eitaa logo
تربیت مدرسه‌ای
47 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
4 فایل
هدف ما بررسی مسائل مرتبط با تربیت در مدرسه در ابعاد مختلف و زمینه سازی و تسهیل فرایند کشف و حل آنها با ابزار فقهی است. @tarbiatmadresei_ir ارتباط با مدیر کانال: @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
درس فقه مضاف ۱-۱.m4a
35.41M
💢 ▫️جلسه یکم استاد 🔸کلیات فقه تربیتی 🔸مروری بر نظام تربیت اسلامی 🔹@tarbiatmadresei_ir
درس فقه مضاف ۱-۲.m4a
33.23M
💢 ▫️جلسه دوم استاد 🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی: اصلاح شناخت؛ اصلاح گرایش؛ اصلاح رفتار. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه تربیتی۰۲_1.mp3
20.21M
💢 ▫️جلسه چهارم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه 🔸آیا این آیه وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت عقلانی ۴.mp3
20.6M
💢 ▫️جلسه پنجم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع 🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه» (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2، ص622). 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۷.mp3
19.61M
💢 ▫️جلسه ششم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع ▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله» قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474) 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢 ▫️جلسه هفتم استاد 🔹پاسخ به پرسش‌های مهم در فقه تربیتی: 🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟ 🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته می‌شود؟ 🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟ 🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟ 🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢 ▫️جلسه هشتم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ دلیل چهارم: مقدمیت ما می‌دانیم که ▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛ ▫️دوما: عقل می‌گوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است. ▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست. 🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است. 🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
🔹 . جلسه پنجم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آیات کتمان علم این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم می‌گوید آنها که میدانند باید بیان کنند. ▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42 ▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146. ▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15. 🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است. 🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود. 🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است. 🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
🔹 . جلسه هفتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104 نکات: روشهای تربیتی دو دسته‌اند: روشهای مصرح که جایگاه ویژه‌ای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانه‌ای هم داشتند. دسته دوم روش‌های عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی می‌گویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند. در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان می‌کند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان می‌کند. در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند! 🔸آيه وظایف پیامبران مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي‏ أدْعُوا إلى اللّه على‏ بصيرةٍ أنا و من اتّبعني‏.)) یوسف، آیه 108. 🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع) هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان می‌دهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند. این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند. یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد. ▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
🔹 . جلسه هشتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8) استاد 🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان ▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت می‌کنند که شامل علما می‌شود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد. آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.)) ▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه می‌داند. آیه 104، سوره آل‏‌عمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏. آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى‏ أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟ 🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان می‌کند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان می‌گوید! 🔸این ادله و دیگر ادله‌ای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت می‌کند! 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
🔹 . جلسه نهم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9) استاد 🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان ▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند. ▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانسته‌اند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط. 🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی می‌داند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است. 🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین می‌رود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه می‌شود؛ مانند فیزیک و شیمی و ... 🔹@tarbiatmadresei_ir