🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۲۵)
▫️حقیت کعبه وحقیقت عهد
بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور
سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی
📚#کلاماستاد/#ازقلهعاشوراتادریایظهور
@tarikh_farda
🔘زمينهاي نشان شده(۴)
تا زماني كه مسلمانان در اين منطقهي حساس و در اين مثلث نشان شده زندگي ميكنند، هر قدرتي كه بخواهد حاكميت جهاني را به دست گيرد، مسلمانان را مانع خواهد يافت لذا، تا زماني كه مسلمانان اين منطقهي مهم را كه ميتوان از آن جا تشكيل حكومت جهاني داد، در اختيار دارند، يهود و استكبار دست از سر آنها بر نخواهند داشت.
▫️چه موضعگيري بشود چه موضعگيري نشود. همين كه در اين منطقه مستقر هستند براي دشمني آنها كافي است.
▫️همهي تواناييها و پتانسيلهاي موجود در اقوام ساكن در اين منطقه است كه استكبار جهاني را وا ميدارد بيوقفه به اين منطقه حمله كند.
▫️ و اين حملهي دائمي و پر شتاب و چند وجهي را داشته باشد. اين حمله، دائمي، با شتاب، رو به تزايد و چند وجهي است. تنها حملهي نظامي نيست. بلكه نظامي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي است.
▫️وقتي به سابقهي رويارويي استكبار با شرق اسلامي برميگرديم. سابقه اين مبارزه چند وجهي را ميتوان ديد. عوالمالنّاس ممكن است تنها مجادلهي نظامي را دريابند.
▫️جمعيت متوسط مجادلهي نظامي، اقتصادي را درمييابد. فرهيختگان رويارويي فرهنگي، سياسي، اقتصادي، نظامي را درك ميكنند و خواصّ رويارويي اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي و اقتصادي را.
▫️اين چهارمي لطيف و مخصوص خواص است، مخصوص عوام نيست. به عبارت ديگر اينها لايههاي رويارويياند. عوام فقط يك رويهي نظامي را درك ميكنند. رويههاي مختلف را نميتوانند بررسي كنند.
▫️ امّا اين رويارويي، پر شتاب، پر سابقه، رو به تزايد و چند وجهي است. تنها يك وجه آن سياسي است. هر بار كه استكبار اهرمي را در بعد سياسي، نظامي، اقتصادي يافته همان را فشار داده و در اولين فرصت، هر مجراي ديگري را دريابد استفاده ميكند.
▫️مردمي كه در اين منطقه زندگي ميكنند سابقهي طولاني مبارزه و برخورد با استكبار داشتهاند. به ميزاني كه دنياي استكبار و يهود از سابقهي رويارويي دنياي اسلام با دنياي استكبار خبر دارد، متأسفانه مسلمانان به آن ميزان از اين سوابق مطلع نيستند.
▫️امّا غرب هميشه هوشيارانه اين سوابق را مطالعه كرده و نكتهي جالب توجه اين است كه وقتي اين سوابق را بررسي ميكنيم ميبينيم: «هميشه پيروزي و برتري با جهان اسلام بوده است.»
▫️گرچه فراز و نشيبها در ميدان نبرد و عرصهي رويارويي زياد بوده، اما در نهايت تفوق و چيرگي با دنياي شرق بوده است و همواره هزيمت و شكست سهم غرب.
▫️استقرار مسلمانان در اين منطقه به دليل حساسيت ويژهي خاورميانه كافي است تا دول استكباري هيچ گاه دست از خاورميانه بر ندارند و هميشه براي تسلط بر اين منطقه تمايل داشته باشند.
▫️مطلب ديگر قابل توجه اين است كه، همان طور كه اسلام طيّ 1200 سال گذشته منشأ تحولات مهمّي در جهان بوده، دورهي جديدي هم آغاز شده كه دوباره اسلام در آن منشأ تحول شده است.
📚#سخنروز/#مثلثمقدّس
@tarikh_farda
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۲۶)
▫️ولّی اللّه، محرم و مقرّب
بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور
سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی
📚#کلاماستاد/#ازقلهعاشوراتادریایظهور
@tarikh_farda
🔘مثلث مقدّس (آخرین قسمت)
در تاريخ، ظهور و بعثت حضرت نبي اكرم، صلي الله عليه و آله و سلم، يك نقطه عطف مهم است. بعداز حضرت هم چندين حادثه اتفاق ميافتد كه نقاط عطف در تاريخ بشر به حساب ميآيد.
▫️اينكه آيا اين وقايع مرضيّ رضاي خدا بوده يا خير، مورد بحث ما نيست. هر چه بوده رنگي از اسلاميت داشته كه باعث تحول شده. از جملهي اين وقايع ورود مسلمانان به اروپا و به وجود آمدن تمدّن اسلامي در دل اروپاي وحشي بوده است.
▫️ورود مسلمانان از طريق جبل الطارق توسط «طارق بن زياد» و ظهور تمدّن در اندلس كه حتي مرزهاي فرانسه را در بر گرفته بود حائز اهمّيت است.
▫️وقتي مسلمانان وارد اروپا ميشوند تحولات بزرگي در آنجا حادث ميشود. اين تحوّلات فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي بود و فقط براي تصرف خاك حادث نشده بود كه كاري به مرام و آيين آن جا نداشته باشد، بلكه مسلمانان تحوّلات فرهنگي ايجاد كردند.
▫️آنها يك نمونهي مثال زدني در اروپا ساختند. درزماني كه اروپا گرفتار مبتذلترين صورت حيات بود، مسلمانان در اين منطقهي خاص زيباترين مدنيتي را ايجاد كردند كه رنگ و بوي تمدّن والاي اسلامي داشت. همين نقطه عطف نيز باعث حسد ورزي اروپا و جدال آنها با مسلمانان شده بود.
▫️ نتيجهي اين نقطه عطف اين شد كه در اثر رويارويي و درگيري طولاني مدت غرب با مسلمانان، خود غرب هم متحوّل شد.
▫️چند عامل براي متحول شدن غرب ذكر ميشود. تحوّلاتي كه منجر به گذر غرب از قرون وسطي و ورود به قرون جديد شده است. يكي كشف آمريكا و ديگري فتح اندلس است.
بنابراين، فتح اندلس توسط مسلمانان، يك نقطه عطف در تاريخ است.
▫️زماني كه مجدداً اندلس از مسلمانان پس گرفته ميشود، نقطه عطف ديگري شكل ميگيرد. وقتي مسلمانان در اندلس استقرار پيدا ميكنند فرهنگ و تمدّن خود را در آنجا جاري ميكنند. اين فرهنگ را در ابنيه و معماري و شهرسازي آن جا ميتوان ديد.
▫️امّا وقتي كه اندلس دوباره در اختيار مسيحيان قرار ميگيرد، نقطه عطف ديگري است، زيرا فتح اندلس باعث ميشود تحولات جديدي در اروپا صورت بگيرد و اروپا از قرون وسطي بگذرد و به قرون جديد برسد و تاريخ چهارصد سال اخير اروپا شكل بگيرد.
▫️علاوه بر فتح اندلس، كشف امريكا را عامل تحولات در قرون جديد ميدانند.
در دوران جديد، در آخرين دهههاي قرن بيستم واقعهي شگرفي در شرق اسلامي رخ مينمايد و اين واقعه، «انقلاب اسلامي» است. درست در زماني كه غرب رو به سستي و افول نهاده است.
سخن آخر اینکه: لازم است قدر اين جايگاه را بدانيم. براي حفظ آن تلاش كنيم و آن را چون خوني تازه در رگ جوانان جاري سازيم.
📚#سخنروز/#مثلثمقدّس
@tarikh_farda
🔘امیر محبوس(۱)
خدا رحمت كند آن فقيه عالي قدر، آيت الله بهجت را كه در توصيف حال و روز مردم در عصر غيبت فرموده بود:
▫️ما مَثل طايفه و گروهي هستيم كه رئيس خود را حبس نموده است و در بلايا، خود تصميم جنگ يا صلح را اتّخاذ مي كند.
▫️ خودمان كرده ايم و اجازه نمي دهيم بيايد قضايا را حل كند. با اينكه مي دانيم اگر بيايد مي تواند مشكلات را حل كند؛ ولي باز او را محبوس كرده ايم.
▫️پيش از ايشان، حضرت صاحب الزّمان(ع) در توقيع شريفي خطاب به جناب شيخ مفيد(ره) فرموده بودند:
🔹«... اگر شيعيان ما كه خداوند توفيق طاعتشان دهد، به عهدي كه با ما داشتند، وفا مي كردند، فيض ديدار ما از آنان صلب نمي شد.»
▫️از اينجا، غيبت به درازا كشيده شد. امام را در محبس عهد و مراجعة خود گرفتار و در بند كشيديم و آنگاه از درد و رنج دوري و غيبت، ندبه سر داديم.
▫️اين وضع، بي شباهت به وضع جمعيت و قومي نيست كه در كويري هولناك و برهوتي ترسناك گرفتار آمده و در اضطرار تمام روزگار مي گذرانند و به رغم تجربة بيغوله اي لم يزرع و خوفناك و به جاي تلاش و مجاهدت براي رهايي از كوير، تنبلي پيشه كرده، چشم به گندابي عفن و قوتي كثيف از مردار و سوسمار دوخته اند.
▫️همّت بي همّتي گرفتاران كوير، مصروف مجادله ايست بي پايان براي كاستن از تلخي هاي آب و قوت لايموت كويري و تزئين سايه باني از خار و خاشاك با سنگريزه هاي رنگين منتشر در كنارة گنداب، در حالي كه در فاصله اي نه چندان دور، در كنجي خلوت يا غاري، بلد و راهنماي راه نجات آنان محبوس و در بند مانده است.
▫️آن چنان به خورد و زيست كويري و مردار خو كرده ايم كه افق ديد پرواز ذهنمان جز به كشف ادويّه اي براي خوش طعم ساختن آن خوراك و ساخت سرپناهي براي كاستن از گرماي كوير بركشيده نمي شود.
▫️گويا كه در وجدان خويش پذيرفته ايم كه زندگي و «معني زندگي» جز آنچه كه بدان خو كرده ايم، نيست.
▫️از فصلِ جواني تاكنون، كتاب هاي بسياري را خوانده و فرازهاي ماندگار بسياري از آنها را در خاطر دارم؛ از جملة آنها «پاپيون» بود كه سال ها پيش از اين منتشر شد. فيلم سينمايي ديدني و زيبايي هم بر اساس آن ساخته شد.
▫️پاپيون به اتّهام جرمي كه شايد مرتكب نشده بود، محكوم به حبس، براي هميشة عمرش شده بود.
▫️روزيِ او، محبس تيره و تار و زندان بانان بدخو و خشن بود؛ امّا پاپيون، هيچ گاه نپذيرفته بود كه سهم او از زندگي، فقط زندان است، از اين رو او همة سال هاي محكوميّت را در جنگ و جدال براي رهايي گذراند و نه براي راحت كردن فضاي زنداني كه در آن محبوس بود.
▫️ هر روز صبح از خواب برمي خاست و از دور، اشاره به همة آنهايي كه او را به حبس و شكنجه كشيده بودند، مي گفت: حرام زاده ها! من هنوز زنده ام!
▫️همة عمر پاپيون، مصروف فرار از محبس ها شد و نه سازگاري در زنداني كه آن را حقّ خود نمي شناخت. دستِ آخر هم در پيري و كهنسالي، از بلنداي جزيره اي كه آخرين محبس او بود، خود را به پهنة اقيانوس پرتاب كرد و رهايي هميشه را به تجربه نشست.
▫️پاپيون نپذيرفته بود كه سهم او از زندگي و استحقاق او از بودن در پهنة هستي، زندان و آب و خورش زندان است.
▫️جز او، ساير بنديان، در اوج يأس، در منتها اليه انفعال و در نزد خويش پذيرفته بودند كه: براي زنداني بودن به دنيا آمده اند و نه براي رهايي از زندان. از اين رو، چونان مرغي كه در قفس چشم به جهان گشوده باشد، در تصوّر خويش مفهومي براي رهايي جست وجو نمي كردند.
▫️مرغي كه در قفس چشم به جهان گشوده باشد، در تصوّر خويش مفهومي براي رهايي جست وجو نمي كردند.
▫️آنان مأموريّت خويش و هدف از بودن را در هموار ساختن زندان و سازگاري با زندان بانان بدخو مي شناختند. از همين رو بود كه تنها، جنازة نحيف و تكيدة آنان به تجربة رهايي نائل مي آمد؛ آن هم بر دستان زندان بانان، پيچيده در پارچه اي از كتان كه از بلنداي صخره اي رفيع به دست امواج سهمگين سپرده مي شدند تا قوتي براي ماهيان و كوسه ها شوند.
▫️بزرگ ترين مصيبت آوار شده بر انسان ها، قبول سرنوشت محكومان به حبس و زنجير و زيست ناگزير در برهوت است. از همين روست كه معني و مفهوم رهايي را از خاطرها زدوده ايم.
📚#سخنروز/#موعود144_145
@tarikh_farda