❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 3
—————————
تقلید
از آنجا که الگوشناسی و الگوگزینی همواره با تقلید همراه است، باید با مفهوم تقلید نیز آشنا شویم. مراد از تقلید، پیروی کردن و همانندسازی با دیگران است.(1) در برخی کتاب های روان شناسی،تقلید این گونه تعریف شده است:
«تولید مجدد و فعال کیفیت و خصوصیات ادراک شده رفتار موجود دیگر.»(2)
در متون اسلامی نیز واژه های تبعیت، اقتدا، اطاعت، انقیاد و امتثال، بیشتر در معانی نزدیک به معنای تقلید به کار می روند.
به باور گروهی از روان شناسان، تقلید و الگوپذیری به معنای عام دارای سه مرحله است:
یک _ محاکات (تقلید ناآگاهانه که از تولد تا دوسالگی است)
تقلید ناآگاهانه و بدون هرگونه اندیشه و تشخیص را محاکات گویند. برای مثال، وقتی کودک چند ماه اطرافیان خود را خندان ببیند، بدون اینکه خنده آنان را تفسیر کرده باشد، با تقلید ناآگاهانه از آنان می خندد.
دو _ تقلید به معنی خاص (تقلید نیمه آگاهانه که از 2 تا 7 سالگی است)
این نوع تقلید، الگوبرداری نیمه آگاهانه از رفتار دیگران است. در این تقلید بچه گانه، عنصر آگاهی و هدف داری وجود دارد، ولی با حضوری کم رنگ و اندک. برای نمونه، کودک سه ساله ای تنها برای شبیه سازی خود با اطرافیان، از رفتار ایشان تقلید می کند، بدون آنکه قصد و هدف آن رفتار را درک کرده باشد.
سه _ اقتباس (تقلید آگاهانه که از 7 سالگی به بعد است)
تکرار رفتار دیگری با آگاهی کافی از کار او را اقتباس گویند. این نوع تقلید، عالی ترین مرتبه تقلید است و کاملاً آگاهانه و هدف دار و از روی علم و قصد صورت می گیرد. همانند نوجوان یا جوانی که از میان رفتارهای اطرافیان، آن را که بهتر می یابد، برمی گزیند و برای این گزینش، دلیل هم می آورد.(3) این نوع تقلید که بیشتر به جوانان و بزرگسالان مربوط است، در امور اعتباری و آداب و رسوم و با هدف هم خوانی با محیط و هم رنگ شدن با دیگران رخ می دهد.
قهرمان گرایی، یکی از جلوه های روانی است که در سرشت اولیه بشر به ویژه جوانان نهاده شده است. بشر همواره گم شده ای را جست وجو می کند؛ قهرمانیِ پرشکوه و جلال و پیشوایی در خور ستایش. اصولاً قهرمان جویی را یکی از اعتبارهای اصیل روانی انسان دانسته اند که به طور مستقیم، زاییده نیاز انسان به رهبری است. جوان همواره در پی آفرینش قهرمان است. پس حتی اگر به آن دست نیابد، در عالم رؤیا، چنان قهرمانی را الگوی رفتار خویش قرار می دهد و از اندیشه، رفتار، گفتار و شیوه پوشش وی الهام می گیرد.
پی نوشت:
1.. در متون اسلامی افزون بر واژه تقلید، واژه های «تشبیه» و «مشاکله» نیز به معنای همانند سازی به کار رفته است
2.. محمود منصور، روان شناسی ژنتیک: تحول روانی از کودکی تا پیری، ص 249
3.. محمدتقی مصباح یزدی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن صص 212 و 213
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت چهاردهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
راهها و عوامل گناه نکردن:
1.. شناخت گناه
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 حضور میلیونی امروز مردم عراق در مراسم سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌 اولین و بزرگترین کانال قمیها در ایتا☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار حاج قاسم سلیمانی با علامه مصباح یزدی | دعای علامه مصباح برای حاج قاسم
#علامه_مصباح
#حاج_قاسم
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#درس_اخلاق_عمومی #معاونت_تهذیب
🔰 اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه های علمیه تهران برگزار می کند.
🔖 درس اخلاق عمومی
توسط استاد محترم حضرت آیت الله بنابی دامت برکاته (مدیر مدرسه ولی عصر بناب)
🗓زمان: سه شنبه 16 دی ماه
🕑 ساعت: 11:00
به صورت مجازی از طریق سامانه بیان🔻
Howzeh.online/live.html
💠روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🌐 www.howzehtehran.com
🆔 @howzehtehran
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درس_اخلاق_عمومی #معاونت_تهذیب
🔰 اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه های علمیه تهران برگزار می کند
🔖 سلسله جلسات درس اخلاق عمومی
توسط اساتید اخلاق حوزه علمیه استان تهران
🕑 زمان: سه شنبه های هر هفته ساعت 11 به صورت مجازی از طریق سامانه بیان🔻
Howzeh.online/live.html
💠روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🌐 www.howzehtehran.com
🆔 @howzehtehran