تعدد زوجات راهی برای مهار مشکلات اجتماعی
تعدد زوجات یک اصل راهگشای اسلامی در مقابله با بن بست های اجتماعی ست، که در جامعه ما جزو فضیلت های فراموش شده است، همه کسانی که دغدغه دین و جامعه را دارند این حکم اسلام را بفهمند و در ترویج آن بکوشند
@tanakahootanasaloo
🌸قصه تعدد زوجات🌸
🔸خدا رحمت کند شهید حجت الاسلام علی تمام زاده (ابوهادی) را،وب سایت تعدد زوجات رو راه انداختنه بود که پس از اعزام مخفیانه به سوریه و مواجهه با اسوه های اخلاص و مدافعان حرم شروع به نقل خاطرات آنها در این سایت نمود.
🔸وقتی بعدها که رسما روحانی تیپ فاطمیون شده بود به ایران آمد گفتم :حاج علی چرا قالب سایت تعدد زوجات رو عوض نمیکنی به مدافعان حرم؟گفت برای من فرقی بین جهاد فرهنگی و جهاد نظامی نیست هدف هر دو انشالله رضایت خداست.
🔸از پیشنهاد خودم شرمنده شدم و حسرت خوردم به افق نگاه شهید تمام زاده.
🔸ایشان در حلب بخاطر نجات دوستان زخمی شده اش، با اصابت یازده گلوله، جلوی چشمان شهیدابوعلی ،به آرزوی خود رسید.
🔸این وبلاگ هم بدلیل اینکه رمز آن دست خود شهید بود احتمالا چند وقت دیگر بسته شود.
🔸آخرین عکس روی وب سایت ،شهید صابری هست که تمام زاده با توسل به او از امام رضا علیه السلام امضاء شهادتش را گرفت.
@tanakahootanasaloo
⭕️امام خمینی و شرط باطل
🔷اگر در عقد نکاح آنچه مخالف شرع است شرط شود، مانند اینکه زن شرط کند هر وقت خواست از منزل خارج شود، و هر کجا خواست برود، یا اینکه مرد حق همبستری با همسر پیشین را ادا نکند و از این قبیل، و همچنین است اگر شرط کند که مرد روی این زن ازدواج نکند و سُریّه (کنیز) نگیرد، شرط باطل است و عقد و مهریه صحیح است، حتی اگر بگوییم که شرط فاسد عقد را نیز باطل میکند.
📘(تحریرالوسیله،ج4،ص745)
⭕️طبق نظر مرحوم امام وآیت الله سیستانی:
🔷(مسألة 2): الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدّد مستحبّ أيضاً، قال اللّٰه تعالى:
«فأنكحوا ما طاب لكم من النساء مثنىٰ و ثلاث و رباع»، و الظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحبّ أعمّ منهما و من التسرّي بالإماء.
📘العروة الوثقی مع تعالیق الامام خمینی
العرو الوثقی(با تعلیقه آیت الله سیستانی):
کتاب نکاح ،مساله 2:
@tanakahootanasaloo
⭕️آیت الله بهجت :این شرط باطل هست.
🔰آیا به نظر شما ازدواج دوم مستحب است؟
🔅آیت الله بهجت: اگر شرایط فراهم بوده و محذور دیگری لازم نیاید مستحب است.
🔰آیا ازدواج موقت برای مردی که همسرش پیش او حاضر است شرعا مکروه است یا خیر؟
🔅آیت الله بهجت: دلیلی بر کراهت نیست.
🔰آیا زن می تواند در حین عقد شرط کند که مرد زنی دیگر نگیرد؟
🔅آیت الله بهجت: این شرط باطل است.
@tanakahootanasaloo
خاطرات استاد مهدی نصیری از نیروهای انقلابی دیروز و امروز، در باب تلاش هایش برای احیاء تعدد زوجات
پیش بینی نمی کردم بحث تعدد زوجات این قدر جذاب و شیرین باشد 😄
لازم است بگویم که دوستی که مدافع تعددند، خود عامل به نحو علنی بوده است و هم اکنون دو عیال و ۸ فرزند دارند که خداوند همگی را حفظ و از فضلش روز به روز غنی تر فرماید.
بنده برای این که از شجاعت 😄 خودم برای شما گفته باشم در اوایل دهه هفتاد که آقای هاشمی بحث ازدواج موقت و تعدد زوجات را در نماز جمعه تهران مطرح کرد، میزگردی را در روزنامه کیهان با حضور چند تن از مسوولان و کارشناسان خانم و آقا از جمله آقای یونسی دادستان وقت تهران و خانم دکتر شادی طلب و مرحومه خانم بهروزی نماینده مجلس وقت تشکیل دادیم و موضوع را به بحث گذاشته و منتشر کردیم. و بنابر پی گیری موضوع داشتیم اما چون کمتر کسی حاضر به گفتگو در این باره بود بحث عقیم ماند و به نتیجه ای نرسید.
در نشریه صبح هم همین خیز را بر داشتیم اما در آنجا هم کسی حاضر به میدان آمدن نشد. تعدادی سوال را برای جمعی فرستادیم فردای آن روز همسر یکی از این آقایان که سخت اشتهار به تدین و انقلابی گری داشت (یعنی حاج خانم) در تماسی تلفنی دمار از روزگار ما در آورد. 😭
@tanakahootanasaloo
محمد حسن:
لینک گروه گفتگوی هم عاشقی یا همان تعدد زوجات👇👇👌👌
http://eitaa.com/joinchat/359530505G47cd1cb743
لینک گروه گفتگوی تعدد زوجات در بله
ble.im/join//join/YmE2NWNmY2
دختری حدود 20 ساله در دانشگاه برای مشاوره به من مراجعه کرده بود
و می گفت: "من عاشق شده ام!"😍
گفتم: عاشق چه کسی؟
گفت: عاشق شوهر خاله ام شده ام!😰
و این صرفا یک عشق ظاهری و قلبی نیست بلکه قضیه ازدواج در میان است!👰
به خانمش که خاله من است گفته می خواهی از زندگی من بیرون برو می خواهی بمان من می خواهم زن بگیرم!😱
فقط به او نگفته که زن دومم دختر خواهر خودت است!😔
گفتم: “چند سالش است لابد خیلی خوش تیپه !؟”😎
گفت: “ شاید برای دیگران نباشه چون حدود 60 سال دارد😱ولی برای من هست!”😍
گفتم: “حتما خیلی پولداراست؟”
گفت: “نه راننده مردم است !”🚕
بعد نگاهی طلبکارانه من گفت: “حاج آٍٍقا!😳
حالا هم پیش شما نیامده ام به من بگویید اسغفرالله و از این حرفها😒بلکه آمده ام که به من بگویید مادرم را چکار کنم😥مادری که شنیده شوهر خواهرش می خواهد دوباره زن بگیرد سکته ناقص را زده است😱
اگر بفهمد زن دوم این آقا، دختر خودش است😯 حتما می میرد😔
می خواهم بدانم جان مادرم ارزش عشق من را دارد یا نه؟!”
گفتم: “ قبول داری خیلی عجیب است دختری بیست و یکی دو ساله با مردی حدود 60 ساله ازدواج کند؟”😐😐
گفت: “ راستش را بخواهید نمی دانم چی شد
ولی یک چیزی را خیلی خوب می دانم مسافرت می رفتیم خیلی با شوهر خاله ام راحت بودم مثل پدرم بود☺️
والیبال بازی می کردم توپ بر سر و کله من می زد و درد دل های خصوصی😏پیامهای قشنگ و عاشقانه😍حتی پدر و مادرم می دانند که من با شوهرخاله ام راحتم اما خبر از عشق ما ندارند. 😔
بعد از مدت طولانی دختر گلم، دختر گلم، تبدیل به همسر گلم شد!”😱
◇
◇
◇
👈حضرت علی علیه السلام
در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:☝️
💠«ای بندگان خدا!
بدانید که... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد😔
و دلها را منحرف می سازد و پیوسته به زنان چشم دوختن؛ نور چشم دل را خاموش می گرداند🙁
و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است.»👺💠
(بحارالانوار ج 74 ص 291 )
🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔸
@tanakahootanasaloo
هدایت شده از بهلول pv=بلاک
در کتاب شریف کافی 5 حدیث در باب حس حسادت زنانه است که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. به برخی از این احادیث توجه بفرمائید:
الف- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَیْسَ الْغَیْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِکَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ وَ الْغَیْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِکَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً وَ إِنَّ اللَّهَ أَکْرَمُ أَنْ یَبْتَلِیَهُنَّ بِالْغَیْرَةِ وَ یُحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً.[4]
ترجمه: غیرت ورزی روا نیست مگر برای مردان و اما غیرت زنان در حقیقت حسادت است و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام کرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند کریم تر از آن است که از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال کند!
در این حدیث می بینیم که امام(ع) یک استدلال عقلی ارائه می دهند مبنی بر اینکه خداوند غیرت را در وجود زنان قرار نداده است؛ و این مسأله همان حسادت هست. چون اگر خدا غیرت را به زنان نیز مانند مردان داده بود؛ بر مردان 3 زن دیگر را حلال نمی کرد.(مانند زن که مردان دیگر جز شوهر بر او حرام هستند.) در صورتی که حلال کرده است. پس معلوم می شود خدا غیرت را به زنان نداده است.
ب- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَةَ لِلنِّسَاءِ وَ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَّ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ الْغَیْرَةَ لِلرِّجَالِ لِأَنَّهُ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا فَإِذَا أَرَادَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ عِنْدَ اللَّهِ زَانِیَةً[5].
ترجمه: خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان
👇
نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نکرد پس زنی که علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده کند نزد خداوند زناکار است.
در این حدیث امام(ع) می فرماید زنان مومنه حقیقی به دلیل اینکه تسلیم محض احکام الهی هستند و یکی از احکام الهی حلال بودن تا 4 زن دائم برای یک مرد است؛ لذا از این مسأله احساس ناراحتی و شکنجه نمی کنند و زنی که از این مسأله ناراحت شود یا احساس شکنجه بکند؛ زنی است ناشایست که در برابر احکام الهی تسلیم محض نیست.
ج- عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ.
ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!
این حدیث نیز بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زن زن خوبی است و همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.
پس باید دانست این حس ناراحت شدن همسر اول بشدت در روایات مذمت شده است.
هدایت شده از بهلول pv=بلاک
عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ.
ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!
این حدیث نیز بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زن زن خوبی است و همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.