وزرای سنی مذهب و تلاش آنان برای محدود کردن شیعیان
از نخستین وزرای سلاجقه عمیدالملک کندری بود که بر مذهب حنفی تعصب داشت و شیعیان و شافعیان را لعن میکرد. خواجه نظام الملک طوسی، وزیر پر قدرت سلجوقیان که بعد از کندری وزیر شد مذهب شافعی داشت و در کتاب خود سلطان سلجوقی را به محدود کردن شیعیان پند داده است. بااین حال شواهد تاریخی نحوه برخورد سلجوقیان با شیعیان را به روشنی و با جزییات بیان نمیکنند و به نظر میرسد سختگیری بر شیعیان همه جا و به شکلی واحد نبوده است و در بسیاری از مناطق آزادی شیعیان محدود نشده است، هر چند شیعیان دیگر مانند زمان آل بویه از حمایت حکومت برخوردار نبودهاند.
برخی گزارشها از محدویتهای اجتماعی و سیاسی شیعیان در دوران نخست سلطنت سلجوقیان خبر میدهند. برای نمونه خواجه نظام الملک طوسی در سیاستنامه نقل میکند که در زمان طغرل و آلب ارسلان هیچ یک از شیعیان نمیتوانستند وارد مناصب حکومت شوند و تنها پس از تحقیق از نسب و مذهب فرد او را برای خدمت در نیروهای نظامی یا خدمات دیگر میپذیرفتند.
#سلجوقیان
#ماه_شوال
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قدرت گیری شیعیان
☘☘☘☘☘
برخی از شهرها ایران در عصر سلجوقیان، محل تجمع شیعیان بوده است. از میان این شهرها میتوان به قم و کاشان و آبه و ری اشاره کرد. چنان که نظامالملک در روایتی در کتابش نقل میکند سکونت در یکی از این شهرها به معنای شیعه بودن بود و این نشان میدهد که شیعیان در این شهرها بیشتر جمعیت را تشکیل میدادهاند و این شهرها شهرت شیعی داشتند.
کتاب النقض نوشته عبدالجلیل قزوینی رازی اطلاعات تفصیلی دقیقی درباره محلات و مناطق شیعه نشین ری به ما میدهد. در شهرها و مناطق دیگر ایران از جمله قزوین، طبرستان، خراسان، بیهق، ورامین و اصفهان و کاشان نیز گزارشهایی از حضور شیعیان وجود دارد.
#سلجوقیان
#شوال
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
حکومتهای محلی شیعه
یکی از نشانههای حیات پر قدرت شیعیان در عصر سلجوقیان حضور دولتهای شیعه است که مهمترین آنها حکومت بنی مزید در عراق است. خاندان بنی مزید حکومت خود را بر بخشهایی از عراق از زمان آل بویه به دست آوردند و در دوران حکومت سلجوقیان نیز بر جای خود ابقا شدند و با سلجوقیان روابط حسنهای داشتند. سیف الدوله صدقه قدرتمندترین حاکم بنی مزیدی بود و با قدرت نظامی تحت فرمان خود در تحولات سیاسی #بغداد و حتی در جانشینی سلاطین سلجوقی دخالت داشت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 26 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 4 شوال 1442 هجری و 16 می 2021 میلادی میباشد.
۱_ زادروز سيد محمد دلداری عالم بزرگ هندی و مؤلف عماد الاجتهاد.(1260 قمری)
۲_ درگذشت عالم مجاهد و مبارز، آيت اللَّه سيد عبدالحسين لاری. (1342 قمری)
۳_ درگذشت عالم ربانی آيتاللَّه حاج شيخ احمد اهری.(1348شمسی)
۴_ عمليات محدود حسين بن علی( علیه السلام) در ميمك توسط سپاه پاسداران. (1361شمسی)
۵_حمله به مهران و اشغال آن توسط رژیم بعثی.(1365شمسی)
۶_ ادامه موشک باران تل آویو توسط جبهه مقاومت.(1400شمسی)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
با سلام و عرض ادب و احترام
📚📚📚📚📚
این هفته باتوجه به مناسبت های
پیش رو
⭕️ جمعیت و خانواده
⭕️ورود حضرت مسلم به کوفه
⭕️ مظلومیت مسلمانان غزه
⭕روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
مقالات انتخاب شده حول محور این موضوعات انتخاب شده است.
از حسن توجه شما ممنونیم.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کاوشی در نخستین محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه
نویسنده: حسین قاضی خانی
منبع: تاریخ اسلام سال بیست و یکم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۸۱) 39 - 66
📚📚📚📚📚
آگاهی از رویدادهای بازه زمانی حضور مسلم بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع)، نقشی مهم در فهم چرایی عدم همراهی کوفیان با امام حسین(ع) دارد. موضوع سکونت مسلم در منزل مختار ثقفی با وجود شهرتی که دارد و در آثار گوناگون بازتاب یافته است با ابهام روبه رو است. مقاله پیش رو با روش استقرا و خوانش دوباره داده های تاریخی منابع کهن ، چهار گزارش سکونت مسلم در منزل مختار، منزل هانی بن عروه، منزل شریک بن اعور و منزل مسلم بن عوسجه را شناسایی کرده است و سپس بر اساس ارزیابی میزان هم راستایی آنها با دیگر اطلاعات تاریخی و سازگاری با فضای کالبدی شهر کوفه به اعتبارسنجی آنها پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که برخلاف رأی مشهور، اقامت مسلم بن عقیل در منزل مسلم بن عوسجه پذیرفتنی تر است
https://b2n.ir/s25822
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j