eitaa logo
طلبگی تا اجتهاد
8.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
942 ویدیو
269 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2334654740Cfe56d2ee80
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بوسه حجت الاسلام قاسمیان داور ویژه برنامه محفل بر دستان پینه بسته پدر نابغه قرآنی شرکت کننده در برنامه از شهرستان حاجی آباد استان خراسان جنوبی؛ این کودک نه ساله حافظ کل قرآن و با تسلط به مفاهیم قرآنی و تفسیری داوران برنامه را حیرت زده کرد.
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 باید جبران کنیم... به همراه معرفی کتاب از نیمه خرداد ... بسم الله الرحمن الرحیم بخواهیم یا نخواهیم همه مقصریم... همه کم کاری کرده ایم، فرق ایران و کشورهای دیگر این است که ایران یک ملت قهرمان پرور است که هم قهرمانانش را خوب می شناسد و هم قدر قهرمانانش را می داند. از رستم تا کاوه تا گیو و گودرز و حتی بزرگمهرهای عزیز این کشور که سالها به عنوان پیران خردمند و فرزانه و فرهیخته و فقهای عادل، مشاوران امین شاهان این کشور بوده اند همه قهرمانانی هستند که در تاریخ این کشور و شاهنامه و فارس نامه و خدای نامه ها جایگاه تاریخی دارند و همه به آنها احترام می گذارند. آن هنگام که اروپا و آسیا بویی از تمدن نبرده بودند و در جنگ و خونریزی بودند مجلس فرزانگان و فرهیختگان، بر تارک این کشور می درخشید. هنوز هم قهرمانان غرب، وحشی ترین ها و خونریزترین ها هستند و مجسمه ی خبیث ترین و ضدبشرترین ها در آمریکا در میان میدان ها نصب است و مورد طواف عوام الناس و علمای آنهاست. امام خمینی و امام خامنه ای مظلومند. وقتی دشمن نمی خواهد و نمی گذارد بزرگترین قهرمانان ما دیده و شناخته شوند ما باید کاری کنیم. خداوند رحمت کند حضرت آیت الله بهجت را که ایشان می فرمودند خداوند نعمت ولایت را به اعراب داد ولی آنها قدر این نعمت را ندانستند و خداوند آن را به ایرانیان منتقل کرد. آن قدر که درباره ایرانیان و نقش آنها در تقویت دین و ظهور، روایت و حتی آیه داریم که چندی است احساس تکلیف می شود که فقه الفرس نوشته شود و این همه عنایت اهل بیت و خداوند به این مرز و بوم جمع بندی شود تا اهل این مملکت بدانند که پیش از این که ایرانیان پای کار اهل بیت علیهم السلام و دین خدا بیایند خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام پای کار عنایت و توجه دهی به این مردم عزیز آمده اند. البته برخی تالیفات انجام شده است ولی جامع و قانع کننده نیست. آری اعراب را چه به فهم قهرمان... آنها که فرق معاویه و حضرت علی بزرگترین قهرمان تاریخ بشر را نمی فهمند و درد عظیم حضرت این بود که عرب فرق ایشان را با معاویه نمی فهمد، بعدها فرق امام حسن و امام حسین علیهما السلام را هم با معاویه نفهمیدند و امروز هم سریال می سازند به نام المعاویه و الحسن و الحسین و باز هم معترفند که هنوز فرق خورشید و خفاش را نمی فهمند.. این مملکت، مملکت قهرمان پروری است و مردم فهیم آن همیشه قهرمان ساز و قهرمان شناس بوده اند ولی خداوند قهرمانان واقعی را برای آخرالزمان ذخیره فرموده بود و وقتی این چهارده نور الهی تابیدن گرفتند ایرانیان پروانه وار گردن آنها جمع شدند. جالب است که نهج البلاغه از کتابخانه ی حدیث نویسی ایرانیان از حضرت امیر علیه السلام جمع شده است و آنان بودند که قدر گوهرهای ناب کلمات حضرت امیر را می دانستند و چه بسا اگر پژوهشی انجام شود کتاب شریف غرر الحکم نیز از برکات ثبت و ضبط حدیثی ایرانیان باشد. آری این مردم حقا جواهر شناس بودند و قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری ... اما دو قهرمان عزیز انقلاب که سلیمانی ها در مکتب آنها پرورش یافته است متاسفانه مورد کم کاری ما مردم قرار گرفته اند. ما برای امام خمینی و امام خامنه ای این دو ابرقهرمان تاریخ ایران کم گذاشته ایم.. یقینا این دو عزیز از رستم دستان و کاوه آهنگر کمتر نبودند و نیستند. باید در وصف آنها شعرها می سرودیم. خداوند رحمت کند آیت الله بهلول را که مثنوی خمینی نامه را به سبک شاهنامه سرود و جا داشت این کتاب درسی می شد مانند شاهنامه ولی متاسفانه نشد. اینقدر کم گذاشتیم که نسل جدید این قهرمانان را نمی شناسد و جاهلانه در اثر القائات فضای مجازی به راحتی به آنان جسارت می کند. نه... این حقش نیست... باید جبران کنیم .. باید این کم کاری جبران شود... باید چنان از این دو عزیز بسراییم و نقش در اندازیم که احدی جرئت جسارت به این ابرقهرمانان ما را به خود راه ندهد.. کتاب از نیمه خرداد نوشته برادر مصطفی غفاری حداقل کاری است که می توان برای شناخت حضرت آقا انجام داد. امید است ده ها کتاب دیگر از عظمت وجودی این امام دوست داشتنی که دست و پای او را باید غرق بوسه کرد انجام شود. خداوند رحمت کند علامه ی مصباح را .. او بود که قدر این ابر مرد را می دانست و پای بوسی ایشان را غنیمت می شمرد. آری این پاهای استوار و مقاوم که یک تنه در قابل دنیای کفر و ظلم و استکبار آن هم از نوع آخرالزمانی ایستاده است حقا هم بوسیدنی و نوازش کردنی است. و لله الحمد اولا و آخرا -4 رمضان نوروز 1402 @talabegitaejtehad
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 تعظیم شعائر تسمیه ای... بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا مشهد مشرف بودیم دیدم چه جالب اسم یک بلوار را گذاشته اند بلواز نماز. چه کار زیبایی...همه شهرها و روستاها باید بلوار نماز و قرآن و شهادت و دیانت و روزه و حج و زکات و ایمان داشته باشند. باید این ارزش ها را از طریق نام خیابان ها هم شده دراذهان کودکان حک کرد. کار خوبی که در ابتدای انقلاب آغاز شد و اسم های ناشی از غربزدگی و شاه پرستی پهلوی ها را به اسامی الهی و انقلابی تغییر دادند. و بعدها هم که دیگر الحمدلله اسامی شهدا شهرها را معطر و منور کرد. فقه الشعائر یعنی همین... یعنی اینکه اهل بیت از نوشتن روی نگین انگشتر و تیغه ی شمشیر خود هم استفاده رسانه ای می کردند و نقش خاتم های ایشان یک تاریخ را تغذیه ی فکری نموده است. مانتیسی که در اروپای مسیحی و حتی پیش از آن با دین گره خورده بود و نشان معنویت و دعا بود را در تمدن سکولار غرب در پویانمایی هاچ زنبور عسل خون آشام نشان دادند و در کاریکاتورها راهبه ها را با آن تمسخر کردند و امروز هم در اطلسهای گلاسه ی نشر سایان و امثالش به این موجود آخوندک و شیخک می گویند و روحانیت را تمسخر می کنند. یا خرسی را که در انجیل در یک داستان تحریفی، کودکانی را به فرمان یک پیامبر خورده بود به خرس مهربون بدل کردند تا بعدها این کودک که انجیل می خواند در ذهنش انجیل خرافه جلوه کند. امروز همین تکنیک را درباره مرد عنکبوتی هم انجام می دهند و می خواهند کاری کنند که (ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت) قرآن در ذهن کودکی که مرد عنکبوتی قهرمان زندگی اوست خرافه جلو کند. چقدر دشمن تلاش کرد که بلوار نیایش را به بلوار رفسنجانی تبدیل کند و چقدر هم نارضایتی ایجاد کرد و چه بد بود این تغییر که اسم یک بلوار از نیایش و حمد و ثنای الهی به اسم یک آخوند غربزده تبدیل شد. یا مثلا تلاش و شادی دشمن برای خیابان مصدق و خیابان بازرگان و ... یهود برای صبحانه اسم برک فست را گذاشتند یعنی روزه شکن تا ضدیت تمدن سکولار جدید با دین را تثبیت کنند. زبان و ادبیات فرهنگ را تشکیل می دهد وقتی زبان و ادبیات ضد دین شد فرهنگ و تمدن ضد دین و دین ستیز می شود و وقتی زبان و ادبیات دین دوست و دین باور شد تمدن دین دوست و دین باور می شود. این ان شاء الله و ماشاء الله و علی یارت و خدا قوت و سلام و خدا حافظ و اینهاست که دین را نسل به نسل منتقل می کند. باید اینها را حفظ کرد و افزایش داد. اینها برکات سعدی ها و حافظ ها و مولوی هاست. چقدر دشمن تلاش کرد که سلام را به درود تبدیل کند که برخی مجریان کند ذهن صدا و سیما هم در این بازی گرفتار و زمین گیر شدند. چقدر تلاش کرد که سال نو مبارک را به نوروزتان پیروز و نوروز بر شما فرخنده باد تبدیل کنند. برکت یک ارزش و مفهوم و دنیای از معانی اسلامی است.... یک شبکه از مفاهیم و معانی است کما اینکه شهادت یک شبکه از مفاهیم است و این که غربی ها و رسانه چی های آنها هیچگاه واژه شهید به کار نمی برند برای این است که از این شبکه مفاهیم می ترسند. خدا رحمت کند امام راحل را که می فرمود همین شعار مرگ بر آمریکا برای آمریکا مرگ می آورد. آنها این را می دانند و لذا به جای آیت الله خمینی می گویند آقای خمینی فضلا از این که بگویند امام خمینی. روایت حوادث و وقایع اگر دست دشمن افتاد اغتشاش و آشوب و بلوا و غائله سازی و اردوکشی خیابانی می شود اعتراض مدنی و اعتراض آرام و پیاده روی اعتراضی و تجمع سکوت و ... دروغ در روایت گری و تحریف تاریخ همین الان از رسانه هایشان آنلاین انجام می شود و نیازی نیست برای تحریف تاریخ منتظر سالیانی بمانیم. اینقدر حوزه فقه الشعائر ننوشت که حضرت آقا خودشان ورود فرمودند و چندی پیش با کلید واژه فذکرهم بایام الله فقه الشعائر زمانی را کلید زدند... اجمالا این که امید است فقه الشعائر تدوین شود و قطعا فصل مهمی از آن تعظیم الشعائر تسمیه ای خواهد بود. لله الحمد اولا و آخرا - 4 رمضان - نوروز 1402 @talabegitaejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 استاد پناهیان : عامل اصلی بی بندوباری و بی حجابی: سیاسیون بی شرفی هستند که برای رای آوردن، ریشه فرهنگ را میزنند @talabegitaejtehad
42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚اجرای بی نظیر، زیبا و عالی به زبان شیرین فارسی 👈اسماء الحسنی خداوند را تا حالا فقط عربی شنیدیم. حالا به زبان شیرین فارسی بشنويم... 🌺 لطفاً به دوستان خود هدیه کنید☺️ 🆔@Qhkarimeh
گروه تعاملی طلبگی تا اجتهاد http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام قابل توجه همه ولایتمداران!!!! انتشار و پخش این کلیپ در شرایط کنونی، در بصیرت افز ائی. موءثر است لطفاً در رساندن آن به گروه ها و شبکه های اجتماعی، مضایقه نکنید. یاعلی @talabegitaejtehad
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 کلیپ جمع‌خوانی سرود جشن فرشته ها در حضور رهبر معظم انقلاب ❤️😭 هر چه قدر نگاه می کنم سیر نمیشم...
هدایت شده از ذاکرین
46.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 📱 🎙حاج عبدالرضا هلالی 🎙کربلایی سجاد محمدی 🍃بیعت می کنم همین 🍃 ساعت همین لحظه... 👌 👌 ♦️@Zaakriin♦️ ♦️@Zaakriin♦️
هدایت شده از حاجی پرواز 🕊️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورژن عربی سرود«بیعت می کنم»که خودش تازه منتشر شده...! کار فرهنگی و پرنفوذ به این میگن👌🏻 زمان🌸 🆔️@parvaz498
💢نهی از منکر به زبان خوش نه با ایجاد نفرت 🔺او یک نقصی دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ 🔺آتش‌به‌اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است ... به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوءاستفاده‌ دشمنان از وضعیّت کشور و مراقب حفظ قوانین باشند. ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ 🔺اینها دخترهای خودمان اند. در شب‌های احیاء زن‌ها با ریخت‌های مختلف اشک می‌ریزند؛ من حسرت می‌خورم به آن جور اشک ریختن! میگویم ای کاش من هم می‌توانستم مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور می‌شود متّهم کرد به بی دینی و ضدانقلابی؟! بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، امّا این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از حوزه‌ دین و انقلاب خارج بدانیم. همه‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم؛ هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🌐روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 بسم الله الرحمن الرحيم اندر حکایات اساتید پروازی و حق التدریس بازی ها و گریزی به کلام حکیمانه ی حرمت امامزاده با متولیست .... الحمدلله برخی اساتید بزرگوار حوزه به خوبی واقف اند که باید شان استادی و عالم بودن را در حوزه های علمیه حفظ کنند و حوزه مانند دانشگاه نیست که استاد بی نوا مثل توپ پینگ پنگ، از این دانشگاه به آن دانشگاه برای چندر غاز حق التدریس و یا معتبرسازی فلان دانشگاه در کتول آباد سفلی و رونق بخشی به دکان چند نان به نرخ علم خور پاس کاری شود. حرمت امام زاده با متولی امام زاده است. خدا رحمت کند روح بزرگوار علمایی چون ملا احمد نراقی و ملا هادی سبزواری را که اعاظمی چون شیخ انصاری رحمه الله و شاهانی چون ناصرالدین شاه برای رسیدن محضر آنها باید کیلومترها طی طریق می کردند. خداوند رحمت کند مرحوم صدرالمتالهین را که در یک روستا بساط علمی خود را پهن فرمود و اعاظمی چون فیض و فیاض رحمهما الله را به آنجا کشاند و در آغوش گرم خود همچون مروارید در صدف پروراند. کسر شان استاد است که دائم جابجا شود. ثبات و استقرار، نشان کرامت و بزرگی است و لذا فرموده اند که مثل الامام مثل الکعبه اذ توتی و لا تاتی. بله سفر برای کسب علم بحثش جداست. در گذشته اساتید حوزوی به این امر واقف بودند و شاگرد بود که محضر استاد می رسید کما اینکه اصحاب ائمه علیهم السلام به عنوان شاگرد خدمت حضرات می رسیدند و این سیره را جا انداختند و خود نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه وآله هم حلقه ی علمشان در مسجد النبی بود کما اینکه مجلس درس حضرت امیر علیه السلام هم در دوره رئاست ظاهریه در مسجد کوفه بود. در خبر است که حتی بهترین پادشاهان نیز آنها هستند که به خانه ی علما رفت و آمد دارند فضلا از غیر پادشاهان: عنهم علیهم السلام: شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء عن النَّبِيُّ ص‏ النَّظَرُ فِي وُجُوهِ الْعُلَمَاءِ عِبَادَة یا روایات متعددی که در امر به مجالست با علما وارد شده است که همه نشان از لزوم رفتن به محضر ایشان دارد وگرنه حضرت به علما می فرمودند جالس الجهال نه این که به جهال بفرمایند جالس العلماء. حتی دارد زاحمهم برکبتیک.... برخی ممکن است شبهه کنند که نه آقا باید طبیب دوار بطبه بود و همه جا برای معالجه جهال رفت. پاسخ آن است که قیاس طب و تعلیم مع الفارق است کما اینکه خود اطباء اسلام نیز در مقام معلم بودن استقرار مکانی داشته اند و حیثیت و شان خود را تحفظ می فرمودند و آن فضای درمان است که بیمار را نباید بیش از تحمل بیماری گرفتار کرد و رفت و آمد را نباید بر او تحمیل کرد و قوز فوق قوز برایش ایجاد نمود. رفتار جاهلانه ی امروز که بیمار بینوا را سوار آمبولانس می کنند و محضر طبیب می آورند خلاف حکمت و عقل است و در مواردی منجر به تلف می شود و ناشی از یا تنبلی اطبای جدیده است و یا ناشی از نیاز مبرم آنها به تجهیزات جدیده و ضعف بنیه و توان درمانی آنها که طفیلی تجهیزات شده اند و یا ترجیح حفظ وقت پول آور بر خدمت به خلق. بدا به حال وقتی که اطبا با مطب محوری و کشاندن مریضان به مطب ها و نوبت دهی همزمان و شلوغ کردن و بازار گرمی و نجش محرم برای خود، شان و منزلت کاذب و جابر بی سوادی و ناکارآمدی می تراشند و اساتید علم و دانش باید حیثیت خود را با این طرف و آن طرف رفتن به باد دهند. البته از بس که دکترهای جدیده زیاد شده اند شکر خدا این رویه هم در حال برعکس شدن است و اخیرا با یک تلفن همه نوع دکتری به خانه ی شما می آید. القصه آن که باید در مدارس علمیه به اساتید بزرگوار حجره های ثابت داده شود و یا خود اساتید منازل شریف خود را بدل به محفل درسی نمایند تا این شان استادی دوباره احیا شده و ادب و آداب به مجالس علمی برگردد و برخی دانش طلبان جرئت جسارت و بی ادبی به خود راه ندهند. متاسفانه دیده شده در برخی محافل علمی برخی جهله ی از دانش طلبان پا روی پا انداخته و به اساتید بی حرمتی می کنند. وای از آن روز که حرمت علم و معلم در کشوری شکسته شود که آغاز سقوط قهقرایی آن ملت است. آدمی در می ماند آقایانی که در واردات سبکهای غربی از دانشگاه ها به حوزه گوی سبقت را از هم می ربایند چرا این اختصاص اتاق به هیئت علمی و ثابت کردن اساتید را از دانشگاه یاد نمی گیرند که دانشگاه های غربی به اعتراف خود از حوزه های علمیه اسلامی گرفته اند. در مطلب مفصلی مکتوب شده است که شک برانگیز آن است که در موارد متعدده مسئولین حوزه بدی های دانشگاه را وارد می کنند ولی خوبی های آن را به حوزه ها نمی آورند نکند خدای نکرده نفوذی هایی قصد هدم حوزه کرده اند که قرائن آن نیز مضبوط است.
در هر حال شکر خدا و الحمدلله هستند اساتید عزیزی که خانه ی آنها کوی و مامن طالبان حقیقی علم است که بی هیچ چشم داشت و هیچ مطمع دنیوی و نیت خبیثه ی کسب حطام مادی به بیت شریف ایشان مشرف می شوند و مدتها منتظر تشرف ایشان به مجلس درس می شوند. خدا رحمت کند حضرت امام راحل اعلی الله مقامه الشریف را که فرمود: هر چه پول و ساختمان در حوزه ها زياد گردد درس و معنويت كم مى‏ شود. (صحيفه امام، ج‏20، ص: 277) الحمدلله الان مراجع بزرگوار مورد رجوع برخی مسئولین به صورت فرمایشی هستند ولی این حرکات نمایشی و فرمایشی کجا و آنچه در روایات آمده است کجا... البته این مطالب تقدیم شده منافاتی ندارد که اگر از عالمی دعوت شد برای یک محفل علمی او به آن محفل برود و رد دعوت نکند کما اینکه ائمه علیهم السلام هم اگر برای مناظره و محفل علمی دعوت می شدند به آن مجالس می رفتند. هر چند بهتر است این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که جاهل باید نزد عالم بیاید و نه این که علما به محافل دعوت شوند کما اینکه متن روایات هم همین بوده است. اگر افرادی از دور می خواهند بهره ببرند الحمدلله رسانه های جدید فراوان است و صوت و فیلم ضبط و منتشر شود. و لله الحمد اولا و آخرا ... و ما ارید الا الاصلاح ماستطعت و ما توفیقی الا بالله @talabegitaejtehad
هدایت شده از برای فیش شدن
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 موش و گربه بازی و تضاد سازی بین مرکز مدیریت حوزه و طلاب کار نفوذی ها و دشمنان حوزه است یکی از بدترین کارهای دشمن برای عقب نگه داشتن یک مجموعه ایجاد چالش های کاذب در میان آنهاست. مثلا با ترویج بازیهای تنش زا مثل فوتبال و راگبی و ... ملت را به جان هم می اندازند که در شرق و غرب مبین است و در پروتکل های صهیون مضبوط.... ترویج پویانمایی های چالش برانگیز و همذات پنداری ساز در این زمینه هم از ترفند های دیگر است مثل موش و گربه و مورچه و مورچه خور و گرگ و شترمرغ و ... علاوه بر استفاده از این روش در ادارات و بین مسئولین نظام دشمن در حوزه هم به دنبال استفاده از این ترفند است... بدبین کردن طلاب به حوزه و حوزه به طلاب از همین سنخ است.. با بدبینی هیچ علمی منتقل نمی شود و لذا در رساله حقوق دارد که حسن ظن به معلم باید داشت و تلقی به قبول و پذیرش و استماع و اصغاء لازم است .. بله در جای خود اشکال و استشکال هم هست ولی آن مثام مذاکره و مطارحه و مدارسه است نه مقام تعلیم که هر کدام مقام خاصی است ... در تعلیم همدلی و یک دلی لازم است و لذا فرمودند لا علم الا من عالم ربانی ... چون باید دل داد باید ربانی باشد... بله اخذ حکمت از منافق و مشرک هم روایت دارد .. زیرا حکمت مطلب استدلالی دارای استحکام برهانی درون بنیاد است و خودش استدلال است... برگردیم به حرف اصلی ترویج حضور و غیاب و عید کشیدن های طلاب به حوزه و امتحان را آخر سال انداختن ها و سرکشی های مچ گیرانه و امثالهم کار نفوذی هاست.... طرح سوال از مطالب ناموجود در تلخیص شهید قلی پور هم بی اعتمادی است... بی اعتمادی در سوالات تستی در آزمون مجازی در زمان کرونا و وقت محدود و تک سوال تک سوال دادن و جابجایی سوالها برای امتحان دهندگان مختلف هم مورد دیگری بود که متاسفانه انجام شد.... اگر توانستیم شر نفوذی ها را از حوزه بکنیم...در کشور هم میتوانیم ان شاء الله... بمنه و توفیقه ... التماس دعا غرض عرض تبریک بود ... میلاد فرزند بزرگ امیرمومنان را به شما عزیزان تبریک عرض می کنم... @talabegitaejtehad
آیا می دانستید حضرت امام خامنه ای درجا خمس هدایا را کنار می گذارند؟ مجله پاسدار اسلام نوشت: آیت‌الله محمدی گلپایگانی می‌گوید: غصه و اندوه حضرت آقا برای مردم، آقا را پیر کرده است. چه در دولت‌های قبلی و چه حالا مسئولین درجه یک که می‌آیند خدمت ایشان سراغ ندارم که در جلسه‌ای سفارش مردم و معیشت مردم را نکرده باشند. مهم‌ترین دغدغه ایشان رسیدگی به مردم، بالاخص نیازمندان و افراد آسیب‌پذیر است. در گفت‌وگویی با آیت‌الله محمدی گلپایگانی که از زمان آغاز زعامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مسئولیت دفتر معظم‌له را بر عهده داشته‌اند و طبعاً در طول این سال‌ها به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به رهبر معظم انقلاب، دریافت‌ها و مشاهدات عینی بسیاری از سیره و منش حضرت آقا را از ایشان پرسیده‌اند. آیت‌الله محمدی گلپایگانی البته خیلی اهل مصاحبه نیستند و همانند مراد خود در بیان برخی امور احتیاط می‌کنند و با اشارتی می‌گذرند. با این وجود و علیرغم نامساعد بودن حالشان، به خاطر عنایت دیرینی که به این مجله داشتند، دعوت ما را پذیرفتند تا گوشه‌هایی هرچند اندک و گذرا از ویژگی‌های رهبر و مقتدایمان را از زبانشان بشنویم. ضمن تشکر صمیمانه از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، حاصل این گفتگو تقدیم همراهان گرامی «پاسدار اسلام» می‌شود: * از اینکه فرصتی را در اختیار مجله پاسدار اسلام گذاشتید از جنابعالی تشکر می‌کنیم. با سپری شدن سی و سه سال از رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای«دام ظله» و با توجه به اینکه در طول همه‌ی این سال‌ها شما مسئولیت ریاست دفتر معظم‌له را بر عهده داشته‌اید، طبعاً خاطرات و نکات فراوانی درباره سیره و منش ایشان دارید. فرصت مغتنمی است تا در این خصوص همه مشتاقان و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب را بهره‌مند نمائید. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. بنده به نوبه خودم تشکر می‌کنم از این محبتی که شما فرمودید. من حقیقتاً خود را برای بیان این موضوع شایسته نمی‌دانم و کوچک‌تر از آنم که بخواهم ابعاد زندگی و شخصیت ایشان را توصیف کنم. یک مقدمه‌ای دارم که باید به آن توجه شود و آن اصل مسئله رهبری حضرت آقاست. واقعاً این انتخاب مجلس خبرگان از الطاف الهی بود. می‌دانید خود ایشان مخالف بودند و رأی مخالف هم به خودشان دادند و گفتند من مخالفم و از جا بلند شدند، ولی آقایان اصرار کردند و الان بیش از سه دهه است که ایشان عهده‌دار این مسئولیت هستند. ابتدا باید ببینیم کجا بودیم و الان در همه جهات و زمینه‌ها کجا هستیم. کشور ما در شرایط عادی نیست. ما از همان اول دچار دشمنی‌ها و شدیدترین تحریم‌ها بوده‌ایم. دشمنان هرچه توانستند انجام دادند تا این انقلاب و نظام را به زمین بزنند، حالا هم دارند همین کار را انجام می‌دهند، لیکن این انقلاب و این نظام بر قرار مانده است و ان‌شاالله که به دست صاحب‌الزمان «عج» خواهد رسید. ما در زمان جنگ تحمیلی حتی برای تهیه سیم خاردار مشکل داشتیم به ما سیم‌خاردار نمی‌دادند. اما الان چه؟ الان خودمان انواع تجهیزات صنعتی و نظامی را تولید و حتی صادر می‌کنیم. این چیز کمی‌است؟ به کشورهای مختلف حتی به کشورهای پیشرفته انواع کالاهای صنعتی، پزشکی تا واکسن کرونا و...، را صادر می‌کنیم. این پیشرفت‌ها و اقتدار با هدایت و رهنمودهای چه کسی حاصل شده است؟ صعود ایران در زمینه‌های مختلف جز با تاکیدات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب میسر نشد. با وجود این، بسیاری از کارهای حضرت‌آقا به جهت برخی ملاحظات و اینکه نباید دشمن از آن اطلاع پیدا کند، از عموم پوشیده مانده است. ویژگی بارز دیگر سعه‌صدر حضرت آقاست. در موار متعدد دیده‌ام که جفاها و بی‌مهری‌های افراد را با سعه صدر و گذشت، مهربانانه پاسخ گفته‌اند. ایشان وقتی به رهبری انتخاب شدند من خودم از ایشان شنیدم که گفتند: من از هرآنچه از گذشته‌ها بود، گذشتم؛ هر کسی هر جفایی در حق من کرده، از او گذشتم * نقطه شروع آشنایی جنابعالی با رهبر معظم انقلاب از چه زمانی و چگونه رقم خورد؟ آشنائی نزدیک بنده با حضرت ایشان به پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی دوران امامت جمعه ایشان باز می‌گردد. بنده در پایگاه هشتم شکاری اصفهان (پایگاه شهید بابائی) مسئولیتی داشتم. در آنجا مشکلات و مسائل زیادی وجود داشت. من از آنجا گهگاهی خدمت ایشان در منزل خیابان ایران می‌آمدم و چون ایشان در وزارت دفاع هم بودند، رهنمودهای بسیار مفیدی را به بنده ارائه می‌فرمودند. گاهی هم برای دیدار با ایشان، به وزارت دفاع می‌رفتم. پس از یک سال از اصفهان به تهران منتقل شدم. در آن دوره ریاست عقیدتی سیاسی ارتش با جناب آقای صفائی «حفظه‌الله» بود. مدتی که با ایشان کار کردم، دیدم مشی ایشان به‌گونه‌ای نیست که بتوانم به همکاری ادامه دهم؛ لذا زندگی خود را جمع کردم و به قم بازگشتم و با خود گفتم بهتر است طلبگی را دنبال کنم.
دو سه شب که گذشت، از دفتر حضرت امام به من زنگ زدند و گفتند که باید به تهران بروم. آمدم و دیدم جلسه‌ای تشکیل شده است. در جلسه، حضرت آقا، مرحوم حاج احمد آقا و مرحوم آقای موسوی اردبیلی حضور داشتند. سخنشان هم این بود که : «چه کسی به شما گفت محل خدمت را ترک کنید؟» عرض کردم: «بنده بارها گفته بودم که نمی‌توانم در آنجا کار کنم، ولی کسی به حرفم گوش نداد. دیدم کار به این شکل پیش نمی‌رود، این بود که به‌ناگزیر به قم برگشتم.» خدا رحمت کند حاج احمد آقا را. با تحکم گفت: «امام گفته‌اند به محل خدمتتان برگردید.» گفتم: «حالا که امام فرموده‌اند به روی چشم، اما دست‌کم مسئولیت مرا عوض کنید و کار دیگری را به من بسپارید.» در اینجا حضرت آقا به کمک من آمدند. آقا نماینده حضرت امام در شورای‌عالی دفاع بودند و به همین دلیل در ستاد مشترک ارتش که مرحوم سرلشگر سلیمی مسئول آن بود، دفتر نمایندگی داشتند. ایشان مسئولیت دفتر نمایندگی حضرت امام در نیروی هوائی ارتش را به عهده‌ام گذاشتند. بنده هم قبول کردم و به آنجا رفتم. *حال که سخن از مسئولیت شما در دفتر نمایندگی حضرت امام خمینی در نیروی هوایی به میان آمد، همین‌جا این پرسش را مطرح می‌کنیم که از چه مقطعی و چگونه با رهبر کبیر انقلاب اسلامی آشنا شدید؟ سابقه آشنایی خاندان ما با حضرت امام «رضوان‌الله تعالی علیه» طولانی است. پدرم نقل می‌کردند که جدّ ما، یعنی مرحوم آیت‌الله میرزا محمدمهدی محمدی با امام صمیمی بودند. موقعی هم که ایشان فوت کردند، حضرت امام به هنگام تدفین ایشان در قبرستان مرحوم حاج شیخ در قم حضور داشتند. خود امام هم تلقینات میّت را خوانده بودند. پدرم می‌گفتند ایشان آمدند و مرا از روی قبر بلند کردند و چند بار فرمودند: «عاشَ سَعیداً ماتَ سَعیداً» و به من تسلیت ‌گفتند و دلداری ‌دادند. حضرت امام به مرحوم والد بنده هم خیلی لطف داشتند. خود حضرت آقا برای من نقل کردند که یک وقتی من پیش امام از نقش شما در نیروی هوائی تعریف کردم. امام فرمودند: «شما پدرش را ندیده بودید.» * فرمودید که ارتباطتان با حضرت آقا پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت. چه شد که رهبر معظم انقلاب از میان انبوه یاران و دوستان قبل و بعد از انقلاب، شما را برای مسئولیت دفترشان برگزیدند؟ واقعیت این است که هنوز خودم هم نمی‌دانم چرا ایشان بنده را انتخاب کردند، چون من کوچک‌ترین قدمی برای به عهده گرفتن این مسئولیت برنداشتم. اعتقادم همواره این بوده و هنوز هم هست که باید مسئولیت به سراغ آدم بیاید، نه اینکه آدم به سراغ مسئولیت برود. علاوه بر این، این اعتقاد را داشته‌ام که خدمت به ایشان، خدمت به امام زمان «عج» است. عملاً هم می‌بینم که ایشان مؤید به تأییدات الهی هستند. این لطف و اعتماد حضرت آقا، به خودی خود توسعه پیدا کرد و نهایتاً منجر به این شد که پسر من داماد ایشان شود. کانال‌های اطلاعاتی ایشان یکی دو تا نیست. کانال‌های مختلفی دارند که خیلی مواقع ورای اطلاعات و گزارش‌هایی است که از طریق دفتر تقدیم می‌شود...در واقع این پختگی مواضع و سخنان ایشان که واقعاً همه را شگفت‌زده می‌کند اگر مبتنی بر اطلاعات جامع نسبت به مسائل جامعه نباشد، امکانپذیر نیست *ممنون می‌شویم اگر از جنبه‌ها و جهات آموزنده این پیوند هم به نکاتی اشاره بفرمایید. من نامه کوتاهی خدمت ایشان نوشتم که پسر من چنین خصوصیاتی دارد. اگر افتخار بدهید این پیوند انجام بشود. ایشان قبول کردند. البته برای قبول، مراحلی طی شد. من عرض کردم که تحقیق کنید. تا بالاخره توسط آقازاده‌شان، حاج آقا مصطفی«حفظه‌الله»، آقا به من پیغام دادند که قبول کرده‌اند. بعد صحبت مهریه شد که این نکته درس مهمی است. خدمت ایشان عرض کردم: «آقا! این قلم و این کاغذ. هرچه مرقوم بفرمائید، پذیرا هستم.» ایشان فرمودند: «یعنی می‌گوئید آنچه را که به دیگران توصیه می‌کنم، خودم رعایت نکنم؟ هرگز! همان بیشتر نبودن مهریه از ۱۴ سکه‌ که به بقیه توصیه می‌کنم، برای ایشان هم همان است.» این درس مهمی از صداقت ایشان بود. برنامه‌هایمان را هم خیلی ساده برگزار کردیم. *درباره برنامه‌های حضرت آقا در خصوص خواندن عقد ازدواج جوانان و سفارشاتشان به زوجین هم اگر نکته‌ای هست بفرمایید. زمانی بعضاً ۱۰-۱۵ عروس و داماد می‌آمدند، عروس‌ها یک طرف می‌نشستند دامادها یک‌ طرف، آقا از طرف عروس وکیل بودند و بنده از طرف داماد قبلتُ می‌گفتم. ایشان عقد را بسیار مختصر می‌خواندند. مِهر را هم می‌گفتند من بیشتر از ۱۴ سکه عقد نمی‌کنم. این ماجرا مربوط به زمانی بود که خطبه‌های عقد را حضوری می‌خواندند. *سفارش آقا به عروس و دامادها معمولاً چیست؟
ایشان اولاً اشاره می‌کردند به فرمایش امام «رضوان‌الله علیه»‌. حضرت امام، وقتی خطبه عقد را می‌خواندند، آخرین حرفشان این بود: «بروید با هم بسازید.» آقا می‌فرمودند اولین و مهم‌ترین چیز این است که نسبت به همدیگر گذشت داشته باشید. می‌فرمودند احترام همدیگر را داشته باشید. با کلمات و الفاظ سبک و سرد همدیگر را صدا نزنید. *از نظر شما بارزترین ویژگی شخصیتی مقام معظم رهبری چیست؟ ایشان را بیشتر با چه خصلتی به خاطر می‌آورید؟ دنیاگریزی از مهم‌ترین خصوصیات ایشان است. دنیا با همه جاذبه‌هایش که می‌بینیم بعضی‌ها دارند برایش چه می‌کنند، دراختیار آقاست، اما ایشان مطلقاً و ابداً و به هیچ‌وجه به دنیا دلبستگی ندارند. من این را شهادت می‌دهم. شما آن منظره را دیدید که وقتی خانواده شهیدی آمدند و آقا این شعر را خواندند: «ما مدعیان صف اول بودیم/ از آخر مجلس شهدا را چیدند» بغض آقا شکست و زدند زیر گریه و دیگر نتوانستند حال عادی خود را حفظ کنند. چیزی که من دیده‌ام، ایشان دنیا را پس می‌زنند! گاهی هدایای بسیار ذی‌قیمتی هم برایشان می‌آورند که یا قبول نمی‌کنند و یا اصلاً نگه نمی‌دارند و سریعاً به جایی واگذار می‌کنند. اگر این را بخواهم بگویم، شاید درست نباشد. فرزندان ایشان هم همگی مستاجرند و اجاره می‌پردازند. کدام آقازاده‌ای این‌طور زندگی می‌کند؟ همه ساده‌زیست و بی‌آلایش هستند. فرزندانشان را اینطوری تربیت و بزرگ کرده‌اند. دنیاگریزی از مهم‌ترین خصوصیات ایشان است. دنیا با همه جاذبه‌هایش که می‌بینیم بعضی‌ها دارند برایش چه می‌کنند، در اختیار آقاست، اما ایشان مطلقاً و ابداً و به هیچوجه به دنیا دلبستگی ندارند ویژگی بارز دیگر ایشان این است که بسیار مهربان و رئوف هستند. وقتی یادم می‌آید بغض گلویم را می‌گیرد؛ حتی تحمل دیدن گریه یک بچه را هم ندارند. وقتی می‌بینند بچه شیرخواری در آغوش مادرش گریه می‌کند، ناراحت می‌شوند. این قد آدم رحیم؟! این قدر مهربان؟! این مهربانی و لطافت حتی شامل سایر موجودات هم می‌شود. فصل بهار که می‌شود گنجشک‌ها بچه می‌گذارند و گاهی این بچه‌ها از لانه پایین می‌افتند. یک وقت ایشان با دیدن این صحنه بلافاصله ‌گفتند بروید ببینید جوجه گنجشک چیزیش نشده و بگذاریدش سر جایش. ویژگی بارز دیگر، سعه صدر حضرت‌ آقاست. در موارد متعدد دیده‌ام که جفاها و بی‌مهری‌های افراد را با سعه‌صدر و گذشت، مهربانانه پاسخ گفتند. اما نکته‌ مهم‌تر و جالب‌تر اینکه ایشان وقتی به رهبری انتخاب شدند من خودم از ایشان شنیدم که گفتند: من از هرآنچه از گذشته‌ها بود گذشتم؛ همه را از ذهن خود پاک کردم. هر کسی هر جفایی در حق من کرده، از او گذشتم. ایشان حتی بعضاً به دیدن کسانی رفتند که خیلی در حق ایشان جفا کرده‌ بودند و حتی بعضی از آنها را دعوت به کار و مسئولیت هم کردند. *در حال حاضر، دارایی شخص اول کشور چقدر است؟ تنها دارایی ایشان یک خانه در پایین شهر است که پس از اینکه از مشهد به تهران آمدند، آن را تهیه کردند. این خانه هنوز هست. منزل پدری‌شان در مشهد را هم حسینیه کرده اند. مرحوم آقای شمقدری آنجا را اداره می‌کرد که در اثر کرونا از دنیا رفت. حالا آقازاده‌اش در ماه‌های محرم، صفر و رمضان در آنجا مراسم برگزار می‌کند. آقا از مال دنیا چیز دیگری ندارند، چون تعلق خاطری به مال دنیا ندارد. * حضرت آقا در تصرف اموالی که در اختیارشان هست (اعم از وجوهات شرعی و اموال نهادهای زیر نظر ولی فقیه) چگونه عمل می‌کنند؟ آیا در ارتباط با زندگی شخصی‌شان هیچ‌گونه تصرفی در این اموال دارند؟ ابداً ابداً ! ایشان از این امکاناتی که ذکر کردید، وجوه شرعی و امکانات نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی مطلقاً در زندگی خود و خانواده‌شان استفاده نمی‌کنند. *پس هزینه زندگی‌شان چگونه تامین می‌شود؟ از محل هدایا و نذوراتی که مقلدین و علاقه‌مندان به شخص ایشان تقدیم می‌کنند. ایشان با صرفه‌جویی، حداقل مخارج خانواده را تامین می‌کنند و مازاد آن‌را در کمترین زمان ممکن بین نیازمندان، به‌خصوص مردم مناطق محروم انفاق می‌کنند. یک بار یادم هست یکی از سران کشورها آمد اینجا و می‌خواست از پله‌ها بالا برود. تعجب کرده بود که این چه زندگی‌ و خانه‌ای‌است؟! هدایای گران‌قیمتی از طلا و جواهرات هم برای آقا آورده بود. آقا بدون اینکه توجهی به آن هدایا بکنند، آنها را فرستادند چندجا قیمت کردند و فروختند و از پول آن هدایا در مناطق محروم تعدادی منزل برای فقرا تهیه کردند. ایشان حتی پولی که به عنوان هدیه به‌دستشان می‌آید، با وجود اینکه به فتوای خودشان هدیه خمس ندارد، همان ‌وقت خمسش را می‌دهند و صبر نمی‌کنند تا سر سال برسد. *اقلام نفیس از مقوله کتاب یا اشیاء تاریخی را که به آقا اهدا می‌شود، چـه می‌کنند؟ آنها را به آستان قدس واگذار می‌کنند. از مجموعه آثار اهدایی که عمدتاً مربوط به دوران رهبری ایشان است، موزه‌ای تشکیل شده است.
*حضرت آقا با خانواده شهدا و ایثارگران ارتباط خاصی دارند. در این زمینه هم اگر خاطره‌ و نکته‌ای دارید، بفرمائید؟ ایشان علاوه بر اینکه خودشان تعلق خاطر فوق‌العاده‌ای به خانواده معظم شهدا دارند، تکریم خانواده شهدا را لازم می‌دانند. آقا با این رفتارشان می‌خواهند بگویند ما هرچه داریم از فداکاری اینها داریم. دارند درس می‌دهند به مردم و به مسئولین که باید خانواده شهدا مورد احترام و تکریم باشند. شاید هیچ مسئولی در کشور، به اندازه آقا در منزل خانواده شهدا حضور پیدا نکرده است. حتی در سفرهایشان به مشهد که بعضاً من هم همراهشان بودم، با خانواده شهدا دیدار داشتند. البته خانواده‌هایی که دو یا سه شهید داده‌اند، حق تقدم دارند. بعضاً از حرم که برمی‌گشتند با اینکه خسته بودند، به دیدار خانواده شهدا می‌رفتند و تا دیر وقت با آنها دیدار داشتند. زمانی که حالم مستعد بود، من هم بعضاً در خدمت ایشان به دیدن خانواده شهدا می‌رفتم. معمولاً هم به خانواده‌ها نمی‌گفتند که آقا می‌خواهند بیایند. می‌گفتند یکی از مسئولان یا فرماندهان سپاه یا ارتش می‌خواهد بیاید. در را که می‌زدیم، مثلاً پدر شهید که می‌آمد در را باز می‌کرد و آقا را می‌دید، جا می‌خورد. آقا معمولاً پس از ورود و نشستن در اتاق پذیرایی می‌گفتند: «پدر شهید این طرف من بنشیند، مادر شهید آن طرف.» در دیدارهایی که فرزندان شهید هم حضور داشتند، بچه‌های شهید را روی زانو می‌گذاشتند و به سر و صورت آنها دست نوازش می‌کشیدند. غصه و اندوه حضرت آقا برای مردم فراتر از اینهاست و همین غصه آقا را پیر کرده است. چه در دولت‌های قبلی و چه حالا مسئولین درجه یک که می‌آیند خدمت ایشان سراغ ندارم که در جلسه‌ای سفارش مردم و معیشت مردم را نکرده باشند. مهمترین دغدغه ایشان رسیدگی به مردم، بالاخص نیازمندان و افراد آسیب‌پذیر است *بیش از ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را مسائل اقتصادی اعلام کرده‌اند، که نشانه دغدغه ایشان در مورد اقتصاد و معیشت مردم است. در این مورد هم توضیح مختصری بفرمائید. علاوه بر بیانات آشکار و رسمی ایشان، فقط به دو نکته اشاره می‌کنم. اولاً بیشترین سفارش ایشان به مسئولین در بخش‌های مختلف نظام و نهادهای ذیربط در زمینه رسیدگی به مردم و رفع گرفتاری‌ها و معیشت و اشتغال مردم است. در کمتر جلسه‌ای هست که ایشان راجع به گرانی‌ها حرفی نزنند و سفارش وضعیت مردم را نکنند. ثانیاً همان‌طور که قبلاً در مورد هدایا و نذوراتی که مقلدین و علاقه‌مندان به حضرت‌آقا تقدیم می‌کنند اشاره کردم، از حداقل آن در زندگی شخصی خود استفاده می‌کنند و بقیه را از طریق افراد و مجاری مورد اعتماد، به حاشیه شهرها و مناطق محروم به در خانه افراد می‌فرستند و بعضاً گره‌های بزرگی از زندگی آنها را باز می‌کنند؛ اما دریافت‌کنندگان اصلاً نمی‌دانند از طرف چه کسی و از کجا به آنها کمک شده است. اما غصه و اندوه حضرت آقا برای مردم فراتر از اینهاست و همین غصه آقا را پیر کرده است. چه در دولت‌های قبلی و چه حالا مسئولین درجه یک که می‌آیند خدمت ایشان سراغ ندارم که سفارش مردم و معیشت مردم را نکرده باشند. مهم‌ترین دغدغه ایشان رسیدگی به مردم، بالاخص نیازمندان و افراد آسیب‌پذیر است. *ممنون می‌شویم اگر قدری هم درباره برنامه عبادی رهبر معظم انقلاب، از قبیل نماز و نوافل و زیارات، برای ما بفرمایید. آقا یک برنامه ثابت دارند. خیلی زود شام می‌خورند که معمولاً هم حاضری است. ساعت ۱۰ هم استراحت می‌کنند. از آن طرف دو ساعت به اذان صبح مانده، بیدار و مشغول تهجد می‌شوند. درباره تهجدهایشان، آن چیزهائی را که می‌دانم، نمی‌خواهم بگویم...، قرآن زیاد می‌خوانند. با قرآن بسیار اُنس دارند. خودشان هستند و خدای خودشان. اذان صبح که می‌شود، نماز می‌خوانند. ایشان احتیاط می‌کنند و معمولاً ۱۰ دقیقه بعد از اذان، نماز صبحشان را می‌خوانند. *با کدام ادعیه مأنوس‌ترند و آنها را بیشتر می‌خوانند؟ زیارت آل‌یاسین را که مرتب می‌خوانند. به دعای کمیل هم خیلی اعتقاد دارند. یک وقتی از ایشان سئوال کردم: کدام دعا را بیشتر دوست دارید؟ فرمودند: «دعای کمیل را.» البته با دعای ابوحمزه ثمالی هم خیلی مأنوسند. نماز اول وقت را با هیـچ ‌چیزی عوض نمی‌کنند و معمولاً تمام نمازهای یومیـه‌شان را حتی در خانه‌ به جماعت برگزار می‌کنند و خانواده و بستگانی که در منزلشان هستند، به ایشان اقتدا می‌کنند. * یک بُعد دیگر از بندگی و ارتباط ایشان با خدا، اُنس با قرآن است. در صحبت‌های آقا استناد به آیات قرآن موج می‌زند. ایشان در بسیاری از مسائل، نکته‌های بسیار ظریفی از قرآن را حتی در سخنرانی‌های عمومی‌شان مطرح می‌کنند که حاکی از این است که روحشان و قلبشان آمیخته با قرآن است. اُنس ایشان را با قرآن و تلاوت روزانه‌شان چگونه یافتید؟
ایشان در ترویج قرآن به انحای گوناگون نقش اساسی دارند. اختصاص به ایران هم ندارد. من یادم هست قبل از انقلاب طلبه‌ای به‌نام آقای کاردان در حوزه علمیه قم حافظ کل قرآن شد. چه سر و صدایی به پا کرد که یک ‌نفر حافظ کل قرآن شده! حالا مقایسه می‌کنیم ۱۰ هزار بیشتر حافظ کل قرآن داریم. ایشان به‌قدری با قرآن مانوس‌ هستند که می‌شود گفت به معنای واقعی عاشق قرآن هستند. از همان ابتدا هرساله اولین روز ماه مبارک رمضان را به جلسه قرآن اختصاص داده‌اند. «شَهرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآن» و قُراء معروف جمع می‌شوند. حتی گاهی از کشورهای دیگر شرکت می‌کنند و آن ‌روز ایشان چندین ساعت قبل از افطار وقت می‌گذارند و قاریان می‌خوانند. ایشان حتی در نحوه‌ قرائت متناسب با جلسه و مخاطب و محتوای آیات دقیق‌ترین نظرات را دارند. ایشان علاوه بر اینکه خودشان تعلق خاطر فوق‌العاده‌ای به خانواده معظم شهدا دارند، تکریم خانواده شهدا را لازم می‌دانند. آقا با این رفتارشان می‌خواهند بگویند ما هرچه داریم از فداکاری اینها داریم...شاید هیچ مسئولی به اندازه آقا در منزل خانواده شهدا حضور پیدا نکرده است *می‌بینیم حضرت‌آقا همان پیوندی را که با قرآن دارند، با اهل‌بیت«علیهم‌السلام» هم دارند. یک نمونه از تسلطی که ایشان در سیره‌ی ائمه اطهار«ع» دارند، تحلیل جالبی است در باره‌ی حیات چهارده معصوم«ع» که تحت عنوان «انسان ۲۵۰ ساله» چاپ شده است. یک نمونه دیگر از این پیوند را در زمان ریاست جمهوری ایشان شاهد بودیم که بیش از ۱۰ جلسه خدمت ایشان رسیدیم و بدون هیچ مراجعه به یادداشتی، سیره‌ امام سجاد«ع» را برای ما بیان فرمودند که در همان دهه ۶۰ در مجله پاسدار اسلام منتشر شد. از عشق و شیفتگی ایشان نسبت به ائمه و اهل‌بیت«ع» برایمان بگوئید. قرآن و اهل‌بیت«ع» دو روی یک حقیقت هستند. تسلط ایشان هم نسبت به سیره اهل‌بیت«ع» و تاریخ فوق‌العاده است. همان‌طور که شما اشاره کردید بدون یادداشت، مثل اینکه جلوی ایشان یک کتاب باز است و می‌خوانند. این قدر مسلط‌اند. اهتمام ایشان به مراسم محرم و فاطمیه که برای همه روشن است. علاوه بر آن در مناسبت‌های خاص در داخل منزلشان، هم و در جمع خانواده، مراسم توسل و حدیث کسا دارند. همچنین به مناسبت‌ شهادت ائمه«ع» در دفتر، روضه‌خوانی و عزاداری دارند و هر بار یکی از طلاب در ارتباط با همان مناسبت، سخنرانی می‌کنند و معمولاً در پایان هم، حضرت آقا نکات تکمیلی و احیاناً اصلاحی مرتبط را بیان می‌کنند. در واقع هم جلسه‌ی ذکر مصیبت است و هم یک کلاس و مجلس علمی و تاریخی. * در خصوص پیوند قلبی آقا با حضرت امام رضا«ع» مطلب خاصی دارید؟ اگر بخواهم در یک کلمه بگویم، ایشان نسبت به امام رضا«ع» از خود بی‌خود می‌شوند. عشق به حضرت رضا «ع» در ابعاد گوناگون زندگی ایشان، همواره جاری و ساری بوده است. به هرحال دلبسته و دلباخته امام رضا«ع» هستند. گاهی اوقات دیده‌ام که در آنجا نماز جعفر طیار می‌خوانند. می‌دانید که نماز جعفر طیار در حرم حضرت رضا «ع» هم وارد شده است. وقتی هم که مشرف می‌شوند، چون نمی‌خواهند مزاحم مردمی بشوند که درحال زیارت هستند. یک محلی هست که می‌روند و می‌نشینند و زیارت می‌خوانند. حالا با امام رضا «ع» چه می‌گویند؟ ما نمی‌دانیم. هیچ وقت هم سئوال نکرده‌ایم. *اشراف و جامعیت اطلاعات حضرت‌آقا در مورد مسائل داخلی و خارجی و مسائل جاری کشور به چه صورت است؟ کانال‌های اطلاعاتی‌ ایشان یکی دو تا نیست. کانال‌های مختلفی دارند که خیلی مواقع ورای اطلاعات و گزارش‌هایی است که از طریق دفتر تقدیم می‌شود. خیلی از چیزها برای ما تازگی دارند و برای اولین بار مطلبی را از ایشان می‌شنویم که نه ما و نه دیگری نمی‌دانیم از کجا به ایشان رسیده است. در واقع این پختگی مواضع و سخنان ایشان که واقعاً همه را شگفت‌زده می‌کند، اگر مبتنی بر اطلاعات جامع نسبت به مسائل جامعه نباشد، امکان‌پذیر نیست. بارها درباره مسائل مختلف مشاهده کرده‌ایم که حضرت‌آقا با یک نگاه و با یک کلمه، نفیاً و اثباتاً نظری داده‌اند که بر خلاف آنچه ما فکر می‌کردیم بوده و باعث حیرت ما. اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شدیم حق با ایشان بوده و ما اشتباه میکردیم. *چگونگی ارتباط ایشان به عنوان رهبرانقلاب اسلامی و یکی از مراجع تقلید با دیگر مراجع تقلید، یکی از مدخل‌ها، برای بررسی سیره ایشان است. شما قطعاً در این‌باره خاطرات فراوانی دارید که شنیدن بخش‌هایی از آنها در این گفت و شنود برای ما مغتنم است. من در دوره رهبری حضرت آقا، یکی از مسئولیت‌هایم که متاسفانه به علت کرونا تقریباً تعطیل شد و ان‌شاءالله مجددا به آن بپردازم، ارتباط با مراجع محترم تقلید است. در میان این مراجع، به عنوان نمونه خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله گلپایگانی«رضوان‌الله علیه» عرض می‌کنم.
یک‌ بار خدمت ایشان رسیدم و ضمن ابلاغ سلام آقا به ایشان عرض کردم: «آقا فرموده‌اند اگر فرمایشی دارید، بفرمائید که عملی شود.» آقای گلپایگانی فرمودند: «من اگر خلاف شرعی را مشاهده کنم، اگر ببینم گفتن علنی من باعث تضعیف جمهوری اسلامی می‌شود، آن را نمی‌گویم، چون من تضعیف جمهوری اسلامی را حرام می‌دانم.» این عین عبارت ایشان است. آیت‌الله گلپایگانی فرمودند: من اگر خلاف شرعی را مشاهده کنم، اگر ببینم گفتن علنی من باعث تضعیف جمهوری اسلامی می‌شود، آن را نمی‌گویم، چون من تضعیف جمهوری اسلامی را حرام می‌دانم مرحوم آقای گلپایگانی بر خلاف آنکه خیلی‌ها فکر می‌کنند، بسیار مَزّاح بودند. یک ‌بار خدمتشان رفتم. گفتند: «قبل‌ترها بعد از اذان صبح که به رادیو گوش می‌دادیم، دعائی می‌خواند، مناجاتی می‌خواند. حالا چند وقت است که موسیقی زورخانه‌ای می‌گذارد. معلوم می‌شود که زور زورخانه بیش از این حرف‌هاست!» منظورشان ضرب زورخانه‌ای آقای شیرخدا بود. نه اینکه با برنامه‌های ورزشی مخالف باشند، می‌گفتند که بعد از اذان باید دعا پخش شود. آن‌روزها آقای لاریجانی مسئول صدا و سیما بود. به آقا که گفتم، به شوخی فرمودند: «برو به آقای لاریجانی زنگ بزن و بگو افتخار کن که آقای گلپایگانی به رادیوی شما گوش می‌دهند، چرا این کار را می‌کنی؟» بعد هم درست شد و مجدداً دعا پخش کردند. یک ‌وقتی هم با آیت‌الله حاج آقا علی صافی گلپایگانی، برادر بزرگ آیت‌الله حاج‌آقا لطف‌الله صافی گلپایگانی «رضوان‌الله علیهما» که او هم مرد بسیار ملا و زاهدی بود، دیداری داشتیم. گفتند: «یک حرفی دارم، این را به آقا برسان. می‌دانی که من نه احتیاجی به ایشان دارم، نه کارم به ایشان می‌افتد، اما از قول من به ایشان بگو شبی نیست که شما را دعا نکنم.» آقای حاج آقا علی صافی، بسیار نترس و شجاع بود. می‌شود گفت که ایشان بود که مرجعیت آیت‌الله گلپایگانی را جا انداخت. یک وقتی داستانی را برای من نقل کرد که شاید از جنبه ثبت در تاریخ، مهم و جالب باشد. گفت: «یک‌بار آقای گلپایگانی مرا پیش شاه فرستاد که پیغامی را به او برسانم. بعد از انقلاب سفید و اوج قدرتش بود. من وقت گرفتم و رفتم. دیدم هویدا هم در نوبت است که پیش شاه برود. رفتم و سلام کردم و گفتم: «آیت‌الله گلپایگانی چنین پیغام داده‌اند که به شما بگویم فلان کار صلاح نیست.» شاه با یک تفرعن و تبختری گفت: «به آقای گلپایگانی بگو درس‌ات را بده و مشغول کارهایت باش. چرا در این مسائل دخالت می‌کنی؟ بنشین و کار خودت را انجام بده.» این حرف را که شنیدم، گفتم: «در قانون اساسی آمده که هر مصوبه و قانونی که بخواهد اجرا شود، باید پنج مجتهد جامع‌الشرایط آن را تائید کنند. حالا یک مرجع دارد این حرف را به شما می‌زند.» بعد دستم را تکان دادم و گفتم: «اعلیحضرت را ببین!» می‌گفت این را گفتم و بلند شدم و بدون خداحافظی بیرون آمدم. آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی هم خیلی به آقا علاقه و ارادت داشتند. یکی از ترجیع‌بندهای دائمی سخنان ایشان با بنده این بود که: «من همیشه ایشان را دعا می‌کنم.» من با مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی«رضوان‌الله علیه» هم ارتباط نزدیکی داشتم و نزد ایشان می‌رفتم. ایشان می‌گفتند: «من از همین‌جا در شهر قم، شب‌ها «چهارقُل» را برای حفاظت ایشان، می‌خوانم.» *هرچند هنوز سئوالات بسیاری باقی مانده‌اند، ولی در این چند دقیقه باقیمانده درباره قانون‌گرایی رهبر معظم انقلاب هم بفرمایید. بسیار مقیّدند که قانون باید در همه‌ی شئون اجرا شود. آقایی از دوستان ایشان بود که پسرش تخلفی کرد و به زندان محکوم شد. آنها توقع داشتند که حضرت آقا دخالتی کنند که آن شخص زندان نرود. خودشان هم خدمت آقا آمدند ولی حضرت آقا ضمن تفقدی بر اجرای حکم دادگاه تاکید کردند. نمونه‌های قانونگرایی ایشان فراوان است. حتی گاهی از اوقات که با ایشان جایی میرفتیم چراغ قرمز میشد اجازه نمی‌دادند ماشین رد بشود تا زمانی که چراغ سبز شود. و قس علیهذا... یعنی ولی‌فقیه به همان اندازه که نسبت به فتاوی‌اش، اول خودش ملتزم به عمل است، در ارتباط با قانون هم ملتزم‌ترین فرد به قانون است. در مصرف آب و برق و گاز و در زنگی شخصی‌شان هم دقت کامل دارند تا اسراف نشود و قبوض و هزینه آن را هم به‌وقت پرداخت می‌کنند. @talabegitaejtehad
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏡 الگویی برای فضای زیست اجتماعی جدید است. ✅ در زیست‌شهرها برای تمام 21 کاربری شهری برنامه‌ریزی‌های مشخصی در جهت سهولت تحقق انجام شده است. ✅ نظام ، و یکی از کاربری های مهم و موثر در زیرساخت اقتصادی و معیشتی جامعه است و نیازمند تغییراتی اساسی است که در زیست شهرهای مولد، یکی از ارکان مهم طراحی بوده است. ♦️ به کانال زیست شهر نوین مولّد بپیونید و در مسیر ایجاد تحولات انقلابی در معماری و شهرسازی و سبک زندگی با ما همراه باشید 👇👇👇👇👇👇👇 @zistshahr @zistshahr @zistshahr
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 تفقهی در نهادهای اجتماعی در اسلام اخیرا یکی از اقتصاددان های کشور فرموده اند که تنها راه رفع مشکل ارز و بانک در کشور تجمیع همه ی بانک ها در یک بانک ملی حکومتی است. اینکه بانکهای خصوصی ایده ی یهود است و شیوه ی او برای خلق پول و بی ارزش کردن پول دست مردم و کشیدن شیره ی زحمت مردم نکته ی خوبی است و اینکه اگر بانک حکومتی باشد اگر هم خلق پولی باشد به نفع بیت المال است و لا اقل به جیب عده ای خاص سهامدار بانک سرازیر نمی شود قطعا حرکتی رو به جلو است اما این همه ی حرف نیست.. اسلام به شدت با نهاد سازی و دفتر و دستک سازی و دم و دستگاه و دکان بازی حکومتی مخالف است تا آنجا که در روایت است که : سُئِلَ‏ عَنِ الْوُقُوفِ عَلَى الْمَسَاجِدِ فَقَالَ لَا يَجُوزُ فَإِنَّ الْمَجُوسَ أَوْقَفُوا عَلَى‏ بُيُوتِ‏ النَّار حتی وقف برای مسجد نیز طبق این روایت جایز نیست زیرا حتی مسجد هم نباید تبدیل به نهاد حکومتی شود. لذا حضرت رسول می فرمود عریشا کعریش موسی و حتی اجازه مسقف کردن مسجد را نمی دادند تا دم و دستگاه بازی شروع نشود و لذا بعدها شیعیان درباره صحت نماز در مساجد مظلله و مسقف از حضرات معصومین سوال می فرمودند عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْمَسَاجِدِ الْمُظَلَّلَةِ أَ يُكْرَهُ الصَّلَاةُ فِيهَا قَالَ نَعَمْ وَ لَكِنْ لَا يَضُرُّكُمُ الْيَوْمَ وَ لَوْ قَدْ كَانَ الْعَدْلُ لَرَأَيْتُمْ كَيْفَ يُصْنَعُ فِي ذَلِك‏ و لذاست که در روایت است که: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ‏ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ وَ دَخَلَ الْكُوفَةَ فَأَمَرَ بِهَدْمِ الْمَسَاجِدِ الْأَرْبَعَةِ حَتَّى يَبْلُغَ أَسَاسَهَا وَ يُصَيِّرَهَا عَرِيشاً كَعَرِيشِ مُوسَى علیه السلام قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام‏ أَوَّلُ مَا يَبْدَأُ بِهِ قَائِمُنَا سُقُوفُ الْمَسَاجِدِ فَيُكَسِّرُهَا وَ يَأْمُرُ بِهَا فَيُجْعَلُ عَرِيشاً كَعَرِيشِ‏ مُوسَى عَنْ عَلِيِ‏ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام قَالَ‏ يَا بَشِيرُ هَلْ تَدْرِي مَا أَوَّلُ‏ مَا يَبْدَأُ بِهِ‏ الْقَائِمُ‏ علیه السلام؟ قُلْتُ لَا قَالَ يُخْرِجُ طَرِيَّيْنِ‏ فَيُحْرِقُهُمَا ثُمَّ يُذْرِيهِمَا بِالرِّيحِ وَ يَكْسِرُ الْمَسْجِدَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم قَالَ عَرِيشٌ كَعَرِيشِ أَخِي مُوسَى وَ ذَكَرَ أَنَّ مُقَدَّمَ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم كَانَ طِيناً وَ جَانِبَاهُ جَرِيدَ نَخْلٍ‏ نهادسازی حتی برای کمک به فقرا هم جایز نیست ولذا حضرات خیریه تاسیس نفرمودند و شخص محور پیگیر موضوع رسیدگی به فقرا بودند و امروز، خیریه بازی، شیوه ی یهود برای پول شویی و جنایت است نهادسازی حتی به اسم مسجد و دین هم درست نیست و لذا مسجد ضرار مزبله می شود زیرا این نهاد : ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏ بود و امروزه قهوه خانه ها و باشگاه های ورزشی و پارک ها و قلیان سراها و آرایشگاه های زنانه مثل همیشه این کارایی را به عهده دارند. نهادسازی حتی برای تجهیز قوای نظامی و قشون رزمی هم اسلامی نیست و لذا حضرات نهادسازی به اسم سپاه و لشکر هم نداشتند و با نیروی نظامی مردمی کار خود را پیش بردند مانند قضیه بسیج بیست میلیونی.. بله حضرت فرمانده از مردم معین می فرمودند و پرچم دست او می دادند و سپاهی از مردم خودجوش و عموما قبیله محور به فرمانده می پیوستند.. کسی اشکال نکند که نه آقا، نهاد شرطه الخمیس را چه می گویید؟ اولا داستان شرطه الخمیس از باب نیروسازی موقت و دارای محدوده زمانی بوده است کما اینکه ظاهرا بر اساس مبانی حضرت امام، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین و سپاه و کمیته امداد و نهادسازی های حضرت امام رحمه الله هم از باب حل مشکلات به صورت تعجیلی بوده است و نه اینکه برای دراز مدت نهادسازی صورت گرفته باشد و امروز این نهادها باید منحل شوند و کار به مردم برگردد... حضرت آقا اخیرا فرمودند مهم ترین مشکل اقتصاد ما تصدی گری دولتی است و این حرف بسیار حرف دقیق و متینی است .. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: لیقوم الناس بالقسط ... نه فقط اقتصاد در همه جا باید کار به مردم سپرده شود مگر موارد خاص مثل بحثهای امنیتی که حضرت امیر علیه السلام عیون خود را هم از مردم انتخاب می فرمودند.... حضرت امیر علیه السلام فرمودند اگر حکومتم مستقر شود تحریفات را حل می کنم... در روایتی ایشان موارد متعددی انحراف و اعوجاج در زمان سه خلیفه قبلی را بر می شمرند که جامعه پذیرش اصلاح آنها را نداشت که یک مورد نماز تراویح بود... قَالَ علی علیه السلام‏ لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ‏ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاء قال علی علیه السلام أما و اللّه لو ثبتت قدماي‏ لغيّرت امورا كثيرة