🕌نام اولیه شهر مدینه «یثرب» بوده است و قبل از نام یثرب نيز، این شهر را «طيبه» نامیده بودند.
ريزش باران هاى متوالى، آب و هواى اين شهر را گوارا ساخته بود و مردم بومى نيز بدين سبب نام «طيبه» (پاكيزه) را براى اين سرزمين انتخاب كرده بودند، اما اعراب غير بومى كه به آب و هواى خشك و بيابانى عادت داشتند و از بارانهاى متوالى اين سرزمين آزرده مى شدند نام «يثرب» (آزاردهنده) را بر آن نهادند.
که با هجرت پیامبر اسلام(ص) به این شهر، نام آن از یثرب به «مدینة النبی(ص)» تغییر کرد و تا سال ۳۶ قمری پایتخت نخستین حکومت اسلامی بود.
📚منبع:
آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۶۳
@talebieh_tabriz
1⃣تأسیس مسجد به عنوان پایگاه حکومت اسلامی:👇
@talebieh_tabriz
✅پس از ورود حضرت رسول اکرم(ص) به مدینه و قدم نهادن به خانه ابوایوب انصاری اجرای مهمترین اقدامات برای اقامت در موقعیت جدید آغاز گردید.
بنای اولین پایگاه حکومت اسلامی از بدو ورود به مدینه مورد نظر حضرت رسول خدا(ص) بود و از همین رو در اولین لحظات استقرار از مسلمانان خواسته شد تا مسجدی را در محل خوابیدن شتر بسازند.
در واقع پیامبر اکرم(ص) قصد ایجاد مرکزی را داشتند که در آن محل عموم اعضای حزب اسلام یک روز معین در هفته گرد هم آیند و در مورد مصالح اسلام و مسلمین به شور و مشورت بپردازند.
با احداث مسجد مسلمانان فرصت پیدا کردند تا ارتباط خود را با یکدیگر افزایش دهند، و در صفوف به هم فشرده نماز را برپا نمایند و قدرت و عظمت خود را در برابر مشرکین به نمایش بگذارند.
مسجد به عنوان مرکز تمام فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و نظامی و.. بود. هرگاه عهد و پیمان بسته می شد؛ و یا اینکه پیامبر اکرم(ص) تصمیم به مصالحه با گروهی می گرفتند، این امر در مسجد اعلام می شد و همگان از آن اطلاع می یافتند.
گاهی اوقات دستورات خاصی در مورد برخی امور صادر می شد و یا شرایط خاصی برای آن تعیین می گردید که این همه در مسجد انجام و اعلام می گردید. در واقع پایگاه اطلاع رسانی خوبی برای مسلمین به حساب می آمد و کسانی که قصد صحبت کردن با رسول اکرم(ص) را داشتند، می توانستند داخل مسجد شوند و نظرات و پیشنهادات خود را ارایه دهند و با پیامبر(ص) مشاوره نمایند و حضرت(ص) پاسخگوی آنان بودند.
📚منبع:
سیره ابن هشام، ج۲، صص۱۳۸-۱۴۲
@talebieh_tabriz
2⃣پیمان نامه های عمومی و بین قبیله ای در مدینه:👇
@talebieh_tabriz
✅گام بلند دیگری که در تاریخ اسلام و سیره حضرت رسول اکرم(ص) ثبت گردید، پیمانی است که در آن مرز روابط سازنده و مسالمت آمیز روشن شده است و زمینه های تیرگی روابط و فلسفه جنگ و ستیز نیز در آن بیان گردیده است.
با اندیشه در این پیمان تاریخی به روشنی می توان دریافت که چگونه در فرهنگ بعثت، انسانها مورد احترامند.
هر قبیله، جایگاه بایسته ی خود را می یابد و به آزادی انسانها توجه می شود و برای زورگویی و تحمیل جایی نیست.
در این پیمان نه تنها حقوق مهاجران قریش و تیره های اوس و خزرج مورد تأکید است، بلکه برای یهودیان در هر قبیله نیز این امکان فراهم آمده که در کنار امت اسلامی زندگی کنند.
در واقع می توان گفت که؛ تمرکز مسلمانان در مدینه فصل جدیدی در زندگی رسول گرامی اسلام(ص) بود.
حضرت(ص) قبل از ورود به مدینه درصدد جلب قلوب و تبلیغ آیین اسلام بود، ولی از هنگام ورود به مدینه بسان سیاستمداری الهی و کارآزموده، موجودیت خود و مسلمانان را حفظ کرده و نگذارند دشمنان داخلی و خارجی آسیبی برسانند و از راه نفوذ در میان مسلمانان نقشه های خود را عملی سازند.
📚منبع:
تاریخ سیاسی اسلام رسول جعفریان، ج۱، صص۴۳۲-۴۳۵
@talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌️ ماشالله عباسزاده معروف به رایان هستن از فعالان فتنه کوی دانشگاه و دبیر اطلاعرسانی ستاد انتخابات خاتمی که بعد از مهاجرت تحلیلگر شبکههای ضد انقلاب شد میگه زندگی در کانادا سخت شده الان دنبال گزینه مهاجرت معکوسه
@talebieh_tabriz
2790270_128kb.mp3
14.57M
دعای پر فیض سِمات
🔹 دعای سِمات دعایی منقول از امام باقر علیهالسلام که خواندن آن در آخرین ساعات روز جمعه مستحب است. بنابر روایتی از امام محمد باقر(ع) اسم اعظم الهی در این دعا ذکر شده است.
@talebieh_tabriz
✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫
📆هفدهم ربیع الاول، سالروز #ولادت با سعادت حضرت نبی ختمی مرتبت، محمد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ولادت رئیس مذهب عالم تشیّع، حضرت #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام تبریک و تهنیت باد.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا حَمَلَ وَحْیَکَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَحَلَّ حَلالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ عَلَّمَ کِتَابَکَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِینِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد کَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِکَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِیدِکَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ کَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَکْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ کَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ
وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الْأَدْیَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِیمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما»
@talebieh_tabriz
✅وقایعی که در هنگام ولادت #حضرت_رسول_اکرم(صلّی الله علیه و آله) اتفاق افتاد!👇
@talebieh_tabriz
1⃣ممنوعیت کامل تردد شیطان به هفت آسمان :
«كَانَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ يَخْتَرِقُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ فَلَمَّا وُلِدَ عِيسَى(ع) حُجِبَ عَنْ ثَلَاثِ سَمَاوَاتٍ وَ كَانَ يَخْتَرِقُ أَرْبَعَ سَمَاوَاتٍ فَلَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) حُجِبَ عَنِ السَّبْعِ كُلِّهَا وَ رُمِيَتِ الشَّيَاطِينُ بِالنُّجُومِ»
♦️ابليس که در آسمان های هفتگانه، رفت و آمد می كرد، هنگامی كه حضرت عيسی(ع) متولد شد، از پرواز کردن به سه آسمان اول ممنوع گرديد، ولی تا آسمان چهارم، رفت و آمد می كرد، و هنگامی كه پيامبر(ص) متولد شد، از پرواز به سوی همه آسمان های هفتگانه ممنوع شد، و شيطانهايی كه به سوی آسمان می رفتند با تيرهای شهاب آسمانی رانده می شدند.
2⃣فرو ریختن تمام بت ها :
«وَ لَيْسَ مِنْ الْأَصْنَامُ صَنَمٌ إِلَّا وَ هُوَ مُنْكَبٌّ عَلَى وَجْهِهِ»
♦️همه بتها از جا كنده و سرنگون شدند.
امام علی(علیه السلام) فرمود :
«لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أُلْقِيَتِ الْأَصْنَامُ فِي الْكَعْبَةِ عَلَى وُجُوهِهَا»
♦️هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) همه بت ها در کعبه فرو افتادند و سرنگون شدند.(۱)
3⃣به لرزه درآمدن «ایوان کسری» و فرو ریختن چهارده کنگره از آن :
«ارْتَجَسَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ إِيوَانُ كِسْرَى وَ سَقَطَتْ مِنْهُ أَرْبَعَ عَشْرَةَ شُرْفَةً»
♦️در آن هنگام ايوان عظيم كاخ مدائن (كاخ شاه ايران) به لرزه درآمد و چهارده كنگره (دندانه سر دیوار) آن فرو ریخت.
4⃣خشک شدن دریاچه ساوه وجاری شدن سیل در بیابان «سماوه» :
«غَاضَتْ بُحَيْرَةُ سَاوَةَ وَ فَاضَ وَادِي السَّمَاوَةِ»
♦️آب درياچه ساوه در زمين فرو رفت و خشكيد ودر بیابان سماوه سیل جاری شد.
5⃣خاموش شدن آتشکده فارس بعد از هزار سال :
«وَ خَمَدَتْ نِيرَانُ فَارِسَ وَ لَمْ تَخْمُدْ قَبْلَ ذَلِكَ بِأَلْفِ عَامٍ»
♦️آتشكده سرزمين فارس، پس از هزار سال روشنايی خاموش شد.
6⃣خواب دیدن موبد موبدان :
«وَ رَأَى الْمُؤْبَذَانُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فِي الْمَنَامِ إِبِلًا صِعَاباً تَقُودُ خَيْلًا عِرَاباً قَدْ قَطَعَتْ دِجْلَةَ وَ انْسَرَبَتْ فِي بِلَادِهِمْ»
♦️موبد موبدان در آن شب در خواب دید که شتران سرکشی که اسبان عربی اصیل را در پی داشتند از دجله گذشتند و به سرزمین فارس وارد شدند.
7⃣شکاف برداشتن طاق کسری و جاری شدن آب دجله در درون کاخ :
«وَ انْقَصَمَ طَاقُ الْمَلِكِ كِسْرَى مِنْ وَسَطِهِ وَ انْخَرَقَتْ عَلَيْهِ دِجْلَةُ الْعَوْرَاءُ»
♦️طاق كسرى از وسط شكست و رود دجله عريان بر آن مسلط شد.
8⃣تابیدن نوری در سرزمین حجاز و امتداد تا مشرق :
«وَ انْتَشَرَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ نُورٌ مِنْ قِبَلِ الْحِجَازِ ثُمَّ اسْتَطَارَ حَتَّى بَلَغَ الْمَشْرِقَ»
♦️و در آن شب نورى از سمت حجاز برآمد و تا مشرق امتداد داد.
9⃣سرنگون شدن تخت های پادشاهان جهان :
«وَ لَمْ يَبْقَ سَرِيرٌ لِمَلِكٍ مِنْ مُلُوكِ الدُّنْيَا إِلَّا أَصْبَحَ مَنْكُوساً وَ الْمَلِكُ مُخْرِساً لَا يَتَكَلَّمُ يَوْمَهُ ذَلِكَ»
♦️و تخت همه سلاطين وارونه شد و خودشان لال شدند و در آن روز نتوانستند سخن گويند.
🔟علم پیشگویان از آنها سلب شد و جادوی جادوگران باطل شد :
«وَ انْتُزِعَ عِلْمُ الْكَهَنَةِ وَ بَطَلَ سِحْرُ السَّحَرَةِ وَ لَمْ تَبْقَ كَاهِنَةٌ فِي الْعَرَبِ إِلَّا حُجِبَتْ عَنْ صَاحِبِهَا»
♦️دانش كاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گرديد و كاهنهاى عرب از همزاد شيطانى خود ممنوع شدند.
1⃣1⃣قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آل الله خوانده شدند :
«وَ عَظُمَتْ قُرَيْشٌ فِي الْعَرَبِ وَ سُمُّوا آلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّمَا سُمُّوا آلَ اللَّهِ لِأَنَّهُمْ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ»
♦️قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آنها را آل الله گفتند براى آنكه در بيت الله بودند.
2⃣1⃣ناله سردادن ابلیس و حزبش :
«وَ صَاحَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِي أَبَالِسَتِهِ»
♦️ابليس در ميان اعوان و انصار خود فرياد كشيد.
3⃣1⃣خوشحالی وتسبیح گفتن تمامی موجودات :
«وَ أَضَاءَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ جَمِيعُ الدُّنْيَا وَ ضَحِكَ كُلُ حَجَرٍ وَ مَدَرٍ وَ شَجَرٍ وَ سَبَّحَ كُلُّ شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
♦️و جميع دنيا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخى و درختى خنديدند و آنچه در آسمانها و زمين ها بود تسبيح خدا گفتند.(۲)(۳)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۳۱
۲)الخرایج و الجرایح راوندی، ج۱، ص۲۱
۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۱۵، ص۲۷۴
@talebieh_tabriz