کتب_اهل_سنت
حدیث_قرطاس
♢-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کتب_اهل_سنت
حدیث_قرطاس
♢-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کتب_اهل_سنت
حدیث_قرطاس
♢-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کتب_اهل_سنت
حدیث_قرطاس
○تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📖 نزهة القلوب، تأليف حمدالله مستوفى قزوينى است كه علاوه بر اطلاعات دقيق جغرافيايى حاوى نكات تاريخى و دقايق ادبى و ضوابط ديوانى و عوايد مالياتى ايران زمان مؤلف و پيش از آن نيز هست كه توسط انتشارات حديث امروز منتشر شده است.
كتاب كه به سال 740ق تأليف شده، در شمار چند كتاب نادر گرانبهايى است كه به زبان شيرين فارسى تأليف شده و در ميان آن چند كتاب انگشتشمار نيز مزيت جامعيت و تفصيل بسط و شرح دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝📝 انگیزه تألیف
با توجه به مقدمه حمدالله مستوفى بر نزهۀ القلوب در مورد سبب تألیف و انگيزه مستوفى، چهار دليل عمده را مىتوان ذكر كرد:
♦️فقدان كتابى جامع و فراگير در مورد جغرافيا و جهان شناسى، كه مىتواند ناشى از سليقههاى مختلف و انگيزههاى متفاوت پديدآورندگان آثار پيش از خود باشد.
♦️نبود كتابى به زبان فارسى در زمينه جغرافيا و جهان شناسى براى استفاده ايرانيان.به طور كلى با توجه به محيط فرهنگى قرون سوم تا هفتم هجرى قمرى، بيشتر نويسندگان كتابهاى خود را به زبان عربى مىنگاشتند. اين مسئله ناشى از تاثير قدرت خلافت در بغداد و سلطه زبان و خط عربى در فرهنگ ايرانى بود. اما با فترت دوره مغول اين مسئله كم رنگتر شد.
♦️جامع نبودن برخى از كتابهاى متقدمين كه لزوم الحاقاتى بر آنها را ايجاب مىكرده است.
♦️عدم دسترسى به برخى از كتابهاى مهم، كه مىتوانسته ناشى از كمبود نسخههاى كتاب باشد، چرا كه در آن دوره كتابها به صورت دستى استنساخ مىشده و لاجرم كتابى كه مثلاًچند قرن قبل نوشته شده، كمتر در دسترس بوده است.
📚📚 مؤلف در اين امر حدود بيست و نه كتاب اصلى در تألیف اين اثر مورد استفاده قرار گرفته كه عبارتند از:
1- ارشاد در ذكر قزوين، حافظ خليل قزوينى
2- آثارالباقيه؛
3- التفهيم؛ ابوريحان بيرونى؛
4- آثار البلاد اخبار العباد، زكريا قزوينى؛5- اخلاق ناصری، خواجه نصير طوسى؛
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📊📒ساختار
مؤلف كتاب را در يك فاتحه (شامل ديباچه و مقدمه) و سه مقاله در يك جلد تنظيم كرده است.
📜📃 مقاله اول: در ذكر تكوين مواليد ثلاثه معدن و نبات و حيوان؛
📜📃 مقاله دوم: در ذكر انسان
📜📃 مقاله سوم: در صفت بلدان و ولايات و بقاع. كتاب حاضر فقط به مقاله سوم اختصاص دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j