eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
714 دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
7.1هزار ویدیو
729 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️پرسش چرا اگر کسی عمل ناصوابی انجام دهد بر نسلش تأثیر می گذارد و تا هفت نسل بعد از او باید تاوان گناه او را بپردازند؟ آیا این بی عدالتی نیست؟! ✅ پاسخ در این خصوص باید به چند نکته توجه بفرمایید: ۱) تنها یک روایت در این خصوص یافت شد که از امام رضا(علیه السلام) نقل شده که چنین فرموده اند: «أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ إِذَا أُطِعْتُ رَضِيتُ وَ إِذَا رَضِيتُ بَارَكْتُ وَ لَيْسَ لِبَرَكَتِي نِهَايَةٌ وَ إِذَا عُصِيتُ غَضِبْتُ وَ إِذَا غَضِبْتُ لَعَنْتُ وَ لَعْنَتِي تَبْلُغُ السَّابِعَ مِنَ الْوَرَى‏»؛ خداوند عزوجل به یکی از انبیا وحی فرمود که هرگاه اطاعت شوم راضی میشوم، و هرگاه راضی شوم برکت دهم، برکتی که حد و مرزی ندارد، و هرگاه معصیت شوم غضب میکنم، و هر گاه غضب کنم لعنت می کنم، و لعنت من تا هفت نسل را شامل خواهد شد.(كافي ، ج۲، ص۲۷۵) ▫️روایت مذکور به خاطر وجود محمد صالح الجوانیه در سلسله سند آن که شخصی مجهول است، ضعیف به شمار میرود، بنابراین به صرف یک روایت با سند ضعیف نمیشود چنین مطلبی را با قاطعیت پذیرفت. ۲) قرآن کریم در آیات متعددی می فرماید: «لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏»؛ هيچ گنهكارى گناه ديگرى را متحمّل نمى‏ شود(اسراء:15/17) بنابراین حتی با چشم پوشی از سند روایت فوق نمیتوان پذیرفت که خداوند تا هفت نسل بعد از انسان گنهکار را بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند مجازات کند، چرا که با نص قرآن در تعارض است. ۳) طبق نکته دوم حتی اگر این تأثیرگذاری در نسل انسان گنهکار را بپذیریم باید این را هم بپذیریم که این تأثیرگذاری از باب مجازات نیست، مثل این که مثلا کسی را که قتلی انجام داده است اعدام میکنند، خب اثرات این اعدام هم دامن او را می گیرد و هم دامن خانواده اش را، اما هرگز هدف قاضی مجازات خانواده اش نیست، تأثیرگذاری این اعدام بر خانواده قاتل از باب مجازات ایشان نیست، بلکه از باب تأثیرگذاری تکوینی است. ✍️آنچه این برداشت را تقویت می کند این است که در بخش ابتدایی روایت خداوند می فرماید برکات من شامل حال نسل انسان نیکوکار میشود، نه پاداش من؛ بنابراین در آثار معصیت هم سخن از عذاب نیست، بلکه منظور از باقی ماندن آثار گناه در نسل، سختی ها و عدم برکت است، نه مجازات! 🔸به عبارت دیگر گناه دو تأثیر دارد، یک تأثیر تکلیفی و یک تأثیر تکوینی؛ مثلا کسی که مشورب میخورد اثر تکوینی اش این است که مست می شود و چه بسا به صورت ژنتیکی آثار سوء آن بر نسل او تأثیر بگذارد، اما اثر تکلیفی اش این است که شلاق خورده و مجازات میشود؛ گناهان دیگر هم دو تأثیر دارند، یک اثر تکلیفی است که فقط دامن خود گنهکار را می گیرد، و یک تأثیر تکوینی است که دامن نسل پس از او را هم می گیرد. ۴) اگرچه گناه تأثیر تکوینی داشته و ممکن است دامن نسل بعد را بگیرد، اما بخش ابتدایی روایت فرموده که هر کسی از خداوند اطاعت کند مشمول لطف خداوند و برکات او خواهد شد، پس انسان با اختیاری که دارد می تواند با رفتار نیک این آثار منفی را از خود دور کرده و برکات الهی را جانشین آن بسازد، همانطور که کسی که مستعد دیابت است میتواند با تحرّک و تغذیه بر این عامل ژنتیکی غلبه کند، در امور معنوی هم همینطور است، فقط کمی تلاش بیشتر می خواهد و البته طبیعتا مزد چنین کسی هم بیشتر است همانطور که پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: « أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا»؛ برترین اعمال، دشوارترین آنهاست.(بحارالانوار، ج67، ص191). (مرکز ملی پاسخگویی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍پشت پرده های شفقنا قسمت دوم 👈در این قسمت به حامی مالی این خبرگزاری می پردازیم. خبرگزاری شفقنا با آدرس موسسه «آل البیت» به ثبت رسیده. شاید یکی از دلایلی که این موسسه نام شفقنا را در لیست خدمات خودش درج نکرده، پدر معنوی این خبرگزاری باشد. 👈ابوالفضل فاتح، مسئول رسانه ای میرحسین موسوی در انتخابات 88 و کسی که رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد. او پس از اخراج از ایسنا، با مساعدت موسسه آل البیت، شفقنا را تاسیس کرد. 👈توقع این بود که جناب حجه الاسلام شهرستانی با گشاده دستی و امکانات بین المللی که در اختیار دارند، طوماری از فعالیت هایشان در راستای تقویت تفکر انقلابی در حوزه های علمیه ارائه کنند، اما اکنون با مواردی همچون شفقنا مواجه می شویم!
هدایت شده از مومنی
سلام علیکم جلسه وبینار هم اندیشی پیرامون رزمایش تهذیب و تربیت ، با حضور مدیران و معاونین محترم تهذیب استان کرمان در تاریخ سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ برگزار گردید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بهنام پازوکی
💠پخش زنده درس اخلاق 👈 با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین پناهنده (دام عزه) ⏰چهارشنبه 1 بهمن ماه ۱۳۹۹ - ساعت 10 پخش زنده:🔻 www.hawzahnews.com https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌زنده ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
هدایت شده از مجتبی حسین پور
﷽ 📣 📖 قال امیر المومنین، علی علیه السلام: عُنوانُ صَحیفَةِ المؤمن حُسنُ خُلقهِ... 💠 جلسه درس استاد وطن خواه 🔻(از شاگردان علامه طباطبائی، آیت الله بهجت و آیت الله سعادت پرور، رضوان الله علیهم) 🗓 امروز (سه شنبه ۹۹/۱۰/۳۰) ⏰ ساعت ۱۹:۳۰ 🌐 بصورت از طریق لینک زیر 👇 https://www.skyroom.online/ch/alikhani72/tahzib 🖇 @Talabedartarazenghlab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سالروز رحلت محدث كبير شيعه "حاج شيخ عباس قمي" صاحب مَفاتيحُ الجَنان (1319 ش) ✍️ آيت اللَّه حاج شيخ عباس قمي در سال 1256 ش، در شهر قم به دنيا آمد. در ابتدا از محضر آيت اللَّه محمد ارباب قمي فيض برد و سپس در 21 سالگي راهي نجف اشرف گرديد. ✅ وي در نجف از محضر بزرگانی همچون: علامه سيد محمد كاظم يزدي، و شيخ الشريعه اصفهاني بهره برد و اجازات متعدد اجتهاد دريافت كرد. او به كمك حافظه قوي، تلاش پيگير و علاقه وافري كه به شناخت راويان و محدثان موثق و نقل اخبار اهل بيت (ع) داشت به جمع آوري حديث همت گماشت. ✅ ايشان در حدود سال 1292 ش، ساكن مشهد شد و در آنجا به مدت بيست و دو سال، به تصنيف و تأليف و تدريس پرداخت. درسهاي اخلاق شيخ عباس قمي با استقبال كم نظير طلاب و علماي شهر مواجه شد. ✅ ايشان پس از تاسيس حوزه علميه قم، به دعوت آيت اللَّه شيخ عبدالكريم حائري راهي اين شهر شد و مدتي در آنجا اقامت نمود. و از محضر آیات عظام وقت بهره گرفت. ✅ مجموعه آثار او متجاوز از هشتاد اثر است كه در علوم مختلف به نگارش درآمده اند و نشان از روح تلاشگر و عظمت علمي وي دارد. كلمات لطيفه، علم اليقين، نَفسُ المَهموم، منازل الاخره و مفاتيحُ الجنان مهمترين و معروفترين اثر آن عالم رباني است. ✅ سرانجام وي در اواخر عمر راهي نجف شد تا اينكه در 1 بهمن 1319ش، 63 سالگي رحلت كرد و در نجف اشرف مدفون گرديد.