#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 19 اردیبهشت
1400خورشیدی برابر با 26 رمضان
1442هجری و 9 می
2021میلادی میباشد. ۱_ درگذشت جمالالدين خوانساری؛ از علمای بزرگ شیعی. (
1125قمری) ۲_اشغال بوشهر توسط انگلیسى ها و آغاز قيام مردم تنگستان. (
1333قمری) ۳_ درگذشت عالم مجاهد و روحانی مبارز، آيتاللَّه سيد عبدالحسين لاری . (
1303شمسی) ۴_ فسخِ امتياز استعماری "كاپيتولاسيون" توسط مجلس شورای ملی و تصویب مجدد آن در
سال1343. (
1306شمسی) ۵_ تخليه كامل ايران از نیروهای شوروی سابق پس از پايان جنگ جهانی دوم. (
1325شمسی) ۶_ در کنفرانس سران سه کشور در ترکیه اقدام شاه در مورد بحرین مورد تأیید واقع شد.(
1349شمسی) ۷_ عمليات محدود انصارالحسين در منطقه هورالهويزه، جزيره مجنون، توسط سپاه.(
1366شمسی) ۸_ صدور قطعنامه 612 شورای امنيت در مورد كاربرد سلاحهای شيميايی در جنگ.(
1367شمسی) ۹_ روز بزرگداشت شیخ کلینی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تغذیه سالم در سیره امام علی(ع)نویسنده: زینب کریمی زهرا مهدی پور
منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال ششم پاایز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۱۱ 23 - 35
تغذیه سالم در سلامت افراد جامعه نقش بسزایی دارد. هدف از غذا خوردن تأمین سلامت جسم و روان نه صرفاَ سیر شدن و لذت بردن از غذا است. در سنت اسلامی به ویژه در سیره امام علی(ع) موارد بسیاری درباره نوع و شیوه تغذیه سالم برای برخورداری از سلامت جسم و روان سفارش شده است. این نوشتار با تحلیل روایات و سیره امام علی(ع) به دنبال پاسخ به این سؤال است که تغذیه سالم بر اساس سیره امام علی(ع) چیست؟ یافته های پژوهش نشان می دهد امام علی(ع) سفارش های بسیاری درباره تغذیه دارد. کم خوردن، تقسیم وعده های غذایی، با آرامش خوردن، رعایت بهداشت فردی، حرف نزدن در هنگام غذا خوردن از مهم ترین اصولی است که امام علی(ع) سفارش کرده اند. امام با توجه به مزاج انسان و ماهیت مواد، غذاهای لطیف مانند مغزی، سبزی ، عسل و گوشت مرغ را بر غذاهای سخت و خشک ترجیح داده اند و مصرف میوه ها مانند سیب، گلابی و انار را موجب جلای قلب و آرامش روان دانسته اند. بر اساس سیره امام تغذیه سالم نیازمند دانستن ماهیت غذاها و رعایت آداب و زمان بندی در مصرف آنهاست. در این صورت تغذیه سالم موجب تعادل مزاج و سلامتی جسم و روان و در نهایت بهبود سبک زندگی خواهد شد.
تنظیم: سرکارخانم نجمه صالحی
https://b2n.ir/x86435
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
رویکرد مقایسه ای ایران و مصر درقبال گروه های جهادی فلسطین (1979 تا 2012 می لادی)نویسنده: ابراهیم متقی محمد نادری
منبع: نگرش های نو در جغرافیای انسانی سال پنجم تابستان ۱۳۹۲ شماره ۳ (پیاپی ۱۹) 167 - 183
این کشور در مسأله فلسطین تاکنون بیشترین تأثیر گذاری را داشته وگروه های جهادی فلسطینی، مصر را همچنان اصلی ترین حامی خود می دانند. ایران نیز به عنوان کشوری اسلامی و تأثیرگذار در مناسبات منطقه ای، نقشی راهبردی در مناسبات جهان اسلام، خاورمیانه و فلسطین دارد. بنابراین تاثیرپذیری گروه های جهادی فلسطینی از دو کشور در منطقه حساس خاورمیانه دارای اهمیت بسیار است. به ویژه اینکه هر دو کشور طی سه دهه گذشته رویکردهای متفاوتی را نسبت به مساله فلسطین دنبال کرده اند. روابط ایران ومصر پس از انقلاب اسلامی با چالش ها و تنش های مختلفی مواجه بوده است. با شناسایی موجودیت اسراییل از سوی مصر –پیمان صلح کمپ دیوید – اختلافات به اوج رسیده ومنجر به قطع روابط دو کشور شد.
https://b2n.ir/q46035
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 20 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 27 رمضان 1442 هجری و 10 می 2021 میلادی میباشد.
۱_ زادروز ابوبكر محمدبن علی حاتمی معروف به ابن عربی دانشمند مسلمان.(560 قمری)
۲_ درگذشت علامه محمدباقر مجلسی مؤلف دائرة المعارف جامع شیعه، بحارالانوار و احیاگر تشیع در ایران.(1110 قمری)
۳_ درگذشت عالم ربانی آيتاللَّه محمد كوهستانی بهشهری.(1350 شمسی)
۴_ تصويب آرم نهايي جمهوری اسلامی ايران توسط امام خميني(ره). (1359 شمسی)
۵_ آزادی منطقه شلمچه توسط رزمندگان اسلام.(1361 شمسی)
۶_ درگذشت حجتالاسلام دكتر سيدجواد مصطفوی نويسنده و محقق معاصر. (1368شمسی)
🌸 روز وقف«بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی و صدقه جاریه»
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
به همسایۀ دیوار به دیوار وطنم؛ افغانستان
پوشیدهاند رخت عزا دخترانتان
همسایه! غم دوباره شده میهمانتان؟
گنجشککان به مرگ پر و بال دادهاند
دردا که شعلهور شده باز آشیانتان
نامهربانی از همه عالم چشیدهاید
ای من فدای داغ دل مهربانتان
سر رفته است از لب دیوارتان غروب
در خون تپیده باز افق آسمانتان
کو فرصت درخشش ماه و ستارهها؟
کو چشمروشنی شب بامیانتان؟..
دستش به آبیاری گلها نمیرود
همدست خارهاست مگر باغبانتان؟
این بیبهار ماندن گلخانه تا کجا؟
تا کی ادامه داشته باشد خزانتان؟
عمری ببارد آه که طغیان کند مگر
یک روز رودخانه اشک روانتان
ما غمشریک حادثههایی پر از دریغ
ما در مرور ثانیهها همزبانتان
بعد از هزار و یک شب رنجی که بردهاید
آخر کجاست فصل خوش داستانتان؟
ای کاش سرنوشت کمی ساده میگرفت
تا سختتر از این نشود امتحانتان
📝 #فاطمه_عارف_نژاد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی:
بخش سوم
#سنت_های_تاریخی
سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹🔸 شکست دشمن وبدست آوردن همه چیز در گرو فداکاری وتلاش و جهاد
قرآن جریان ورود بنى اسرائیل را به سرزمین مقدس در(سوره مائده، آیات 21 و 22 )چنین بیان مي كند:
«یا قَوْمِ ادْخُلُواالْأرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتیِِ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ.»
«موسى به قوم خود چنین گفت كه شما به سرزمین مقدسى كه خداوند برایتان مقرر داشته است وارد شوید، و براى ورود به آن از مشكلات نترسید و از فداكارى مضایقه نكنید، اگر به این فرمان پشت كنید زیان خواهید دید.»
📝 از جمله «كتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس باآرامش و
رفاه زندگى كنند،مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف
نشوند،اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت.
بنا بر این اگر ملاحظه میكنیم كه نسلى از بنى اسرائیل كه این آیه خطاب به آنها بود بالاْخره موفق به ورود در این سرزمین مقدس نشدند بلكه چهل سال در بیابان سرگردان ماندند و نسل آینده آنها این توفیق را یافت منافاتى با جمله«كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ »خداوند براى شما مقرر داشته،ندارد زيرا اين تقدير مشروط به شرائطى بود كه آنها انجام ندادند همانطور كه در آيات
بعد استفاده ميشود.
اما بنى اسرائیل در برابر این پیشنهاد موسى- همانطور كه روش افراد ضعیف و ترسو و بى اطلاع است كه مایلند همه
پیروزیها در سایه تصادفها و یا معجزات براى آنها فراهم شود و به اصطلاح لقمه را بگیرند و در دهانشان بگذارند- «به او
گفتند: اى موسى! تو كه می دانى در این سرزمین جمعیتى جبار و زورمند زندگى مى كنند و ما هرگز در آن گام نخواهیم
گذاشت تا آنها این سرزمین را تخلیه كرده و بیرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهیم كرد وگام در این سرزمین مقدس خواهیم گذاشت.»
«قالُوا یا مُوسى إِنَّ فِیها قَوْماً جَبَّارِینَ . وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ.»
📝 این پاسخ بنى اسرائیل بخوبى نشان میدهد كه استعمار فرعونى در طول سالیان دراز چه اثر شومى روى نسل آنها گذارده بود، و كلمه" لن" كه معمولا به معنى" نفى ابد" است نشان دهنده وحشت عمیق این جمعیت از دست زدن به مبارزه براى آزاد
كردن و پاك ساختن سرزمین مقدس است.
ولى بنى اسرائیل مى بایست، سرزمین مقدس را با فداكارى و تلاش و كوشش و جهاد بدست آورند و اگر فرضا بر خلاف
سنت الهى با یك معجزه تمام دشمنان بدون هیچگونه اقدامى محو و نابود می شدند و بنى اسرائیل بدون رنج و زحمت وارث این منطقه آباد و وسیع می شدند تازه از اداره كردن آن عاجز می ماندند و علاقه اى به حفظ چیزى كه براى آن زحمتی نكشیده بودند، نشان نمى دادند و آمادگى و شایستگى چنان كارى را نداشتند.
(تفسیر نمونه، ج 4، ص334,337,339)
🔹🔸 بردباری، مقاومت و استقامت در برابر مشکلات شرط اساسی بهره مندی از امداد الهی
«قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ يَجحَدُونَ. وَ لَقَدْكُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّ لَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِالْمُرْسَلِینَ.»
(انعام،33,34)
«مى دانیم كه گفتار آنها تو را غمگین مى كند ولى غم مخور و بدان آنها تو را تكذیب نمى كنند بلكه ظالمان آیات خدا راانكار مى نمایند. پیامبرانى پیش از تو نیز تكذیب شدند و در برابر تكذیب ها صبر و استقامت كردند، و در این راه آزار
دیدند تا هنگامى كه یارى ما به آنها رسید،تو نیز چنین باش، و این یكى از سنتهاى الهى است و هیچ چیز نمى تواند
سنن خدا را تغییر دهد و اخبار پیامبران به تو رسیده است.»
📝 همواره در راه مصلحان مشكلات بوده ،شكی نیست كه پیامبر (ص) در گفتگوهاى منطقى و مبارزات فكرى كه با مشركان لجوج و سرسخت داشت گاهى از شدت لجاجت آنها و عدم تأثیر سخن در روح آنان و گاهى از نسبتهاى ناروايى كه به او مى دادند غمگین و اندوهناك مى شد، خداوند بارها در قرآن مجید پیامبرش را در این مواقع دلدارى مى داد، تا با دلگرمى
و استقامت بیشتر، برنامه خویش را تعقیب كند، از جمله در نخستین آیه فوق مى فرماید: «ما مى دانیم كه سخنان آنها تو رامحزون و اندوهگین مى كند»
«قَدْ نعَْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذِي یقَُولُونَ»
ولى بدان كه آنها تو را تكذیب نمى كنند و در حقیقت آیات ما را انكار مى كنند و بنا بر این طرف آنها در حقیقت ما
هستیم نه تو.
«فَإِنهَُّمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجحدُونَ»
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j