eitaa logo
اندیشکده تربیت زمامدار
778 دنبال‌کننده
93 عکس
15 ویدیو
2 فایل
اطلاع رسانی و انتشار محتوای #اندیشکده_تربیت_زمامدار پژوهشکده شهید صدر، #سلسله_نشست_های_تخصصی، #تولیدات_پژوهشی ، #ثبت_نام_دوره_ها و محتوای مربوط به موضوع تربیت زمامدار
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک کانال دوره برای افرادی که در دوره ثبت نام نموده اند، ارسال شده است... چنانچه بزرگوارانی هستند که در دوره ثبت نام کرده اند ولی را دریافت نکرده اند، جهت دریافت لینک مربوطه به شناسه @aadmin_sadr پیام ارسال بفرمایید. با تشکر
سلسله جلسات «کادرسازی و علیه السلام» با تدریس حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی در تاریخ 19 بهمن ماه 1399 به صورت و آغاز گردید. .
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حاکم باید قرص و محکم باشد🔸 پیامبر (صلوات الله علیه) می‌داند اصحابش هم دارند. اگر به اینها، یعنی به جنبۀ نفسانی آن‌ها، رو بدهد، را از دستش می‌گیرند و بعد، خود این‌ها تعدّی می‌کنند و پیامبر نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. هرکدام برای خودشان می‌شوند یک حاکم، یک رأس و یک رئیس و برای خودشان حوزۀ قدرتی درست می‌کنند. دیگر حاکمیت قضایی در آنجا به‌وجود نخواهد آمد. شبی رسول اکرم(صلوات الله علیه) دیرتر برای نماز آمده بود. نماز مغرب را می‌خواندند و از مسجد خارج می‌شدند و بعد دوباره برای نماز عشاء می‌آمدند. وقت نماز عشاء گذشته بود، دیدند حضرت نیامد. یکی از اصحاب آمد دم در و به حضرت گفت: زن‌ها و بچه‌ها خوابیدند. دیر شد؛ بیایید برای نماز عشاء. می‌دانید پیغمبر (صلوات الله علیه) به او چه فرمود؟ فرمود: «لَیْسَ‌ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُونِی وَ لاَ تَأْمُرُونِی إِنَّمَا عَلَیْکُمْ أَنْ تَسْمَعُوا وَ تُطِیعُوا.» برو! شما حق ندارید مرا اذیت کنید [یا من دستور بدهید]، شما فقط باید بشنوید و ! خاموشش کرد! این همان پیامبر است؛ همان کسی که خداوند در موردش فرمود: (وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیم). اما مؤمن سست نیست. مؤمن قرص و محکم است. @tarbiat_zemamdar
24.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَی الأرضِ وَ یَأْکُلُ عَلَی الأرضِ وَ یَعتَقِلُ الشَّاةَ وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَی خُبزِ الشَّعِیرِ. «ابن عبّاس گوید: پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) بر زمین می‌نشست، و بر زمین غذا میخورد، و گوسفند به دستشان میگرفت، و دعوت برده‌ای را به نان جوین میپذیرفت‌.» امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳ @tarbiat_zemamdar
عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَی الأرض؛ [پیامبر] دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین می‌نشست. وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَی خُبزِ الشَّعِیر؛ گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ می‌نشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست. امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳ @tarbiat_zemamdar
«مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. ... سیره‌ی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد.» شرح حدیثی درباره سیره مردمی پیامبر اعظم(ص)،۱۳۹۸/۱۰/۰۳ @tarbiat_zemamdar
13920308_5753_128k.mp3
2.38M
🔹🔹تأثیر رفتار و خلقیات بر «آنچه که مهم است برادران و خواهران نماینده به آن توجه کنند و من همیشه در همه‌ی دوره‌ها یا اغلب دوره‌ها که این توفیق را داشتم که با نمایندگان محترم گفتگو کنم، این را تذکر دادم، این است که بدانید شما مثل یک هستید؛ آنچه از دل این قله میجوشد، بر دامنه و پیکره سرازیر میشود. رفتار، آداب، خُلقیات، چگونگی تعامل در مجلس شورای اسلامی، مثل بقیه‌ی قله‌هائی که در کشور وجود دارد، بر روی رفتار، ، و آحاد جامعه اثر میگذارد؛ این یک امر طبیعی است، یک امر همیشگی است. اگر در مجلس، عقل و فکر و طمأنینه و سکینه و آرامش و محبت حکمفرما باشد و از بلندگوهای مجلس این قضیه در سطح جامعه منعکس شود، همین خصوصیات بتدریج در جامعه اثر میگذارد. اگر در مجلس تشنج باشد، بغض باشد، کم‌کاری باشد، این باز به نوبه‌ی خود در رفتار مردم منعکس میشود؛ این تأثیر، طبیعی است. این تأثیر، دفعی و برجسته و نمایان نیست، اما بمرور و بتدریج آثار خودش را نشان میدهد؛ این، مسئولیت مسئولان محترم را افزایش میدهد.» بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۹۲/۰۳/۰۸ @tarbiat_zemamdar
اندیشکده تربیت زمامدار
حجت الاسلام پناهیان: ❓❓چرا (ع) را در کنار خود تحمل می‌کرد؟ 🔶اشعث یکی از فرماندهان پای رکاب علی(ع) بود که مملکتِ علی(ع) را به‌هم ریخت! مشکل خوارج را در اصل، اشعث درست کرد، یعنی خوارج را تحریک کرد و آنها علیه علی(ع) قیام کردند، آن‌وقت خودش رفت کنار علی(ع) ایستاد! ابن‌ملجم ملعون هم در آن شبی که علی(ع) را به‌قتل رساند، شمشیر زهردار را از اشعث گرفت. 🔹چرا علی(ع) با اشعث، محترمانه برخورد می‌کرد و او را در کنار خودش تحمل می‌کرد؟ چون منشِ ولایت در حکومت، بزرگوارانه است! چرا ظهور امام‌زمان(ع) این‌قدر تأخیر دارد؟ برای اینکه ما باید مدیرانی را به حضرت ارائه بدهیم که وقتی حضرت، بزرگوارانه برخورد کرد، آنها مثل اشعث، خیانتکارانه برخورد نکنند. 🔶 یک حکومت کریمانه، باادب و بزرگوارانه است. شما برخورد بزرگوارانۀ حضرت امام(ره) را ببینید! برخی از مسئولین می‌رفتند نزد امام(ره) و گریه می‌کردند که «بنی‌صدر را عزل کن» اما حضرت (ره) می‌فرمود: «مردم او را انتخاب کرده‌اند.» ایشان این‌قدر بزرگوارانه برخورد کرد که دیگر ، قصه را به نهایت فاجعه رساند و در نهایت، نمایندگان مردم او را عزل کردند. 🔹منشِ ولایت در حکومت این است که بزرگوارانه برخورد می‌کند. مهمترین علت این بزرگواری و مهلت‌دادن به جریان نفاق، «روشن‌شدن و » است. اگر کسی می‌خواهد به ولایت کمک کند، باید به روشنگری بپردازد. هرچه مردم دقیق‌تر انتخاب کنند مشکلات کمتر خواهد شد. 🔷وقتی اولیاء خدا این‌قدر بزرگوارانه با افراد برخورد می‌کنند، پس چه کسی باید خائنین و مسئولینِ بد را رسوا کند و جلوی آنها را بگیرد؟ خودِ مردم! اگر مردم این افراد را بشناسند و به آنها میدان ندهند، کار ولایت آسان می‌شود! @tarbiat_zemamdar