🔘رحمت پروردگار
جملة بخشش، داد و دهش و دستگيري، در هر مرتبهاي، چنانكه غرضي سوء در پي آن نباشد، از رحمت برميخيزد. رحمت را مهرباني و رأفت و شفقت معنا كردهاند.
▫️رحمت آوردن، پيش و بيش از آنكه محتاج به شفقت و رأفت باشد؛ به صاحب رحمت برميگردد. نور و موجي است آسماني كه از قلب آسماني صاحب رأفت و مهر به سوي محتاج رحمت روانه گشته و او را در هالة خود ميگيرد و مصونيّت و برخوردارياش ميبخشد.
▫️وجه ديگر آنكه، رحمت و رحمتآورنده، به دليل نسبتش با منبع شفقت، پيراسته از طلب ما به ازاء و مبرّا از غرض و به نحوي برخاسته از بينيازي و استغناء رحمتآورنده دربارة محتاج رحمت است؛ وگرنه اين صفت تعالي از حيثيّت و شأن نورانياش تنزّليافته و بر فرش كثيف غرضورزي درميغلطد
رحمت در مقابل لعنت است، لعنت عين رويگرداني و پشتكردن و دوري است و رحمت، عين رويآوردن و اقبال به كسي است كه به دليل فقر و ناداري و كاستي، استحقاق رحمتيافته است.
همة زيبايي و هنر رحمت آوردن هم به همين بیغرض بودن و عدم مطالبة مابهازاء برميگردد؛ وگرنه صورت و سيرت كاسبكارانه بر عمل رحماني غالب ميشود و آن را فاسد میسازد.
خداوند تبارك و تعالي، مستغني مطلق از ماسويالله، از در رحمت بر جملة آفريدهها روي آورد و به جملگي ممكنات افاضة فيض وجود نمود؛ وگرنه هیچ موجودی، استحقاق این لطف افاضة رحمانی را نداشت.
هستي و وجود، جمله برخاسته از رحمت حضرت حق دربارة جميع ممكنات آشكار و نهان بود؛ وگرنه مجالي براي حضور موجودي از ميان ساكنان همة آسمانها و زمينها فراهم نميآمد. واسپس واقعة هستيبخش و آفرينندگي، تداوم حيات جميع موجودات نيز بستة رحمت عام و خاص و پرورش آنها با آب حياتبخش رحمانيّت و رحيميّت بود؛ وگرنه در برابر ذات مستغني و بينياز، موجودي ضعيف و بيمقدار، استعداد و استحقاقي نداشت تا بخواهد بماند و به برگ و بار بنشيند.
هم او بود كه از آب و خاك، جسم موجودات و حقيقت آب و خاك، جان موجودات را پرورد. چنانكه به برگزيدهترين معلّم مرسل خود فرمود:
🔹«اي محمّد! ما تو را نفرستاديم؛ مگر آنكه رحمتي براي [ساكنان] دو عالم باشي.»
▫️رحمت خداوند، در وسعتي خارج از درك و تصوّر ما، چون چتري جملة خلايق را دربرميگيرد و هيچ موجودي از آن خارج نميماند؛
چنانكه فرمودند:
🔹«رحمت من وسعتيافته و دربرگيرندة هر شيئي است.»
شگفتتر آنكه، رحمتآوردن را بر خودش نيز واجب فرمود:
پروردگار شما رحمت را برخودش واجب گردانيده است.»
📚#جانجهان/#پدرانمهربانما
@tarikh_farda
🔘خاورميانه و كشورهاي اسلامي
اگر چه طيّ دويست سال گذشته غرب به صورت مستمر به مناطق مختلف دنيا حمله و لشكركشي كرده و وارد جنگهاي كوتاه مدّت و بلند مدّت شدهاند، ليكن نگاهش به منطقهي خاورميانه و حضورش در اين منطقه منحصر به فرد است و قابل مقايسه با هيچ كدام از عرصههاي تجربه شده نيست.
▫️از نظر ژئوپوليتيكي اين منطقه از مناطق بسيار حسّاس جهان است. تعبير بسيار زيبايي آقاي «شمس الدّين رحماني» براي اين منطقه به كار بردهاند كه عنوان يكي از كتابهايشان نيز هست: «لولاي سه قارّه». يعني منطقهي خاورميانه مانند یک لولا، سه قارّه را به هم پيوند زده. قارّهي آسيا، اروپا و آفريقا.
▫️پل ارتباطي اين سه قاره، منطقهي خاورميانه است. به همين دليل اين منطقه نقش بسيار مهمي در معادلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي جهان در طول ساليان طولاني ايفا كرده است.
اين وضعيت ژئوپولتيك و حسّاس منطقهي خاورمیانه تازگي ندارد و هر چه به عقب بر گرديم از اين حسّاسيت كاسته نميشود؛
▫️ بلكه در گذشتههاي دور هم اين منطقه، همين طور حسّاس و مهم بوده است. نكتهي قابل توجّه اين است كه اين لولاي قابل گفتوگو باعث و مهد و باني و مجراي تمدّنهاي بسيار زيادي بوده. يعني تمدّنهاي ماندگار و موثر از هزاران سال پيش تا به امروز در اين منطقه به وجود آمدهاند.
▫️شايد تمركز اين همه واقعه در طول تاريخ در اين منطقه به دليل وضعيت جغرافيايي، خاستگاه ويژهي خاكي و اقليمي، ويژگي اقوام و ملل ساكن در اين منطقه و يا از همه مهمتر به علت عنايت خاص آسماني باشد و يا شايد به دليل دیگری که خدا از آن آگاه است.
▫️اين منطقه مركز زمين به حساب ميآيد، در هر صورت زايشگاه و مهد تمدّنهاي متعددي بوده. هم به وجود آورندهي تمدّن و هم پرورشگاه آن.
▫️در بررسي ريشه و زايشگاه زبانها نيز به منطقهي خاورميانه ميرسيم. به بيان خاورشناس معروف «برنارد لوييس»، نويسندهي كتاب «خاورميانه»، «الفبا» اختراع مردم خاورميانه بود.
وقتي ريشهي ارتباطات معنوي انسان در ميانهي هستي را ميخواهند بررسي كنند، باز به اين منطقه ميرسند.
▫️وقتي مهد سلحشوري و بروز مردانگي بزرگ در عرصهي زمين را بررسي ميكنند ـ كه منجر به ظهور امپراتوريهاي بزرگ شده ـ باز هم به منطقهي خاورميانه ميرسند.
▫️چنان كه در هزارههاي قبل، امپراتوريهاي بزرگي در اين منطقه حاكم بودند. همانطور كه تمامي اديان در اين منطقه ظهور پيدا كردند و همهي انبيا نيز در اين منطقه حاضر بودند.
▫️ما سراغ نداريم، كه از پيامبري بزرگ در منطقهي دوردست سخن بگويند ـ چنان كه نبودهاند ـ در حالي كه محل تجمع انبيا و ظهور انبياي بزرگ الهي و دايرهي عملكرد آنها در اين منطقه بوده.
▫️انزال كتب الهي نيز در اين منطقه اتفاق افتاده است و كتب آسماني نيز به زبان مردم همين منطقه نازل شده. با ذكر اين نكات قصد داريم حساسيت اين منطقه را خاطر نشان كنيم و اعلام كنيم كه اين منطقه، محل ويژهاي است.
▫️آگاهي ساكنان منطقهي خاورميانه دربارهي اهميت اين منطقه بسياراندك است؛ نسبت به كساني كه در خارج از اين منطقه زندگي ميكنند. مخصوصاً در دويست سال گذشته منطقهي خاورميانه مورد مطالعهي جدي مراكز امنيتي، اطلاعاتي و مطالعاتي غرب بوده؛
▫️چه مراكز شرق شناسي و چه مراكزي كه مطالعات مذهبي انجام ميدادند. مثل واتيكان، و مراكزي كه مطالعات استراتژيك و نظامي داشتند. آنها هم به دليل اهميت منطقه، مطالعات خوبي در اين باره انجام دادهاند.
▫️به همين دليل شايد بشود گفت كه منطقهي خاورميانه هم پيش از آن كه توسط مسلمانان شناسايي و معرفي بشود توسط آنها شناسايي شده است.
📚#سخنروز/#مثلثمقدّس
@tarikh_farda
هدایت شده از موعود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لوح فشرده موعود
مجموعه بیست و سه سال تحقیق و پژوهش در حوزه مهدویت و آخرالزمان فقط در یک لوح فشرده
اطلاعات تکمیلی در این ویدئو مشاهده فرمایید
برای تهیه این اثر نفیس از فروشگاه یاران شاپ به آدرس زیر مراجعه فرمایید
http://yaranshop.ir/index.php?route=product/product&product_id=398
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۱۱)
▫️مرامنامه شیعه بودن!
بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور
سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی
📚#کلاماستاد/#ازقلهعاشوراتادریایظهور
@tarikh_farda
🔘جغرافياي استراتژيك خاورميانه
بخش عمدهاي از مطالعات دربارهي ويژگيهاي خاورميانه قبل از اين كه توسط مسلمانان انجام بشود توسط غربیان انجام شده است.
٭بد نيست كه عرض كنم بنده با مسامحه از عنوان «خاورميانه» نام ميبرم. معادل ديگري ندارم. گاهي هم در نوشتههايم «شرق اسلامي» را به جاي آن به كار بردهام.
▫️فكر ميكنم مراكزي چون مركز مطالعات وابسته به وزارت امور خارجه ميبايست اين موضوع را در دستور كار مطالعات خود بگذارند. شايد هم گذاشته باشند و بنده بياطلاع باشم. فعلاً اين موضوع براي ما مهم نيست.
▫️بيشك، مسلماناني كه به صورت عمده در بخشهاي مهمّي از شبه قارهي هند، آسياي مركزي و غربي و آفريقا زندگي ميكنند، نيز متأثّر از حوزهي فرهنگ و تمدّن اسلام بوده و هستند،
▫️پيوستگي به جغرافياي خاكي شرق اسلامي دارند و در منافع و مضارّ و اتفاقات جاري در منطقه تأثيرپذيرند يا مؤثّرند. و به صورت جدّي مورد طمع غرب استكبارياند.
▫️اين منطقهي مركزي، به سان چهارراهي، اروپا، آسيا، آفريقا و روسيه را از هم جدا ميكند. از غرب، به منطقهي بياباني صحرا و درياي مديترانه، از شمال، به درياي سياه و كوههاي قفقاز و رشتهكوههاي البرز و هندوكش، از شرق به جلگههاي هندوستان و از جنوب به اقيانوس هند محدود ميشود.
▫️نكتهي قابل توجّه اين است كه اتّفاق و اتّحاد كاملي دربارهي محدودهي جغرافيايي خاورميانه وجود ندارد.
فهرست سنتي وزارتخارجهي آمريكا، كشورهاي مراكش،الجزاير، تونس، ليبي، مصر، اسراييل، سوريه، لبنان، اردن، ايران، عراق، يمن، و كشورهاي عضو شوراي همكاري را در اين محدوده جاي ميدهد.
▫️عدّهاي از جغرافيدانان كه براي توصيف منطقه به گردهم آمده بودند، خاورميانه را شامل شمال آفريقا، تركيه، سودان، شاخ آفريقا، ماوراي قفقاز، آسياي مركزي، غربي و جنوب آسيا ميدانند. اين توصيف از توصيف سنّتي وزارت خارجه كمي وسيعتر است.
▫️نويسندگان كتاب جغرافياي استراتژيك خاورميانه، به طور كلّي، كلّيهي كشورهايي كه به طور مستقيم درگير مناقشات مهمّ منطقه هستند؛ يعني مناقشهي اعراب و اسرائيل، مناقشهي خليج فارس، حوزهي درياي خزر و جنوب آسيا را جزو خاورميانه به حساب ميآورند.
▫️در نقشهاي كه در ايران و توسط مؤسسهي گيتاشناسي منتشر شده همهي اين موارد به عنوان منطقهي خاورميانه معرفي و ترسيم شدهاند.
▫️كتاب مفصّلي در دو جلد با عنوان «جغرافياي استراتژيك خاورميانه» به قلم دو نفر از كارشناسان برجستهي خاورميانه به نامهاي «جفري كمپ و رابرت هاركاوي» نوشته و توسط آقاي «سيّد مهدي حسيني متين» ترجمه شده است. در مقدّمه، نويسندگان ضمن بيان موقعيت خاورميانه مينويسند:
▫️به لحاظ تاريخي، خاورميانه چهارراه پيوند دهندهي امپراتوريها، دودمانها، فرهنگها و ارتشها در زمان صلح و جنگ كساني بوده است كه راههاي دسترسي به سرزمينهاي حياتي و راههاي آبي تجاري را در اختيار داشته و اين نيروي قدرتمند را به كار برده و فرصتهاي چشمگيري را تصاحب ميكردهاند.
▫️اين در حالي است كه حدود 70 درصد ذخاير ثابت شدهي جهاني نفت و بيش از 40 درصد از منابع گاز طبيعي آن در داخل اين منطقه محصور شده است.
📚#سخنروز/#مثلثمقدّس
@tarikh_farda
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۱۲)
▫️مثلث قرب زائر!
بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور
سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی
📚#کلاماستاد/#ازقلهعاشوراتادریایظهور
@tarikh_farda
🔘جایگاهی برای کشورهای اسلامی
اگرچه فهرست كشورهايي كه در منطقهي خاورميانه جاي داده شدهاند متفاوت است امّا، پوشيده نيست كه تمامي كشورهاي اسلامي در اين منطقهي مهم واقع شدهاند.
▫️نويسندهي كتاب « جغرافیای استراتژیک خاور میانه» ضمن بيان حدّ و مرز اين منطقه و ذكر اهمّيت طبيعي هر يك از اضلاع شمالي و جنوبي و غربي و شرقي خاورميانه مينويسد:
▫️«بازرگانان، مسافران، جنگجويان و پادشاهان و تمامي آنهايي كه در پي دستيابي قدرت و ثروت در خاورميانه هستند به ناچار بايد در جستوجوي راههايي براي غلبه بر موانع بيمانند جغرافيايي منطقه باشند. وضع ظاهري خاورميانه يك عامل مهم تأثيرگذار بر طرحهاي دستيابي به قدرت است. حتي در عصر حاضر كه عصر موشكها و جنگافزارهاي جمعي است»
▫️از نظر كساني كه خاورميانه را مورد مطالعهي استراتژيك قرار ميدهند، اين منطقه داراي مرزهاي زميني و دريايي مستحكمي است كه راههاي غلبه بر تمامي جغرافياي منطقه را سخت و مسدود ميكند.
▫️منطقهي «صحرا» با بزرگترين بيابانهاي جهان ـ بيش از 5/3 ميليون كيلومتر مربع ـ از سوي غرب، به همان اندازه راه دستيابي و تسلط كامل بر خاورميانه را سخت كرده كه موانع طبيعي ارتفاعات البرز در شمال. چنان كه رشته كوههاي هندوكش قرنها همچون سدي در برابر آسياي مركزي عمل كرده است.
▫️به جز موانع طبيعي مهمي كه منطقهي خاورميانه را در خود گرفته، راههاي دريانوردي منطقه با دروازههاي مهم و استراتژيك خود بر اهميت آن افزوده است.
▫️اين تنگههاي مهم عبارتند از:
• تنگهي جبلالطارق كه تمامي راههاي دريايي بين اقيانوس اطلس تا مديترانهي غربي را در كنترل دارد.
▫️• كانال سوئز و كل شبه جزيره سينا در شرق مديترانه در كنار خليج سوئز و عقبه كه اهميت بسيار جدي استراتژيك دارند بخش عمدهاي از آب هاي استراتژيك را در خود گرفتهاند. اين كانال، دروازهي اصلي اروپا و شبهقارهي هند است.
▫️• تنگهي باب المندب، در محلّ تلاقي درياي سرخ و خليج عدن واقع شده كه باريكترين قسمت آن 15 مايل طول دارد و از شاخ آفريقا تا بخش شبه جزيرهي عربستان امتداد دارد. با كنترل اين تنگه ميتوان راههاي دسترسي به درياي سرخ و كانال سوئز را بست، اين تنگه دومين دروازهي بزرگ دريايي است.
▫️• تنگهي هرمز، ايران را از شبه جزيرهي عربستان جدا ميكند. اين تنگه معبر اصلي خروج نفت خليج فارس و دسترسي آزاد به درياي آزاد است.
▫️هر يك از اين دروازهها محلّ درگيريهاي بزرگ طيّ قرنهاي متمادي بوده است.
هر يك از مناطق و عوامل جغرافيايي نقش عمدهاي را در تحولات سياسي، اقتصادي و نظامي منطقه ايفا ميكند و جداً تأثير گذارند.
▫️اجازه ميخواهم عرض كنم، كمتر كسي در شرق اسلامي متوجّه جايگاه و اهمّيت اين منطقهي مهم در جغرافياي زمين است. تا به طور كامل و همه جانبه اين منطقه شناخته نشود نميتوان دربارهي ديروز و امروز و فرداي آن سخن گفت و راز بسياري از حوادث سياسي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي را كشف كرد.
📚#سخنروز/#مثلثمقدّس
@tarikh_farda
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۱۳)
▫️دوبال تولّی و تبرّی
بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور
سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی
📚#کلاماستاد/#ازقلهعاشوراتادریایظهور
@tarikh_farda
🔘رحمت پروردگار
جملة بخشش، داد و دهش و دستگيري، در هر مرتبهاي، چنانكه غرضي سوء در پي آن نباشد، از رحمت برميخيزد. رحمت را مهرباني و رأفت و شفقت معنا كردهاند.
▫️رحمت آوردن، پيش و بيش از آنكه محتاج به شفقت و رأفت باشد؛ به صاحب رحمت برميگردد. نور و موجي است آسماني كه از قلب آسماني صاحب رأفت و مهر به سوي محتاج رحمت روانه گشته و او را در هالة خود ميگيرد و مصونيّت و برخوردارياش ميبخشد.
▫️وجه ديگر آنكه، رحمت و رحمتآورنده، به دليل نسبتش با منبع شفقت، پيراسته از طلب ما به ازاء و مبرّا از غرض و به نحوي برخاسته از بينيازي و استغناء رحمتآورنده دربارة محتاج رحمت است؛ وگرنه اين صفت تعالي از حيثيّت و شأن نورانياش تنزّليافته و بر فرش كثيف غرضورزي درميغلطد.
▫️رحمت در مقابل لعنت است، لعنت عين رويگرداني و پشتكردن و دوري است و رحمت، عين رويآوردن و اقبال به كسي است كه به دليل فقر و ناداري و كاستي، استحقاق رحمتيافته است.
▫️همة زيبايي و هنر رحمت آوردن هم به همين بیغرض بودن و عدم مطالبة مابهازاء برميگردد؛ وگرنه صورت و سيرت كاسبكارانه بر عمل رحماني غالب ميشود و آن را فاسد میسازد.
▫️خداوند تبارك و تعالي، مستغني مطلق از ماسويالله، از در رحمت بر جملة آفريدهها روي آورد و به جملگي ممكنات افاضة فيض وجود نمود؛ وگرنه هیچ موجودی، استحقاق این لطف افاضة رحمانی را نداشت.
▫️هستي و وجود، جمله برخاسته از رحمت حضرت حق دربارة جميع ممكنات آشكار و نهان بود؛ وگرنه مجالي براي حضور موجودي از ميان ساكنان همة آسمانها و زمينها فراهم نميآمد.
▫️واسپس واقعة هستيبخش و آفرينندگي، تداوم حيات جميع موجودات نيز بستة رحمت عام و خاص و پرورش آنها با آب حياتبخش رحمانيّت و رحيميّت بود؛
▫️ وگرنه در برابر ذات مستغني و بينياز، موجودي ضعيف و بيمقدار، استعداد و استحقاقي نداشت تا بخواهد بماند و به برگ و بار بنشيند.
▫️هم او بود كه از آب و خاك، جسم موجودات و حقيقت آب و خاك، جان موجودات را پرورد. چنانكه به برگزيدهترين معلّم مرسل خود فرمود:
🔹«اي محمّد! ما تو را نفرستاديم؛ مگر آنكه رحمتي براي[ساكنان] دو عالم باشي.»
▫️رحمت خداوند، در وسعتي خارج از درك و تصوّر ما، چون چتري جملة خلايق را دربرميگيرد و هيچ موجودي از آن خارج نميماند؛
▫️چنانكه فرمودند:
🔹«رحمت من وسعتيافته و دربرگيرندة هر شيئي است.»
شگفتتر آنكه، رحمتآوردن را بر خودش نيز واجب فرمود:
«پروردگار شما رحمت را برخودش واجب گردانيده است.»
📚#جانجهان/#پدرانمهربانما
@tarikh_farda