sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_04.mp3
1.69M
🎙شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
🆔 @tareagheerfan
#غم_عشق
🔵توکل به خدا
🌷اکنون که دانستیم غیر خدا همگی هیچ کاره هستند و همه کاره خداست. با هم به خدا توکل کنیم و در این وادی پر خطر وارد شویم. نه به معلومات خودمان و یا حتی تقوایمان مغرور شویم و نه به داشتن استاد غرّه شویم. ((الله لا اله الّا هو و علی اللهِ فَلیَتَوَکَلِ المومنون)) به جز او خدایی نیست و شایسته است که مومنان به خدا توکل کنند.(تغابن۱۳).
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
در این صورت یا به مقصد میرسیم که زهی سعادت,یا در راه میمانیم یا قبل از رسیدن به مقصود دار فانی را وداع میگوییم. در هر صورت ما برنده ایم.((که گر میرم هم اندر راه میرم)). استاد من میفرمود:زمین خورده های این راه شکست خورده های این راه,هزاران مرتبه بهتر از کسانی هستند که اهل سلوک نبوده اند. باید با توکل بر خدا در این راه قدم گذاشت و دائماً از خدا استمداد کرد.
برای استمداد از خدا,انسان باید به دعاهایی که دارای مضامین توحیدی است مانند دعای کمیل یا مناجات شعبانیه و..... روی آور و طبق دستور ائمه طاهرین صلوت الله علیهم و از لسان ایشان با خدا مناجات کرده از او استمداد کند.
✅مشکلات معنوی
البته اینجا نکته ای را لازم است متذکر شوم و آن این که در بسیاری از دعاهایی که از ائمه طاهرین علیهم السلام در کتب دعا ذکر شده است در توضیح دعا آمده است که این دعا برای رفع پریشانی ها و گرفتاری ها بسیار خوب است,یا اینکه خواندن این دعا برای شفای بیماری ها مناسب است. با دیدن اینگونه توضیحات سریع به سراغ مسائل مادی و دنیوی رفته و از بُعد دیگر آن غافل میگردیم. البته اینگونه دعاها برای مطالب مادی نافع است ,ولی نباید از بعد دیگر ان غافل بود. واقعاً چه کسی است که بیمار معنوی نبوده و نیازمند شفا نباشد?یا چه کسی بیشنر از سالک الی الله نیازمند یاری و دستگیری است? چه کسی بیشتر از او دچار دشمن است?چه گرفتاری سخت تر از گرفتاری های این راه است?انسان مؤمن میتواند با در نظر گرفتن این نکته با استفاده از اینگونه دعاها نیز از خدا استمداد کند و از او در رفع گرفتاری ها و مشکلات راه یاری بجوید. در مفهوم دعا نیز باید دقت نمود. چه بسا در متن دعا راه خلاصی از مشکلات نیز گفته شده باشد. شما به این دعا و توضیحات قبل از آن دقت بفرمایید: کفعمی در بلد الامین دعایی مروی از حضرت امیر المومنین علیه السلام نقل کرده است که هر ملهوف و مکروب و محزون و گرفتار و ترسانی آن را بخواند حق تعالی او را فرج کرامت فرماید و آن دعا این است:
یا عماد من لا عماد له و یا ذُخرَ من لا ذُخر له.........
ای تکیه گاه کسی که برای او هیچ کسی تکیه گاه نیست و ای ذخیره کسی که برای او هیچ ذخیره ای نیست.
در این دعا ابتدا ممکن است انسان اینگونه تفسیر کند که خدا مورد اعتماد و تکیه گاه کسی است که اهل دنیا به او پشت کرده و هیچکس تکیه گاه او نشده است. ناچار او به درگاه خدا روی آوده است. ولی در تفسیری دیگر اینگونه میتوان گفت که ای اعتماد برای کسی که میداند اعتماد کردن تنها به تو شایسته است و هیچ کسی دیگر سزاوار اعتماد نیست.
افق این تفسیر بسیار بالاتر از تفسیر قبل است و در حقیقت این مطلب به سالک القا میکند که هیچ کسی جز خدا نمیتواند مورد اعتماد باشد. اعتماد به غیر خدا شرک است. پس ای سالک فقط با اعتماد به او در این راه قدم بگذار.
الهی بــی پنـاهــان را پنــاهـی
بسوی خسته حالان کن نگاهی
چه کم گـردد زسلطان گــر نوازد
گدایـــی را ز رحمت گاه گاهــی
مرا شرح پریشانـــی چه حاجت
کــه بر حال پریشانـم گواهـــــی
الهــی تکیـــه بر لطف تـو کـردم
که جز لطفت ندارم تکیه گاهـی
دل سرگشته ام را راهنمـا باش
که دل بی رهنما افتد به چاهی
نهــاده ســر بــه خـاک آشیـانت
گدایی، دردمنـدی ،عذر خواهـی
امید لطف و بخشش از تـو دارم
اسیری ،شرمساری ،روسیاهی
تهی دستی که با اشک ندامت
زپـا افتـــــــاده از بـار گنـــاهـــی
گرفتــــم دامن بخشنـــده ای را
که بخشد از کرم کوهی بکاهی
رحیمی،چاره سازی،بی نیــازی
کریمی،دلنـــوازی،دادخـــواهــی
خوشا آنکس که بندد با تو پیوند
خوشا آن دل که دارد با تو راهی
مـــران از آستــــــانت بینــــوا را
که دیگر در بساطم نیست آهی
مقام و عز و جاهت چون ستایم
کــــه برتر از مقام و عز و جاهی
فنـــا کــــی دولت ســرمد پذیرد
کــــه اقلیـــم بقـــا را پادشاهی
ز نخــــل رحمت بــــی انتهــایت
بیفکن ســایه بر روی گیــاهــی
به آب چشمه لطفت فرو شوی
اگر سرزد خطایی اشتباهـی
مـران یارب زدر گاهت توما را
پنـاه آورده سـویت بـی پناهــی
🔷ادامه دارد.......
هدایت شده از طریق عرفان
در روز جمعہ صد نفحہ یا صد رحمت نازل مے شود. نود و نہ تاے آن براے کسے است کہ سوره قدر را در عصر جمعہ یکصد باربخواند و براے او همچنین نصیبے درآن یک رحمت دیگر هم هست.
📚میرزا جواد اقا ملکی
@tareagheerfan
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_05.mp3
1.86M
🎙شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
🆔 @tareagheerfan
#غم_عشق
💠اشتغال دائم به اسماءالله
یکی از مواردی که برای استمداد از خداوند لازم است شناخت عمیق و دقیق اسماء خداست. طالب خدا و عاشق خدا باید سروکار دائم با اسماءالله داشته باشد و از این گنج بی پایان بهره لازم را ببرد. هنگامی که سوره انعام نازل شد,خداوند متعال به احترام سوره انعام هفتاد هزار ملک فرستاد. به این دلیل که برای هر اسمی از اسماء خدا هزار ملک موکّل هستند و چون در سوره انعام هفتاد نام خدا هست لذا هفتاد هزار ملک این سوره را بدرقه کردند.اسماء خداوند متعال رابط خوبی بین ما و خدا هستند و بسیار مناسب است که سالک از اسماءالله در سیر الی الله استفاده کند.
🔴ای راهنما به هر زبان در افواه
از نام تو بردند زبان ها به تو راه
یزدان و کرسطوس وچو تاری الله
لا حول و لا قوه الا بالله
یزدان به فارسی کرسطوس به رومی تاری به ترکی و الله به عربی همگی به معنی خداست. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
قل ادعواالله اوِ ادعوا الرحمن ایّاً ما تدعوا فلهُ الاسماءُالحسنی.(اسرا۱۱۰).
ای پیامبر به امت بگو خدا را با نام الله یا رحمن بخوانند به هر نامی که بخوانند او را اسمایی زیبا و جالبی است.
🔷نود و نه نام برای خدا
همه اسماء خدا اسماءالحسنی هستند ولی ممتازترینش نود و نه نام مقدس است که در توحید صدوق باب اسماءالله تعالی حدیث هشتم آمده است و نحوه خواندنش این است که حرف نداء به آنها افزوده شود ;مثلا اینطور خوانده شود یا الله یا اله یا واحد.......
و اینک اصل حدیث:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:برای خداوند متعال نود و نه اسم است. هر کس آنها را احصاء کند و برشمارد داخل بهشت میشود. و آنها عبارت است از:
الله-ألإله-الواحد-الاَحَد-الصّمد-الاوّل-الآخِر-السّمیع-البصیر-القدیر-القاهر-العلیّ-الاعلی-الباقی-البدیع-البادی-الاَکرَم-الظّاهر-الباطن-الحیّ-الحکیم-العلیم-الحلیم-الحفیظ-الحق-الحَسیب-الحمید-الحَفیّ-الرّب-الرّحمن-الرّحیم-الذّاری-الرّزاق-الرّقیب-الرّؤوف-الرّائی-السّلام-المؤمن-المُهَیمِن-العزیز-الجبّار-المتکبر-السُّبّوح-الشّهید-الصّادق-الصّانع-الطّاهر-العَدل-العفُوّ-الغفور-الغنیّ-الغیاث-الفاطر-الفَرد-الفتّاح-الفالِق-القدیم-الملک-القدّوس-القویّ-الرّقیب-القیّوم-القابِض-الباسِط-قاضی الحاجات-المجید-المولی-المنّان-المحیط-المبین-المُقیت-المصوّر-الکریم-الکبیر-الکافی-کاشف الضُّرّ-الوِتر-النّور-الوهّاب-النّاصر-الواسع-الوَدود- الهادی-الوفیّ-الوکیل-الوارث-البِرّ- الباعث-التّواب- الجلیل- الجواد- الخبیر-الخالق-خیرُ النّاصرین-الدّیّان- الشّکور-العظیم- اللَّطیف- الشّافی.
قابل تذکر است که حضرت میفرمایند:نود و نه اسم است لیکن در ذکر اسماء,صد عدد عنوان شده است. یکی از وجوه توجیه آن این است که لفظ جلاله (الله) از عدد خارج است و در واقع عنوان مسمّی دارد که نود و نه اسم بر آن جاری است.
✅ادامه دارد.......
🆔 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان
شما عزیزان میتوانید با جستجوی
#غم_عشق به مطالب صفحات قبلی دسترسی پیدا کنید.
💠انتقادات و پیشنهادات خودتون رو با ما در میان بزارید👇
@mahdizolfaghary1371
May 11
🌷حضرت آیت الله العظمی مظاهری سلمہ الله:
🎋 اگر لیاقت داشته باشیم و در ماه مبارک رمضان سازندگی داشته باشیم، عیدی روزعید فطر خود خدا و حکومت خدا بر دل است و تجلی پروردگار عالم در دل ما و پیدا شدن نورانیت خاصی برای ماست و اگر به این اندازه خودسازی نکرده باشیم، لاأقل عیدی خدا عاقبت به خیری و رفع گرفتاریها و استجابت دعاهاست. این وعده قرآن و وعده روایات است و وعدۀ پیغمبر اکرم «صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» راجع به ماه مبارک رمضان است..🍂
به ما بپیوندید👇👇
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
توجه.توجه🍀🍀🍀🍀توجه.توجه
دستور بسیار مهم توبه که مورد تأکید بزرگان از عرفان مانند علامه قاضی.علامه طهرانی.ایت الله شوشتری و ایت الله کمیلی وبسیاری دیگر از بزرگان عرفان بوده.مخصوص یکشنبه ها خصوصا شأن ورودش یکشنبه ماه ذی قعده بوده است.
🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود.
🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل میکنیم:
👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما میخواهد توبه كند؟
عرض كردیم: همه میخواهیم توبه كنیم.
فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره «معوّذتین» (سوره های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:
«یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.»
سپس فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب میكند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا میروی و دین تو از تو گرفته نمیشود و قبر تو گشوده و نورانی میشود.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا میكند: «من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش میكنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»
عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آنچه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.»