جنود ابلیسی آنان و مهرها یی به اسم شاه و دولت و وزیر و وکیل که به جان ملت مستضعف افتادند و خون آنان را می مکند. هان! ای عزیزان من! در محیط مدارس و دانشگاه ها و دانشسراها آگاهانه و متعهد به پا خیزید و به هم بپیوندید و برای نجات اسلام و کشور کوشش کنید و قبل از هر چیز عملاً از احکام پر ارج اسلام که سعادت ملت ها رابیمه نموده است پیروی کنید. صحیفه نور،جلد ۲،صفحه ۱۱۲ پیام امام خمینی (ره) به طلاب علوم دینی،دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور مورخ ۱۳۵۷/۰۷/۱۶ 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 52 موضوع: 🌷پرداختن به راهکارهای تربیتی به جای برخوردهای حقوقی / قسمت دوم🌷 برخورد قانونی شاید کوتاه‏ترین راه باشد، اما به یقین بهترین راه نیست. اینک در شرایطی که ما از آن فضای ایده‏آل فاصله داریم و شاید نتوانیم تنها با اشراف تربیتی و فرهنگ‏سازی، و بدون اعمال قوانین مکتوب و مضبوط، به آن نتایج سترگ دست یابیم، شایسته است تا آنجا که در توان داریم، رنگ برخوردهای انسان‏ساز و تحول‌آفرین را در تعامل خود با طلاب بالا ببریم و به هیچ قیمت نگذاریم که روابط مسئولان با طلبه‏ها به روابط خشک اداری منحصر شود. تلاش کنیم علی‏رغم همه محدودیت‏ها و ناسازگاری‏ها، ظرفیت تربیتی دین را فعال کنیم و با کوششی مضاعف، فرهنگ علم‏آموزی و طلبه‏پروری را در حوزه برپا نگاه داریم. تلاش کنیم به جای گسترش روابط حقوقی، انتظامی و قانونی، روابط تربیتی را تجربه کنیم و نیروهای ارزشمند اداری خویش را به جای گماشتن در جایگاهِ یک مجری سخت‏گیر و قانون محور، در جایگاه یک سرپرستِ سخت‏کوش بنشانیم که با رسیدگی دلسوزانه، به تربیت طلاب می‏پردازد و باالتزام عملی خویش، روح احساس مسئولیت و وجدان کاری را در او می‏دمد. اگر بهره زمانی خویش را خوب مدیریت کنیم، شاید فرصتی پیش بیاید تا به جای احضار طلبه به دفتر حضور و غیاب مدرسه برای ساعتی غیبت، ما به او سرکشی کنیم و از او سراغ بگیریم. در یک فضای سرشار از انس و صمیمیت، از مشکلات او مطلع شویم و بصیرت و آگاهی لازم برای طلبگی را در وجود او بیفزاییم. به نظر می‏رسد «قانون» چنان امر مشکل‏گشایی و چاره‏اندیشی را به دست گرفته که فضایی برای شیوه‏های جایگزین نگذارده است و راه‏های «قانونی»، چنان فکر چاره‏اندیشان را تصاحب کرده که کمتر اندیشه‏ای به سراغ تولید تدابیر تربیتی می‏رود. شاید در فضای غیبت قانون، فرصتی برای تحرک شیوه‏های تربیتی باز شود. با اِعمال قانون، وضعیت امور سامان‌یافته و متعادل به نظر می‏رسد؛ صورت مسئله پنهان می‏شود و شهر چنان امن و امان می‏نماید که حساسیت‏های اصلی مورد غفلت واقع می‏شود. آیا سزاوار نیست، به جای آنکه اهرمی برای تحت فشار قراردادن طلبه بسازیم تا درکلاس درس حضور یابد، اهرمی برای خود بتراشیم تا در امر فرهنگ‏سازی و طلبه‏پروری بیشتر کوشش کنیم؟ 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
: 🌹مولاجانم 🔶شرمنده‎ایم کاری برایت نمی‌‎کنیم جز وقت احتیاج صدایت نمی‌‎کنیم 🔷جا می‎زنیم وقت عمل تا که می‎رسد ترک گناه محض رضایت نمی‌‎کنیم 🔶در باتلاقِ نفس گرفتارتر شدیم تنها برای اینکه دعایـت نمی‌‎کنیم 🔷با اینکه دست توست «شفاء لکل داء» در اوج درد میل شفاءت نمی‌‎کنیم 🔶تنگیِ دست ما اثر کاهلی ماست این دست را دخیل عبایت نمی‌‎کنیم 🔷تو روز و شب حمایتِ ما می‎کنی، ولی ما از تو اِی غریب حمایت نمی‌‎کنیم 🔶بد کرده‎ایم با تو، دلـ💔ـت را شکسته‎ایم و اعتنا به این گله‌‎هایت نمی‌‎کنیم. 💢الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج💢
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه287، آیات 50 تا 58 🗓1399/08/23 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
287.mp3
448.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه287 🗓1399/08/23 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
213.pdf
98.3K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ عاقبت دوری از یاد خدا ✏️1. گرفتاری به دوزخ 🗓1399/08/23 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 می نشینم چو گدا بر سر راهت ای دوست شاید افتد به من خسته نگاهت ای دوست به امیدی که ببینم رخ زیبای تو را می نشینم همه شب بر سر راهت ای دوست 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره 3 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت سوم)🌸 2.. شناخت امام، شرط اسلام واقعی شیعه و سنّی به اتفاق از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند: «و اَنّ من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ (1) و هر آینه هر کس بمیرد و حال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.» بر این اساس شناخت امام شرط اسلام است و اگر کسی بی شناخت امام بمیرد، گویا از اسلام بی بهره بوده است، هر چند مناسک و اعمال اسلام را انجام داده باشد. «امامت» شاهراه بندگی خدا است و آن که در این صراط مستقیم قرار گرفته، کارها و اعمالش در مسیر درست، منطقی و عاقبت به خیری واقع شده است، وگرنه آن اعمال ره به جایی نبرده و کمالی برای او نخواهد آورد. چنین تأکیدی بر شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نشان از آن دارد که معرفت امام کانون هویت اسلامی و امامت ستون اصلی خیمه دین مبین اسلام است که اعمال اسلامی وابسته به آن است و هر کس که امام را نشناخت، در حقیقت از راه راست و صراط مستقیم باز می-ماند. در مکتب تشیّع، امام هویت بخش است و معرفت به او مبنایی استوار است؛ به طوری که انسان را از جامعه جاهلی و فرهنگ جاهلی دور می سازد. پی نوشت: 1- کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 409، ح 9 و قریب به این مضمون ر.ک: صحیح بخاری، ج5، ص 13؛ صحیح مسلم، ج 6، ص 21و 22، شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 9، ص 155؛ مسند ابی داوود، ص 259؛ حلیه الاولیاء، ج 3، ص 244؛ مستدرک حاکم نیشابوری، ج 1، ص 77؛ قندوزی، ینابیع الموده، ص 117 ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
خورشید هر شب، منتظرِ طلوعِ خورشیدِ فردا هستیم؛ اما معناي انتظار خورشید، آن نیست که تا صبح در تاریکی به سر ببریم، بلکه تا آمدن خورشید، هر کس اتاق خود را روشن می کند. یا در زمستان، منتظر فرا رسیدن بهار هستیم؛ ولی معنایش این نیست که در طول زمستان از سرما بلرزیم و اتاق خود را گرم نکنیم. امام زمان(عج) در زمان غیبت همانند خورشید پشت ابر است و ما منتظران دیدار خورشیدیم؛ اما این بدان معنا نیست که دست روي دست بگذاریم و هیچ کاري نکنیم، بلکه در زمان غیبت امام زمان(عج) باید به مقدار توان خود با ظلم مبارزه کنیم و در پی اصلاح خود و جامعه برآییم. در روایت می خوانیم: أَفضلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَج؛ بهترینِ اعمال، انتظار فرج [حضرت مهدي(عج)] است. همان طو رکه می دانید افضل حالات و افکار نیست، بلکه افضل اعمال است. بنابراین انتظار یک عمل ساده و بی روح نیست؛ کسی که منتظر مهمان است، آرام نمی نشیند و خانه را براي آمدن مهمان آماده می کند. بنابراین آمادگی براي ظهور، با خودسازي، امر به معروف، دعوت به حق و آگاه سازي دیگران از وظایفی ممکن خواهد شد که در دوران غیبت امام زمان(عج) دارند. 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
💠 حفظ قداست روحانیت 🔸یک چیز دیگری که در باب روحانیت شرط و لازم است که ما دقیقاً و جداً به آن توجه کنیم، مسئله‌ی حفظ قداست روحانی است. 🔻روحانیت دارای قداست است. مردم به من و شما که نگاه میکنند، به خاطر لباسمان، شأنمان و شغلمان، حساب خاصی برای ما باز میکنند و یک تقدسی قائلند. 🟩 بعضی از گناهانی که خودشان میکنند، خیال میکنند ماها نمیکنیم؛ بعضی از کارهای خیری که خودشان انجام نمیدهند، خیال میکنند ما انجام میدهیم؛ خیال میکنند ماها دائم در حال ذکر الهی و توجه به پروردگار - که غالباً از آن غفلت میشود - هستیم؛ یک چنین تصوراتی درباره‌ی ما دارند. ⚠️ البته این تصورات را نباید تقویت کرد. 🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا حضرت مهدی علیه‌السلام به نامی که از ماده «قیام» گرفته شده خوانده می‌شوند؟ 🔹بهداشت، امنیت، توزیع ثروت، عقل و فهم و نیز ایمان مردم پس از ظهور چگونه خواهد بود؟ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 t.me/motahari_ir 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
🔰ما قله‌های تهذیب داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزاجوادآقای ملکی، مرحوم ، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی(قدس سره)، قله‌های تهذیب در ‌‌ حوزه بودند. رفتار این‌ها، شناخت زندگی این‌ها، حرف‌های این‌ها، خودش یکی از شفابخش‌ترین چیزهایی است که می‌تواند انسان را آرام کند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنایی بدهد، دل‌ها را نورانی کند. 📚بیانات امام خامنه ای (دامت برکاته) در جمع طلاب حوزه علمیه قم /مهر1389 تصویر حضور حضرت آیت الله بهاء الدینی رحمه‌الله علیه در جمع رزمندگان اسلام
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه288، آیات 59 تا 66 🗓1399/08/24 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
288.mp3
459.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه288 🗓1399/08/24 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
214.pdf
132.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ عاقبت دوری از یاد خدا ✏️2. زندگی سخت و فراموش شدن در آخرت 🗓1399/08/24 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه 🌹 ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد 🗓سالروز درگذشت علامه طباطبایی(ره) 🕊شادی روحشان صلوات
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره20 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺بهره‌مندی از سفره قرآن🌺 امام خمینی (قدس سره) قرآن يك سفره‏اى است كه خدا پهن كرده براى همه بشر، يك سفره پهنى است، هركه به اندازه اشتهايش از آن مى‏تواند استفاده كند؛ اگر مريض نباشد كه بى‏اشتها بشود. آدم را بى‏اشتها مى‏كند. اگر مريض نباشد و اشتهاى قلبى‏اش باشد، از قرآن استفاده مى‏كند. [قرآن‏] يك سفره پهنى است كه همه از آن استفاده مى‏كنند؛ مثل اين كه دنيا هم يك سفره پهنى است كه همه استفاده مى‏كنند: يكى علفش را از آن استفاده مى‏كند، يكى ميوه را از آن استفاده مى‏كند، يكى مسائل ديگر را استفاده مى‏كند. از همين دنيا، هر كس يك طور استفاده دارد، انسان يك طور استفاده دارد، حيوان يك طور، انسان در مقام حيوانيت يك طور، [و] هرچه بالاتر برود از اين سفره پهن الهى كه عبارت از وجود است، [بيشتر] استفاده مى‏كند. قرآن هم اين‏طورى است، يك سفره پهنى است براى همه، هر كس به اندازه آن اشتهايى كه دارد و آن راهى كه پيدا بكند به‏ قرآن، استفاده مى‏كند. استفاده اعلايش را آن مى‏كند كه برايش نازل شده: «إِنَّما يَعْرِفُ الْقُرْآن مَنْ خُوطِبَ بِهِ» . آن استفاده اعلا مال اوست، لكن نبايد ما مأيوس بشويم. بايد ما هم از اين سفره بهره‏اى برداريم، و اولش اين است كه خيال نكنيم كه غير از اين مسائل طبيعى چيز ديگرى نيست در كار، و قرآن آمده است براى اين كه مسائل اجتماعى را بگويد و مسائل طبيعى را بگويد و براى زندگى آمده، زندگى دنيا (منبع: تفسيرسوره‏حمد ؛ ص97) 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com