🔸انعکاس جایگاه امام رضا علیه السلام در کتب اهل سنت
شخصیت ائمه علیهم السلام به گونه ای است که در موضوع فضائل ایشان بزرگان بسیاری از اهل سنت را به اعتراف کشانده است و از این جهت گزارشات تاریخی حول این موضوع ها بسیار فراوان است که تنها و به گوشی از آن اشاره می کنیم:
1. مجد الدين ابن اثير جَزَرى (606 ق): «ابو الحسن على بن موسى[ عليهماالسلام ]... معروف به رضا... مقام و منزلت ايشان همانند پدرشان موسى بن جعفر [ عليهماالسلام ] می باشد... امامت شيعه در زمان على بن موسى [ عليهماالسلام ] به ايشان منتهى شد. فضايل وى قابل شمارش نيست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر ايشان بفرستد!»
2 محمد بن طلحه شافعى (652 ق): «سخن در اميرالمؤمنين على [ عليهالسلام [ و زين العابدين على [ عليهالسلام ] گذشت و ايشان على الرضا [ عليهالسلام ] سومين آنها می باشد. كسى كه در شخصيت ايشان تأمل كند، درمیيابد كه على بن موسى [ عليهماالسلام ] وارث امير المؤمنين على و زين العابدين على [ عليهماالسلام ] میباشد و حكم میكند كه ايشان سومين على میباشد. ايمان و جايگاه و منزلت ايشان و فراوانى اصحاب ايشان باعث شد مأمون وى را در امور حكومت شريك كند و ولايتعهدى را به ايشان بسپارد.»
3. عبد اللّه بن اسعد يافعى (768 ق): «وى امام جليل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل كرم، ابو الحسن على بن موسى الكاظم [ عليهماالسلام ] مىباشد... وى يكى از دوازده امام شيعيان است كه اساس مذهب بر نظرات ايشان است. وى صاحب مناقب و فضايل مىباشد.»
4.يوسف بن اسماعيل نبهانى (1350 ق): «على بن موسى [ عليهماالسلام [از بزرگان ائمه و چراغهاى امت از اهل بيت نبوت و معدن علم و عرفان و كرم و جوانمردى میباشد. وى جايگاه والايى داشته، نام وى شهره میباشد و كرامات زيادى دارد.»
5. ابو الفوز محمد بن امين بغدادى مشهور به سُويدى: «[على بن موسى عليهماالسلام ] در مدينه به دنيا آمد و بسيار گندمگون بود و كراماتش زياد و مناقبش مشهور است كه در اينجا نمیگنجد.»
6 عباس بن على بن نور الدين مكّى: «فضايل على بن موسى [ عليهماالسلام [ هيچ حد وحصری ندارد.
🔸برخورد بزرگان اهل سنت با مزار امام رضا[ عليهالسلام ]
ابن حبّان بُستى میگويد: «على بن موسى الرضا[ عليهماالسلام ] از بزرگان و عقلا و نخبگان و بزرگواران اهل بيت[ عليهمالسلام ] و بنى هاشم میباشد. اگر از وى روايتى شود، واجب است حديثش معتبر شناخته شود... من به دفعات قبر ايشان را زيارت كردهام. زمانى كه در طوس بودم، هر مشكلى برايم رخ میداد، قبر على بن موسى الرضا را ـ كه درود خدا بر جدّش و خودش باد ـ زيارت میكردم و براى برطرف شدن مشكلم دعا مینمودم و دعايم مستجاب و مشكلم حل میشد. اين كار را به دفعات تجربه كردم و جواب گرفتم.
مطلبی دیگر که قابل توجه است برخی از بزرگان اهل سنت بسیار به زيارت قبر مطهر امام رضا[ عليهالسلام ] می رفتند مانند ابن حبان بستى (354 ق)، ابوبكر بن خُزيمة (311 ق) و عديلة بن ابى على ثقفى (328 ق) و تواضع و تضرعات بسيار ابوبكر بن خُزيمة كه موجب شگفتى شاگردان وى شده است.
حاكم نيشابورى درباره ابوبكر بن خُزيمة و ابوعلى ثقفى میگويد: «از محمد بن مومل شنيدم كه میگفت: روزى با پيشواى اهل حديث ابوبكر بن خزيمة و ابوعلى ثقفى و ديگر مشايخ خود به زيارت قبر على بن موسى الرضا[ عليهماالسلام ] به طوس رفتيم، در حالى كه آنها بسيار به زيارت قبر ايشان می رفتند. محمد بن مومل میگويد: احترام و بزرگداشت و تواضع و گريه و زارى ابن خزيمة نسبت به قبر على بن موسى[ عليهماالسلام ] همگى ما را شگفتزده كرد.»
جالب است بدانيم ابن خزيمة نزد اهل سنت جايگاه ويژهاى داشته؛ به گونهاى كه از وى به عنوان: شيخ الاسلام، امام الائمة، الحافظ، الحجة، الفقيه، بىنظير، و زنده كننده سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تعبير كرده و او را در علم و حديث و فقه و اتقان ضرب المثل دانسته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#کتب_اهل_سنت
#امام _ علی _بن_موسی _الرضا علیه السلام
تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز چهارشنبه2 تیر 1400 شمسی، 12 ذی القعده1442 قمری؛ مصادف با2021/6/23 میلادی
۱_تولد فيلسوف كبير و فقيه بزرگ آيت اللَّه "محمدتقي آملی" (1304 ق)
۲_ وفات قطبالدین رازی، فیلسوف و عالم بزرگ مسلمان (776ق)
۳_ درگذشت شاعر گرانقدر ايرانی "اديب نيشابوری" (1344 ق)
۴_به توپ بستن مجلس شورای ملی به فرمان محمدعلی شاه قاجار (1287ش)
۵_تصويب طرح اجباری شدن كلاه شاپو برای مردان در مجلس شورای ملی (1306 ش)
۶_ وقوع اولين جنگ ميان نيروهای انگليسی و هندی در بنگال (1757م)
۷_ واگذاری بندر مهم اسكندرون سوريه به تركيه توسط فرانسوی ها (1939م)
#امام_رضا
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔵📝 المسالك و الممالك ابن خُرداذبه (ابن خردادبه)
🔹🔸 ابوالقاسم عبيدالله بن عبدالله (متوفى 280ق) اصل كتاب، به زبان عربى كه زبان علمى آن روزگار بوده، نگاشته شده است و مترجم، سعيد خاکرند، كه به خوبى به اهميت اين قديمىترين متن جغرافيايى اسلامى پى برده بودند، با دقت و بردبارى اثر را به صورت تحت اللفظى، در سال 1370ش، به فارسی ترجمه نموده است.
🔸اشعار عربى متن كه عمدتاً به جهت استشهاد آورده شده و ارتباط مستقيمى با متن نداشتهاند، جداگانه ترجمه و ضميمه اثر شدهاند.
🔹در مواردى در متن اصلى، جا افتادگى وجود داشته كه مترجم آنها را با علامت ستاره * مشخص كرده و در پاورقىها توضيح داده است. مطالب جا افتاده به همراه غلط نامه ضميمه اثر مىباشند.
🔸مترجم فهرست اعلام (كسان و مكان) براى اثر تهيه كرده است تا دانش پژوهان را در وصول سريعتر به موضوع مورد نظرشان يارى نمايد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j