eitaa logo
طنین ۶
108 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
169 فایل
کانال اطلاع رسانی برنامه های اجرایی پایگاههای تابعه حوزه ۶ حضرت فاطمه سلام الله علیها جهت تبادل اطلاعات و ارسال محتوا با آیدی زیر در ارتباط باشید @rmallak
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: *أین الرّجبیون* 🌙ماه رجب فرا رسید، ماهی که ▫اولین روزش باقری ▪سومینش نقوی ▫دهمینش تقوی ▫سیزدهمینش علوی ▪نیمه اش زینبی ▪بیست و پنجمش کاظمی ▫بیست و هفتمش محمدی است 🌷حلول ماه رجب مبارک🌻 ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
ازدواج مبارک وقتی که فاطمه دختر حسن بن علی علیه السلام به همسری علی بن حسین بن علی علیه السلام (امام سجّاد) درآمد، زیباترین و مبارک ترین ازدواجِ مدینه صورت گرفت. در سال ۵۷ ق اوّلین مولود در خاندان علویان، از رهگذر التقای دو دریای امامت تولّد یافت که هم از سوی مادر و هم پدر به امیرمؤمنان علیّ مرتضی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام نسبت می‌برد. این غنچه نو شکفته کسی نبود جز امام محمدباقر علیه السلام، نهال نورسته باغ ولایت و امامت، که خود میراث دار این شجره طیبه است. میلاد امام باقر علیه السلام بر تمامی شیعیان فرخنده باد. sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
5da088465a5cc38cea9c7009_-8670843207424217363.mp3
6.47M
ماجرای ماه رجب، ماجرای عجیبی است ... شب اولش امــا ... عجیب تر! 🌙به باطن این ماه، باید راه یافت. 🎤 sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
💠 : باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجملاتی - مثل این لوسترها، میزهای گوناگون، مبلهای مختلف و پرده و... به کتاب اهمیت بدهند. اول کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند. ۷۴/۴/۲۶ sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
💠 : بایستی در خود و محیط پیرامونش ایمان و معرفت و اراده را تقویت کند. یکایک شما باید در محیط دانشگاه، مدرسه، کار و تلاش اجتماعی و سیاسی مراقب باشید و از نفوذ فساد و رخنه کردن ترشّحات آن جلوگیری کنید. باید نسبت به آن حسّاس باشید. sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺قرار شبانه🌺🌺 💫شبتون مهدوی💫 یاحق sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
✨روزمان را با سلام به ارباب دلها آغاز میکنیم✨ 🌠 السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین وعلی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین 🌠 سلام علیکم✋ بزرگواران، یکشنبه است و طبق روال هر یکشنبه با موضوع عقاید همراهمون باشید. 🍃🌺🍃 🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃 sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
ارسال شده از سروش+: ✅پرسش: اراده تکوینی و تشریعی خداوند به چه معناست؟ 🌺 پاسخ: اراده خداوند متعال دو قسم است 1.📌 اراده تکوینی مقصود از اراده تکوینی این است که شی‌ء مراد در نظام تکوین و واقع تحقق پیدا کرده است، چنان‌که در قرآن کریم آمده است: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون» (1)چون بخواهد چیزى را بیافریند، فرمانش این است که می‌گوید: موجود شو، پس موجود می‌شود». همچنین در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ إِذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ»؛(2) و چون خداوند برای گروهى بدى را اراده نماید، هرگز برگشتى نخواهد داشت». ✍️در اراده‌های تکوینی، مراد هرگز تخلف پیدا نمی‌کند؛ یعنی اگر اراده خدا به چیزی تعلق گرفت، وجود آن چیز، حتمی و ضروری خواهد بود. بنابراین، اراده تکوینی خدا، همان اراده فعل و عین تحقق فعل است؛ فعل خدا همین عالم خلقت است با همه ویژگی‌هایش؛ یعنی خدا اراده کرده است که عالم موجود شود؛ لذا موجود شد؛ خداوند به اراده تکوینی اراده کرده است که انسان خلق شود، و انسان خلق شده است. 🔹بر این اساس، هر موجودی متعلق اراده تکوینی خدا است و هیچ چیز از اراده تکوینی او خارج نیست. مختار بودن انسان نیز متعلق اراده تکوینی خدا است. خدا اراده کرده است که افعال ارادی انسان با اختیار خود وی پدید آید؛ لذا انسان به اراده خداوند مختار است و می‌تواند در دو راهه‌های مختلف زندگی، یکی را برگزیند و دیگری را کنار گذارد. ❄️البته، این بدان معنا نیست که خداوند هر چیزی را که اراده کرد، آن چیز بلافاصله موجود می‌شود، بلکه هر موجودی را هرگونه که اراده فرمود، آن موجود همان‌گونه تحقق می‌یابد. اگر موجودی را به صورت جسمانی اراده فرمود که به تدریج و در مدت معیّنی خلق ‌شود، آن شی‏ء به این صورت آفریده می‌شود. مثلاً اراده نمود که انسان در مدت 9 ماه در رحم مادر تکوّن یابد، حتماً چنین می‌شود. 2.📌 اراده تشریعی مقصود از اراده تشریعی این است که خداوند متعال از لحاظ تشریع و جعل قانون چیزی را اراده نموده است؛ یعنی چیزهایی را که می‌خواسته مردم انجام دهند تا به کمال و سعادت برسند. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ»؛(3) 🌸خدا نمی‌خواهد شما در رنج افتید، بلکه می‌خواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند». در اراده تشریعی مراد حق‌تعالی در نظام تشریع و قانون‌گذاری تحقق پیدا کرده و طبق مراد و خواسته‌اش دستور نموده است. 🍀در نظام تشریع عسر و حرج وجود ندارد، بلکه طهارت و اتمام نعمت است.‏ به عبارت دیگر؛ خدای سبحان از انسان آزاد و مختار می‌خواهد که کارهایی را انجام دهد و از کارهایی پرهیز کند. اگر انسان به دستورات الهی با حُسن اختیار خود گردن نهاد، پاداش الهی را خواهد چشید و اگر با سوء اختیار خود، از دستورات الهی سرپیچی نمود، کیفر خواهد شد. تخلف از اراده تشریعی خداوند ممکن است؛ زیرا خداوند به اراده تکوینی‌اش اراده کرده انسان با اختیار، مسیر سعادت یا شقاوت خود را برگزیند. پی نوشت: 1. یس، 82. 2. رعد، 11 3. مائده، 6. sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
ارسال شده از سروش+: ✅پرسش: چرا خداوند در آیه 99 سوره یونس می فرماید: اگر خداوند می خواست همه مردم ایمان می آوردند ولی این ایمان اجباری بود ولی در آیه 100 همین سوره می فرماید هیچ کس بدون اذن خداوند نمی تواند ایمان بیاورد!؟ آیا این تناقض نیست؟ 🌺پاسخ: قرآن کریم در سوره یونس آیه 99 می فرماید :« وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ و اگر پروردگار تو می‌خواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی به (اجبار) ایمان می‌آوردند؛ آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟! (ایمان اجباری چه سودی دارد؟) ✍️در آیه یاد شده خداوند متعال تاکید می کند که اگر خداوند اراده کند و بخواهد همه انسانها به اجبار ایمان می آورند، ولی این ایمانی اجباری خواهد بود و اجر و پاداشی نزد خداوند ندارد. لذا خداوند متعال نخواست که ایمان را اجباری کند و منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تشریعی خداوند است. همچنین در آیه 100 سوره یونس می فرماید :« وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ؛ (اما) هیچ کس نمی‌تواند ایمان بیاورد، جز به فرمان خدا (و توفیق و یاری و هدایت او)! و پلیدی (کفر و گناه) را بر کسانی قرارمی‌دهد که نمی‌اندیشند.» ✍️و در این آیه منظور اراده تکوینی خداوند منظور است. 📌بنا بر این در آیه اول اشاره دارد که ایمان انسانها به اجبار نیست گر چه اگر خداوند اراده می کرد ایمان اجباری می شد ولی این کار را نکرده و ایمان را به اختیار انسانها گذاشته پس می شود اراده و عالم تشریعی در آیه 100 تاکید می کند که هیچ کس نمی تواند ایمان بیاورد مگر به اذن و اجازه خداوند متعال و چنین حالتی در نظام و عالم تکوین است 🍀در آیه 99 ایمان اجباری نیست و انسان ها می توانند و اختیار دارند که ایمان بیاورند و یا ایمان نیاورند ولی در آیه 100 کسی جز به اذن خداوند نمی تواند ایمان بیاورد که اینجا بحث اختیار به طور کلی منتفی است و عالم تکوین و بدون اختیار می شود.(1) پی نوشت ها: 1. برای آگاهی بیشتر ر.ک: تفسیر اثنی عشری، حسینی شاه عبدالعظیمی، انتشارات میقات، تهران، ۱۳۶۳ ش، ، چاپ اول،ج 5، ص 400-405 . sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا
🌺كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا جاءَ شَهرُ رَجبٍ جَمَعَ المسلمِينَ حَولَهُ و قامَ فيهِم خَطيبا ......... ثمّ قال: أيّها المسلمونَ، قد أظَلَّكُم شَهرٌ عظيمٌ مُبارَكٌ ، و هو شَهرُ الأصَبِّ ، يَصُبُّ فيهِ الرحمَةَ عَلى مَن عَبَدَهُ إلاّ عَبدا مُشرِكا أو مُظهِرَ بِدعَةٍ في الإسلامِ . 🌸هرگاه ماه رجب فرا مى رسيد، پيامبر خدا ، مسلمانان را دور خود جمع مى كرد و براى ايشان سخن مى گفت ... و مى فرمود : ☘️«اى مسلمانان! ماه بزرگ و مباركى بر شما سايه افكنده است . اين ماه ، ماه فرو ريزنده است . خداوند ، در اين ماه ، رحمت خود را بر بندگانش فرو مى ريزد ، مگر آن كه بنده اى مشرك باشد يا پديد آورنده بدعتى در اسلام» . 📚بحار الأنوار : ج 97 ص 47 ح 33 🌟 الهی که توفیقاتتان در این ماه عزیز، زیاد باشد و پر رزق و روزی باشید sapp.ir/taninyekkosar     سروش eitaa.com/taninyekkosar   ایتا