٢. فرانسوا ماری ولتر (١٦٩٤)
فرانسوا ماری ولتر (F. M. woltir)، نویسنده، فیلسوف و نمایشنامه نویس بزرگ در سال ١٦٩٤م. در پاریس متولد شد. در سال ١٧٠٤م. نزد روحانیون مسیحی مبانی علوم آن روز را فرا گرفت. ولتر از کودکی نسبت به مسیحیت بدبین بود. نخست بر مسیحیت تاخت و خدای انسان نمای آنها را مسخره کرد و به مسیحیان خیلی اشکال گرفت و سپس به جان ادیان دیگر افتاد و در دنیای آن روز غوغایی برپا نمود. چون تحت تأثیر کتاب های دشمنان اسلام قرار گرفته بود، از حقایق اسلام دور بود، ولی در اثر تحقیقات و مطالعات در زمینه اسلام نسبت به اسلام و پیامبر اسلام (ص) خوش بین شد و فهمید که هم کیشان سابق او درباره پیامبر اسلام (ص) جز تهمت چیز دیگری نگفته اند (حدیدی، اسلام از نگاه ولتر، ١٣٧٣: ٥). فرانسوا در سال ١٧١٨ نام «ولتر» را برای خویش انتخاب کرد تا به گفته خودش «شاید با نام تازه خوشبخت تر گردد» (فلسفی، منتخب فرهنگ فلسفی، ٢١-٢٤).
ولتر با خرافات و روایات و احادیث دورغ و بی اساسی که کشیشان عیسوی در طی قرون ساخته و به خورد مردم عوام داده بودند که با عقل و منطق و اسناد مذهبی و تاریخی سازگار نیست، به سختی مخالف بود؛ از این رو، در تمام عمر از مبارزه با کشیشان مردم فریب و خرافات دینی دست بر نداشت و با نیروی اطلاعات گسترده ای که از تاریخ مسیحیت و سرگذشت و آثار پیشوایان بزرگ مسیحیت داشت، به آسانی بطلان عقاید خرافی و بی اساس کشیشان را فاش کرد (ر.ک: فلسفی، منتخب فرهنگ فلسفی، ١٦ مقدمه مترجم).
ولتر در هوش و استعداد و پشتکار و فعالیت در میان نویسندگان بزرگ عصر خود کم نظیر بود. از ادبیات به عنوان وسیله ای برای روشن ساختن افکار عمومی و بیان حقیقت استفاده می کرد. بارزترین برجستگی آثار وی، تخطئه و تحقیر کلیسای کاتولیک بود. با نوشته های گوناگون خود فرمانروایان و طبقات ممتاز فرانسه و جامعه فاسد کشیشان معاصر خویش را بیش از پیش تحقیر و غیرقابل اعتماد جلوه داد و زمینه پیروزی انقلاب کبیر فرانسه را بیشتر میسر ساخت (ر.ک: منتخب فرهنگ فلسفی، ٤١-٤٢)؛ زیرا توانسته بود با بهره گیری از حکومت های محلی مسلمانان در پروراندن و نمایاندن آرمان ها و نواقص، حکومت های اروپا را بهتر مورد انتقاد قرار دهد و اصلاحات را مطرح سازد (اسپوزیتو، دایرة المعارف جهان نوین اسلام، ١٣٩١: ١٦٤/٣).
دانشمندان تصریح کردند که فرانسوا ولتر در اثر تحقیقات خود به آیین اسلام پیوست (افتخارزاده، سیر تاریخی و ارزیابی اندیشه شرق شناسی، ١٣٨٣: ٤٦). وی در مورد اسلام بعد از تحقیقات فراوان، حرف های جالبی زده که می توان عمق مطالعات وی را از آن به دست آورد. برای نمونه می نویسد: تمام سنت هایی که پیامبر اسلام (ص) آورده، نفس انسان را به سوی تهذیب فرا میخواند و حسن و جمال آنها انسان را به دین محمدی مجذوب میکند؛ به همین دلیل اقوام متعددی اسلام آورده اند (معدی، الرسول فی عیون غربیه منصفه، ٢٠٠٧: ١٠٤).
ولتر پس از انقلاب درونی که در نتیجه آغاز مجدد مطالعات اسلامی برایش رخ داد و حاصل آن را با عنوان «تبصره ای بر تاریخ جهان» منتشر نمود، در قضاوت خود نسبت به شخص پیامبر اکرم (ص) که پیش تر با تندی در باره آن حضرت سخن می گفت، تجدید نظر می کند و می گوید: «محمد بی گمان مردی بسیار بزرگ بود و مردانی بزرگ نیز در دامن فضل و کمال خویش پرورش داد. قانون گذاری خردمند، جهانگشایی توانا، فرمانروایی دادگستر، پیامبری پرهیزگار بود و بزرگ ترین انقلاب روی زمینه را پدید آورد» (کلیات ولتر، ج ٢٤، ص ٥٥٥، به نقل از: حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١١١- ١١٢).
ولتر در جوانی تحت تأثیر افکار بولن ویلی یه در کتاب «زندگی محمد (ص)» قرار گرفت. ویلی یه در کتاب خود چنان در ستایش پیامبر اکرم (ص) کوشیده بود که برخی از معاصرانش او را به مسلمانی متهم کرده و پنداشته بودند که وی مسلمان مرده است (حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١٣٧٣: ٤١)؛ چنان که نویسنده کتاب اسلام از نظر ولتر، درستی چنین سخنی را به احتمال یادآور شده و از او به «مسلمان مسیحی نما» یاد کرده است.
ویلییه در وصف اسلام و مبانی دینی مسلمانان گفته است: «آیین محمد (ص) چنان خردمندانه است که برای تبلیغ آن هیچ نیازی به جبر و قهر نیست. کافی است که اصول آن را به مردم بفهمانند تا همه به آن بگرایند» و در جایی دیگر از سازگاری اصول دین محمد (ص) با عقل انسانی سخن گفته است. وی درباره پیامبر اکرم (ص) نیز گفته است: محمد (ص) قانون گذاری خردمند و بزرگ بود که دین تهذیب یافته برای جهانیان آورد. او نماینده زنده عنایات پروردگار بود. خدایی که بر همه چیز آگاه است، او را فرستاد تا مسیحیانی را که گمراه بودند، متنبه گرداند.
ولتر که به تدریج بر دامنه مطالعات خود میافزود، تا آنجا پیش می رود که نظریه های این مسلمان مسیحی نما (ویلی یه) را از آن خود میداند و بدون ذکر مأخذ، آنها را به عنوان حربه ای علیه مسیحیت به کار می بندد (حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١٣٧٣: ٤٤؛ نیز، ر.ک: ٢٠١).
ولتر در ستایش قرآن می گوید: «من یقین دارم اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدین ارائه دهند، او حتما قرآن را بر می گزید؛ زیرا کتاب محمد (ص) در ظاهر افکاری را تعلیم می دهد که به اندازه کافی بر مبنای عقلی منطبق است (شاهد، اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان، ١٣٨٦: ١٢٤). بر همین مبنا در دفاع از ساحت قرآن کریم که از سوی لارشه مورد مقایسه نابجا با تورات قرار گرفته بود، از او به «عیاش بی آبرو و هرزه بی سواد» یاد می کند و نسبت به برتری قرآن کریم سخن می گوید. در همین راستا درباره اصل طلاق رجعی و راهگشایی آن در اسلام به آیات ٢٣٧ و٢٣٦ سوره بقره[1] استناد می کند (حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١٣٧٤: ٢١٦)، چنان که در جایی دیگر در مقایسه قوانین قرآن کریم و انجیل گفته است: شاید هرگز قانونی کامل تر از قوانین قرآن درباره طلاق وضع نشده باشد (عقیقی بخشایشی، طبقات مفسران شیعه، ١٣٧٨: ٩٨)؛ چرا که طلاق در مسیحیت مورد نهی تحریمی قرار گرفته است (متی ٣١:٥-٣٢؛ نیز، ر.ک: تثنیه، ١:٢٤).
وی همچنین در نقد در دایرة المعارف دیدرو ذیل مدخل «القرآن» که داستان هاروت و ماروت را علت تحریم مشروبات الکلی دانسته، از آنچه نویسنده «القرآن» گزارش کرده بود، به «قصه کودکانه تعبیر می کند و می گوید: «اگر همه قرآن را از اول تا آخر بخوانید، یک کلمه از این قصه کودکانه را در آن نخواهید یافت. اینها ساخته ذهن دروغ پردازان مسیحی است که میخواهند با جعل افسانه ها دین محمد (ص) را هجو نمایند». ولتر آنگاه به آیه وجوب جهاد در سوره بقره به عنوان شاهد سخن خود استدلال میکند (حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١٣٧٣: ٢١٦) که می فرماید:«کُتبَ عَلَیکُمُ الْقتالُ وَهُوَ کُرْه لَکُمْوَعَ أَنْ تَکْرهُوا شَیئاَ و هُوَ خَیر لَکُمْ وَ عَسی أَن تُحبوا شَیئاَوهُوَ شَر لَکُمْ وَ الله یعْلَمُ وَأَنْتُم لا تَعْلَمُون» (بقره /٢١٦)؛ «جنگ بر شما مقرر شد در حالی که آن برایتان ناخوشایند است و چه بسا از چیزی ناخشنودید، و آن برای شما خوب است و چه بسا چیزی را دوست میدارید و آن برای شما بد است. و خدا می داند، و شما نمی دانید».
ولتر سوره توحید را زیباترین و فصیح ترین تعریف از توحید می داند و مدتی بعد در مقاله «القرآن» در کتابش با عنوان «فرهنگ فلسفی» ترجمه سوره حمد را متشر می کند (حدیدی، اسلام از نظر ولتر، ١٣٧٣: ٢٢٦).
وی معتقد است که پیامبر اسلام (ص) به خلافت علی A وصیت کرده و قلم و دوات را خواسته تا کتبا جانشینی ایشان را بنویسد، ولی این وصیت آن حضرت اجرا نشد؛ چون بعد از رحلت آن حضرت (ص) عده ای ابوبکر را به خلافت برگزیدند (مهری املشی، علی از زبان دیگران، ١٣٨٤: ١٦٨).
به نظر می رسد مخالفت آیین مسیحیت با عقل، ولتر را از مسیحیت دور کرد و در مقابل، مطابق بودن احکام اسلامی با عقل و فطرت، وی را به آیین اسلام جذب کرد. خود در این باره می گوید: «خدایا من مسیحی نیستم؛ زیرا می خواهم تو را بهتر دوست داشته باشم» (آل اسحاق خوئینی، اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ١٣٧٠: ٢٩٦).
f96b6dc4178f8c8926d655131cd117f2c78aad6a.mp3
2.6M
بی تو ای صاحب زمان
@Emamkhobiha🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
والااااااا🤪🤪🤪🤪
لبخند عصر جمعه 😄😄😄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هنرنمایی رو ببینید! جالبه😄👌
لبخند عصرجمعه 😁😁 عجب هنرمندانه 😳😳
تو تبلیغ تلویزیون دیدید یه بچه با لباس کثیف میاد و میگه مامان بعد مامانشم با لبخند لباس رو میندازه تو ماشین لباسشویی
منم یبار اینکارو کردم مامانم یه ربع داشت منو میزد.
بازهم تربیت فرزندنون رابه تلوزیون بسپارید 😂😳😁
دوستم از ماشينش پياده شده از داخل صندوق عقب چيزي برداره، يكى نشسته پشت فرمون،
ماشين رو دزديده، اينم هول شده پلاك ماشين رو برداشته 🤣
علی علیه السلام می فرمایند مومن زیرک وباهوش است . کاش ازهوشش استفاده می کرد 😳
سه دقیقه در قیامت 58.mp3
33.1M
#شرح_کتاب_سه_دقیقه_در_قیامت
قسمت 8️⃣5️⃣
"تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم"
*بخش هفتم؛ شهید و شهادت
* آیا میشود کسی عاشق خدا باشد ولی عاشق شهادت نه؟
* چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد؟
* اگر خدا متکبر است، چگونه دیگران را دوست دارد؟
* معنای غیرت و عزت خدا
* شهید کیست؟
* محبوبیت شهید برای خدا
* رسیدن شهید به مقام شهود
* معنای عبارت " شهید زنده است
* معنای روایی و فقهی شهید
* شهید حکمی، شهید حقیقی
* عفیف را کمتر از شهید ندانیم
* شهید خوف و حزن ندارد
* شهادت نصیب چه کسی میشود؟
* چرا خدا به دست گرفتن سلاح شهید افتخار میکند؟
* نکاتی پیرامون حورالعین
* فضیلت مجاهدین در راه خدا
* شهدا در مورد چه کسانی سوال میپرسند؟
#استاد_امینی_خواه
@audio_ketab
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃
🌸مرکز زبان مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س)
✨برگزاری کلاس های آموزشی مجازی-آفلاین
✨اعطای گواهی پایان دوره
✨بهره گیری از جدیدترین کتب و متد آموزشی CLT
✨آموزش و تقویت چهار مهارت زبانی به همراه تاکید بیشتر بر مکالمه
✨استفاده از فیلم های مستند و سخنرانی های TED Talk در آموزش مهارت شنیداری و گفتاری
💫با ما همراه باشید:
https://eitaa.com/HKhadijaLanguageCenter
🍃
🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
😢 #ایثار_میرزای_شیرازی_😢
✨مرحوم آقا شیخ مرتضی زاهد فرمودند:
یکی از علمای مشهد در مسجد گوهرشاد در حال سجده از دنیا رفت، من شنیده بودم که مرحوم میرزای شیرازی سه روز در حال سکرات بود تا از دنیا رفت.
برای من مسئله شد که :چگونه می شود یک امام جماعت اینطور به راحتی در مکانی مقدس و در حال سجده جان دهد، ولی آن مرجع بزرگ سه روز طول بکشد تا از دنیا برود؟
در خواب حضرت #ولیعصر را دیدم ایشان فرمودند: برخی از بندگان خاص خدا مرگشان با اذن خودشان است. ان امام جماعت زود اذن داد، ولی میرزای شیرازی اذن نداد تا آمرزش مقلدین خود را گرفت.✨
🍎 خداوند درجات این عالم مجاهد ومبارزرا متعالی بفرماید که درلحظه رفتن به لقاءالله مقلدینشان رافراموس نکردند .
روزنه هایی از عالم غیب آیت الله خرازی ص306
🕋 کانون قرآن وعترت مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها
🌱🌷{°طلبه عصر ظهور°}🌷🌱
@talabeasrezohoor1