eitaa logo
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
773 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
479 ویدیو
3 فایل
﷽ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را دنبال کنید: ایتا: https://eitaa.com/taqrib_fa بله: https://ble.ir/taqrib_fa روبیکا: https://rubika.ir/taqrib_fa سایت: https://taqrib.ir ارتباط با ما: @taqrib_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
وی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم با این پژوهش های بدون تعصب و با گشودن نظریه های جدید و ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و مطالعه دقیق تر و عمیق تر در منابع اهل تسنن و تشیع، ان شاالله به حقایق جدیدی دست پیدا خواهیم کرد. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
سپاهیچ در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت: «صلح» غایت نهایی اسلام بر روی زمین به حساب می‌آید مدیر مرکز زنان فعال جامعه اسلامی اظهار داشت: امروز «صلح» جزئی از ساختار جوامع اسلامی است و در واقع، غایت نهایی اسلام بر روی زمین محسوب می‌شود. صلح به معنی «اسلام و سلام» منجر به فراهم شدن آرامش و آسایش است. خداوند کلمه «سلام» را به عنوان واژه‌ای برای درود فرستادن مسلمانان بر یکدیگر قرار داد. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مونا یوسف سپاهیچ، مدیر مرکز زنان فعال جامعه اسلامی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: واقعیت این است که دین اسلام ، دین تسامح، محبت و صلح است. این دین یک عقیده بسیار قوی است که در آن، تمامی فضایل اجتماعی و محاسن انسانیت به چشم می‌خورد. برای مثال کلمه «سلام» در عربی که به معنای «صلح» است، که این یکی از اصول اسلام است. وی افزود: امروز «صلح» جزئی از ساختار جوامع اسلامی است و در واقع، غایت نهایی اسلام بر روی زمین محسوب می‌شود. صلح به معنی «اسلام و سلام» منجر به فراهم شدن آرامش و آسایش است. خداوند کلمه «سلام» را به عنوان واژه‌ای برای درود فرستادن مسلمانان بر یکدیگر قرار داد. یوسف سپاهیچ تصریح کرد: «سلام» اسمی از اسماء الحسنی خداوند است. جای هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد که رسول اکرم (ص) برای ایجاد صلح و بسط رحمت در میان بشریت، به مقام پیامبری مبعوث شدند. رسالت ایشان نجات دادن بشریت از تاریکی و رهنمون ساختن آن به سمت نور و روشنایی بود تا بدین ترتیب، همه انسان‌ها در زمینه اخلاق به بالاترین مراتب و درجات انسانیت برسند. مدیر مرکز زنان فعال جامعه اسلامی با بیان اینکه پیش از بعثت پیامبر (ص) کشورهای اسلامی شاهد جنگ های متعددی بودند،گفت: دین اسلام به عنوان یک دین حنیف آمد تا مردم را از این زندگی سیاه و البته سخت خارج کرده و آن‌ها را به ساحل ثبات و آرامش برساند. یوسف سپاهیچ ادامه داد: رسول خدا (ص) همواره در پی این بودند که مردم را از هرگونه جنگ و اقدامی که ممکن است منجر به جنگ شود، دور گردانند. ایشان برای تعامل با مخالفان خود همواره به دنبال یک راهکار مسالمت‌آمیز و آرام می‌گشتند. وی با تاکید بر این که صلح به معنای خاموش شدن شعله‌های نبرد نیست، اظهار کرد: جنگ در قوانین اسلامی نیز گنجانده شده تا مسلمانان به وسیله آن از خود در برابر متجاوزان دفاع کنند. خداوند متعال به مسلمانان مؤمن دستور داده است تا در راه خدا بجنگند، راه خدا همان راه تحقق صلح است. مدیر مرکز زنان فعال جامعه اسلامی خاطر نشان کرد: صلح، تمامی ابعاد، زوایا و جوانب زندگی مسلمانان را شامل می‌شود و تنها به یک قشر خاص محدود نیست. زمانی که صلح محقق می‌شود، آرامش، آسایش، آزادی، محبت و دوستی میان ملت‌ها به وجود می‌آید. وی با بیان اینکه در قرآن کریم و سنت نبوی برای مفهوم صلح، قواعد و قوانینی مطرح شده است، گفت: یکی از این احکام و قواعد، مساوات است، وجود مساوات میان‌ ملت‌ها ضروری است. اسلام معتقد است که انسان‌ها فارغ از جنسیت، اعتقادات‌ و رنگ پوست‌شان، ریشه در یک اصل واحد دارند و آن هم «برادری در انسانیت» است. یوسف سپاهیچ گفت: وفای به عهد، ممانعت از تجاوز، ارجح دانستن صلح بر جنگ جز در مواقع ضروری، برپایی عدالت، رعایت انصاف و دفع ظلم، از قواعد و احکام اساسی برای تحقق صلح و امنیت میان ملت‌ها و جوامع مختلف است. مدیر مرکز زنان فعال جامعه اسلامی با بیان اینکه در اسلام، کسی حق ندارد به کسی تجاوز و ظلم کند،گفت: اسلام همواره تلاش کرده است میان امت اسلامی صلح و ثبات برقرار سازد؛ کما اینکه هدف احکام اسلامی، ایجاد روابطِ دوستانه میان مسلمانان با دیگر امت‌ها بوده است. یوسف سپاهیچ ادامه داد: آنچه که اسلام برای تحقق صلح جهانی آورد، در تقویت و تحکیم همزیستی مسالمت‌آمیز، ترویج محبت و دوستی میان مردم، ترک خشونت و افراطی‌گری، ترویج فرهنگ گفت و گوی هدفمند میان پیروان ادیان مختلف، تجلی پیدا می‌کند. از این طریق می‌توان بر مشکلات فائق آمد و صلح را میان اقشار مختلف جوامع انسانی برقرار کرد. وی در پایان با بیان اینکه صلح جهانی جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد، گفت: صلح یک مسئله شخصی و یا یک هدف قومیتی و یا ملی نیست، صلح یک هدف جهانی است. صلح، خود یک اصل است که باید در روابط میان تمام انسان‌ها با یکدیگر متجلی شود. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
آیت الله غروی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت؛ پایبندی به برادری اسلامی، به جای آوردن بندگی خداوند است آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، محقق و مورخ معاصر کشورمان تاکیدکرد: پایبندی به برادری اسلامی و ایمانی توسط مؤمنان و مسلمانان به منزله به جای آوردن بندگیِ خداوند متعال است. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، محقق و مورخ معاصر کشورمان در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: شایسته است، انسان مؤمن به خداوند، مؤمن به پیامبر اکرم (ص) و کتابِ نازل‌شده بر ایشان، از آنچه در این کتاب آمده است، پیروی کند. وی در این باره توضیح داد: خداوند حداقل در دو آیه از آیات قرآن کریم، مسلمانان را به برادری اسلامی و ایمانی دعوت کرده است؛ آنجا که فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (در حقیقت، مؤمنان با یکدیگر برادرند) اما برخی در امت اسلامی به این ندای الهی هیچگونه توجهی ندارند و متأسفانه هیچ تلاشی برای پیروی از آن نمی‌کنند. آیت الله غروی اظهار داشت: این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که پایبندی به برادری اسلامی و ایمانی توسط مؤمنان و مسلمانان به منزله به جای آوردن بندگیِ خداوند متعال است و با کمال تأسف، می‌بینیم برخی ادعای بندگی خداوند تبارک و تعالی را می‌کنند و مدعی پیروی از رسول خدا (ص) و کتابِ نازل‌شده بر ایشان هستند، اما در عمل به دستورات الهی در خصوص برادری اسلامی عمل نمی‌کنند. وی با بیان این که دعوت به برادری اسلامی و ایمانی همراه با اقتضائات و مستلزماتش یک دعوتِ الهی، ربانی و قرآنی است، گفت: این دعوتی است که بر پیامبر اکرم (ص) وحی شد. پیامبر اکرم (ص) در همین مسیر حرکت کردند و ائمه اطهار (ع) نیز بعد از ایشان در همین راه گام برداشتند». این مورخ مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در «نهج البلاغه» آمده است که حضرت علی (ع) در نامه خود خطاب به «مالک اشتر» نوشتند؛ «النّاسُ صِنْفَانِ؛ إمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ» (مردم دو گروهند يا در دين با تو برادرند و يا در آفرينش [یعنی انسانیت] با تو برابر). بر اساس این فرمایشِ حضرت علی (ع) ما معتقدیم که باید دایره برادری اسلامی و ایمانی را گسترش دهیم و آن را به برادری میان انسان‌ها و بشریت بسط دهیم. وی ادامه داد: اکنون اگر منطق امیرالمؤمنین (ع) و نیز تفکر ایشان اینچنین بود، پس منطق ما در قبال برادری ایمانی باید چگونه باشد؟ منطق کسانی که ادعا می‌کنند از شیعیان و پیروان امیر المؤمنین (علیه السلام) هستند، باید چگونه باشد؟ منطق کسانی که ادعا می‌کنند، پیرو اهل بیت (علیهم السلام) هستند، باید چگونه باشد؟ 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
اندیشمند هندی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت؛ اسلام پیام امنیت، اخوت و اخلاق را به ارمغان آورده است اندیشمند هندی اظهار داشت: «ناامنی که قبل از اسلام در جهان وجود داشت، با ظهور اسلام از بین رفت و اسلام، پیام امنیت، اخوت، اخلاق، انس و محبت را به ارمغان آورده است.» 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «اشرف عثمانی قاسمی»، سرپرست بخش مطبوعات دارالعلوم دیوبند در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می‌شود، گفت: «این یک حقیقت جهانی است که اسلام، پیام آورنده امنیت است.» وی تاکید کرد: «ناامنی که قبل از اسلام در جهان وجود داشت، با ظهور اسلام از بین رفت و اسلام پیام امنیت، اخوت، اخلاق، انس و محبت را به ارمغان آورده است.» اشرف عثمانی با اشاره به اینکه قتل یک انسان بی‌گناه با ویران کردن کعبه و خانه خدا برابر است، گفت: «متاسفانه قدرت‌ها و استکبار غرب مخدوش کردن چهره اسلام و اسلام‌هراسی را در برنامه خود قرار داده و به آن دامن می‌زند. ما مسلمان‌ها وظیفه داریم که با این دسیسه مبارزه کنیم.» وی تاکید کرد که دشمنان اسلام هیچ گاه نیکنامی و گسترش اسلام را برنمی‌تابند و می‌خواهند چهره اسلام را مخدوش کرده و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. وی خاطرنشان کرد: «وظیفه ما این است که پیام اسلام را به گوش همه برسانیم. اسلام نه به وسیله شمشیر بلکه به وسیله اخلاق و عشق و محبت به دیگران گسترش یافته است.» این اندشمند هندی در ادامه سخنان خود افزود: «روشن است که برای مبارزه با توطئه دشمنان سلاحی بالاتر از اخلاق و تعلیمات اسلامی نداریم. کسانی که راه تروریسم را در پیش می‌گیرند، از هر فرقه ای که باشند، کار غیر اسلامی انجام می‌دهند.» وی تاکید کرد: «تروریسم و اسلام با هم متفاوت هستند. جایی که اسلام وجود دارد، نه خوف و ترسی هست و نه ترور و ارعاب. جایی که اسلام وجود ندارد، هم خوف است و هم تروریسم و تنفر. اسلام، دین عداوت و دشمنی نیست. اسلام، دین اصول است.» این اندیشمند مسلمان با اشاره به سرعت زیاد گسترش اسلام در جهان، اظهار داشت: «دشمنان راهی برای جلوگیری از گسترش اسلام نداشتند. در کشورهای غربی روزانه تعداد زیادی به اسلام گرایش پیدا می‌کردند. به همین دلیل برای جلوگیری از گسترش اسلام چاره‌ای جز مخدوش کردن چهره آن نداشتند. به همین خاطر به اسلام‌هراسی روی آوردند.» وی گفت: «من از مسلک دیوبند هستم و علنا می‌توانم ادعا کنم و افتخار می‌کنم که در سال 2008 قبل از هر کس دیگری این دارالعلوم دیوبند بود که علیه تروریسم فتوا داد و تاکید کرد که تروریسم در هر عنوان و پوششی که باشد، حرام است و ربطی به اسلام ندارد.» اشرف عثمانی قاسمی در پایان سخنان خود گفت: «همه ما باید با وحدت و اتحاد حرکت کنیم. تا زمانی که دچار تفرقه باشیم، آنها اسلام را بدنام خواهند کرد، اما به هر اندازه که راه برای وحدت اسلام و برادری و اخوت هموار شود، دشمن به همان اندازه در توطئه‌های خود شکست خورده و کامیابی ما تضمین شده و پیشرفت و مقبولیت اسلام دو چندان خواهد شد.» 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
آیت الله اعرافی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت: یکی از موانع انسجام مسلمانان، عدم باور هویت اسلامی است مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و نشست های متعددی برگزار نمود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد.
آیت الله اعرافی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت: یکی از موانع انسجام مسلمانان، عدم باور هویت اسلامی است مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و نشست های متعددی برگزار نمود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های متعالی وحدت است و حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به معنی آن است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد. وی افزود: حقیقت آن است که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به هویت امت اسلامی، معارف وحدت بخش و انسجام آفرین اسلام باز گردیم. آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: زمانیکه ما از وحدت اسلامی، همکاری ها، هماهنگی و هم افزایی سخن به میان می‌آوریم می‌توانیم آن را در دو سطح بررسی کنیم. سطح اول، سطح عمیق و بنیادین وحدت و سطح دوم، لایه های عملیاتی و میدانی آن است. وی ادامه داد: در موضوع وحدت، سه محور اساسی نیز وجود دارد که در آن علما و صاحب نظران باید قواعد و مبانی وحدت را تقویت کنند. اولین محور ، مباحث کلامی است، در کلام اسلامی نگاه مسلمین باید به مسئله وحدت یکدست باشد و همه ما وظیفه داریم که به آرا و عقاید کلامی که ترمیم کننده زیر ساخت های امت واحده اسلامی است، توجه داشته باشیم. آیت الله اعرافی تصریح کرد: همه مذاهب اسلامی ضمن حفظ نظرات و عقایدی که دارند باید قواعد کلامی و فلسفی که تامین کننده وحدت امت اسلام است را اشاعه دهند. مدیر حوزه های علمیه اذعان کرد: دومین محور، توجه به فقه اسلامی و فقه مذاهب است. بی شک در فقه اسلامی قواعد بسیار روشنی وجود دارد که همه امت اسلامی را به سمت یکپارچگی و انسجام دعوت می‌کند. سومین محور ، رعایت اخلاق اسلامی است. بی تردید این سه ضلع مثلث مبادی و مبانی وحدت اسلامی، یعنی کلام، فقه و اخلاق، به وجود آورنده یک امت واحده و یک تمدن نوین اسلامی یکدست و یگانه خواهد بود. وی تاکید کرد: بر همه ما مسلمانان واجب است تا با همکاری و تعامل گسترده، قواعد مشترک را بدست بیاوریم. امیدواریم سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت بتواند مراکز علمی و نهاد های دینی امت اسلام را به سمت اقدامات بنیادی و عمیق در معانی و مبانی وحدت هدایت کند و همه مسلمانان را به سوی این کار های مشترک بنیادی سوق دهد. مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: محور دوم، محور میدانی و عملیاتی وحدت است، ما در این عرصه هم باید موانع بر سر راه وحدت را تشخیص دهیم و هم به راهکار های عملیاتی برای زنجیره سازی امت اسلام و انسجام بخشی به مسلمانان دست یابیم. آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: یکی از موانعی که باعث می‌شود از انسجام مسلمانان جلوگیری شود، عدم باور هویت اسلامی است و مسئله مهمی که باید برای آن چاره اندیشی شده و نشست های متعددی در زمینه آن برگزار شود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد. مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: مانع دیگر این است که امت اسلام، به ظرفیت ها و توانایی های جمعی خود، باور و اعتماد لازم را ندارد. اگر این نیروی عظیم اسلامی امکانات، ظرفیت ها و استعداد های خود را باور کند، آن زمان می‌توانیم به سمت تجمیع و قدرت سازی حرکت کنیم. آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقدان نقشه راه تولید قدرت جدید فکری، معرفتی، سیاسی و... سومین مانع انسجام مسلمانان است، گفت: در این زمینه نیازمند نقشه راه قوی هستیم، ما در این مسیر ضعف هایی داریم که باید برطرف شود. چهارمین مانع، نبود ساز و کار برای حل مناقشات در جهان اسلام است. وی پنجمین مانع بر سر راه انسجام اسلامی را رواج اندیشه های افراطی برشمرد و گفت: اندیشه هایی که وحدت را نمی‌پذیرند، تمامی مسیرها را برای گفت‌وگو و تعامل می‌بندند. ششمین مانع وجود رژیم غاصبی همانند اسرائیل است که در قلب جهان اسلام قرار گرفته و موجب فتنه اندازی و تفرقه میان حکومت‌های اسلامی است. آیت الله اعرافی اظهار کرد: در محور عملیاتی و میدانی ما نیازمند همکاری هایی در سطح مراکز علمی و دینی هستیم. وی در پایان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت، اندیشه ای جز وحدت و همگرایی را تعقیب نمی کند و دست آنها برای همبستگی به روی همه مسلمانان گشوده است. امیدواریم که این نشست ها راهی به آن سمت باشد. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ سرمنشأ اختلاف، اندیشه است/ بحث و مناظره؛ لازمه جهان اسلام رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکیدکرد: سرمنشأ اختلاف، اندیشه است و انسان‌ها دارای اندیشه‌های مختلفی هستند. 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولوی محمد اسحاق مدنی، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، وجود اختلاف را ضروری دانست و گفت: «مسلمانان اگر واقعاً می‌خواهند مشکلات جهان اسلام حل شود، حتماً گفت‌وگو و بحث و مناظره لازم است، ولی این گفت‌وگو باید بین افرادی باشد که اخلاص دارند و به دنبال حل مشکل هستند». وی با اشاره به این که هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر بزرگ اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: «این مناسبتی است که برای هر مسلمان باعث شادی و خوشحالی است و هیچ فرقه‌ای از فرق اسلامی نیست که این روز را خوشحالی و شادمانی نکند». رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که اختلاف موضوعی است که خواسته یا ناخواسته بین بشر به وجود می‌آید، تأکید کرد: سرمنشأ اختلاف، اندیشه است و انسان‌ها دارای اندیشه‌های مختلفی هستند، حال چه انسان مذهبی باشد یا نباشد. مولوی محمد اسحاق مدنی با تأکید بر این که در علوم سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی نیز اختلاف وجود دارد، اظهار داشت: «این امر در مسائل دینی و مذهبی هم اجتناب ناپذیر است، زیرا مسائلی که در جهان رخ می‌دهد، صرفا آن مسائلی نیست که در زمان آن حضرت که وحی نازل می‌شده وجود داشت و عموماً بعد از آن حضرت به وجود آمده است؛ لذا برداشت‌ها مختلف می‌شود و خواسته یا ناخواسته اختلاف به وجود می‌آید». وی در ادامه گفت: «باید درخصوص مسائل جدیدی که پیش می‌آید، علما، مجتهدین و فرهیختگان جهان اسلام نظر دهند و این نظرات قطعاً یکنواخت نخواهد بود، زیرا این نظرات، وحی نیست که از طرف خدا آمده باشد یا اگر یک وحی هم آمده باشد، ممکن است در برداشت از آن اختلاف باشد». مولوی محمد اسحاق مدنی افزود: «اختلاف، حتمی و ناگزیر است، ولی اگر اختلاف برای دل‌سوزی برای اسلام و خدمت به امت اسلامی باشد، به نظر من نه تنها چیز بدی نیست بلکه باعث خیر و برکت است». رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مجالس کشورهای مختلف دنیا و حضور احزاب معارض یکدیگر در آن مجالس و بیان نظرات مخالف در جلسات آن اشاره کرد و گفت: «مسائل دینی و مذهبی هم همین شیوه را دارد، براساس اصول اجتهادی و اصول اختلافی که علما دارند، اختلاف به وجود می‌آید، البته اگر این اختلاف با اخلاص و خیرخواهی و در راستای اهداف اسلام باشد، باعث رشد و پیشرفت و توسعه می‌شود، اما اگر اختلاف براساس خودخواهی یا سوء نیت مطرح شود، یقیناً این اختلاف باعث فتنه و دردسر می‌شود». مولوی محمد اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: «در زمان‌های گذشته اگر جایی اختلاف بود تا اثرات آن به جاهای دور برسد، زمان لازم بود، ولی امروز رسانه‌ها، این نوع مسائل را در همان لحظه نه تنها به همه جهان می‌رسانند، بلکه به همه منزل‌ها می‌رسد؛ یعنی این فاصله در واقع هزار کیلومتری و چند هزار کیلومتری به یک لحظه تبدیل می‌شود و بین امت اسلامی بغض، کینه و حتی قتل، غارت، کشتار، هدر دادن اموال یکدیگر و هزاران مصائب و مشکلات دیگر به وجود می‌آید». مولوی محمد اسحاق مدنی تأکید کرد: «مسلمانان اگر واقعاً می‌خواهند که امروز مشکلات جهان اسلام حل شود، حتماً گفت‌وگو و بحث و مناظره لازم است، ولی این گفت‌وگو باید بین افرادی باشد که اهل این کار هستند و اخلاص دارند، زیرا اگر این بحث عمومی شود و کسانی که نمی‌توانند این مسائل را بفهمند یا مصلحت‌های اسلام را در نظر نگرفته باشند، وارد این حیطه شوند، قطعاً و یقیناً این به ضرر جهان اسلام خواهد شد». 📌برای اطلاع از آخرین اخبار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به ما در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3719889094C10898415b1 ble.ir/join/NTcxMzNiYj rubika.ir/taqribir