نامه به مصر و حبشه و غسّانی
☘☘☘☘☘☘
مقوقس، پادشاه مصر هم که تابع امپراتوری روم بود، اسلام را نپذیرفت، ولی ادب کرد و هدایایی برای رسول خدا (ص) فرستاد که نشاندهندۀ صلح و صفا بین او و اسلام باشد. در عرف سیاسی آن زمان بازگرداندن هدایای مقامات بزرگ مملکتی، نشانۀ وقوع جنگ بود و چون پیامبر (ص) قصد جنگ نداشت، هدایای او را پذیرفت. در بین هدایای او بانویی بود به نام ماریۀ قبطیه که افتخار همسری رسول خدا (ص) را یافت.
نجاشی، پادشاه حبشه دعوت پیامبر (ص) را پذیرفت و اسلام آورد. او فرزند خود را با هیئتی بهسوی آن حضرت فرستاد، ولی کشتی آنها در دریای سرخ دچار حادثه شد و سرنشینان کشتی غرق شدند.
حارثبنابیشمر غسّانی، فرمانروای دولت غسانی که در اردن امروزی قرار دارد، خیانتی کرد و پیک رسول خدا (ص) را کشت؛ درحالیکه پیک مصونیت دارد، حتی اگر پیک جنگ باشد. براساس نقلی پیامبر (ص) دو نفر را برای پیگیری ماجرا فرستاد که او آنها را هم کشت. این اقدام زمینهساز جنگ موته در سال هشتم هجری شد.
#صلح_حدیبیه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نامه به امپراطور روم
اما هراکلیوس به شکرانۀ پیروزی بر ساسانیها، به فلسطین رفته بود و در آنجا زیارت میکرد. در این هنگام بود که پیک رسول خدا (ص) به او رسید. هراکلیوس در موقعیتی مناسب سفیر آن حضرت را به حضور پذیرفت و پس از مطالعۀ نامه، تحت تأثیر قرار گرفت.
نقل شده که او کسانی را مأمور کرد که در فلسطین بگردند و یکی از مردمان منطقۀ پیامبر (ص) را پیدا کنند و نزد او بیاورند تا تحقیقات بیشتری دربارۀ اسلام و پیامبر آن داشته باشد. جالب آنکه آنان ابوسفیان را پیدا کردند که برای تجارت به فلسطین آمده بود. او را نزد هراکلیوس آوردند و چون ابوسفیان دشمن پیامبر (ص) بود، شروع به بدگویی کرد، اما هراکلیوس گفت: «تو پاسخ پرسشهای مرا بده».
او از پاسخهای ابوسفیان دریافت که پیامبر (ص) فرستادۀ خدا است و گفت: «اگر آنگونه باشد که تو پاسخ مرا دادی، قطعاً او رسول خدا است». نقل شده که او میخواست اسلام بیاورد، ولی از سوی اسقفها و مقامات حکومتی تهدید شد؛ ازاینرو منصرف شد.
#تاریخ_اسلام
#روم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹
🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی
🔸به حول وقوه الهی این مقایسه درسه جلسه خدمت عزیزان ارسال خواهدشد.ابتدابصورت اجمالی باشخصیت این دومستشرق آشنامیشویم:
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔻مقایسه مقاله دوتن از#مستشرقین
☘☘☘☘☘☘
🔹فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون دو نفر از شرق شناسان قرن19-20 می باشند که با وجود هم عصر بودن دیدگاه هایی متفاوت داشتند. دراین نوشتار با توجه به دو مقاله با عناوین: #مهدویت از دیدگاه فان فلوتن و پژوهش ادوارد براون درباره فرقه های منسوب به مهدویت از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر رضی موسوی گیلانی به بررسی مقایسه ای این دو مستشرق ودیدگاه متفاوت آنان پرداخته شده است.
🔷معرفی #فان_فلوتن(1903-1866)
خاورشناس هلندی و از شاگردان یکی از اسلام شناسان هم وطنش دخویه وهمچنین دارمستتر و سنوک هرگرونج می باشد.با مطالعه مجموعه ترجمه ها و تألیف های او اینگونه استنباط می شود که در #تاریخ_اسلام وقرون اولیه صدر اسلام بویژه عصر بنی امیه تخصص داشته است.
🔷معرفی #ادوارد_گرانویل براون(1926-1862)
از برجسته ترین و پرکارترین ایران شناسان که در زمینه ایران شناسی وتاریخ ادبیات ایران و تاریخ پاره ای از مذاهب اسلامی( بابیت و بهائیت) آثار قابل توجهی دارد. همزمان با تحصیل دررشته پزشکی در دانشگاه کمبریج به یادگیری زبان ترکی، فارسی و عربی پرداخت. در سال1902 ریاست بخش زبان های شرقی را در دانشگاه کمبریج بر عهده گرفت. وی در انگلستان انجمنی بنام انجمن ایران تأسیس نمود. پس از درگذشت گیب( متخصص ادبیات ترکی ومدیر انجمن اوقاف گیب که منتشر کننده متن های شرقی بود) مدیریت این انجمن رابه عهده گرفت. در جریان مشروطه خواهی در #ایران به حمایت از مشروطه خواهان پرداخته وکتابی در زمینه روزنامه نگاری و شعر در #عصر_مشروطه نوشت. سفرهای متعددی به کشورهای شرقی ازجمله #مصر، #تونس، #قبرس، #ترکیه وایران داشت و در این سفرها با عدّه ای از رهبران مذهبی بابیت وبهائیت و تعدادی از شاگردان و بزرگان این دو فرقه دیدار کرد.
#مستشرقان
تنظیم:سیده خدیجه حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
🔰نشست علمی پژوهشی:" بررسی ادیان ایرانی پیش از اسلام "
ارائه :سرکار خانم سمیه خلیلی
زمان:سه شنبه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹
ساعت:ده تا دوازده
📡لینک حضور در نشست
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 5 اسفند
1399خورشیدی برابر با 11 رجب
1442هجری و 23 فوریه
2021میلادی میباشد. ۱_ زادروز ابوبكر محمد، معروف به ابن انباري اديب و مفسر مسلمان.(271 قمری) ۲_ درگذشت ابوالقاسم علی بن حسن دمشقی معروف به ابن عساكر مورخ و محدث شهير اسلامي با بيش از صدو سي اثر علمي و تاريخي كه تاريخ دمشق يا تاريخ كبير در هشتاد جلد یکی از آنهاست.(571 قمری) ۳_ اعلام شد که ایران دو میلیارد تومان اسلحه جدید خریداری خواهد کرد در حالی که بعد از انقلاب اسلامی ایران موفق به ساخت موشک های نقطه زن و هواپیمای صاعقه و ماهواره بر ذوالجناح و........شد.(
1351شمسی) ۴_ صدور قطعنامه 582 شوراي امنيت سازمان ملل درباره جنگ عراق با ايران (
1364شمسی) ۵_ آغاز عمليات متوسط والفجر 9 در استان سليمانيه توسط سپاه (
1364شمسی) ۶_ عمليات كوچك ظفر 6 در استان كركوك عراق توسط سپاه (
1366شمسی) ۷_ روز مهندس، روز بزرگداشت دانشمند و متکلم و پیشتاز فلسفه مشاء، مؤسس رصد خانه و کتابخانه مراغه، خواجه نصيرالدين طوسی با آثار زیادی درباره علوم مختلف مانند اخلاق ناصری. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰نشست علمی پژوهشی:" بررسی ادیان ایرانی پیش از اسلام "
ارائه :سرکار خانم سمیه خلیلی
هم اکنون
📡لینک حضور در نشست
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژه_محققان
🎗بزرگی گفت : دل ماهم می خواست "افسانه" باشد اما...
از دوماه گذشته در نگاه موردی و موضوع محور به⚠️ کنش ها و واکنش های مورخان در نقل گزارش های تاریخی به دو مبحث
📌1.پشیمانی ابوبکر و📌2.هجوم به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها به سراغ کتب بزرگان اهل سنت رفتیم و سیر تحول و تغییرات آن را دنبال کردیم ، تادر نهایت با چینش قطعه هایی متفرق از این پازل به چشم اندازی کلی دست یابیم.
در ذیل موضوع دوم در انبوه داده ها و روایات موجود در مصادر ایشان ،به سه دسته اشاره کردیم:📌 1.روایاتی که از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و در زمان حیات ایشان و به شکل پیش گویی نقل شده است
📌2.داده های تاریخی که به طور مستقیم از شاهدان عینی واقعه گزارش می شد.
اما به ناچار و به دلیل مقارنت این فاجعه با شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام به بررسی گزارش هایی پیرامون این شخصیت تاریخی در کتب اهل سنت پرداختیم.
مصادیقی از روات و راویان همان کتاب ذکر کردیم که محال بودن انکار چنین شخصیتی را منتج شد و در نهایت به ذکر چند از گزارش هایی پرداختیم که به صرف" سقط شدن"اکتفا کرده بودند.
اما در آخرین بخش از این غور باید گفت با وجود تمام محدودیت ها و سوگیری های موجود در تاریخ نویسی اهل سنت تا آن جاکه ابن هشام در مقدمه ی سیره خود که به نقل از ابن اسحاق است می نویسد"...در این میان بعضی از مطالبی را که ابن اسحاق ذکر کرده است ولی در آن هاذکری از رسول خدا نیست و یا ...و یا .... و یا اخباری را ذکر نموده که سخن گفتن در باره ی آن ها زشت است!و یا بعضی مردم آن را نمی پسندند! ....." اما هنوز گزارش ها و داده های تاریخی موجود است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت و پرسش مخاطب تاریخی را درباره ی کوچک ترین نوه ی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم بی پاسخ گذاشت.
سیر تغییر و تحول در این دسته به شکل های مختلف از حذف و سانسور یا تحریف و یا مصادره به مطلوب به چشم می خورد که خارج از این فرصت است.
برای مثال در نقل ابن شهر آشوب و گنجی شافعی از کتاب المعارف ابن قتیبه دینوری (قرن 3) مطلبی از عاملان این شهادت است در حالی که در قرن های بعد در خود کتاب "المعارف" این مطلب در کمال تعجب یافت نمی شود.
🖇پی نوشت:
📌شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام بنابر نقل علمای اهل سنت از مشهورات و موضوعات متفق علیه شیعیان در طول تاریخ است تا جایی که در همین کتاب ها نام شهرهایی که به عزاداری در ایام شهادت ایشان می پرداختند ،ذکر شده است.(ر.ک تثبیت دلائل النبوه،ج2،ص 594و 595،ط دارالعربیه)/1️⃣
🎗...دل ماهم می خواست افسانه باشد اما حتی کتاب هایتان نگذاشت.)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j