eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
720 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
728 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: شماره 47 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتار ویژه طبقات ثروتمند و مترف💠 🔘 فاصله گرفتن از حد توده مردم و قرار گرفتن در صف اشراف و مترفین، برای طلبه و رسالت طلبگی بسیار زیان‏بخش است. رفتار ویژه طبقات مرفه و ثروتمند از قبیل تهیه كالاهای گران‏بها، ترتیب مجالس مهمانی پرخرج، پذیرایی‏های سنگین و سفره‏های رنگین، شركت در مجالس خاص ثروتمندان و مترفان ، استفاده از وسایل نقلیه گران‏قیمت، همراه داشتن مقدار زیادی پول و نمایاندن آن، مصرف فراون مواد مصرفی، مدگرایی، تغییر مكرر دكوراسیون، احترام ویژه به ثروتمندان و ... با زی طلبگی سازگار نیست. این رفتارها علاوه بر این‏كه نشان دنیاجویی و ناساز با توصیه به قناعت است، روحانیت را متهم به دنیاگرایی و زهدنمایی می‏كند، موجب برآوردن آه سرد حسرت از نهاد مستمندان و تهی‏دستان می‏گردد و با اصل اخلاقی انصاف در تضاد است. استفاده طلبه از اسباب متعارف میان توده مردم و همراهی اقتصادی با سطح متوسط مردم، برای شأن صنفی‏اش بسیار لازم و حیاتی است. روحانی نباید مدت زمانی را كه منتظر تاكسی یا وسایل نقلیه عمومی می‏شود اتلاف عمر و تضییع وقت به شمار آورد. كمترین فایده این انتظار، پیوند او با توده مردم و جلوه مردمی روحانیت است كه چه بسا اثر نهایی آن در ایفای رسالت حوزوی، از ساعت‏ها سخنرانی و ده‏ها مقاله بیشتر باشد. 🌱 زمانی كه می‏خواستند برای آیه اللّه‏ مشكینی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر قم وسیله نقلیه‏ای تهیه كنند، ایشان پرسیده بود: ماشینی كه متوسط مردم می‏توانند سوار شوند چیست؟ در آن زمان سواری پیكان اتومبیل رایجی بود كه توده مردم از آن استفاده می‏كردند. ایشان فرموده بود: من وسیله‏ای بالاتر از این نمی‏توانم سوار شوم. وقتی سخن از توده مردم می‏رود، مراد ما جمعیت هشتاد درصدی متوسط مردم است كه در تنظیم حیات خود از اسباب ویژه مترفین محروم‏اند؛ اما زندگی تنگ و پرفشاری نیز ندارند. در مقابل این گروه، دو جمعیت ده درصدی دیگر قرار گرفته‏اند. گروه اول، شامل ثروتمندان و اشراف است كه از امكانات مادی فراوان برخوردارند و احساس محدودیت كمی دارند و گروه دوم، مستمندان و تهی‏دستان كه در تأمین ضروریات زندگی خویش درمانده و پایین‏تر از تراز عمومی به سر می‏برند. 🔘اهمیت این موضوع از تأكیدهای فراوان عالمان ربانی بیشتر نمایان می‏شود. امام خمینی رحمه‏الله و رهبر معظم انقلاب آیه‏اللّه‏ خامنه‏ای بارها روحانیت را به پرهیز از اسارت زخارف دنیوی توصیه كرده‏اند: من اكثر موفقیت‏های روحانیت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان می‏دانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، كه باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست (صحیفه امام، ج 21، ص 99). 🌱 آنهایی كه منشأ آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی كردند ... . ما اوایلی كه آمدیم قم، ... شخص اول قم در جهت زهد و تقوا و اینها مرحوم آشیخ ابوالقاسم قمی، مرحوم آشیخ مهدی و عده دیگری، و شخص نافذ آن‏جا و متقی، مرحوم آمیرزا سید محمد برقعی و مرحوم آمیرزا محمد ارباب؛ همه اینها را من منزل‏های‏شان رفتم. آن‏كه ریاست صوری مردم را داشت و ریاست معنوی هم داشت، با آن‏كه زاهد بود، در زندگی مشابه بودند. مرحوم آشیخ ابوالقاسم؛ من گمان ندارم هیچ طلبه‏ای مثل او بود، زندگی‏اش یك زندگی‏ای بود كه مثل سایر طلبه‏ها، اگر كمتر نبود، بهتر نبود، كمتر هم بود. مرحوم آمیرزا محمد ارباب كه من رفتم مكرر منزل‏شان، یك منزلی داشت دوسه تا اتاق داشت، خیلی ساده، بسیار ساده. مرحوم آشیخ مهدی همین‏طور، سایرین هم همین‏طور. وقتی انسان در آن محیط واقع می‏شد كه اینها را می‏دید، همین دیدن اینها و وضع زندگی آنها برای انسان ... درس بود (همان، ج 19، ص 251ـ252). 📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #️⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍
🚨 اگر امروز حوزه علمیه‌ای زنده، با نشاط و پربار و آگاه و پرتلاش و اهل علم و اهل عمل و منطبق بر وظایف وجود داشته باشد، بیست سال دیگر، جمهوری اسلامی تثبیت شده و قوی و واقف به وظایف و مسلط بر امور خود و مجهّز در مقابل دشمنان، خواهیم داشت. اگر امروز ما این حوزه علمیه را نداشته باشیم، فردا آن جمهوری را نداریم؛ برو برگرد ندارد. 🗓۱۳۶۷/۰۶/۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴حسین شریعتمداری: آمریکا سیلی خورده، شما چرا گریه می‌کنید؟! 🔹شما نگاهی به هیاهو و جیغ و داد مقامات آمریکایی و اروپایی بیاندازید! این‌ همه عصبانیت و ابراز نگرانی آن هم از سوی دشمنان تابلو دار ایران اسلامی برای چیست؟! جیغ و داد جریان غرب‌گرای داخلی هم از همین آبشخور است. این جریان مرموز سیاسی رابطه با غرب را در وابستگی به آمریکا و اروپا تعریف می‌کنند و به همین علت است که از سیلی ایران به آمریکا وحشت کرده‌اند. 🔹همکاری جامع ایران و چین مقدمه تشکیل یک قطب قدرتمند اقتصادی در مقابل غرب است و کمترین نتیجه آن خنثی کردن تحریم‌هاست که آمریکا و اروپا از آن به عنوان سلاح جنگی علیه کشورمان استفاده می‌کنند. از این روی عصبانیت آمریکا و اروپا قابل درک است و باید هم نگران باشند ولی مخالفت غربزده‌ها با این معاهده را تنها می‌توان با دو گزینه جهالت و خیانت تعریف کرد!
🔰 پست جدید صفحه رسمی سایت رهبر انقلاب در توئیتر
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 شماره: 220 💠 چرایی جنجال علیه برنامه 25 ساله ایران و چین 🎙 کارشناس برنامه: دکتر یدالله جوانی
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 شماره: 222 💠 چند نکته در خصوص امضاء سند برنامه جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و چین 🎙 کارشناس برنامه: دکتر عزیز غضنفری
جلیلی: قرارداد با چین می‌تواند فشار آمریکا را بشکند / چرا متن منتشر نشده است؟ 🔹گسترش همکاری‌های اقتصادی برای کشور فرصت است و باید از آن در برابر دشمن صیانت کرد. این همکاری فرصتی است که می‌تواند در این بزنگاه فشار آمریکا را بشکند و به همین دلیل اینگونه از سوی مقامات رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد هجمه قرار گرفته است. 🔹آمریکا می‌گوید هر کسی با ایران کار بکند، من او را می‌کنم. شرکتش را تحریم می‌کنم، نفتش را تحریم می‌کنم، آدم‌هایش را تحریم می‌کنم. پس طبیعی است که از سوی هر دو طرف این همکاری راهبردی، سطح طبقه‌بندی اطلاعات این موضوع باید حفظ بشود.
🔺سناریو سوخته انتخاباتی دولتی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی 📝 رسالت حوزه؛ بخش نخست 👤 آیت‌الله شب زنده دار 1️⃣ لزوم توجه به تولید علم: در مسأله‌ی تولید و پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها، ما یک تولیداتی در ناحیه‌ی امور مادی و آنچه که برای اعاشه‌ی زندگی لازم هست داریم؛ اما یک مسأله‌ی دیگر هم تولید علم هست، تولید معارف هست. البته در اینجا تولید به معنای کشف هست، یعنی وجود دارد و ما به دنبال کشف آن‌ها قرار است برویم؛ اینجا هم حقیقت مطلب این است که احتیاج به پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دارد. 2️⃣ پشتیبانی یعنی تجدید نظر در کتب درسی توسط افراد صلاحیت‌دار: همانجور که در مسأله اقتصاد ما نیاز به به تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها داریم، در ترقیات علمی و معنوی حوزه‌های علمیه هم به همین نیاز داریم منتها رفع پشتیبانی از فضلا و طلاب محترم در تحصیل، ادامه تحصیل و پژوهش و هم رفع موانع، اینجا هم ما هر دو را داریم که گاهی مانع می‌شود از ترقی‌ها. پشتیبانی در باب حوزه‌ها این است که برنامه‌ها، برنامه‌های سالمی باشد، برنامه‌هایی باشد که دانش‌افزایی همراه داشته باشد، دقت افزایی همراه داشته باشد، زمینه را برای ابداعات، ابتکارات فراهم بکند. این امری است بسیار لازم است و همین تجدید نظر در کتب دراسی حوزوی از اصحابی که صلاحیت این کار را داشته باشند حقیتاً می‌تواند پشتیبانی کند، راه را هموار‌تر کند. 3️⃣ اصلاح کتب و نجات طلبه از سردرگمی: من همین روزها که یک مطالعه‌ای می‌کردم می‌دیدم که واقعاً بعضی مباحث کتب دراسی ما که زمان طولانی هم؛ حدود صد سال، هشتاد سال، هفتاد سال، شصت سال از آن گذشته آن انسجامی که امروز مباحث پیدا کرده، بعد از این زحماتی که بزرگان کشیدند که ولو شیخ اعظم قدس سره خب راهی را باز فرموده، خب تلامذه ایشان،‌ بعد تلامذه تلامذه ایشان همین جور آن‌ بزرگان علما زحمت کشیدند خیلی‌ راه‌ را هموار کردند؛ الان ما طالب عزیز را بنشانیم سر آن مطالب اول که خیلی گاهی تشویش دارد، گاهی همه جوانب آن درست ملاحظه نشده، یا این که نه، بعد از این زحمات متوفری که آقایان علما کشیدند در این نتایج اخیر آن‌ها را قرار بدهیم،‌ وقتی که این‌ها این جا پخته شدند می‌توانند به آن کتاب‌های قبل هم مراجعه کنند، اگر نکته‌ای هست، چیزی هست خب استفاده کنند. ولی الان حقیقتاً دیدم که خیلی طلبه را سردرگم می‌کند الا نادری از طلاب محترم که خب حالا فوق‌العاده‌گی ممکن است داشته باشند، ولی خیلی‌ها سردرگم هستند. 4️⃣ تطور و تکامل مباحث رسائل، پس از شیخ انصاری: یکی از پشتیبانی‌ها این است که این طریق [علم‌آموزی] را هموار بکنند، حوزه‌های علمیه به این طرف گام بردارند. یک مطلب یا یک فصل از رسائل شیخ اعظم با همه عظمتی که دارد وجود دارد را با مثلاً فلان کتاب متأخر مقایسه می‌کنید، می‌بینید شهید صدر اینها را چه‌جور دسته‌بندی کرده و خیلی طلبه با یک آفاق روشن‌تری این مسأله را می‌تواند دریافت بکند و جوانب آن را بفهمد ولی وقتی که آنجا (آن مبحث کتاب رسائل) را می‌خواند مسأله برای او مبهم و سردرگم است یک مقداری. البته حرف‌ همان فرآورده‌های آن بزرگان است بعد خلاصه و به این شکل تنظیم شده است. 📌 ادامه دارد... 📗 درس خارج؛ ۷ فروردین ۱۴۰۰ بخش دوم بخش سوم .