دانلود فایل ایکسمایند و pdf نموداری محتوا محور و معناگرای کل قرآن کریم برای حفظ و تدبر
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن رحمت خدا است و آنان که قرآن می سوزانند رحمت خدای متعال را به آتش می کشند. اینها بقایای همان هایی هستند که دیروز بیت رحمت الهی را به آتش کشیدند.
خدای متعال فرمود:
فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذاب (حدید 13)
این آتش ها فردا عذاب آنها خواهد شد و خود آن را افروختند.
قرآن حکمت است و برهان و با برهان نمی توان با آتش مواجه شد. برهان در اذهان نفوذ خواهد کرد و این آتش زدن ها صرفا توجهات را به کتاب حکمت الهی جلب خواهد کرد کما اینکه آتش زدن حضرت ابراهیم علیها السلام نیز جز جلب توجه به ایشان و اثبات حقانیت ایشان با گلستان شدن آتش صرفه ی دیگری برای دشمنان حق و حقیقت نداشت.
قرآن کریم مکرر ما را به تدبر و تفکر در خود فرا می خواند. در صدر اسلام قرآن نقطه گذاری و حرکت گذاری نشده بود. این به دلیل آن نبود که در خط عربی خللی بود یا کتابت بدوی و عصر حجری بود زیرا قرآن های باقیمانده از آن عصر در زیباترین خط و نوشتار و خوش نویسی هستند و در روایات متعدد درباره کیفیت کتابت حروف نکاتی از جانب نبی مکرم صلوات الله علیه و آله اعلام شده بود. مثلا درباره کشیدن سین بسم الله روایت داریم.
یکی از بهترین راه های مواجهه تفکر محور و تدبر محور با قرآن کریم دیدن آیات در قالب نمودار محتوا محور است. این خود باعث می شود ذهن ما با ساختار محتوایی متن درگیر شود و مجبور شویم روی متن و ...
http://tt-ej.ir/post/783
@talabegitaejtehad
سیر تکامل ترجمه های واژه محور فارسی به همراه ایده ی جدید ترجمه ی دو طرفه برای ارائه همزمان ترجمه واژه به واژه و جمله به جمله
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آقا نسبت به ترجمه ی قرآن کریم تاکید ویژه ای دارند و مکررا فرموده اند که ترجمه خوانی باید رواج پیدا کند و ایشان فهم معنای تک تک کلمات را مقدمه تدبر در قرآن کریم می دانند که خب تدبر هم فرمان الهی است و در خبر است که: لا خیر فی قراءة لیس فیها تدبر....
اخیرا در فضای ترجمه ی واژه به واژه کارهای خوبی انجام شده است که در این مطلب مروری بر نمونه های انجام شده با ارجاع به تفصیل مطلب درباره آنها به همراه یک نمونه کار انجام شده از ایده ی جدید ترجمه دوطرفه ی قرآن کریم تقدیم می گردد:
http://tt-ej.ir/post/784
@talabegitaejtehad
دانلود نمودار ایکس مایندی و pdf مناجات های خمس عشر امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم ...
یکی از والاترین گنجینه های معرفتی اهل بیت علیهم السلام ادعیه ی شریفی است که از این بزرگواران باقی مانده است. ایشان در این ادعیه در بالاترین سطح معرفتی و راقی ترین فهم و مقام مخاطبه با خدای متعال تکلم فرموده اند و معارف نابی وجود دارد که منحصرا در ادعیه ایشان دیده می شود و لذا علمای اعلام عنایت ویژه ای به ادعیه داشتند. بسیاری از این بزرگواران به خاطر اوج معرفتی و بلاغی ادعیه مطالب آن را فراتر از حد بشری می دانستند و برای تایید صدور این ادعیه نیازی به بررسی سند آنها نمی دیدند. به تعبیر برخی بزرگان ادعیه ی ایشان قرآن صاعد است. جدای از غنای علمی این ادعیه، انسان سازی و تصفیه و تزکیه و تطهیر نفسی و انفسی که در اثر خوانش با توجه و تضرع این ادعیه حاصل می شود خود اعجاز دیگری است که حیف است انسان در عمرش از آن محروم باشد.
برای فهم بهتر این ادعیه و خوانش راحت تر آنها می توان از نسخه نموداری آنها که اخیرا تهیه شده است استفاده کرد. هم توجه علمی به معانی دعا به انسان می دهد و هم خوانش فراز به فراز و معنامحور و راحت ادعیه با این نمودارها حاصل می شود.
http://tt-ej.ir/post/785
@talabegitaejtehad
دانلود نمودار ایکس مایندی و PDF رساله شرائع الدین امام صادق علیه السلام یک دوره مختصر احکام اسلام...
بسم الله الرحمن الرحیم ... الحمدلله ائمه ی اطهار علیهم السلام در چند رساله ی فشرده به صورت مختصر و مفید امهات و مهمترین قوانین احکام اسلام را بیان فرموده اند. پیش تر نموداری رساله محض الاسلام از امام رضا علیه السلام از چنین رساله هایی تقدیم گردید. متاسفانه این رساله ی شریف امام صادق علیه السلام همانند رساله محض الاسلام امام رضا علیه السلام در جایگاه حقیقی و متناسب با شان خود در بین کتب تعلیمی شیعه قرار نگرفته است. حقیقتا برای شروع یادگیری احکام این رساله و رساله محض الاسلام بهترین رساله ها هستند. البته ممکن است در چند عبارت و جمله برای جلوگیری از برداشت ناصواب نیاز به پاورقی از روایات دیگر وجود داشته باشد ولی اصلا عقلانی نیست که به خاطر چنین نکاتی خود را و جامعه علمی و نوآموزان احکام را از این دو رساله شریف محروم کنیم… الحمدلله اخیرا به همت برخی بزرگان بسیاری از احادیث که به تعبیر حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله سالها خاک می خوردند در حال احیاء هستند. شکر خدا حضرت آیت الله تحریری حفظه الله شرح حدیث اربعمائه حضرت امیر را شروع فرموده اند که چاپ هم شده است.. حیف است طلاب از این احادیث محروم شوند...
http://tt-ej.ir/post/786
@TALABEGITAEJTEHAD
دانلود نسخه ایکس مایندی نمودار ساختاریابی شده همه ۵۸ دعای صحیفه مبارکه سجادیه...
بسم الله الرحمن الرحیم... دعاهای صحیفه سجادیه از بالاترین متون معارفی اسلام هستند. به تعبیر بزرگان این ادعیه قرآن صاعد هستند و از لسان مبارک قرآن های ناطق صادر شده اند آن هم در مقام مخاطبه با خدای متعال و در اوج ظهور علمی ائمه علیهم السلام. باید روی این رساله ها کار علمی صورت گیرد. برای تدبر و شرح نویسی و خوانش با دقت این ادعیه نمودار ایکس مایندی آنها کمک خوبی است. در ادامه نسخه ایکس مایند نمودار صحیفه مبارکه سجادیه شامل همه ۵۸ دعای آن مرتب شده به ترتیب تعداد کلمات دعا تقدیم می گردد:
http://tt-ej.ir/post/791
@talabegitaejtehad
هدایت شده از سازمان تبلیغات اسلامی
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹
#گزارش
🔸 نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»
🔹شنیدن و تماشای داستان تولد تمدنهای بشری همیشه جذاب بوده. بهخصوص که در دل یک نمایشگاه قرار بگیرد و پر از طرحها و ویدئوهای جذاب و دیدنی و اطلاعات شنیدهنشده باشد.
🔹یکی از اتفاقاتی که چند ماهی هست میهمان مسجد مقدس جمکران شده، نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» است، نمایشگاهی که روایتی از آغاز تمدنهای بشری است تا امروز.
🔹رویدادی که تلاش میکند به مخاطب بگوید مسجد میتواند چه تاثیرگذاری جدیای در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی محله داشته باشد.
🔹شما می توانید همه روزه از این نمایشگاه واقع در طبقه دوم شبستان بقیع مسجد جمکران بازدید کنید.
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#بنیاد_هدایت
💠@sazmantablighaat
دانلود رساله فوائد معصومیه در ضرورت احیای تفقه مفاتیحی و جوامع الکلمی قاعده محور...
بسم الله الرحمن الرحیم ... در عصر صفویه بعد از آنکه فقهای شیعه ولو موقتا و ولو ظاهرا در مصادر امور قرار گرفتند دریافتند که فقه مسئله محور برای اداره حکومت کافی نیست و به فقه قاعده محور نیاز است و لذا دو کتاب شریف مفاتیح الشرایع و الفصول المهمه فی اصول الائمه در این عصر تدوین شد. این دو کتاب گرچه شروع خوبی برای تفقه مفاتیحی بودند و شروح و عنایت علمی گسترده ای به آنها شد ولی متاسفانه آنگونه که حق مطلب بود پیگیری و تکمیل نشدند.
الحمدلله بعد از انقلاب اسلامی فضای لازم برای تدوین فقه و اصول اصیل اهل بیتی باز شده است و می توان مجددا همان مسیر تدوین کتبی مانند اصول الائمه شیخ حر عاملی رحمه الله و مفاتیح الشرایع ملا محسن فیض کاشانی رحمه الله را پی گرفت و کار را به سرانجام رساند. در این زمینه تلاش های خوبی از جانب بزرگان حوزوی معاصر و متاخر انجام شده است که در ادامه در کنار تبیین ضرورت این حرکت به آن تلاش ها نیز اشاره خواهد شد. به امید آن که به لطف ایزد منان روز به روز با تدوین فقه و اصول ثقلین محور خود و جامعه مان از این برکات علمی بهره ی بیشتری داشته باشیم ان شاء الله.
http://tt-ej.ir/post/787
@talabegitaejtehad
دانلود فایل ایکسمایندی و pdf الگوریتم اجتهادی صاحب جواهر رحمه الله در بیان آیت الله ربانی بیرجندی حفظه الله...
بسم الله الرحمن الرحیم... پیش تر الگوریتم اجتهادی برخی از فقها تقدیم شد. در این مطلب الگوریتم اجتهادی صاحب جواهر رحمه الله تقدیم می شود.حضرت امام با تعبیر کردن از فقه اهل بیت علیهم السلام به فقه جواهری مقام صاحب جواهر را در فقه به بالاترین درجه رساند. حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله نیز می فرماید:
خدا صاحب جواهر را غريق رحمت کند،او سلطان در فقه است؛ اگر ميخواهيد ملّا شويد و اگر بخواهيد سرمايه حوزوي شويد، هيچ چارهاي نداريد مگر اينکه در خدمت جواهر باشيد. او سلطان فقه است و کلّ فقه در دست اوست و قلم، قلم سُربي است،او مکه نرفت و خيلي از جاها نرفت، نشست در کنار مضجع ملکوتي حضرت امير(سلام الله عليه) و اين را سُرب ريخته، اين است. (درس خارج فقه 12 آبان94)
ایشان در بیان دیگری درباره ایشان می فرمایند:
مرحوم استاد شیخ محمد تقی آملی که از شاگردان بنام مرحوم قاضی است، برای ما می گفت: استاد مرحوم شیخ عبدالنبی(قدس سره) از مرحوم شیخ انصاری (قدس سره) نقل کرد که مرحوم شیخ انصاری فرمود: به هیچ مطلبی در کتاب های فقهی نرسیدم؛ الا اشار الیه صاحب جواهر بنفی او اثبات. این سخن از مرحوم شیخ انصاری است که من به هر مطلبی رسیده ام، مورد اشاره صاحب جواهر بود. (سخنرانی معروف ایشان در آبان 78 بعد از داستان جسارت منتظری)
http://tt-ej.ir/post/789
@talabegitaejtehad
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿
جمهوری اسلامی از شروع با ولایت فقیه حداقلی تا حرکت به سمت ولایت فقیه حداکثری...
بسم الله الرحمن الرحیم
در حال حاضر ولایت فقیه در اکثر اذهان دارای یک فهم بسیط و صفر و یکی است در حالی که ظهور و عینیت پیدا کردن این ولایت کاملا تشکیکی و طیفی است.
ولایت فقیهی که در حضرت امام رحمه الله عینیت پیدا کرد و عمق نفوذی که دستورات ایشان داشت نسبت به عمق نفوذ دستورات حضرت آقا حفظه الله در دوران ابتدای رهبری متفاوت بود.
تشکیکی بودن عینیت و ظهور ولایت معصومین علیهم السلام نیز در بیان خود بزرگواران تصریح شده است.
حضرت امیر سلام الله علیها وقتی به خلافت ظاهری رسیدند در ابتدا عینیت و ظهور ولایت ایشان و عمق نفوذ دستوراتشان اینقدر نبود که بتوانند سنت های سه خلیفه قبل را تغییر دهند و لذا فرمودند:
وَ قَالَ علی علیه السلام: لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ
و در نقل دیگری فرمودند : أما و اللّه لو ثبتت قدماي لغيّرت امورا كثيرة
ایشان در آن خطبه ی معروف که در کافی شریف آمده است انحرافاتی که باید اصلاح شوند را چنین شمرده و می فرمایند:
لَوْ أَمَرْتُ بِمَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع فَرَدَدْتُهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ رَدَدْتُ فَدَكاً إِلَى وَرَثَةِ فَاطِمَةَ ع وَ رَدَدْتُ صَاعَ رَسُولِ اللَّهِ ص كَمَا كَانَ وَ أَمْضَيْتُ قَطَائِعَ أَقْطَعَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص لِأَقْوَامٍ لَمْ تُمْضَ لَهُمْ وَ لَمْ تُنْفَذْ وَ رَدَدْتُ دَارَ جَعْفَرٍ إِلَى وَرَثَتِهِ وَ هَدَمْتُهَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ رَدَدْتُ قَضَايَا مِنَ الْجَوْرِ قُضِيَ بِهَا وَ نَزَعْتُ نِسَاءً تَحْتَ رِجَالٍ بِغَيْرِ حَقٍّ فَرَدَدْتُهُنَّ إِلَى أَزْوَاجِهِنَ وَ اسْتَقْبَلْتُ بِهِنَّ الْحُكْمَ فِي الْفُرُوجِ وَ الْأَحْكَامِ وَ سَبَيْتُ ذَرَارِيَّ بَنِي تَغْلِبَ وَ رَدَدْتُ مَا قُسِمَ مِنْ أَرْضِ خَيْبَرَ وَ مَحَوْتُ دَوَاوِينَ الْعَطَايَا وَ أَعْطَيْتُ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعْطِي بِالسَّوِيَّةِ وَ لَمْ أَجْعَلْهَا دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ وَ أَلْقَيْتُ الْمِسَاحَةَ وَ سَوَّيْتُ بَيْنَ الْمَنَاكِحِ وَ أَنْفَذْتُ خُمُسَ الرَّسُولِ كَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ فَرَضَهُ وَ رَدَدْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى مَا كَانَ عَلَيْهِ وَ سَدَدْتُ مَا فُتِحَ فِيهِ مِنَ الْأَبْوَابِ وَ فَتَحْتُ مَا سُدَّ مِنْهُ وَ حَرَّمْتُ الْمَسْحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَ حَدَدْتُ عَلَى النَّبِيذِ وَ أَمَرْتُ بِإِحْلَالِ الْمُتْعَتَيْنِ وَ أَمَرْتُ بِالتَّكْبِيرِ عَلَى الْجَنَائِزِ خَمْسَ تَكْبِيرَاتٍ وَ أَلْزَمْتُ النَّاسَ الْجَهْرَ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم وَ أَخْرَجْتُ مَنْ أُدْخِلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي مَسْجِدِهِ مِمَّنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَخْرَجَهُ وَ أَدْخَلْتُ مَنْ أُخْرِجَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص مِمَّنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَدْخَلَهُ وَ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى حُكْمِ الْقُرْآنِ وَ عَلَى الطَّلَاقِ عَلَى السُّنَّةِ - وَ أَخَذْتُ الصَّدَقَاتِ عَلَى أَصْنَافِهَا وَ حُدُودِهَا وَ رَدَدْتُ الْوُضُوءَ وَ الْغُسْلَ وَ الصَّلَاةَ إِلَى مَوَاقِيتِهَا وَ شَرَائِعِهَا وَ مَوَاضِعِهَا وَ رَدَدْتُ أَهْلَ نَجْرَانَ إِلَى مَوَاضِعِهِمْ وَ رَدَدْتُ سَبَايَا فَارِسَ وَ سَائِرِ الْأُمَمِ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِذاً لَتَفَرَّقُوا عَنِّي
اما متاسفانه در آن عصر اعراب به جای آنکه روز به روز عمق نفوذ ولایت ایشان را بیفزایند روز به روز از آن کاستند تا آنکه حضرت امیر سلام الله علیها، روز به روز مظلوم تر و تنهاتر شدند و کار به شهادت ایشان منجر شد.
اما فرق ملت شریف ایران با اعراب آن دوره آن است که این ملت عزیز چون اهل و فهم و علم و بصیرت است و فرهنگ و ادب می شناسد روز به روز برای ولایت فقیه کارآمد و با کفایت می افزاید و لذا عمق نفوذ ولایت فقیه حضرت امام در زمان رحلت بیش از دوره پیروزی انقلاب اسلامی بود و الحمدلله امروز عمق نفوذ ولایت حضرت آقا بسیار بیشتر از آن دوره مظلومیت دهه هفتاد ایشان است...
اما روی کاغذ جدای از اینکه بعد از آنکه برخی آقایان فقهای شیعه سلام الله علیهم در بحث های نظری روی گستره و سعه ی ولایت فقیه بنابر احتیاط بیجا و نزاهت کاذب از مقامات دنیا و کم توانی سیاسی اختلافاتی داشتند و برخی شمول آن را کمتر و برخی بیشتر می دانستند وقتی داستان به نبرد با روس رسید و فتحعلی شاه و اطرافیان یهودی او فقها را آنگونه مفتضح کردند که سید مجاهد رحمه الله از غم آن دق فرمود و اشک ملا احمد نراقی رحمه الله درآمد کار به جایی رسید که ملا احمد نراقی رحمه الله برای اولین بار اختلافات در دایره ولایت فقیه را به پایان رساند و ولایت فقیه را مساوی ولایت رسول الله صلوات الله علیه و آله دانست.. گزاره ای که بعدها در بیان حضرت امام اینگونه مشهور شد که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است..
البته اصل سلطه و حکومت برای فقها را همه قبول داشتند ولی در دایره ی آن که آیا محدود به قضاوت و اوقاف و موارد حداقلی است یا سعه دارد و امور سیاسی و بین المللی و حکومتی را تماما در بر می گیرد آنگونه که محقق کرکی رحمه الله هم قائل به آن بود و با شاه طهماسب بر سر آن رفت و برگشت داشت.
این که حضرت امام رحمه الله با نظر حضرت آیت الله بهجت رحمه الله مخالفت فرمودند و کار را تدریجی پیگیری فرمودند از همین باب گسترش دایره نفوذ فقیه و ولایت عینی اوست.
همان که حضرت زهرا سلام الله نیز با تمثیل تعامل نرم و منعطف حضرت امیر با شتر خلافت به آن اشاره دارند.
این که امروز در امور نظامی و موشک سازی و هوافضا و دریانوردی نظامی الحمدلله پیش رفته ایم به خاطر آن است که در این فضا فرمان ولایت بیشتر نفوذ داشته است و ریح ولایت بیشتر وزیدن گرفته است. در هر فضایی که با امر ولایت مجاهدانه ملت ورود کرده اند کار پیش رفته است و در هر فضایی که با فرمان ایشان مخالفت شده است مثل داستان بانک ها و پول و اقتصاد کار لنگ مانده است و گره خورده است.
باید تلاش کرد که از نواحی غصب ولایت فقیه در کشور که متولیان آن متاسفانه اجازه ورود به فرمایشات ایشان نمی دهند کم شود. مثل خودرو و داستان واردات ها و مثل داستان ارز و بانک و ...
این همه برکات در هوافضا و نانو و زیست فناوری و هسته ای و بالا آمدن رتبه کشور به برکت پیگیری فرمایشات ایشان و ولایت پذیری است.
پیروزی های محور مقاومت و طلیعه ی تمدن نوین اسلامی از برکات همین ولایت فعلی ایشان است که می تواند در بسیاری از فضاهای دیگر هم وزش داشته باشد.
متاسفانه مجلس ها و دولت ها بارها ساز مخالف زده اند و بودجه نظامی و علمی را کم کرده اند و غصب ولایت داشته اند و التزام عملی نداشته اند.
تا جاییکه وقتی در دوره اول دولت نهم مقداری فرمایشات ایشان پیگیری شد ایشان با خوشحالی در تمجید دولت فرمودند فرق این دولت با دولتهای قبلی این است که دنبال حاکمیت دوگانه نبود.
دولت نهم ابتدا ابراز وجود در برابر ولی فقیه نداشت هرچند بعدا متاسفانه سقوط در ولایت پذیری را تجربه کرد..
باید قانون اساسی برای یک ولایت فقیه حداکثری بازنویسی شود. البته اصل در مقام عمل است ولی برخی فضای قانون روی کاغذ را هم حداقلی می نویسند..
هر چه ولایت فقیه بیشتر ظهور کند مردم سالاری بیشتر ظهور می کند چون مردم سالارترین فرد جامعه ولی فقیه است کما اینکه ایشان در دفاع از رای مردم تا پای به پرتگاه رفتن کشور و نظام مبتنی بر ولایت فقیه در فتنه 88 ایستادند..
امروز هم ایشان بزرگترین مشکل کشور را تصدی گری دولتی می دانند و می خواهند حق مردم را در پیش بردن امور کشور در زمینه ها مختلف به مردم بازگردانند و همه امور را مردمی کنند... ایشان از همه بیشتر پیگیر تحقق اصل 44 قانون اساسی و مردمی شدن اقتصاد بودند.
باید تلاش شود تا ولایت فقیه حداکثری روز به روز بیشتر در رسانه و سیاست و فرهنگ و علم و اقتصاد محقق شود تا مردم سالاری حداکثری محقق شود.
الان ولایت فقیه در حد حداقلی آن هم برای جلوگیری از دیکتاتوری و جلوگیری از نفوذ دشمن و حفظ استقلال کشور و ایستادگی در برابر استعمار با ابزارهای اکثرا نظامی وجود دارد.
حواسمان باشد که موشک فتاح از برکات ولایت فقیه حداقلی است و هر چه این ولایت فقیه بیشتر پیش رود و توسعه یابد و حداکثری شود شرایط ظهور ولایت عظمای حضرت حجت ارواحنا فداه بیشتر مهیا می شود..
و لله الامر اولا و آخرا و الحمدلله رب العالمین و السلام علی عباد الله الصالحین
دانلود پیش نویس رساله ضرورت احیای فقه قرآن محور و تفقه قرآن مبنا...
بسم الله الرحمن الرحیم.. قرآن کریم قویم ترین متنی است که در دست بشر است و به تعبیر خود قرآن کریم کتابی است که احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر و باز هم به تعبیر خود قرآن کریم یهدی للتی هی اقوم است. در روایات شریفه از کتاب الهی به ثقل اکبر و سبب متصل بین الناس و بین الله تعبیر شده است. در روایات متعدد حضرات معصومین علیهم السلام به اصحاب و مراجعین فرموده اند که هر چه از ما شنیدید بپرسید که از کجای قرآن چنین مطلبی را به شما ارائه می کنیم یعنی حضرات معصومین علیهم السلام علم خود را مستند به علم قرآن کریم ارائه می فرمایند و سند روایات این بزرگواران قرآن کریم است و این سندیت برای ما هم قابل فهم است و استنادها استنادهایی عقل پذیر است. در دسته ی دیگری از روایات ملاک اول برای تشخیص روایت صحیح از روایت جعلی عرضه به قرآن کریم و ما وافق الکتاب و ما شابه الکتاب بودن و هماهنگ بودن با منظومه ی معارف قرآن کریم است. در گذشته تا کسی قرآن کریم را نمی آموخت و حفظ نمی کرد حق ورود به حوزه های علمیه را نداشت. ادامه در سایت..
http://tt-ej.ir/post/790
@talabegitaejtehad