🔰 ما کجا؟ امام علی کجا؟
🔻تعریف
کلمهای حق که از آن اراده باطل شود! بهانهای برای عدم الگوگیری و تأسی به اهلبیت!
🔻پیشینه
کسی که اول بار این تعبیر را به کار برد گمان نمیکرد روزی با این تعبیر وجیه، هزار اشتباه را مالهکشی کنند!
🔻ریشه معنوی
«لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَد» کسی را با خاندان رسالت نمیشود مقایسه کرد. در این تردیدی نیست؛ ولی اگر بنا باشد شأن الگو بودن اهلبیت به این بهانه، نادیده گرفته شود مصداق «كَلِمَةُ حَقٍ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» میشود. اصلاً خود امیرالمؤمنین فرمود: مثل من نمیشوید و توانایی آن را ندارید اما من را با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی یاری دهید.
🔻کاربرد
تعبیری که در دو منظور به کار میرود: یکی نشان دادن عظمت اهلبیت و کوچکی کارهای ما و دیگری برای توجیه تنبلی و بهانهتراشی برای عدم حرکت به سمت قلهای به اسم امام!
🔻نقد/ پیشنهاد/ مثلهای مشابه
اصل مثل بر پایه یک حرف صحیح است اما کاربردی نادرست پیدا کرده است. این مطلب درست است که ما کجا و اهلبیت کجا، اما استفاده این حرف در مواردی است که شخص میخواهد اشتباهی مرتکب شود یا حوصله انجام تکلیفی که بر عهده دارد و برایش سخت است ندارد. به تعبیر استاد شهید مطهری:
«ظلمی نظیر ظلمی که در مورد قرآن کردهایم، در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کردهایم. وقتی میگویند: پیغمبر چنین بود، میگوییم: او که پیغمبر بود؛ یا وقتی میگویند: علی چنین بود، میگوییم: او که علی بود، تو ما را به علی قیاس میکنی؟! ما را به پیغمبر قیاس میکنی؟! ما را به امام جعفر صادق قیاس میکنی؟! آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند»؟! و چون «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر». گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صدبار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراعهای گمراهکننده در دنیا یکی همین است: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»»
ریشه اصلی پیدایش این نگاه نداشتن نگاه الگویی به اهلبیت است...
مثل مشابه: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»
🔻ارتباط با بیماریهای تشکیلاتی
بیماریهای چگونگی، توجیه، آنفلوانزای کبکی.
📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj
هدایت شده از دبیرخانه بینش مطهر استان یزد
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅
#گزارشخبری
📌 #اولین جلسه هم اندیشی بین دبیرخانه بینش مطهر استان یزد و سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان یزد برگزار شد.
🌐 این جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قره چاهی مسئول محترم سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان یزد، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مروج، جناب آقای کریمی و همچنین مسئول دبیرخانه بینش مطهر یزد حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علوی و مسئول اجرایی دبیرخانه جناب آقای زارع برگزار شد و موارد زیر طرح و موافقت گردید:
✅ به منظور گسترش فضای انقلابی و توانمندی فرهنگی ـ تربیتی، زمینه آشنایی بسیجیان با طرح #بینش_مطهر تدارک دیده شود.
✅ مقدمات برگزاری دوره بینش مطهر برای بسیجیان فراهم گردد.
🏚 یزد، سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان یزد
📅 ۲ دی ماه ۱۳۹۹
#بینش_مطهر_زمینه_ساز_اندیشه_ظهور_و_حماسه
🌐 دبیرخانهبینش مطهر استان یزد
🆔 @binesh_yazd
هدایت شده از از هر دری سخنی
.
مبناي روضھ خواندن ما بر ڪنایھ است
باور ڪنید روضھ ي مادر نگفتنے است...
.
@alfavayedolkoronaieh🌱
به مناسبت ایام الله #نه_دی
📚تفرجی در کتب
📖"مسلم ولی امر است"
🔍مروری بر برخی از سرفصل ها
🔹نایب امام عاشورا
🔹لحظه شناسی ها و لحظه نشناسی ها
🔹کوفه در آستانه پیچ تاریخی
🔹کوفه انقلابی بود، اما انقلابی نماند
🔹نفوذی برای استحاله کوفه
🔹پرونده ای برای دانایان خاموش کوفه!
🔹آبروی نامشروع!
🔹کنار کشیدن در زمان فتنه، نوعی کمک به فتنه
🔹توقفی در استنباط محتاطان اهل پرهیز!
🔹برخی احتیاطها خلاف احتیاط است
🔹آقای سلیمان! شما دیگر چرا؟ بصیرت! بصیرت!
و...
#نایب_امام
#کوفه
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
شیوه نامه.pdf
546.4K
#تجربه_نگاری
بسم الله الرحمن الرحیم
فایل فوق نحوه مدیریت اجرائی دوره مجازی کتاب نهضت حسینی در سال 99 است👆
از آنجا که تلاش شده تا تمام تجربیات این دوره در اختیار مسئولین بعدی قرار گیرد امید است که مفید و کاربردی واقع شود
#بینش_مطهر
#مدیریت_دانش
#عاشوراپژوهی
@tanhaelaj