eitaa logo
ترنم آ ف ت ا ب🇵🇸
588 دنبال‌کننده
438 عکس
82 ویدیو
33 فایل
برخی حرفها به لطافت «ترنم»اند ولی به سوزندگی«آفتاب» روح آدمی را ذوب میکند. منشا تحول بشر از آدم تا خاتم چنین سخنانی بوده وهست وخواهدبود. @Taranome_Aftab درضمن به شدت معتقدم که «ارزش انسان به قلب خاموش اوست نه زبان یاوه گویش» #آینده_پژوه
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️«حسن علی یحیی العماد» معروف به توسط دولت سعودی دستگیر شد. او را «» نیز توصیف می‌کنند که یکی از عناصر تأثیرگذار در جنبش انصارالله یمن است؛ با این حال، متأسفانه در ایران کم‌تر کسی با او آشناست و خبر دستگیری‌اش رسانه‌ای نشد... 📣اگر مطالبه مردمی و دولتی و فشار رسانه ای از طرف ایران صورت نگیرد دولت منحوس سعودی او را مانند شیخ نمر بی سر و صدا اعدام خواهد کرد.😓 ................................. ✅پ ن: بنظر می آید با توجه به نقش یمن در ظهور ، باید یک خبرگزاری ۲۴ ساعته ایرانی(ترجیحا مردمی و نه دولتی) تحولات یمن را رصد و اعلام کند، البته نه یک خبرگزاری معمولی بلکه یک خبرگزاری هوشمند و حساس به موضوع ظهور 👌 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
2000494338_-224241.mp3
9.31M
🔻از جبهه تا دانشگاه از دانشگاه تا جبهه 👌 ✅روایت جذاب و شنیدنی ویژه 🔸اگر دانشجوی جدیدالورود در اطرافتان است این صوت زیبا را بخاطر قبول شدنش در دانشگاه به او دهید 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
✍باید این موضوع را درک کرد که 👈«گفتمان سازی و جریانسازی» جز از مسیر 1️⃣ و 2️⃣ و 3⃣ جلو نمیرود. و در این بین راهگشای خوبی برای بالا بردن ضریب نفوذ گفتمان و جریان خواهد بود. 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
⛔️خطای دید‼️ ✍می دانید ستاره ها برای چه زیبا و درخشان و دوست داشتی هستند ؟ چون دورند و فاصله ما تا آنها زیادست به همین علت معایب آنها را نمی بینیم و فقط درخشندگی شان که اتفاقا آنهم از خودشان نیست ، دل ما را می رباید ! وگرنه از نزدیک، به قول شریعتی، کلوخ تیپا خورده‌ای سوت و کور و مرگبار هستند که ارزش نگاه کردن هم ندارند ‼️ ✅پ ن: قصه ما در انتخاب مسئولین مختلف هم تمثال همین موضوع است . با تمام وجود عیبهای کوچک و ذره بینی اطرافیان را میبینیم و آنها را رد میکنیم ولی هر چه فرد مورد نظر دورتر و غیر بومی تر و از چشمها و قضاوتها دورتر مانده باشد بی عیب تر و عزیزتر و زیباتر و دلخواه تر به نظر می رسد.....فتأمل 🔹از قدیم میگفتند مردم شیراز غریب نواز و خودی گداز هستند 🔸Eitaa.com/taranomeaftab 🔹ble.ir/taranome_aftab ŸŸ https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
♦️جاماندگان اربعین♦️ ✅کمک به اقلام فرهنگی و ملزومات موکب های شهر 💠مقداری از مبلغی را که هر سال خرج سفر اربعین میکردید ، امسال خرج موکب هایی که به عشق امام حسین (ع) در جای جای شهرمان برپا شده است ، کنید🙏 🔻شما هم سهیم شوید
👌 ناب .... زیارت امام حسین ع با همه ثوابهایی که دارد اگر عنوان نصرت امام عصر عج بر آن صادق نباشد پشیزی ارزش ندارد. همانطور که اگر کسی در زمانه نبرد عاشورا به زیارت پیامبر یا امیرالمومنین یا حج خانه خدا میرفت پشیزی ارزش نداشت. همه دین را ذیل نصرت امام باید فهمید. نقش زیارت ابی عبدالله در نصرت امام عصر را باید دید تا اهمیت این زیارت را متوجه شویم. در زیارت اربعین میخوانیم لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله یعنی هدف امام حسین ع باید اقامه شود که هدایت انسانها است. پیامبر ص گریه کن های مدینه را مواخذه کرد که اتبکونه و لا تنصرونه، آنچه ملاک است نصرت است. در همین زیارت اربعین میخوانیم و نصرتی لکم معده... 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
هفت گام در پیوست فرهنگی.pdf
156.5K
✍یادداشت با موضوع « هفت گام در پیوست فرهنگی»👌 🔻منتشر شده در شماره ۹۵ نشریه ملی حلقه وصل 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
⛔️ترس از آینده‼️ ✍چیزی که آینده پژوهان (که عموما غربی و اختصاصا صهیونیست هستند) بر آن اصرار دارند و تکیه میکنند و در مقاله ها و کتابهایشان آنرا ترویج می دهند موضوع « » است. آنها با این تلقین مصنوعی و سهمگین روح امید را در افکار عمومی دنیا می خشکانند 🔻بدیهی است انسان و جامعه ای که امیدی به آینده نداشته باشد و اضطراب و وحشت از آینده سرتا پای وجودش را بگیرد مسخ شده و دیگر توان مدیریت جریان زندگی اش را از دست می دهد و سیستم تصمیم گیری اش مختل میشود و در نهایت زمینه استعمار و استثمارش فراهم میشود‼️ 🔻در صورتی که در مبانی قرآنی و روایی روش برخورد خداوند و معصومین علیهم السلام با آینده کاملا بر عکس است قرآن کریم ۱۲ مرتبه اهل ایمان را بشارت میدهد که از آینده خوف نداشته باشید و غم آن را نخورید به عنوان نمونه سوره مبارکه اعراف آیه ۳۵ با مخاطب قرار دادن کل جهانیان میفرماید: ✅يا بَني‏ آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْکُمْ آياتي‏ فَمَنِ اتَّقي‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ✅ای فرزندان آدم! اگر رسولانی از خود شما به سراغتان بیایند که آیات مرا برای شما بازگو کنند، (از آنها پیروی کنید؛) کسانی که پرهیزگاری پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند، نه ترسی بر آنهاست و نه غمناک می شوند. (بدیهی است که واژه خوف و حزن کلماتی هستند که ناظر به آینده مطرح میشوند.) 🔻همچنین در حوزه حکومت و استقرار صالحان اشارات صریح کتب آسمانی این امید و اطمینان را به مومنین میدهند که اگر در گذشته و حال وضعیت تان مطلوب نبوده، بدانید و دلگرم شوید که ٱینده روشنی در پیش دارید ✅وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ✅و به تحقیق در زبور، بعد از ذکر چنین نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به میراث می برند(حکمران میشوند) (سوره مبارکه انبيا آیه ۱۰۵) 👈همچنین واژه های و و و ... همگی مواردی هستند که با تکیه بر آینده و برای تسکین و اطمینان قلوب مومنین وارد شده اند . 🔻لذا مترجمان و مولفانی که در حوزه آینده و آینده پژوهی قلم میزنند و دغدغه دین دارند باید این موضوع اساسی را مد نظر قرار دهند که در آثار خود نهال اضطراب نکارند و ریشه امید جامعه را نخشکانند وگرنه ناخواسته در راستای تکمیل پازل جبهه غرب و صهیونیسم بین الملل قدم برداشته اند. 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
🔴دزدان مهربان‼️🤐 امسال نیز همراه اول و ایرانسل مانند سالهای گذشته از شارژ تلفن همراه زائران کربلا دسته دسته اسکناس دزدی میکرند و در عوض با شربتی دهان شان را خنک میکردند‼️😲😤 ........................................ ✅پ ن: یکی از مصادیقی که وزیر جدید ارتباطات باید بصورت جدی به آن ورود کنند هزینه سرسام آور رومینگ اپراتورها مخصوصا در کشور عراق است که بی حساب و کتاب جیب زائران مظلوم را تخلیه میکنند و متاسفانه پاسخگو هم نیستند‼️ 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
👆کتاب نوشته حجه الاسلام حیدری ابهری بسیار آموزنده👌 بسیار جذاب👌 بسیار کاربردی👌 ✅مناسب برای کودکان سالهای پایانی دبستان و متوسطه اول 🔻در ضمن برای کودکان و نوجوانانی که در معرض آسیبهای اجتماعی هستند بسیار موثر است ان شاءالله 💠کتاب های خوب را به همدیگر معرفی کنیم💠 🔹Eitaa.com/taranomeaftab 🔸ble.ir/taranome_aftab 🔹 https://chat.whatsapp.com/J8Ta270Jty15zwmRqiseQb
📌 *در نقد ایده موقتی‌شدن خانواده* 🔹اخلاقی نبودن ازدواج، تعهد بلندمدت زناشویی و فرزندآوری، پروژه فکری است که از حدود یک دهه پیش توسط مصطفی ملکیان و برخی دیگر از روشنفکران وطنی دنبال شده و به حوزه عمومی و حتی ادبیات کف جامعه نیز راه پیدا کرده است. ملکیان علاوه بر تلاش نظری، به تجویز عملی هم اقدام کرده و مدلی موقت و قابل تمدید را پیشنهاد نموده است. در طول این سالها، نقدهای بسیار خوب، دقیق و متنوعی بر مبانی فکری این پروژه نگاشته شده که از قضا برخی از آنها از سوی روشنفکران غیر اسلام‌گرا و خارج از گفتمان رسمی جمهوری اسلامی مطرح شده است. نقدهایی نیز به ذهن حقیر می‌رسید که انگیزه و توفیق قلمی کردنش تاکنون حاصل نشده بود. 🔹اخیراً چند یادداشت از یکی از عزیزان در دفاع از آن رویکرد دیدم که انگیزه‌ای شد برای نوشتن آن مطالب. یکی از محوری‌ترین استدلال‌های موافقان این رویکرد، این است: «بشر امروز عمیقاً به رابطه موقت و باکیفیت تمایل دارد. ساختارهای اجتماعی باید متناسب با این میل، بازطراحی شوند. این فرآیند در نهایت اجتناب‌ناپذیر است و تأخیر در پذیرفتن آن، آورده‌ای جز تحمیل رنج بیشتر به بشر ندارد.» در یادداشت حاضر، صرفاً بر همین موضوع تمرکز نموده و به نقد آن خواهم پرداخت؛ برخی نقدها از منظر یک طلبه با نگاه درون‌دینی و برخی دیگر، از منظر یک پژوهشگر علوم اجتماعی با نگاه برون‌دینی است. 1⃣ در فضای پژوهشی علوم اجتماعی، ارتباط مفهوم (concept) با واقع معمولاً مسأله‌مند نیست، اما ارتباط سازه مفهومی (construct) با واقع، به دلیل ذات ذهنی آن، مسأله‌مند است. سازه‌های مفهومی با تعریف ابعاد و شاخص‌ها (به لحاظ مفهومی) و سنجه‌ها (به لحاظ عملیاتی) قابل گفتگو می‌شوند. «رابطه با کیفیت» چیست؟ هم رابطه و هم کیفیت سازه‌های مفهومی به شدت مسأله‌مندی هستند که این بحث مهم بر پایه آنها بنا شده است. سازه «کیفیت رابطه» را می‌توان به دهها صورت، تعریف کرد؛ محقق الف (و مخاطب الف پریم) ممکن است آن را به صورت ترکیبی از «لذت روانی»، «حس اعتماد»، «لذت جنسی» با ضریب وزنی خاص برای هر بُعد، تعریف/فهم کند و محقق ب به صورتی کاملاً متفاوت. 🔹توجه کنیم که این اشکال، صرفاً یک اشکال متدولوژیک روتین در جلسه دفاع یک پایان‌نامه نیست؛ با عمیق‌ترین مفاهیم انسانی نمی‌شود با نگاهی به شدت مسامحه‌گرانه برخورد کرد و خانه بر آب ساخت. بر این اساس، حتی برخی صورت‌بندی‌ها ممکن است به لحاظ مفهومی یا مصداقی، پارادوکیسکال (و در برخی موارد توتولوژیکال) باشد. چرا؟ فرض کنیم اساساً برای محقق/مخاطب الف، یکی از مهم‌ترین ابعاد مفهومی کیفیت رابطه (یا یکی از مهم‌ترین علل ایجاد کننده آن در عالم مصداق)، دوام آن باشد. با این تعریف، عبارت «رابطه با کیفیت و کوتا‌مدت» در مقام مفهوم یا مصداق، مانند مفهوم متناقض «مثلث چهارضلعی» خواهد بود. 2⃣ روش‌های تحقیق کمّی و کیفی علوم اجتماعی در یک نقطه تلخ مشترکند؛ هرگاه از بُعدی به حقیقت نزدیک می‌شوند، از بُعد دیگر به دوری از آن مبتلا می‌گردند. مثلاً در روش‌های کیفی همچون مصاحبه عمیق و گروه کانونی، در حالی‌که از ورود به لایه‌های عمیق ذهنی مخاطب خشنودی، با این واقعیت تلخ مواجه هستی که تنها در مورد تعداد معدودی از افراد یک مکان و زمان، به این لایه‌ها دست یافته‌ای. یا روش‌های کمّی، هرچند فراگیر هستند، اما توان نفوذ به عمق مخاطب را ندارند و سطحی‌ترند. روش‌های ترکیبی، روش‌های نوین مبتنی بر داده و غیره نیز این محدودیت‌ها را دارند. «بشر امروز عمیقاً به رابطه موقت و باکیفیت تمایل دارد.» اساساً آیا می‌توان ادعایی با این وسعت کمّی و عمق کیفی، را اثبات کرد؟ باز هم می‌گویم که نمی‌خواهم اشکالی از سنخ اشکالات کلی استاد داور در جلسه دفاع را مطرح کنم؛ سخنم این است که آیا در اعماق ذهن خودتان واقعاً به چنین گزاره‌ای رسیده‌اید و واقعاً می‌توانید آن را تصدیق کنید؟ این تنوع از انسان‌، فرهنگ، علائق و.. را می‌شود اینگونه به چنین گزاره مطلقی تقلیل داد؟ 🔹یکی از شگفت‌انگیزترین آیات اجتماعی قرآن به گمانم این آیه است:«روزى را كه خدا پيامبران را گرد می‌آورد؛ پس میفرمايد:«چه پاسخى به شما داده شد؟» میگويند:«ما را هيچ دانشی نیست. تویی كه داناى رازهاى نهانى‏» (مائده، 109) رسولان با همه عظمتی که دارند به خداوند عرض می‌کنند که پاسخ جامعه به دعوت آنان، در محدوده ظاهر (ظاهر برای رسول، نه ظاهر برای مردم عادی!) نیست، علم غیب می‌خواهد. (توجه کنیم که «جواب» طبعاً امری ابراز شده است، پس چگونه می‌تواند نهان و از سنخ غیب باشد؟) شاید اساساً کل امر اجتماعی چنین باشد، امری به ظاهر آشکار و به شدت نهان! 3⃣ انسان امروز ترکیبی از خواسته‌های متناقض است؛ هم فضای خانه مادربزرگ و وابستگی عمیق زن و مرد سنتی برایش جذاب است، هم رهایی از تعهد و حس آزادی در زیست عاطفی مدرن را می‌طلبد. 👇 ادامه👇
در بُعد اجتماعی، هم حس نوستالژیکی نسبت محدود، عمیق و ارگانیگ گمین‌شافت (اجتماع: community) و زندگی روستایی‌طور دارد و هم ارتباط گسترده، سطحی، سنجیده و مبتنی بر عقلانیت گزل‌شافت (جامعه: society) در شهر مدرن برایش جذاب است. در روابط عاطفی هم می‌خواهد با طرف مقابل به عمیق‌ترین لایه‌ها برود و هم از تعهد به دور باشد، هم عمق رابطه پدر و مادر سنتی‌اش را بازتولید کند و هم همزمان، فردیت و تعهدگریزی انسان مدرن را تجربه کند. انسان امروز عمیقاً و به شکل افراطی متناقض‌خواه است و همین ریشه رنج عمیق اوست؛ 🔹در تعهدگریزی تا وان‌نایت‌استند (که پدیده‌ای صرفاً جنسی نیست) پیش می‌رود و در تعهدخواهی، می‌خواهد از اجداد سنتی‌اش هم پیشی بگیرد. انسان امروز در حال گذار از سنت به مدرنیته نیست، بلکه انسان امروز و فردا و فرداها، همواره در جنگ درونی بین سنت و مدرنیته است. تقلیل این وجود متناقض به بخشی از خواسته‌هایش (و صرفاً مدرن دانستن او) نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد که عمیقاً آن را تشدید خواهد کرد. انسان مدرن هم خدا را می‌خواهد (در اوج آن) و هم خرما را (در اوج آن). وجوه جمع ساده‌اندیشانه‌ای مانند آنچه ملکیان در قالب قرارداد قابل تمدید پیشنهاد می‌کند، به جای آنکه مزایای دو ساحت سنتی و مدرن را در خود جمع کند، مستجمع معایب آن است. 🔹 این وجه جمع خیالی هم طراوت زیست سنتی (مبتنی بر «تا ابد با هم هستیم») را از آن می‌گیرد و هم لذت آزادی زیست مدرن (مبتنی بر «هیچکدام در قید و بند دیگری نیستیم») را از بین می‌برد؛ یک «گمین‌شافت-گزل‌شافت» تخیلی که خواسته دو اقتضاء متضاد را در خود جمع کند و عملاً هر دو را از دست داده است. به تعبیر دیگر، نزاع بیش از آنکه بین «انسان» و «ساخت اجتماعی موجود» باشد، بین «امیال متناقض درون یک انسان» است. چنین نیست که انسان چیزی می‌خواهد و ساختار اجتماعی آن را ارضا نمی‌کند، بلکه اساساً انسان چیزی متناقض می‌خواهد، دو مبدأ میل متضاد دارد که درون او را به آشوب کشیده‌اند؛ تضاد در درون انسان است و باید همانجا آن را حل کرد، دل باید یک‌دله شود. نزاع درونی را نمی‌شود با راه‌حل بیرونی حل کرد. 4⃣ یکی از پایه‌های استدلال مذکور آن است که «قرارداد اجتماعی باید با میل بشر سازگار باشد وگرنه محکوم است به نابودی». و پایه دیگر آن، این است که «بشر امروزی موجودی سیّال با امیال سیّال است، یا به تعبیر زیگمونت باومن، عشق سیال.» و در نهایت، اما یک تجویز مشخص ثابت پیشنهاد می‌شود: قرارداد عاطفی دارای مدت و شروط. این مقدمات و نتیجه با یکدیگر ناسازگار نیستند؟ لازمه پذیرش سیّالیت، تجویز نکردن است. وقتی قرار است به ساز این بشر دمدمی‌مزاجی که ترسیم می‌کنید، برقصیم و او هر لحظه آهنگ دیگری می‌کند، تجویز ثابت چه معنایی دارد؟ امروز، نقطه تعادل «لذت‌خواهی-تعهد‌خواهی» به سمت تعهد میل دارد و فردا به سمت لذت و پس‌فردا در نقطه‌ای دیگر. وقتی استدلال بر مدار «سیالیت میل» می‌چرخد، تجویز ثابت و غیر سیّال برای ارضاء این میل چه معنا دارد. نگاه یک دست داشتن به بشر و فروکاستن همه این تنوع به یک صورت استاندارد به نام «بشر امروز»، نیز خطای راهبردی دیگری است که در این پروژه فکری وجود دارد. 5⃣ خانواده یک سیستم است و با ده‌ها سیستم و ساختار دیگر اجتماعی و معنایی پیوند دارد. ویژگی اصلی سیستم‌ها در این است که با تغییر نقش و معنای یک عنصر، نقش و معنای تمام عناصر دیگر (و تمام سیستم‌های مرتبط دیگر) تغییر خواهد کرد. تغییر الگوی زیست عاطفی و جنسی زن و مرد، معنای مادری، پدری، فرزندی و همه نقش‌های مرتبط را تغییر خواهد داد. «همسر» در قرارداد موقت، همان «مادر» در قرارداد دائمی دیروز نیست. 🔹تغییر معنای «مادر»، ده‌ها و صدها سیستم اجتماعی و صدها نظام معنایی دیگر که بر پایه استعاره بنیادین «مادر» بنا شده‌اند را نیز تغییر خواهد داد. در یادداشت‌های مختلفی (از جمله «فرهنگ جامعه؛ دریچه اجتناب‌ناپذیر فهم دین») توضیح داده‌ام که نظام مفاهیم «خانواده» (خصوصا دلالت‌های مرتبه دوم آن) به مثابه «فرهنگ لغت» دین است؛ محبت عمیق خداوند، رسول و امام به مومن، با استعاره پدر و مادر بیان شده است. چنانکه در آنجا توضیح داده شد، دلالت‌های مرتبه دوم جز با زیستن در یک نظام معنایی برای انسان حاصل نمی‌شود. بنابراین تغییر نظام خانواده و موقتی کردن آن، کل نظام فهم بشر را دگرگون خواهد کرد و اساساً دیگر زبانی برای بیان حرف‌های اصلی دین باقی نخواهد ماند. خود را در چند صد سال بعد فرض کنید که جوامعی با الگوی پیشنهادی ملکیان تأسیس شده باشد. وقتی نسل مادر به معنای سنتی‌اش منقرض شود، محبت خدا را به چه استعاره‌ای به مردم خواهید آموخت؟ در یادداشت «تلویزیون، تصور از والدین و تصور از خدا در کودکان» به پژوهش‌های متعددی اشاره شدکه نشان می‌دهدتصویر ذهنی کودکان و جوانان ازوالدین خود،همبستگی معناداری با تصویر ذهنی آنان از خدا دارد.👇ادامه