تربیت معنوی
📿#سلوک_حکیمانه 💎 یقین ✅ آثار یقین: 1⃣ امام على عليه السلام: توكّل، ناشى از نيرومندى يقين است. 2⃣
📿#سلوک_حکیمانه
🔻نیّت
❇️ خدایا، نیتّم را به بهترین نیّتها و عملم را به بهترین اعمال پایان ببخش.
⏬ معنای نیت:
🔸«نیت»
«انگیزه اختیاری و آگاهانه برای انجام دادن کارها»، تعریف شده است.
🔹عنصرى که مقدمه قبولی عمل انسان وتقرب به حق تعالی است.
🔸انسان باید نگهبان اعمال و نیّات خود باشد که با غیرخدا یا انگیزه هاى شیطانی و نفسانی آمیخته نشود ودر مسیر بندگى خدا وصبغه الله قرار گیرد.
✅ بنابراین، انسان وقتی خود را به هرمرتبهای از مراتب ایمان و به هر درجهای از درجات یقین برساند، حسن نیت برایش ایجاد میشود و نيت و عملِ او به بهترین نیات و اعمال تبدیل میشود.
📖نورالآفاق، ص۶٩
#نیت #دعای_مکارمالأخلاق
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
#نزدیکان_ولایت 💠 منزلت سلمان نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام 🔹حضرت سلمان در سال ۳۵ یا ۳۶ قمری در شهر م
💎#نزدیکان_ولایت 📜مختصری از فضائل و احوالات حضرت ابوذر رضواناللهعلیه
🔹ابوذر کُنیهی اوست و اسم او جُندببن جُناده است. اصل او عرب بوده از قبیله بنی غفّار.
🔸آنچه از روایات استفاده میشود آن است که بعد از رتبه معصومین صلواتاللهعلیهم در میان صحابه کسی به جلالتِ قدر و رفعت شأنِ سلمان، ابوذر و مقداد نبوده است.
🔹از بعضی روایات استفاده میشود که سلمان بر او ترجیح دارد و او بر مقداد.
🔸احادیث بسیاری از ائمه اطهار صلواتاللهعلیهم وارد شده است که جمیع صحابه بعد از وفات حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله مرتد شده و از دین برگشتند، مگر سه نفر: سلمان، ابوذر و مقداد، که ایشان را هیچ تزلزل و شکی در خاطر به هم نرسید؛ و قلیلی از سایر صحابه برگشتند و با حضرت امیرالمومنین علیهالسلام بیعت کردند و باقی بر کفر ماندند.
📚عین الحیاة، علامه مجلسی، ص۱۳
#ابوذر
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔳#شرح_غربت 💠مقدمهی خطبهی فدکیه 🔹چون رأی نهایی ابوبکر و عمر بر منع فاطمه سلاماللهعلیها از فدک ق
🔳#شرح_غربت
💠فراز اول خطبه
🔹حضرت زهرا سلاماللهعلیها سرآغاز سخن خود را حمد الهی بر نعمتهایی که عطا فرموده قرار داده است. شگفتا از کسی که در امواج بلا و درد و غم و رنج و ناراحتی و ظلم ظالمان واقع شده؛ سخنانش را با حمد و ستایش خدا بر نعمتهایی که عطا فرموده آغاز میکند!
🔶 «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ اَلشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ اَلثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ اِبْتَدَأَهَا وَ سُبُوغِ آلاَءٍ أَسْدَاهَا وَ تَمَامِ مِنَنٍ أَوْلاَهَا جَمَّ عَنِ اَلْإِحْصَاءِ عَدَدُهَا وَ نَأَى عَنِ اَلْجَزَاءِ أَمَدُهَا وَ تَفَاوَتَ عَنِ اَلْإِدْرَاكِ أَبَدُهَا وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزَادَتِهَا بِالشُّكْرِ لاِتِّصَالِهَا وَ اِسْتَحْمَدَ إِلَى اَلْخَلاَئِقِ بِإِجْزَالِهَا وَ ثَنَّى بِالنَّدْبِ إِلَى أَمْثَالِهَا»
🔹«خداوند جهان را ستايش مىكنم و در برابر احسان و نيكوئيهاى ظاهرى و معنوى او شاكرم، نعمتهاى او همۀ جهانيان را فرا گرفته و سفرۀ احسان او در همه جا گسترده شده است، خيرات و خوبيهاى پروردگار از شماره و اندازه و احاطۀ افكار ما خارج است، و سپاسگزارى و تشكّر بر نعمت او موجب دوام و مزيد آن قرار داده شده، و تداوم و تواتر احسان او سبب حمد و ستايش او خواهد بود.»
📚کتاب الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۹۷
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔳#شرح_غربت 💠فراز اول خطبه 🔹حضرت زهرا سلاماللهعلیها سرآغاز سخن خود را حمد الهی بر نعمتهایی که عطا
🔳#شرح_غربت
💠فراز دوم خطبه
🔹در این فراز حضرت زهرا سلاماللهعلیها به وحدانیت خداوند متعال و رسالت پیامبر خدا شهادت میدهد و همچنین به مقام قدسی حضرت خاتم الانبیا اشاره میفرماید.
🔸در ادامه به بعثت پیامبر و اهداف کلی این بعثت اشاره میکند، و خدمات بس عظیمی را که پیامبر خدا در آن زمان انجام داد متذکر میشود؛ زمانی که نابسامانیهای بسیار زیادی در جوامع آن روز بود.
🔹در پایان این فراز هم به ارتحال جانسوز پیامبر بزرگوار اشاره میکند، و بر ایشان صلوات و سلام میفرستد.
🔸 وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ كَلِمَةٌ جُعِلَ اَلْإِخْلاَصُ تَأْوِيلَهَا وَ ضُمِّنَ اَلْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا وَ أَنَارَ فِي اَلتَّفَكُّرِ مَعْقُولُهَا اَلْمُمْتَنِعُ مِنَ اَلْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ وَ مِنَ اَلْأَلْسُنِ صِفَتُهُ وَ مِنَ اَلْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ...
ثُمَّ قَبَضَهُ اَللَّهُ إِلَيْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اِخْتِيَارٍ وَ رَغْبَةٍ وَ إِيْثَارٍ...
📚کتاب الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۹۷
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
📜#سیرهی_علما 🔆هجرت به سوی نور 💠بخش دوم 🔹سیدمرتضی پس از خوشه چینی از خرمن دانش عالمان وطن خود در
📜سیره علما
💠بخش سوم
📿فرزند آیت الله قاضی مینویسد:
🔹مرحوم قاضی علاقه شدیدی به آقا سید مرتضی کشمیری و آقا سید احمد کربلایی رحمهمالله داشت.
🔸 هیچگاه آن دو را فراموش نمیکرد و در هر مناسبتی نکته یا خاطرهای از ایشان نقل میکرد و یا از کرامات، بزرگواری، سعه صدر، خلوت کردن برای عبادت، مراقبت، عمل به مستحبات و ترک نواهی و مکروهات او سخن میگفت، تا جایی که هر شنوندهای را به حیرت و شیفتگی وا میداشت و دلها را متوجه خود میکرد.
📚کتاب آیات نور ص۳۷
✅ادامه دارد...
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔆#اوج_حضور 💠قسمت چهارم: تشرف سعد بن عبدالله قمی ❇️... بعد از اینکه آن کودک احکام هر یک از کیسهها
🔆#اوج_حضور
💠قسمت پنجم: تشرف سعد بن عبدالله قمی
❇️... یکی از مسائلی که از آن کودک مبارک پرسیدم این بود که چرا انتخاب امام نباید به دست مردم باشد و مردم نمیتوانند برای خود امامی برگزینند؟
🔶آن کودک پرسید: آیا قصد دارند امام صالحی را انتخاب کنند یا امام فاسق؟ عرض کردم: امام صالح. او فرمود: آیا ممکن است که آنها قصد داشته باشند امام صالح انتخاب کنند؛ اما در انتخاب اشتباه کنند و شخص فاسقی را برگزینند؟ عرض کردم: بلی ممکن است. فرمود: به همین دلیل است که مردم نمی توانند برای خود امامی برگزینند چون ممکن است آن امامی که انتخاب کردند فاسق باشد.
🔰سپس فرمود: حضرت موسی کلیم الله که از پیامبران اولوالعزم بوده و خداوند به ایشان شریعت و کتاب عنایت کرده و از عقل وافر و علم کامل بهرهمند بود، هفتاد نفر از امت خود را برای میقات و تکلم با خدا انتخاب کرد که به گمان او از صالحین امتش بودند؛ اما بعد از این که به میقات پروردگار رفتند، تقاضا کردند که خدا را به صورت آشکار ببینند و به همین خاطر از ظالمین قرار گرفتند. وقتی که انتخاب پیامبری همچون موسی علیهالسلام مطابق با واقع و گمانش نگردید و خداوند ضمیر آنها را آشکار ساخت و دانسته شد که صلاحیت ندارند، پس معلوم میشود انتخاب صالحین فقط به عهده خداست که از باطن انسانها و اسرار وجودشان آگاه است؛ و هیچ کدام از مهاجرین و انصار یا سایر مردم صلاحیت انتخاب امام را ندارند.
📎پس از آن وقت نماز شد و ...
📌ادامه دارد...
✅ حدیث سعد بن عبدالله اشعری قمی. کمال الدین و تمام النعمه، ج2 باب43 ص462
#تشرفات #امامزمان_علیهالسلام
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔳#شرح_غربت 💠فراز دوم خطبه 🔹در این فراز حضرت زهرا سلاماللهعلیها به وحدانیت خداوند متعال و رسالت پی
🔳#شرح_غربت
💠فراز سوم خطبه
🔹سپس حضرت فاطمه سلاماللهعلیها به مخاطبین و اهل مجلس توجه و التفات کردند و با جملاتی احترامآمیز، مسئولیت سنگین آنان را گوشزد کردند و پس از آن به طور صریح از امام و همسر خود امیرالمؤمنین علیهالسلام دفاع کردند:
🔸 «أَنْتُمْ عِبَادَ اَللَّهِ نُصْبُ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ وَ حَمَلَةُ دِينِهِ وَ وَحْيِهِ وَ أُمَنَاءُ اَللَّهِ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ بُلَغَاؤُهُ إِلَى اَلْأُمَمِ زَعِيمُ حَقٍّ لَهُ فِيكُمْ وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ وَ بَقِيَّةٌ اِسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ»
🔹«ای شما بندگان خدا، شما پرچم امر و نهی الهی را در دست دارید و حاملان دین خدا و وحی اویید و امینان خداوند بر نفس و جان خود میباشید و رساننده احکام الهی به امتهای دیگر هستید. زعیم بر حق و پیشوای راستین پروردگار (یعنی امیرالمومنین علیهالسلام) در میان شماست و او کسی است که خداوند قبلاً در مورد اطاعت او پیمانی از شما گرفته و او را به عنوان خلیفه و جانشین خود مقرر فرموده است.»
📚کتاب الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۹۷
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
💎#اسرار_عبادات 💠حکمت گرفتن ناخن یکی از دستورات شریعت، گرفتن ناخنها است و از آن دستور، این عبرت به
📿#اسرار_عبادات
✴️حکمت گذاشتن ريش و گرفتن شارب
📜در حديث قدسى آمده است كه خدا به يكى از انبياء خود خطاب فرمود: به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و از آنچه دشمنان من مىخورند، نخورند و راهى كه دشمنان من مىروند، نروند كه اگر چنين كنند آنها هم جزء دشمنان من خواهند بود.
🔹مىگويم پس اى مسكين بنگر كه سيد و مولايت تو را به خود اختصاص داده و براى خود برگزيده و از دشمنانش جدا ساخته، و تو را از تشبيه به آنها حتى در صورت و هيئت ظاهرى، منزه ساخته، حال اگر با حكم او که شبيه به بندۀ مجرم شدن در صورت نيز از جملۀ محرمات است، مخالفت كنى و از قبول اين عنايت سرباز زنى، و به لباس دشمنانش درآئى عقل خودت در زشتی و جسارت اين مخالفت چگونه حكم مىكند؟
❓آيا اين كار جز اظهار عناد و دشمنى نسبت به آفريدگار چيز ديگرى هست؟ پس بر حذر باش كه در رابطه با ملك الملوك چنين رفتار میكنى.
📔ترجمه کتاب اسرارالصلوة با اندکی تصرّف، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ص 109
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔳#شرح_غربت 💠فراز سوم خطبه 🔹سپس حضرت فاطمه سلاماللهعلیها به مخاطبین و اهل مجلس توجه و التفات کردند
🔳#شرح_غربت
💠فراز چهارم خطبه
🔹حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها پس از آنکه امیرالمومنین علیهالسلام را به عنوان زعیم برحق معرفی کردند، به ثقل دوم یعنی معرفت و شناخت قرآن میپردازند و یک قرآنشناسی جامعی را بیان میکنند:
🔸 «كِتَابُ اَللَّهِ اَلنَّاطِقُ وَ اَلْقُرْآنُ اَلصَّادِقُ وَ اَلنُّورُ اَلسَّاطِعُ وَ اَلضِّيَاءُ اَللاَّمِعُ بَيِّنَةٌ بَصَائِرُهُ مُنْكَشِفَةٌ سَرَائِرُهُ مُنْجَلِيَةٌ ظَوَاهِرُهُ مُغْتَبِطَةٌ بِهِ أَشْيَاعُهُ قَائِداً [قَائِدٌ] إِلَى اَلرِّضْوَانِ أَتْبَاعُهُ مُؤَدٍّ إِلَى اَلنَّجَاةِ اِسْتِمَاعُهُ بِهِ تُنَالُ حُجَجُ اَللَّهِ اَلْمُنَوَّرَةُ وَ عَزَائِمُهُ اَلْمُفَسَّرَةُ وَ مَحَارِمُهُ اَلْمُحَذَّرَةُ وَ بَيِّنَاتُهُ الْجَالِيَةُ وَ بَرَاهِينُهُ اَلْكَافِيَةُ وَ فَضَائِلُهُ اَلْمَنْدُوبَةُ وَ رُخَصُهُ اَلْمَوْهُوبَةُ وَ شَرَائِعُهُ اَلْمَكْتُوبَةُ»
🔹«آن كتاب ناطق و قرآن صادق و نور ساطع و پرتو درخشان است كه مجموعۀ حقائق و قوانين و حجّتهاى الهى در اين كتاب واضح و روشن گرديده است. و شما در صورت عمل به اين كتاب آسمانى به آخرين درجۀ سعادت و ترقّى رسيده و از تيرگيهاى جهالت و گمراهى و گرفتارى نجات يافته و مورد غبطۀ امّتهاى ديگر قرار خواهيد گرفت. و اين را بدانيد كه در اين قرآن وظائف زندگى و حدود و دستورات انفرادى و اجتماعى شما مردم درج گرديده و حجج و بيّنات و براهين حقّ و حقايق و احكام الهى در آن منقوش است، و متوجّه اين مطلب باشيد كه تكاليف الهى و قوانين دينى تنها براى خوشبختى و سعادت شما مردم است.»
📚کتاب الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۹۷
@TarbiateManavi
📿 #توسل
توسل در قرآن🔻
⤵️ توسل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔰فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ. 🔅سوره محمّد، آیه١٩
✴️ پس بدان كه هيچ معبودى جز خدا نيست و براى گناه خويش آمرزش جوى و براى مردان و زنان با ايمان [طلب مغفرت كن] و خداست كه فرجام و مآل [هر يك از] شما را مىداند!
🔹در آیهی شریف، خداوند به پيامبر صلیاللهعلیهوآله امر کرده که برای مسلمانان استغفار کند.
🔸اين نکته نيز قابل توجه است که خداوند براي مؤمنين و مؤمنات شفاعت نموده و دستور استغفار به پيامبر را داده است تا آنها را مشمول رحمت خود کند، و از اينجا اهميت مسألهی «توسل» ظاهر میشود.
✅ بنابراین، مؤمنان برای طلب مغفرت از خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله متوسل میشوند.
📕برگرفته از تفسیر نمونه
#توسل #قرآن #پیامبر_صلیاللهعلیهوآله
@TarbiateManavi
تربیت معنوی
🔳#شرح_غربت 💠فراز چهارم خطبه 🔹حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها پس از آنکه امیرالمومنین علیهالسلام ر
🔳#شرح_غربت
💠فراز پنجم خطبه
🔹پس از آنکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها صفات و برکات قرآن را تبیین کردند، به فلسفه و اسرار احکام الهی میپردازند و حدود ۲۰ مورد از اسرار احکام الهی را بیان میکنند:
۱) فَجَعَلَ اَللَّهُ اَلْإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ اَلشِّرْكِ
۲) وَ اَلصَّلاَةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ اَلْكِبْرِ
۳) وَ اَلزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِي اَلرِّزْقِ
۴) وَ اَلصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلْإِخْلاَصِ
۵) وَ اَلْحَجَّ تَشْيِيداً لِلدِّينِ
۶) وَ اَلْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ
۷) وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ
۸) وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ
۹) وَ اَلْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلاَمِ
۱۰) وَ اَلصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اِسْتِيجَابِ اَلْأَجْرِ
۱۱) وَ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ
۱۲) وَ بِرَّ اَلْوَالِدَيْنِ وِقَايَةً مِنَ اَلسُّخْطِ
۱۳) وَ صِلَةَ اَلْأَرْحَامِ مَنْسَأَةً فِي اَلْعُمُرِ وَ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ
۱۴) وَ اَلْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ
۱۵) وَ اَلْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِيضاً لِلْمَغْفِرَةِ
۱۶) وَ تَوْفِيَةَ اَلْمَكَايِيلِ وَ اَلْمَوَازِينِ تَغْيِيراً لِلْبَخْسِ
۱۷) وَ اَلنَّهْيَ عَنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ تَنْزِيهاً عَنِ اَلرِّجْسِ
۱۸) وَ اِجْتِنَابَ اَلْقَذْفِ حِجَاباً عَنِ اَللَّعْنَةِ
۱۹) وَ تَرْكَ اَلسَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ
۲۰) وَ حَرَّمَ اَللَّهُ اَلشِّرْكَ إِخْلاَصاً لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ
🔸«خداوند ايمان را براى تطهير قلوب شما از آلودگى شرك قرار داده، و اداى نماز را براى دورى از كبر، و پرداخت زكات را براى پاكى جان و بركت رزق و روزى، و روزه را براى تثبيت اخلاص، و اداى حجّ را براى بر پا داشتن دين، و عدل و انصاف را براى نظم اجتماع و حفظ روح مساوات، و لزوم اطاعت ما را موجب امان از تفرقه و جدائى مؤمنان، و جهاد را موجب عزّت اسلام و خوارى كفّار و منافقان، و صبر را پايۀ خوشبختى و وسيلۀ نيل به هدف، و امر به معروف را براى صلاح همگانى، و نيكى به پدر و مادر را براى مصون ماندن از عذاب الهى، و صلۀ رحم را براى طولانى شدن عمر و تكثير ياران، و قصاص را براى محفوظ ماندن جان مردم، و اداى نذر را براى جلب مغفرت و رحمت حقّ، و رعايت وزن و كيل را براى اجتناب از كم فروشى، و ممنوعيّت شرب خمر را براى دورى از پليدى، و خوددارى از فحّاشى و دشنام را براى مصونيت از لعنت مردمان، و دزدى نكردن را براى حفظ عفّت و پاكدامنى قرار داده است، و خداوند براى اين شرك را حرام نمود تا همه با اخلاص او را بپرستند.»
📚کتاب الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۹۷
#خطبه_فدکیه #حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
@ Tarbiatemanavi