کاری از طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم
ادمین
@nozari_behnam
سایت
www.tt-ej.ir
گروه تعاملی
http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57
نگارخانه
@tt_ej_poster
بازیکده
@ttej_bazi
مداحی سرا
@ttej_madh
راههای علاقه مند کردن دانش آموزان با قرآن.pdf
337K
#جزوه راه های علاقه مند کردن دانش آموزان به قرآن کریم ...
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
هر جمعه یک کتاب..... قسمت هشتم...
در روایات شریفه آمده است : عن أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام : المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العِلمُ حاكِمٌ عَلَيهِم، و حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّهَ، و حَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ. و در کتاب غررالحکم نیز چنین آمده است: الْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى النَّاسِ و در نهج البلاغه نیز آمده است: الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْه و در روایت دیگری آمده است : قوّة سلطان الحجّة اعظم من قوّة سلطان القدرة. و همچنین در روایات داریم: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیلوا علیه و همچنین داریم: ما من حرکه الا و انت فیه محتاج الی معرفه و همچنین داریم: شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء. داستان جداسازی مدارس و دانشگاه ها به اسم اسکول و آکادمی در اروپا از توطئه هایی بود که یهود با آن حکومت کلیسا را برانداخت و وقتی علم از کلیسا رفت حاکمیت و اقتدار کلیسا نیز از بین رفت. سالهاست نفوذی ها در ممالک اسلامی و از جمله ایران در حال پیگیری همین مسیر درباره تمدن اسلامی هستند و می خواهند علم را از حوزه های علمیه خارج کنند و تا کنون به اسم دبستان ها تعلیمات ابتدایی و به اسم دانشگاه تعلیمات طبیعی و فنی و پزشکی و ... را از حوزه ها گرفته اند و حتی تعلیم طب و طبیعیات را در حوزه ها ممنوع کرده اند.. اخیرا حتی علوم اسلامی نیز در حال کوچ کردن به دانشگاه ها هستند و اگر وحدت حوزه و دانشگاه و بازگشت دبستان و دانشگاه به حوزه های علمیه در آینده ای نزدیک رخ ندهد ...
...و این فرزندان به زور جدا شده، به دامان مادر و همگی به دامان مسجد بازنگردند خوف آن است که همان بلا و انزوایی که بر سر کلیسا آمد بر سر تمدن اسلامی و حوزه ها نیز آورده شود. خدا لعنت کند اول کسی را که بعد از رحلت نبی اکرم صلوات الله علیه مدرسه را از مسجد جدا کرد...
@talabegitaejtehad
از محضر حضرت علامه حسن زاده رحمه الله سوال شده بود که از ایام قدیم ، طلبه در مقابل این سوال بوده است که بعد از گذراندن مقدمات، به دنبال جامعیت برود یا دنبال تخصص؟ ذی فن شود یا ذی فنون ؟
ایشان چنین پاسخ فرمودند:
ما هدفمان چیست؟ هدف ما رسیدن به منطق وحی و دستورالعمل مدینه فاضله الهی است و آن دستور، قرآن و سنت است. جوامع روائی ما شعب قرآن هستند و از آن نشات می گیرند و به تعبیر من ، قرآن متنزّل هستند. از شما می پرسم آیا قرآن و جوامع روائی ما چگونه هستند ؟ آیا اختصاصی هستند ؟ یا همه چیز در آنها هست؟ چگونه ممکن است که آخوند فقط یک رشته بداند؟ او ادبیات می خواهد، منطق و فلسفه می خواهد، عرفان لازم دارد. یک آخوند باید آنچه را از ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه عرفان وجود دارد که از بیان هر عارفی سنگین تر است بفهمد. همینطور آخوند فقه می خواهد، اصول می خواهد و ... دین ما یک مجموعه دائرة المعارف الهی است که باید آخوند ما این دائره المعارف را حل کند و به زبانش آشنا باشد، طلبه اگر حقیقتا بخواهد درس بخواند، به خوبی این دائره المعارف را فرا می گیرد و در هر فن هم ، مرد آن فن می شود! همانگونه که بزرگانی را داریم. مرحوم فاضل تونی رحمه الله نقل می فرمود که آدم وقتی که به کتاب ارث جواهر می رسد، می بیند که صاحب جواهر یک ریاضی دان توانائی بوده که خوب از عهده تقسیم بندیها و محاسبات برآمده است . مگر می شود یک فقیه ریاضیات نداند؟ هیات و نجوم نداند؟ لمعه را ببینید! مستند مرحوم نراقی را ببیند که در بحث قبله چگونه بحث کرده اند؟
جناب شیخ بهائی رحمه الله در مفتاح الفلاح که بحث صبح صادق و صبح کاذب را مطرح می کند، وقتی می خواهد بحث ریاضی اش را مطرح کند، با آنکه خود خرّیت فن است اما از کتاب تذکره علامه حلی رحمه الله که کتاب فقهی است بحث ریاضی را نقل کرده است. مرحوم علامه حلی را ببینید. مرحوم استاد ما علامه شعرانی می فرمود: اگر در هر فنی ما بخواهیم فرد اعلی را به عنوان نمونه به قلم بیاوریم باید به سراغ علامه حلی رحمه الله برویم .
طلبه اگر واقعا بخواهد درس بخواند می تواند هم ادیب بشود، هم فقیه بشود، هم ریاضی دان بشود و هم می تواند طبیب بشود. همین گونه که بوده اند. مثلا حضرت استاد شعرانی رحمه الله را در نظر بگیرید.از یک طرف المدخل الی عذب المنهل را در اصول نوشته اند، از یک طرف کفایه را شرح کرده اند، از یک طرف قواعد مرحوم علامه را حاشیه زده اند و بر وافی مرحوم فیض تعلیقه دارند و همینطور بر مجمع البیان حواشی دارند و رسائل دیگر که از ایشان به یادگار مانده است .از طرفی قانون تدریس می کرد و اسطرلاب و زیج و مجسطی می گفت . زبان فرانسه و انگلیسی و عبری را کاملا مسلط بود. آقایان دیگری هم به نوبه خود همین گونه بودند.
این گونه که من بگویم فقط عالم یک فن بشوم این ترس و وحشت از درس خواندن است . در یک جای شفا شیخ عنوان می کند که کسانی که از تحصیل می ترسند و می گویند بسمان است و نمی خواهد ما همه چیز را بدانیم، این افراد مزاج معتدل ندارند. یعنی مریض است.، یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیا زدگی، این بیماری او را به سوی دنیا و ماده می کشاند و او خود متوجه نیست. این باید خودش را معالجه کند. انسان نبایداز تحصیل خسته بشود. بخصوص کسی که می خواهد با منطق وحی و زبان ولایت آشنا بشود. زبان طلبه باید این باشد:
مراتا جان بود در تن بکوشم*** مگراز جام او، یک قطره نوشم
طلبه اگر حواسش جمع باشد خوب درس می خواند و در علوم و فنون گوناگون صاحب ابداع هم می شود.
مجله حوزه مرداد و شهریور 1366، شماره 21 - مصاحبه با حضرت استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی رحمه الله
@talabegitaejtehad
اندر حکایت متن گریزی ها و تلخیص خوانی ها...
حضرت علامه حسن زاده رحمه الله در جلد سوم از کتاب هزار و یک کلمه صفحه سی و دوم می فرمایند: يك درس از كتاب نفس شفا را در محضر استاد شعرانى رحمه الله مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى فرماييد شفا را از اول طبيعیات هم نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مىداند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. تمام شد کلام علامه حسن زاده رحمه الله.
و اما چند نکته...
اینکه در گذشته برای امتحان اجتهاد و اعطای اجازه و تصدیق به طلاب، متن فهمی آنها از یک متن قویم حوزوی مثل جواهر بررسی می شد، برای آن بود که فهمیدن متون حوزوی به سبک حوزوی، مهم ترین نتیجه ی مهارتیِ درس خواندن در حوزه است. اگر طلبه ای متون فقهای بزرگ حوزه را درست نفهمد به طریق اولی آیات و روایات را که فهمشان صعب مستصعب است نخواهد فهمید. همچنین کسی که نتواند متون حوزوی را بفهمد، از تراث عظیم حوزه که حاصل صدها سال تفکر متعبدانه و مخلصانه است نیز محروم شده است و نه تنها نمی تواند عسلی از شهد آیات و روایات تولید کند بلکه حتی مجبور می شود به رای و قیاس و ترجمه خوانی و تکرار مکررات نیز بپردازد. این که طلاب متاسفانه به تلخیص خوانی و ترجمه خوانی روی آورده اند به این دلیل است که هنوز درنیافته اند که مهم ترین مهارتی که در حوزه باید کسب نمایند متن فهمی عمیق حوزوی است و ملتفت نیستند که کسی که از رسائل و مکاسب و شرح لمعه نتواند حرف مصنف را بیرون بکشد یقینا از آیات و روایات بهره ای در استنباط نخواهد داشت. متن محوری دروس حوزوی به این دلیل است که اصولا علوم وحیانی، چرخشان با محوریت متون وحیانی می چرخد و متن محور هستند. یک نکته هم درباب تدریس ها تقدیم شود.
معمولا در کلاس های حوزوی یک یا چند بخش از عناوین زیر ارائه می شود.
یک : ارائه محتوا از خارج و ما فی الضمیر ماتن –
دو: نظرات شروح و حواشی در مورد متن –
سه : نکات متنی منطقی و ادبی و رموز حوزوی متن و ترجمه دقیق حوزوی متن –
چهار : تفکر انتقادی درباره متن و اشکال به آن –
پنج: مقایسه و تطبیق مطلب کتاب با کتابهای هم ارز
گرچه عموما در دقایق پایانی کلاس ها متون هم به سرعت خوانده می شوند اما معمولا در کلاسها فقط به مورد اول از این پنج مورد پرداخته می شود و چهار مورد دیگر به عهده ی طلبه گذاشته می شود در حالی که در سنت حوزوی در دروس متن محور، سومین مطلب در جلسه درس ارائه می شده است یعنی صرفا صاف کردن متن و بازکردن پیچیدگی های فنی متن به عهده ی استاد و بقیه به عهده ی طلبه بوده است. تازه صاف کردن متن هم این طور نبوده است که استاد صد درصد متن را صاف کند بلکه طلبه موظف بوده خودش با پیش مطالعه و پیش تامل متن را در حد توان صاف کند و در کلاس بر استاد قرائت کند و فقط مواردی را که نمی فهمید از استاد می پرسید و استاد بدفهمی ها را اصلاح می فرمود.
باید توجه داشت که گرچه مورد سوم از مورد اول سخت تر است ولی به حال طلبه یسیار بسیار مفیدتر است زیرا مهارت اصلی که طلبه باید یاد بگیرد متن فهمی حوزوی است نه اینکه شیری که از متن دوشیده شده به او داده شود بلکه باید شیر دوشیدن به او یاد داده شود. اگر طلبه دوشیدن متن حوزوی و تراث حوزوی را یاد گرفت آنگاه می تواند از آیات و روایات هم معانی عمیق را استخراج و استنباط کند وگرنه دانشش به همان شیری که به او داده اند محدود می شود. مهمترین کار طلبه روش استنباط از آیات و روایات برای حل مسائل جدید است و این مهارت تنها با تقویت متن فهمی با همان دقت و ظرافت و عمق حوزوی قابل دستیابی است.
با نهایت تاسف و حسرت باید گفت علت اصلی آنکه برخی اساتید به ارائه ی مطلب درس از خارج می پردازند این است که هنوز متن برخی دروس برای خود این بزرگواران صاف نیست ... این نقیصه باید حتما جبران شود ... امید است دروس متن محور حوزوی به فضل و عنایت حضرت حق روی همان غلطک متن محوری بچرخند نه این که تبدیل به درس های منبری شوند. درباره جلسات مشاوره در حوزه ها نیز نکاتی هست که ان شاء الله در آینده تقدیم خواهد شد.
و لله الحمد اولا و آخرا
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم... یوم الله نهم دی سالروز نمایش عمق بصیرت و سیاست فهمی اجتماعی این ملت رشید را خدمت همه ی عزیزان تبریک عرض میکنیم... شکرخدا نداریم چنین کسی را ولی اوج ساده لوحیست با این همه قرائن و شواهد هنوز کسی تصور کند کرونا جزو بلایای طبیعیست... شیاطین نادان که دائم از سناریوهای تکراری استفاده می کنند بدانند که الحمدلله در این مملکت هستند کسانی که قبل از طاعون آلبرکامو، طاعون جک لندن را خوانده باشند.. الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء...
صد شکر که دستان ولی بر سر ماست
دستان ابوالفضل علی یاور ماست
ما فاتح فتنه های دورانیم چون
سید علی خامنه ای رهبر ماست
سلامتی وجود مبارک حضرت آقا صلوات🌷
متن زیر به یمن قدوم مبارک حضرت آیت الله رئیسی به شهر مقدس قم تقدیم می گردد:
لزوم حکمت محوری و دانش بنیان شدن تصمیمات حکمرانان و انصراف مسئولین از علوم غربی به علوم اسلامی با روایت عمیق و عریق حوزوی
در خبر است که : شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء.
از سلطان محمود متعصب خونریز که با وجود تشنه بودن به خون ابوریحان رحمه الله او را در کنار خود به عنوان دانشمند همراه پذیرفت تا هولاکوی مغول قلچماق بنیان کن که خواجه نصیر رحمه الله را در کنار خود به جهت استفاده از منافع منجمی جای داد تا اولجایتو که بدون علامه حلی آرام جانش را از دست می داد تا شاه طهماسب و شاه عباس و شاه سلیمان و امثالهم که حضور محقق کرکی ها و شیخ بهایی ها و میردامادها و میرفندرسکی ها و علامه مجلسی ها را در کنار خود لازم می دیدند تا ترامپ و بوش و امثالهم که ده ها تینک تانک و مرکز تصمیم سازی و هیئت اندیشه ورز از بروکینگز تا سابان سنتر و دیل کارنگی را اطاعت می کنند همه حاکمان می دانند که باید دانشمندان را برای حل مشکلاتشان در کنار خود داشته باشند. تاریخ گواه است که شاه عباس برای حل مشکل تقسیم آب اصفهان، ملتمسانه دست جلوی شیخ بهائی دراز می کند و حتی برای خوراک قشونش سفارش ابتکار و ابداع حلوا ارده و نان سنگک را به ایشان می دهد. امروز متاسفانه این کشور باید در سوگ علامه حسن زاده ها و علامه مصباح ها و علامه طباطبایی ها و علامه طهرانی ها و علامه شعرانی ها که جامع و ذوالفنون بودند بنشیند در حالی که حکمرانان هنوز به این فهم و درک نرسیده اند که باید از این منابع نیازهای فکری و علمی خود را تامین کنند. بخواهیم یا نخواهیم هنوز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، دست نیاز دولتهای کشور به سمت علمای ذوالفنون حوزه دراز نیست و هنوز نگاهشان به آبشخور کتب غربی و نهادهای ظاهرا بین المللی و تکنسین های آنهاست. حقا به تعبیر نویسنده ی عزیز فقیدمان که ۵۷ بار گلستان سعدی را تدریس کرده بود غربزدگی از جذام زدگی و طاعون زدگی و وبازدگی بدتر و جانکاه تر است و درمانش زمان بیشتری می طلبد.
تا کی باید تحمل کنیم که مسئولین برای دست بوسی فرمایشی و تشریفاتی خدمت مراجع بزرگوار مشرف شوند و بعد از دیدار های سانسور شده برای آنکه مبادا آبرویی از مسئول ناکارآمد و بی عرضه ای نرود صرفا تشکرات و تمجیدات تعارفی در رسانه های کشور منعکس شود و حتی سخنان دلسوزانه ی مراجع بزرگوار در انتقاد و راهکاریابی های جدید تحریف و سانسور شود. ای مرحبا به عقل ناقص هولاکوها و سلطان محمودها و شاه عباس ها که قدر دانشمندان این مملکت را می دانستند....
حوزه نباید از مظلومیت و مهجوریت پرچمدار و مشعل دار طبیعیات و ریاضیات بعد از انقلاب حضرت علامه حسن زاده رحمه الله و همچنین علمای ذوفنونی چون علامه طهرانی و علامه مصباح رحمهما الله بگذرد وگرنه آش همین آش است و کاسه همین کاسه...
و السلام علی من اتبع الهدی ...
بسم الله الرحمن الرحیم
به یمن قدوم مبارک حضرت آیت الله رئیسی دامت برکاته به شهر مقدس قم طرح زیر خدمت ایشان تقدیم می گردد.
به عنوان اولین نکته لازم است عرض شود بازی در زمین دلار و گرفتار شدن بین دو گانه ی حذف یا بقای ارز 4200 تومانی تنها خواست دشمنان و ادامه ی بازی کردن در زمین آنهاست. تا زمان که دلار در این کشور آقایی داشته باشد دست پلید آمریکا در اقتصاد این کشور کارایی خواهد داشت و آثار فاسد خود را بر گلوی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. چاره آن است که ابراهیمی عمل کرد و تبر به دست گرفت و این دست پلید را از بیخ قطع نمود. این مملکت یک بار پای آمریکا را با بیرون کردن شاه و مستشاران و خائنین همراهش از کشور قطع نمود و یکبار با تسخیر لانه جاسوس چشم آمریکا را کور کرد اما هنوز دست پلید آنها در کشور مشغول است. مطمئن ترین راه در بحث تغییر ارز، تبدیل ارز به یک ارز طلا پایه با پیوست دیجیتالی است. یعنی کما اینکه یکی از معاونین سابق بانک مرکزی هم پیشتر پیشنهاد داده بودند یک ارز طلاپایه با پیوست دیجیتالی تعریف شود به گونه ای که هر واحد آن دارای کد رهگیری و پیوست دیجیتالی باشد تا قابل ردگیری در فضای مجازی باشد و از برکات و قابلیت های بی نظیر فضای مجازی هم در آن استفاده شود. در روایات شریفه داریم هر پولی که از دایره ی نظارت مالیات زکاتی کشور بگریزد و پنهان شود مصداق اکتناز است و در قرآن کریم آمده است که : الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليم (توبه 34)
فضای مجازی بهترین بستر برای رصد دقیق معاملات مالی و پیگیری پولهاست تا امکان هرگونه بزه کاری اقتصادی در کشور از اساس ویران شود که خدای متعال فرمود :
قَدْ مَكَرَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُون (النحل 26 )
پول اعتباری که دست پلید انگلیس اول بار آن را در کشور رواج داد و نهی نبی مکرم اسلام نیز به آن تعلق گرفته است و پیشتر در رساله ی چیستی و چگونگی پول اسلامی از دیدگاه قرآن کریم و روایات به آن پرداخته شد گرچه ممکن است تحت نظارت و ولایت ولی عادل در برخی موارد قابل دفاع باشد اما شبهه ناک است و راه مطمئن و بدون ریب و شک، همان پول حقیقی است. شفافیت حداکثری فضای مالی کشور برای نظام می تواند یک تطهیر حقیقی در فضای اقتصاد کشور را جامه ی عمل بپوشاند. درباره طرح اقتصاد امام محور در آینده برنامه مفصلی تقدیم خواهد شد ان شاء الله. برای اجرا شدن بی مئونه ی این طرح نیز کافیست خرد خرد از مردم طلا تحویل گرفته شود و معادل آن از این ارز جدید که شایسته است به عنوان ارز ولایی نامگذاری شود به مردم تحویل داده شود و در بازار کشور واردشود. البته حتما باید برای جلوگیری از اسئثارها و ویژه خواری و نفوذها بانک مرکزی زیر نظر ولایت قرار گیرد. اگر ریاست محترم جمهور حضرت آیت الله رئیسی دامت برکاته طرح را پسندیدند و عملیاتی فرمودند که شکرا لله و اگر چنین نشد از حضرت آیت الله اراکی دامت برکاته خواهشمندیم که برای عملیاتی شدن طرح اقدام فرمایند و کشور را از باتلاق اقتصاد دلاری خارج فرمایند. ولله الحمد اولا و آخرا ... شاخه پژوهشی گروه طلبگی تا اجتهاد