فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کس سه روز نماز نخواند از روی عمد بر او نماز میت نخوان
#تارک نماز
#کانال تخصصی نماز
#گروه تبلیغی تخصصی نورالثقلین
🔷🔷🔷🔷
با ما همراه شوید
عضویت در مانال ها مون
👇👇👇
https://eitaa.com/takhasosi_namaz
و
https://eitaa.com/NoorALsaqalinKashsN
تا حالا نماز انسان های بزرگ رو دیدی؟
تا حالا سعی کردی نمازت را بزرگ کنی؟
تا حالا وقت برای بهتر کردن نمازت گذاشتی؟
الان نماز مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت فومنی ببین و لذت ببر
عزیزان دنبال کننده در کانال تخصصی نماز
مسابقه کتاب خوانی کتاب حجت حی و آرزوی آفاق رو شرکت کنید
کتابی مناسب و خواندنی برای فرزندان و نسل جوان است
با جوایز ارزنده
قیمتش هم بسیار عالی 50 هزار تومان
فقط نیت کن بچت رو با امام زمان آشنا کنی
بقیه اش با خوندن این کتاب حل میشه
# حجت حی
# آرزوی آفاق
#کانال تخصصی نماز
# گروه تبلیغی تخصصی نورالثقلین
🔷🔷🔷
عضویت در کانال هامون
👇👇👇
https://eitaa.com/takhasosi_namaz
و
https://eitaa.com/NoorALsaqalinKashsN
کتاب آرزوی آفاق
کتاب مسابقه امام زمانی
و داستان های مربوط به امام زمان در قالب رمان است
جواب سوالاتی که در ذهن بچه ها هست؛ به زیبایی داده میشه...
برای تهیه کتاب با شماره ۰۹۱۰۶۱۴۷۱۶۹ تماس و یا در ایتا پیام دهید.
# آرزوی آفاق
#کانال تخصصی نماز
#گروه نورالثقلین
عضویت 👇👇👇
https://eitaa.com/takhasosi_namaz
و
https://eitaa.com/NoorALsaqalinKashsN
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسمان نماز
حجت الاسلام دکتر مجتبی خندان
1- آيا كنجكاوي و پرسش درباره «فلسفه احكام» درست است؟
از منظر دين هيچگونه مانعي در خصوص كنجكاوي و پرسش از فلسفه احكام وجود ندارد چرا كه
اولا: صدها آيه و حديث، مردم را به تعقل و تفکر فرا مي خواند و هيچ مکتبي به اندازه اسلام، به انديشيدن دعوت نکرده است.
ثانيا: يکي از انتفادهاي شديد قرآن بر مشرکان و بت پرستان، تقليد کورکورانه و بي دليل از نياکان است.
ثالثا: خود قرآن، بارها در کنار بيان احکام، به دليل آن هم اشاره کرده است و می خواسته تا مردم فلسفه احکام را بدانند. امامان معصوم نيز در روايات، به بيان اين حکمتها پرداخته اند.
2- علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احكام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟
در خصوص فلسفه عبادات از جمله نماز، نكاتي را بايد همواره مد نظر داشت:
1. آگاهي کامل از فلسفه همه احكام، دانشي فراتر از دانش بشري مي طلبد. ليكن بطور اجمال می دانیم كه همه احكامِ واجب و مستحب به گفته خداوندِ حکیم، مفید و دارای مصلحت و احکامِ حرام و مکروه مضرّ و دارای مفسده است. بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم باز بايد آن را انجام دهیم.
2. دانستن فلسفه و حكمتهاي همه احکام ـ اگر برای همه غیر ممکن نباشد ـ براي بیشتر مردم غير ممكن است و مانع از انجام وظايف و کار و زندگی آنها ميشود. بنابراين لازم نيست دليل همه احکام را همه مردم در همه زمانها بدانند.
3. کسی که می گوید تا فلسفه احکام را ندانم به آن عمل نمی کنم خود را از فواید اين دستورات محروم ساخته است. مانند بيماري كه بخواهد تمام جزئيّات نسخه يك طبيبِ حاذق را بررسي كند و رابطه آن را با مزاج خود تشخيص دهد و سپس به آن عمل کند. کسي که دستورهای خداوند را بر اساس حکمت مي داند، نبايد به خاطر اينکه دليل حکمي را نمي داند از انجام آن تخلف کند.
4. همين قدر كه احکام با عقل و علمِ ثابت مخالف نباشد، قابل پيروي است؛ مانند دستور طبيب كه همين قدر كه بدانيم طبابت او بر خلاف قوانين مسلّم طبّي و تندرستي نيست به آن عمل ميكنيم؛ با اين تفاوت كه در طبابت احتمال خطا و اشتباه می دهیم ولی در دستورات ديني، احتمال خطا و اشتباه هم نمي دهيم.
5. در جستجوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت و دليلي مادي و فيزيولوژيك برايش جست و جو نمود. اینکه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي پزشکی يا ... باشيم برخاسته از نگرشي مادي گرايانه است. در حالي كه بسياري از احكام مصالحيِ معنوي دارند كه با علوم بشري و تجربي قادر به ردّ یا اثبات آن نيستند و يا اگر نظري بدهند بسيار سطحي است. چنان كه در مورد روزه، علوم به خواص بهداشتي آن پرداخته اند ولي قرآن مجيد فلسفه اي بالاتر را بيان فرموده و آن دست يابي به تقوا است.
6. هر جا از قرآن و حديث، دليل محکمي بر فلسفه حکمي نداريم، بهتر است ساکت باشيم و با توجيهات و حدسيات، دليل تراشي نکنيم.
7. همان عقلي که ما را به فهميدن فلسفه احکام دعوت مي کند، همان مي گويد: اگر علتِ حکمی را ندانستي، از آگاهان بپرس و اگر یقین داشتی آنها از طرف خداوند سخن می گوید، گفته آنها را بپذیریم و اين همان تعبد در برابر اولياي دين است.
8. اگر گوشه اي از فلسفه حکمي را فهمیدیم، نباید خيال کنیم تمام فلسفه آن حکم را درک کرده ایم. مگر با عقل و فکر محدود انساني، مي توان به عمق احکامي که از علم بي انتهاي خدا سرچشمه گرفته، پي برد؟
9. در دوران ائمه عليهم السلام از آنجایی که همه مردم قدرت هضم بسياري از اسرار را نداشتند؛ ائمه (ع ) در جواب افرادي كه فلسفه احكام سوال مي نمودند، مطالبي را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بيان مي كردند. بديهي است كه نمي شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزي است كه در آن روايت اشاره شده است؛ زيرا اگر پرسش كنندگان اسرار زيادتري را مي خواستند، پيشوايان ديني مطالب زيادتري مي گفتند.
محرم بیعت کنیم با فرزند حسین
مهدی فاطمه هم ندا در می دهد
هل من ناصر ینصرنی"""
#لبیک یاحسین
#لبیک یا مهدی
# کانون مهدویت کاشان
🔷🔷🔷🔷
برای عضویت به کانالمون👇👇
https://eitaa.com/kashanemahdavy