eitaa logo
تلنگر دینی
111 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
5.5هزار ویدیو
49 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تلنگر دینی
💎 امام باقر سلام الله علیه فرمودند که امیرالمومنین همیشه می فرمودند: کم شمرده نمی شود عملی که به همراه تقوی باشد؛ و چگونه کم شمرده خواهد شد، عملی که مورد قبول قرار گرفته. 👈 یعنی منظور حضرت این است که اگر عملی مورد قبول پروردگار عالَم قرار گرفت؛ حتی اگر در ظاهر قلیل باشد، در نزد خداوند عزوجل، عظیم و کثیر خواهد بود. ✅ و خداوند رب العالمین، قبول نخواهد کرد مگر از متقین « إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ » ✍ اما اکنون این سوال مطرح است که معیار « عمل به همراه تقوی » چیست ؟؟؟ چگونه یک عمل با تقوی همراه شده و مورد قبول خداوند متعال قرار می گیرد ؟؟؟ 👈 در ادامه ان شاء الله
تلنگر دینی
👈 جناب مفصل بن عمر نقل می کند که در نزد امام صادق سلام الله علیه در مورد اعمال صحبت کردیم و من گفتم: چقدر عملم ضعیف است. حضرت به من فرمودند: ساکت باش؛ استغفار کن از این نوع صحبت کردن. 😱 👈 بعدش حضرت در ادامه فرمودند: قطعاً عمل کمی که همراه با تقوی باشه؛ خیلی بهتر هست از عمل زیادی که بدون تقوی باشه. ✔️ مفضل میگه من عرض کردم: چگونه امکان داره که عمل زیاد بدون تقوی رُخ بده ؟؟؟ 🧐😳 👈 حضرت فرمودند: بله امکان داره؛ مَثَلِ اون مردی هست که خیلی اطعام طعام می کنه. خیلی اهل رفق و مدارا با همسایه ها هستش؛ و همیشه درب منزلش بازه برا پذیرایی از مردم ... امّا ... 👂👂👂 هنگامی که دربی از حرام براش باز شد؛ بلافاصله داخل در اون کار حرام میشه 😱😱😱 👈 به این میگن: عمل زیاد بدون تقوی. ✅ اما یه شخص دیگه ای هم هست که خیلی کار خیر مثل اون قبلیه انجام نمیده ... امّا ... 👂👂👂 هنگامی که دربی از حرام براش باز شد؛ به هیچ وجه داخل در اون کار حرام نمیشه 👏👏👏 💐 💎💎💎 پس در نتیجه، اعمال ما در محدوده‌ی زمانی دنیا در صورتی همراه با تقوی بوده و مورد قبول خداوند عزوجل قرار خواهد گرفت که ما به هیچ وجه داخل در موقعیت های حرامی که در پیشروی ما قرار می گیرد، نشویم. 👉👉👉
تلنگر دینی
👈 جناب مفصل بن عمر نقل می کند که در نزد امام صادق سلام الله علیه در مورد اعمال صحبت کردیم و من گفتم:
✍ و اما مطلب آخِر برای امروز و فوت کوزه‌گری برای داخل نشدن در ابواب حرام 👇👇👇
تلنگر دینی
✍ و اما مطلب آخِر برای امروز و فوت کوزه‌گری برای داخل نشدن در ابواب حرام 👇👇👇
❤️ وجود نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « إِنَّمَا اَلْأُمُورُ ثَلاَثَةٌ ... حَلاَلٌ بَيِّنٌ وَ حَرَامٌ بَيِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَيْنَ ذَلِكَ » قطعاً و منحصرا همه ی امور به سه دسته تقسیم می شوند: ۱) حلال قطعی ۲) حرام قطعی ۳) شبهاتی که معلوم نیست حلال است یا حرام. 👈 خب حالا که اینگونه است، چه کنیم آقا جان ؟؟؟ ✅ فرمودند: 1⃣ « فَمَنْ تَرَكَ اَلشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ اَلْمُحَرَّمَاتِ » هر کسی که شبهات را ترک کند؛ از محرمات نجات پیدا می کند. 2⃣ « وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ اِرْتَكَبَ اَلْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لاَ يَعْلَمُ » و کسی که شبهات را بگیرد و به آنها عمل کند، داخل در محرمات شده و از آنجایی که نمیداند هلاک خواهد گشت. 😱😱😱 👈👈👈 بسم الله ... اگر ما به دنبال کمال کامل و قبولی اعمالمان هستیم؛ اصل و اساس و آغازش با ترک شبهات است ✅ 🌸 موفق باشیم 🤲🤲🤲
حکمت 69 نهج البلاغه.mp3
2.34M
💠 شرح 🔸 حکمت ۶۹ 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 هرگاه خواسته تو محقق نیافت، از وضیعتی که داری، ناخشنود نباش. 🔹 إذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ، فَلَا تُبَلْ مَا كُنْتَ؛ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی ╭┅─────────┅╮ @ostadmohamadi 🌺 ╰┅─────────┅╯
رسول اكرم صلى الله عليه و آله اِنَّ القَومَ لَيَكونونَ فَجَرَةً وَ لا يَكونونَ بَرَرَةً فَيَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَكَيفَ اِذا كانوا اَبرارا بَرَرَةً!؟ مردمى كه گناهكارند و نه نيكوكار، با صله رحم، اموالشان زياد و عمرشان طولانى مى شود. حال اگر نيك و نيكوكار باشند، چه خواهد شد!؟ كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 155
تلنگر دینی
💠 شرح #نهج_البلاغه 🔸 حکمت ۶۹ 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 هرگاه خواسته تو محقق نیافت، از وضی
سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته 👈 تحقیق بنده در مورد این حکمت نورانی 👇 💎 در نهج البلاغه های جدید اینگونه نقل شده که حضرت فرمودند: « إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ مَا كُنْتَ » 👈 اما در نهج‌البلاغه صبحی صالح نقل شده که حضرت فرمودند: « إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ کَیفَ مَا كُنْتَ » 👈 و جالب اینکه جناب لیثی واسطی در کتاب عیون الحکم و المواعظ که حاوی کلمات قصار امیرالمومنین هست؛ نقل می کند: « إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَالِ كَيْفَ كُنْتَ » 👈 با جمع عبارات فوق، فهمیده میشود که « تُبَلْ » و « تُبَالِ » هر دو از ریشه ی « بَوَلَ » بوده و به معنای « اکتراث » می باشد. ( اکثراث از ریشه ی « کَرثَ » بوده و به معنای این است که حالتی در انسان به وجود می آید که او را نسبت به اتفاق رخ داده و مشقّتی که از قِبَل آن ایجاد شده، بی توجه و بی اهمیت می کند. ) ✅ بر همین اساس در معنای کلام نورانی امیرالمومنین می توان گفت: ( اگر به هیچ وجه آن چیزی را که تو اراده کرده ای، اجرایی نشد؛ پس بی توجه باش نسبت به شرایطی که در آن قرار گرفته ای و به مشقّتی که از حاصل نشدن خواسته ات ایجاد شده، اهمیت نده. ) 💎 به نظر می رسد که حضرت با این کلام نورانی، می خواهند در ابتداء، وجود کسی که به خواسته اش نرسیده را به آرامش و سکونت رسانده و پس از آن روش صحیح و کاربردی رسیدن به خواسته های شخصی را بیان بفرمایند که عرض خواهم کرد ان شاء الله.
تلنگر دینی
سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته 👈 تحقیق بنده در مورد این حکمت نورانی 👇 💎 در نهج البلاغه های جدید ا
✍ به نظر می رسد که گام بعدی در راستای بهره مندی از حکمت ۶۹ نهج‌البلاغه، این کلام نورانی امیرالمومنین هست که حضرت فرمودند: « إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَأَرِدْ مَا يَكُونُ » ( هنگامی که به هیچ وجه آن چیزی که تو اراده کرده ای نمی شود؛ پس اراده کن آن چیزی را که رُخ می دهد. ) ✅ یعنی حضرت می فرمایند: حالا که در مرحله اول به فضای « لا تُبال » بودن راه یافتی و از درگیری وجودی نجات پیدا کردی و دیگر برایت مهمّ نبود که به خواسته ات نرسیدی؛ پس حالا اراده کن آن شرایط جدیدی که برایت ایجاد شده و در کمال آرامش حرکت کن و متوقف نشو. 👈 پس گام دوم این است که تمام توجه و اراده ی خودمان را متمرکز سازگار شدن با شرایطی کنیم که در آن قرار گرفته ایم. ( چون به خواسته ی خودمان که نرسیده ایم. ) ✍ پس خواسته ی ما چه می شود ؟؟؟ آیا گامی برای رسیدن به خواسته ی خودمان وجود دارد ؟؟؟ 💎 می خواستیم ازدواج کنیم. نه تنها با گزینه ی مورد نظر نشده؛ کلا انگار نمیشه 😔😔😔 چه کنیم ؟؟؟ 👈 در ادامه ان شاء الله 👇
هدایت شده از منتظران ظهور
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «از خفا تا حیفا» 👤 استاد 🔅 تمام دنیا می‌خواهند حکومت فرزندان علی  زمین بخورد چون همه نگران اون آخری هستن که دوران جولانشون رو تموم می‌کنه... 😰 تو انتخاب‌هامون باید دقت کنیم وگرنه اون دنیا پوستمون کنده است... 🤔 اگه تو این اوضاع مسیرتو گم کردی و توانایی تشخیص حق از باطل رو نداری حتما این کلیپ رو ببین. ▫️ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/2182676614C2c2ec1c207
تلنگر دینی
✍ به نظر می رسد که گام بعدی در راستای بهره مندی از حکمت ۶۹ نهج‌البلاغه، این کلام نورانی امیرالمومنین
💎 گام نهایی بهره مندی از حکمت ۶۹ نهج‌البلاغه، در کلامی دیگر از وجود نورانی امیرالمومنین سلام الله علیه تبیین شده. 👈 جناب « أَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَة » رحمة الله علیه نقل می کند که امیرالمومنین فرمودند: « أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا دَاوُدُ تُرِيدُ وَ أُرِيدُ وَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ مَا أُرِيدُ ... » خداوند عزوجل وحی کرد به سوی داود؛ که ای داود! تو اراده می کنی و من هم اراده میکنم. و نمی شود مگر آن چیزی که من اراده کرده ام. پس ... « إِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِيدُ أَعْطَيْتُكَ مَا تُرِيدُ » اگر تو تسلیم اراده ی من شدی؛ آن چیزی را که خودت اراده کرده ای به تو عطاء خواهم کرد. امّا ... « وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِيدُ أَتْعَبْتُكَ فِيمَا تُرِيدُ ... » اگر تسلیم آن چیزی نشدی که من اراده کرده ام؛ تو را در آن چیزی که اراده کرده ای به تَعَب و سختی خواهم انداخت. « ثُمَّ لاَ يَكُونُ إِلاَّ مَا أُرِيدُ » در نهایت نیز نخواهد شد، مگر آن چیزی که خودم اراده کرده ام. 💎 با توجه و دقت در این 👆 کلام نورانی، حکمت ۶۹ نهج‌البلاغه، معنا و مفهوم عمیق تر و دقیق تری به خود می گیرد. ✅ اگر تسلیم آن چیزی بودیم که خداوند برای ما اراده کرده، به مقام « لا تُبَلْ » می رسیم؛ و با پرداختن به « ما یَکُونُ » ( آن شرایطی که به اراده ی الهی در آن قرار گرفته ایم. ) منتظر می شویم که خداوند رب العالمین، آن چیزی را که خودمان اراده داریم، به ما عطاء کند. ✍ اگر با شخصی ازدواج کرده ایم؛ اما اکنون می بینیم که او آن چیزی نیست که ما به دنبالش بودیم. ✅ اگر تسلیم اراده ی خداوند عزوجل باشیم و با روحیه ی « لا تُبَلْ » آرامشمان را حفظ کرده و با او ( همسرمان ) بر اساس امر الهی به تقوی رفتار کنیم؛ خدای مهربان از خزائن غیب خود، به ما عطاء خواهد کرد آن چیزی را که اراده داریم 🤲🤲🤲 🌸 موفق باشیم 🌹