🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 47
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠رفتار ویژه طبقات ثروتمند و مترف💠
🔘 فاصله گرفتن از حد توده مردم و قرار گرفتن در صف اشراف و مترفین، برای طلبه و رسالت طلبگی بسیار زیانبخش است. رفتار ویژه طبقات مرفه و ثروتمند از قبیل تهیه كالاهای گرانبها، ترتیب مجالس مهمانی پرخرج، پذیراییهای سنگین و سفرههای رنگین، شركت در مجالس خاص ثروتمندان و مترفان ، استفاده از وسایل نقلیه گرانقیمت، همراه داشتن مقدار زیادی پول و نمایاندن آن، مصرف فراون مواد مصرفی، مدگرایی، تغییر مكرر دكوراسیون، احترام ویژه به ثروتمندان و ... با زی طلبگی سازگار نیست.
این رفتارها علاوه بر اینكه نشان دنیاجویی و ناساز با توصیه به قناعت است، روحانیت را متهم به دنیاگرایی و زهدنمایی میكند، موجب برآوردن آه سرد حسرت از نهاد مستمندان و تهیدستان میگردد و با اصل اخلاقی انصاف در تضاد است.
استفاده طلبه از اسباب متعارف میان توده مردم و همراهی اقتصادی با سطح متوسط مردم، برای شأن صنفیاش بسیار لازم و حیاتی است. روحانی نباید مدت زمانی را كه منتظر تاكسی یا وسایل نقلیه عمومی میشود اتلاف عمر و تضییع وقت به شمار آورد. كمترین فایده این انتظار، پیوند او با توده مردم و جلوه مردمی روحانیت است كه چه بسا اثر نهایی آن در ایفای رسالت حوزوی، از ساعتها سخنرانی و دهها مقاله بیشتر باشد.
🌱 زمانی كه میخواستند برای آیه اللّه مشكینی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر قم وسیله نقلیهای تهیه كنند، ایشان پرسیده بود:
ماشینی كه متوسط مردم میتوانند سوار شوند چیست؟ در آن زمان سواری پیكان اتومبیل رایجی بود كه توده مردم از آن استفاده میكردند. ایشان فرموده بود:
من وسیلهای بالاتر از این نمیتوانم سوار شوم.
وقتی سخن از توده مردم میرود، مراد ما جمعیت هشتاد درصدی متوسط مردم است كه در تنظیم حیات خود از اسباب ویژه مترفین محروماند؛ اما زندگی تنگ و پرفشاری نیز ندارند. در مقابل این گروه، دو جمعیت ده درصدی دیگر قرار گرفتهاند. گروه اول، شامل ثروتمندان و اشراف است كه از امكانات مادی فراوان برخوردارند و احساس محدودیت كمی دارند و گروه دوم، مستمندان و تهیدستان كه در تأمین ضروریات زندگی خویش درمانده و پایینتر از تراز عمومی به سر میبرند.
🔘اهمیت این موضوع از تأكیدهای فراوان عالمان ربانی بیشتر نمایان میشود.
امام خمینی رحمهالله و رهبر معظم انقلاب آیهاللّه خامنهای بارها روحانیت را به پرهیز از اسارت زخارف دنیوی توصیه كردهاند:
من اكثر موفقیتهای روحانیت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان میدانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، كه باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست (صحیفه امام، ج 21، ص 99).
🌱 آنهایی كه منشأ آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی كردند ... . ما اوایلی كه آمدیم قم، ... شخص اول قم در جهت زهد و تقوا و اینها مرحوم آشیخ ابوالقاسم قمی، مرحوم آشیخ مهدی و عده دیگری، و شخص نافذ آنجا و متقی، مرحوم آمیرزا سید محمد برقعی و مرحوم آمیرزا محمد ارباب؛ همه اینها را من منزلهایشان رفتم. آنكه ریاست صوری مردم را داشت و ریاست معنوی هم داشت، با آنكه زاهد بود، در زندگی مشابه بودند. مرحوم آشیخ ابوالقاسم؛ من گمان ندارم هیچ طلبهای مثل او بود، زندگیاش یك زندگیای بود كه مثل سایر طلبهها، اگر كمتر نبود، بهتر نبود، كمتر هم بود. مرحوم آمیرزا محمد ارباب كه من رفتم مكرر منزلشان، یك منزلی داشت دوسه تا اتاق داشت، خیلی ساده، بسیار ساده. مرحوم آشیخ مهدی همینطور، سایرین هم همینطور. وقتی انسان در آن محیط واقع میشد كه اینها را میدید، همین دیدن اینها و وضع زندگی آنها برای انسان ... درس بود (همان، ج 19، ص 251ـ252).
📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #️⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
🚨 اگر امروز حوزه علمیهای زنده، با نشاط و پربار و آگاه و پرتلاش و اهل علم و اهل عمل و منطبق بر وظایف وجود داشته باشد، بیست سال دیگر، جمهوری اسلامی تثبیت شده و قوی و واقف به وظایف و مسلط بر امور خود و مجهّز در مقابل دشمنان، خواهیم داشت. اگر امروز ما این حوزه علمیه را نداشته باشیم، فردا آن جمهوری را نداریم؛ برو برگرد ندارد.
🗓۱۳۶۷/۰۶/۱۰
🔴حسین شریعتمداری: آمریکا سیلی خورده، شما چرا گریه میکنید؟!
🔹شما نگاهی به هیاهو و جیغ و داد مقامات آمریکایی و اروپایی بیاندازید! این همه عصبانیت و ابراز نگرانی آن هم از سوی دشمنان تابلو دار ایران اسلامی برای چیست؟! جیغ و داد جریان غربگرای داخلی هم از همین آبشخور است. این جریان مرموز سیاسی رابطه با غرب را در وابستگی به آمریکا و اروپا تعریف میکنند و به همین علت است که از سیلی ایران به آمریکا وحشت کردهاند.
🔹همکاری جامع ایران و چین مقدمه تشکیل یک قطب قدرتمند اقتصادی در مقابل غرب است و کمترین نتیجه آن خنثی کردن تحریمهاست که آمریکا و اروپا از آن به عنوان سلاح جنگی علیه کشورمان استفاده میکنند. از این روی عصبانیت آمریکا و اروپا قابل درک است و باید هم نگران باشند ولی مخالفت غربزدهها با این معاهده را تنها میتوان با دو گزینه جهالت و خیانت تعریف کرد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 #صدای_انقلاب شماره: 220
💠 چرایی جنجال علیه برنامه 25 ساله ایران و چین
🎙 کارشناس برنامه: دکتر یدالله جوانی
#قرارداد_ایران_چین
#قرارداد_25_ساله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 #صدای_انقلاب شماره: 222
💠 چند نکته در خصوص امضاء سند برنامه جامع همکاریهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران و چین
🎙 کارشناس برنامه: دکتر عزیز غضنفری
#قرارداد_ایران_چین
#قرارداد_25_ساله
جلیلی: قرارداد با چین میتواند فشار آمریکا را بشکند / چرا متن #توافقنامه منتشر نشده است؟
🔹گسترش همکاریهای اقتصادی برای کشور فرصت است و باید از آن در برابر دشمن صیانت کرد. این همکاری فرصتی است که میتواند در این بزنگاه فشار آمریکا را بشکند و به همین دلیل اینگونه از سوی مقامات رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد هجمه قرار گرفته است.
🔹آمریکا میگوید هر کسی با ایران کار بکند، من او را #تحریم میکنم. شرکتش را تحریم میکنم، نفتش را تحریم میکنم، آدمهایش را تحریم میکنم. پس طبیعی است که از سوی هر دو طرف این همکاری راهبردی، سطح طبقهبندی اطلاعات این موضوع باید حفظ بشود.
🌀 تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییهای علمی
📝 رسالت حوزه؛ بخش نخست
👤 آیتالله شب زنده دار
1️⃣ لزوم توجه به تولید علم:
در مسألهی تولید و پشتیبانی از تولید و مانعزداییها، ما یک تولیداتی در ناحیهی امور مادی و آنچه که برای اعاشهی زندگی لازم هست داریم؛ اما یک مسألهی دیگر هم تولید علم هست، تولید معارف هست. البته در اینجا تولید به معنای کشف هست، یعنی وجود دارد و ما به دنبال کشف آنها قرار است برویم؛ اینجا هم حقیقت مطلب این است که احتیاج به پشتیبانیها و مانعزداییها دارد.
2️⃣ پشتیبانی یعنی تجدید نظر در کتب درسی توسط افراد صلاحیتدار:
همانجور که در مسأله اقتصاد ما نیاز به به تولید و پشتیبانیها و مانعزداییها داریم، در ترقیات علمی و معنوی حوزههای علمیه هم به همین نیاز داریم منتها رفع پشتیبانی از فضلا و طلاب محترم در تحصیل، ادامه تحصیل و پژوهش و هم رفع موانع، اینجا هم ما هر دو را داریم که گاهی مانع میشود از ترقیها.
پشتیبانی در باب حوزهها این است که برنامهها، برنامههای سالمی باشد، برنامههایی باشد که دانشافزایی همراه داشته باشد، دقت افزایی همراه داشته باشد، زمینه را برای ابداعات، ابتکارات فراهم بکند. این امری است بسیار لازم است و همین تجدید نظر در کتب دراسی حوزوی از اصحابی که صلاحیت این کار را داشته باشند حقیتاً میتواند پشتیبانی کند، راه را هموارتر کند.
3️⃣ اصلاح کتب و نجات طلبه از سردرگمی:
من همین روزها که یک مطالعهای میکردم میدیدم که واقعاً بعضی مباحث کتب دراسی ما که زمان طولانی هم؛ حدود صد سال، هشتاد سال، هفتاد سال، شصت سال از آن گذشته آن انسجامی که امروز مباحث پیدا کرده، بعد از این زحماتی که بزرگان کشیدند که ولو شیخ اعظم قدس سره خب راهی را باز فرموده، خب تلامذه ایشان، بعد تلامذه تلامذه ایشان همین جور آن بزرگان علما زحمت کشیدند خیلی راه را هموار کردند؛ الان ما طالب عزیز را بنشانیم سر آن مطالب اول که خیلی گاهی تشویش دارد، گاهی همه جوانب آن درست ملاحظه نشده، یا این که نه، بعد از این زحمات متوفری که آقایان علما کشیدند در این نتایج اخیر آنها را قرار بدهیم، وقتی که اینها این جا پخته شدند میتوانند به آن کتابهای قبل هم مراجعه کنند، اگر نکتهای هست، چیزی هست خب استفاده کنند. ولی الان حقیقتاً دیدم که خیلی طلبه را سردرگم میکند الا نادری از طلاب محترم که خب حالا فوقالعادهگی ممکن است داشته باشند، ولی خیلیها سردرگم هستند.
4️⃣ تطور و تکامل مباحث رسائل، پس از شیخ انصاری:
یکی از پشتیبانیها این است که این طریق [علمآموزی] را هموار بکنند، حوزههای علمیه به این طرف گام بردارند. یک مطلب یا یک فصل از رسائل شیخ اعظم با همه عظمتی که دارد وجود دارد را با مثلاً فلان کتاب متأخر مقایسه میکنید، میبینید شهید صدر اینها را چهجور دستهبندی کرده و خیلی طلبه با یک آفاق روشنتری این مسأله را میتواند دریافت بکند و جوانب آن را بفهمد ولی وقتی که آنجا (آن مبحث کتاب رسائل) را میخواند مسأله برای او مبهم و سردرگم است یک مقداری. البته حرف همان فرآوردههای آن بزرگان است بعد خلاصه و به این شکل تنظیم شده است.
📌 ادامه دارد...
📗 درس خارج؛ ۷ فروردین ۱۴۰۰
بخش دوم
بخش سوم
.
هدایت شده از اساتید و طلاب بسیجی دیار کریمان(ابلاغیات سازمان و ارائهی گزارشات)
هدایت شده از اساتید و طلاب بسیجی دیار کریمان(ابلاغیات سازمان و ارائهی گزارشات)
«بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ»
«ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ «سوره مبارکه آل عمران آیه 169»
حـوزه مقــاومت بسیـج اســاتیـد طلاب و روحانیــــون امـام خامنــــه ای (مدظلهالعالی) جنــوب کرمـــان، با ابراز تأسف عمیق از ثلمه جبران ناپذیر فقدان طلبه جهادگر حجت الاسلام دانیال سالاری (ره)، شهادت این طلبه گرانقدر که لحظه لحظه عمر پربرکت خود را در راه خدمت به محرومین، مستضعفین و در راه تبلیغ و اعتلای دین مبین اسلام و ارزشهای والای انقلاب اسلامی صرف کرده را خدمت خانواده و همسنگران این طلبه انقلابی تبریک و تسلیت عرض کرده و رحمت و مغفرت واسعه الهی برای آن مرد خدا و سلامتی و شکیبایی برای بازماندگان وی را از درگاه خداوند منان مسئلت مینماید.
ان شاءالله خداوند منان روح مطهر این عزیز را با ائمه معصومین (ع) به ویژه مولا امیرالمومنین (ع) و شهدای کربلا محشور گرداند.
☀️ #شمسی
➕ رحلت عالم ربانی "سيد محمد ابراهيم خوانساری" (1292 ش)
➕ رحلت فقيه، مفسّر و واعظ وارسته، آيت الله "ميرزا ابوالفضل زاهدی" (1357 ش)
➕ تشكيل و آغاز به كار "نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران" (1370 ش)
➕ روز جمهوری اسلامی ایران ( 1358 ش)
🌙 #قمری
➕ رحلت "ابوالقاسم حسين بن روح نوبختی" سومين نايب خاصِّ امام زمان (326 ق)
➕ افتتاح اولين دوره مجلس شورای ملی (1324 ق)
➕ وفات عالم جلیل القدر ملا مهدی نراقی (1209ق)
❄️ #میلادی
➕ آغاز حمله نيروهاي امريكا به جزيره اوكيناوا در ژاپن (1945م)
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹وفات حسین بن روح نوبختی نائب سوم امام زمان، 326ه-ق
📆 روزشمار:
▪️13 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان
▪️22 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام
▪️27 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️30 روز تا اولین شب قدر
▪️31 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
.
#تقویم_فروردین
پاسداشت #381 شهید دوازدهم فروردین ماه
📅مناسبت امروز
▫️ روز جمهوری اسلامی ایران؛ اعلام نتایج همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی (1358)
▫️ تشکیل و آغاز به کار «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» (۱۳۷۰ ه.ش)
🗓امروز در صیحیفه امام
پیام به ملت ایران (12 فروردین روز «جمهوری اسلامی») (1358)
پیام رادیو- تلویزیونی به ملت و اعلام «جمهوری اسلامی» (1358)
پیام به ملت ایران (نیرنگهای تازه امریکا در سالروز تاسیس جمهوری اسلامی) (1359)
بیانات خطاب به جمعی از مسئولان قوه قضائیه (حفظ اتحاد و آرامش) (1359)
پیام هفت مادهای به ملت ایران (اولویت دفاع- اختلافات مسئولین) (1360)
پیام به ملت ایران در سالگرد تاسیس نظام جمهوری اسلامی (پنج تذکر) (1361)
پیام به ملت ایران به مناسبت استقرار نظام جمهوری اسلامی (شش تذکر) (1362)
🌷شهید امروز
#شهید_حامد_یعقوب_نژاد
• شهادت شهید حامد یعقوبنژاد؛ فرمانده یگان دریایی فتح در تیپ نبی اکرم ( ص ) در دفاع مقدس . (استان کرمانشاه، شهرستان اسلام آباد غرب، روستای حمیل) (۱۳۷۰ ه.ش)
🏴رحلت "ابوالقاسم حسين بن روح نوبختی" سومين نايب خاصِّ امام زمان (326 ق)
✍️ حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق)، سومین نایب از نواب اربعه امام مهدی(عج) است که به مدت ۲۱ سال (۳۰۵ - ۳۲۶ق) نیابت خاصه را بر عهده داشت. او از اصحاب امام عسکری(ع) و از یاران نزدیک نایب دوم در بغداد بود.
✅ محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات خود، حسین بن روح را به دستور امام زمان، جانشین خود کرد. پس از مدتی در ۵ شوال ۳۰۵ق، اولین توقیع از سوی حضرت مهدی در تأیید حسین بن روح صادر شد.
✅ حسین بن روح در ابتدای نیابت خود در دستگاه حاکم عباسی دارای موقعیت و احترام ویژه بود، اما بعدها دچار مشکل شد و مدتی زندگی مخفیانه داشت و سپس پنج سال زندانی شد.
✅ از مهمترین اتفاقات دوران حسین بن روح، ماجرای شلمغانی است که وکیل مورد اعتماد او بود، اما دچار انحراف عقیده گردید و توقیعی از جانب امام زمان(عج) در لعن او صادر شد.
✅ سرانجام وی در ۱۸ شعبان ۳۲۶ درگذشت و در بغداد، در منطقه نوبختیه، به خاک سپرده شد.
📗 شیخ طوسی، کتابالغیبة، ص۲۳۸.
#کلام_امام
#روز_جمهوری_اسلامی
💠 #امام_خمینی (ره) :
روز دوازدهم فروردین سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد. دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ـ ملی تلقی میکند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همۀ مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایۀ پرچم نَصرٌ من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند! ۵۹/۱/۱۲
💠 #امام_خامنهای :
روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بینظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطرهای در تاریخ کشورمان نمیشود مقایسه کرد. نقطهی مکمل و متمم انقلاب بیستودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیستودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود.
۶۴/۱/۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
سخنرانی #رهبر_معظم_انقلاب در سال ۶۷
🇮🇷 ویژه ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی/ ما میتوانیم پرچم اسلام را نگه داریم
💠معنا و مفهوم خشیت در قرآن
✍️ خشیت در لغت به معنای خوف و ترس است.(1) و برخی آن را به معنای ترس شدید گرفتهاند.(2)
✅ خشیت در اصطلاح قرآنی به معنای ترس از مسئولیت هایی است که انسان در برابر خداوند دارد، ترس از این که در ادای رسالت و وظیفه خویش کوتاهی کند (3) از این رو در بسیاری از آیات قرآن، خشیت به عالمان اختصاص داده شده است.(4) مانند آیه:
☀️«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء»؛ حقیقت چنین است، از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند. فاطر/28
✅ ماده «خشی» 48 بار در قرآن کریم بکار رفته است که گاهی در خشیتهای مذموم مانند:
☀️«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ»؛ مائده/52. کسانی را که در دلهایشان بیماری است، میگویند: میترسیم حادثهای برای ما اتفاق بیفتد.
✅ و گاهی در خشیتهای ممدوح به کار برده شده است؛ مانند: «إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى»؛طه/3. آن را فقط برای یادآوری کسانی که از (خدا) میترسند، نازل ساختیم.
✅ در برخی از آیات، خداوند ایمان و عمل صالح را جزء اسباب خشیت میداند و سعادت اخروی را نتیجه آن میشمارد. مانند:
☀️«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصَّالِحَاتِ... ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ»؛ بینه/7و8. کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند... و این مقام برای کسی است که از پروردگارش بترسد!».
.................................
(1) لسان العرب، ج 14، ص 228.
(2) قاموس قرآن، ج 2؛ ص 251.
(3) تفسیر نمونه،ج 18، ص 247.
(4) المفردات فی غریب القرآن، ص 283