eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
934 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او محمد رسول الله، دو فرزند پسر به نام و داشت که خداوند این دو فرزند را از پیامبر گرفتند و در عوض، کوثر (خیر کثیر) به وجود مبارک حضرت عنایت کردند. انقلاب اسلامی هم و را از دست داد ولی ان‌شاءالله خیر کثیر در راه است. درباره پاسخ به تولد حضرت ابراهیم، فرزند پیامبر اسلام، باید به نکاتی مهم پرداخته شود: در رابطه با تاریخ ولادت حضرت زهرا(س) اختلاف نظراتی وجود دارد. برخی از اهل سنت تولد ایشان را قبل از بعثت می‌دانند(1). اما غالب مورخین و اهل حدیث، تولد ایشان را بعد از بعثت می‌دانند؛ لکن در سال آن اختلاف کردند(2). در بیشتر منابع شیعی، ولادت ایشان ۲۰ جمادی‌الثانی سال پنجم بعد از بعثت در شهر مکه ذکر شده است(3). ◽◽◽◽◽ ابراهیم فرزند رسول اکرم(ص) در ذی‌الحجه سال هشتم هجری در مدینه از ماریه قبطیه به دنیا آمد(4). رسول اکرم(ص) به حدی از تولد فرزندش خوشحال بود که به اصحابش فرمود: «شب گذشته خدا به من فرزندی عطا کرد و من او را به نام پدرم، ابراهیم خلیل، ابراهیم نامیدم»(5). اما ابراهیم در روز سه‌شنبه، دهم ربیع‌الاول سال دهم هجری بعد از حدود شانزده ماه زندگی از دنیا رفت(6). این فقدان موجب اندوه شدید پیامبر (ص) گردید (7). خیلی تفاوت بین دو تولد بوده پس چطور می‌توان ولادت حضرت زهرا سلام الله را بعد از ابراهیم علیه السلام‌ قلمداد کرد؟ منابع: 1. این جوزی ، المنتظم ، ج2 ص328/ عسقلانی ، الاصابه ، ج8 ص263 2. شیخ مفید ، مسار الشیعه ، ص54/ حاکم نیشابوری ، المستدرک عبی الصحیحین ،ج3 ص176 3. شیخ کلینی ، الکافی ج1 ص 457 و ج8 ص340/ طبری صغیر ، دلائل الامامه ،ص134/ ابن شهر آشوب ، الماقب ، ج3 ص132 4 . یعقوبی ، تاریخ یعقوبی ، ج2 ص87/ طبری ، تاریخ الامم و الملوک ، ج2 ص362 5 .ابن عبد البر ، الاستیعاب ، ج1 ص54 6 . ابن سعد ، الطبقات الکبری ، ج1 ص115/ یعقوبی ريا، تاریخ یعقوبی ، ج2 ص87 7. بلاذری ، انساب الاشراف ، ج1 ص452 🖊استاد محترم، زهرا مهرجویی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰معاونت پژوهش با همکاری گروه علمی تربیتی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 🔆پنل تخصصی «مسئله تحمیلی حجاب از باورها تا هنجارها!» 🎙رئیس: سرکار خانم دکتر ریحانه کارپرور (مدرس حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و عضو گروه علمی تربیتی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🎤دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی (مدرس حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🔸اساتید ارائه کننده: 🎙سرکار خانم فاطمه میری طایفه فرد (عضو شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا سلام الله علیها) موضوع: حجاب زنان ایران از منظر سفرنامه نویس فرانسوی (شاردن) 🎙سرکار خانم دکتر زهرا دلاوری پاریزی (مدرس حوزه و دانشگاه، عضو شورای انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا سلام الله علیها) موضوع: مقایسه تاثیر مبانی توحیدی و اومانیستی بر کیفیت و کمیت حجاب 🎙سرکار خانم عفت عرب زاده (پژوهشگر موسسه شناخت و عضو انجمن علمی پژوهشی مطالعات زن و خانواده معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا سلام الله علیها) موضوع: بررسی لایحه حجاب و عفاف بر پایه فکری رهبری 📌لینک مجازی: https://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy 🗓زمان: سه شنبه 1403/03/08، ساعت 9 الی 11 🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، طبقه سوم 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
. 🔻" بازخوانی هویت زن و رشد علمی زنان در عصر علوی" ▫️ باحضور سرکار خانم دکتر زهرا مهرجویی، مدرس حوزه و دانشگاه وعضو شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا(س) 🔹زمان: دوشنبه ۷ خرداد ماه ساعت ۹:۳۰ الی۱۰:۳۰ 🔸مکان:حوزه علمیه حضرت معصومه (س) لینک مجازی ورود:https://gharar.ir/r/c3227bd8 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی کانال گذرگاه باتوجه به علاقه و اهتمام زیاد دوستان مبنی بر استفاده حداکثری درباره صوت‌های استاد ، سه صوت از مجموعه تاریخ دولت‌های شیعی را به عنوان مسابقه در نظر گرفته‌ایم. دوستان می‌توانند با گوش دادن به صوت‌ها، جواب سوالات را پیدا کنند و در اختیار ما قرار دهند. ان‌شاءالله به ده نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح داده‌باشند، هدایایی فرهنگی تقدیم خواهد شد. مهلت ارسال جواب‌ها تا پایان خردادماه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
- کدام سرزمین خاستگاه بویهیان است؟ 1- طارم 2- دیلم 3- طبرستان 4- گرگان ◽◽◽◽◽ 2- فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی یک دولت در وهله اول و بیشتر تابع چه مؤلفه‌ای است؟ 1- گسترش مراکز آموزشی آن 2- جمعیت بیشتر قلمرو آن 3- سیاست فرمانروایان آن 4- شرایط زیستی مردم آن ◽◽◽◽◽ 3- نویسنده‌ی کدامیک از منابع تاریخی مرتبط با تاریخ آل بویه نامعلوم است ؟ 1- مجمل التواریخ و القصص 2- تاریخ طبرستان 3- المنتظم فی تاریخ الملوک والامم 4- تاریخ فخری ◽◽◽◽◽ 4- در کتاب تجارب‌الامم ابوعلی مسکویه مطالب آل بویه تا اواخر فرمانروایی کدام امیر گزارش شده است؟ 1- رکن الدوله 2- عضد الدوله 3- عماد الدوله 4- عزالدوله ◽◽◽◽◽ 5- کدامیک از مستشرقین یاد شده از مصححین و ناشرین کتاب تجارب‌الامم است؟ 1-استانلی لین پول 2- کلیفورد باسوُرت 3- ادوارد برون 4- هنری آمِدروز ◽◽◽◽◽ 6- کتاب تجارب‌الامم از کدام جهت یاد شده حائز اهمیت است؟ 1- استفاده از ادبیات روان 2- اشاره به حوادث بسیار جزئی 3- تحلیل وقایع تاریخی 4- تهیه‌ی فهرست های متعدد ◽◽◽◽◽ 7- تاریخ کامل ابن اثیر به لحاظ زمانی به کدام دوره از تاریخ جهان اسلام نزدیکتر و از منابع معتبر آن است؟ 1- اواخر دوره‌ی عباسیان و دوره‌ی تهاجم مغول 2- اواخر دوره‌ی آل بویه و ظهور سلجوقیان 3- اوایل عصر فاطمیان مصر 4- عصر استیلای ترکان بر خلافت عباسی ◽◽◽◽◽ 8- نسخه‌های منتشره از کتاب کامل ابن اثیر در جهان اسلام از روی کدام نسخه‌ی تصحیح شده‌ی غربی است؟ 1- نسخه‌ی کایتانی 2- نسخه‌ی تورنبرگ 3- نسخه‌ی باسورث 4- نسخه‌ی اشپولر ◽◽◽◽◽ 9- کدام توضیح در مورد ذکر منابع در الکامل ابن اثیر درست است؟ 1- مؤلف به منابع خود ضمن شرح هر واقعه اشاره کرده است 2- منابع کتاب به صورت فهرست وار در پایان اثر آمده است 3- مؤلف جز در موارد معدودی منابع خود را ذکر نکرده است 4- مؤلف منابع خود را در آغاز کتاب معرفی نموده است ◽◽◽◽◽ 10- مؤلف کتاب مجمل التواریخ و القصص در مورد سقوط دولت آل بویه چه نگاهی دارد؟ 1- نگاه منصفانه و متکی به استنادات تاریخی 2- نگاه متعصبانه به نفع آل بویه 3- نگاه مبتنی بر جبر تاریخی 4- نگاه متعصبانه علیه آل بویه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا