eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
934 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞🗓🗒 موضوع گزارش های این کتاب موضوع گزارش‌های این کتاب، راجع به وقایع و حوادث سال ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ هجری) تا اول سپتامبر سال بعد است، و باین ترتیب حوادث حمله افغانان بر ایران، و نتایج حاصل از آن را در ترکیه و روسیه در برمی گیرد. از آن جا که مقر گیلاننتز در رشت بوده است، وی می‌توانسته است با بسیاری کسان، که از منطقه مورد حمله افغانان گریخته بودند و به گیلان می‌آمدند، ارتباط حاصل کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔏📖 خودداری از بیان مطالب مبهم از وضع و ترتیبی که گیلاننتز گزارش‌های خود را ترتیب داده است، واضح می‌گردد که وی نهایت کوشیده است، از بیان مطالب مبهم خودداری کند. به همین جهت همت خویش را منحصرا به ذکر حقایق مصروف داشته است، و بدین سبب نیز مطالب گزارش‌های او کاملا با گزارش‌های سایر مورخین و ناظرین زمان تطبیق می‌نماید. پس از اشاره به حمله افغانان و جنگ گلون آباد، گیلاننتز اطلاعات دقیق و مشروحی درباره محاصره طولانی اصفهان، تسلیم شهر به افغانان، رفتار محمود افغان با شاه سلطان حسین و خاندان شاهی، قتل عام شاهزادگان و اعیان و رفتار ناهنجار افغانان با ارمنیان، که هم نسبت بایرانیان و هم افغانان ملتی اسیر و مقهور شمرده می‌شدند، بدست می‌دهد. وی غرامتی را که محمود افغان بر ارمنیان جلفا، شرکت‌های هند شرقی انگلیسی، هلندی، فرانسوی و بازرگانان محلی و دیگران در اصفهان و قزوین گذاشته بود، به تفصیل شرح داده است. گیلاننتز در نامه نگاری سبکی غریب و خاص خود دارد، که به لهجه معمولی قرن هفدهم و هیجدهم ارمنیان جلفا نمی‌ماند. عجیب تر این که، در میان همه چیزهای دیگر، بسیاری از لغات ارمنی را در معنایی کاملا مخالف استعمالات رایج آن‌ها بکار می‌برد. وی لغات و اصطلاحاتی مستخرج از دست کم شش زبان اصلی، ارمنی، فارسی، ترکی، روسی، گرجی، عربی و استعمالات عامیانه این السنه را بکار می‌برد؛ و آن‌ها را چنان، به سبک خاص خویش در بیان مطالب، درهم می‌آمیزد که استفاده معنی از عبارات وی سخت دشوار می‌گردد؛ و شاید تنها برای کسی قابل فهم باشد، که در لهجه ارمنی جلفایی و زبان‌های سابق الاشعار اطلاعات کامل و کافی داشته باشد. شیوه وی در ارمنی ساختن لغات و جملات بیگانه سخت شگفت است، و درست نیست گفته شود که مکتوبات وی به لهجه معمولی قدیم ارمنیان جلفا است. ظاهرا علت این امر این است که وی بسیار در کشورهای بیگانه سفر کرده، و مدت‌ها در این ممالک بسر برده و با مردمانش درآمیخته و با آن‌ها تماس نزدیک پیدا کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📙📚 وضعیت کتاب ضمایمی از سقناخ‌ها و سپاه ارمنی به علاوه فهارسی از نام کسان، جای‌ها و کتاب‌ها در انتهای کتاب قید شده است. 📚📚 منبع ویکی فقه به نقل از: نرم افزار تاریخ اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 33🌍 ⤵️ در دیدگاه شما اطاعت از خداوند چگونه حاصل می شود؟ 🔵اطاعت از امیرالمومنین علیه السلام اطاعت از رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم و اطاعت از خداست🔵 *⃣حاکم نیشابوری و ذهبی اعتراف به صحیح بودن روایت می کنند که: 🖌ابوذر غفاری: از رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که به علی بن ابی طالب(علیه السلام) فرمودند:هرکس از من اطاعت کند،به راستی که از خداوند اطاعت کرده است،و هر کس از(فرمان)من سرپیچی کند به راستی که از(فرمان)خداوند سرپیچی کرده است،هرکس از تو اطاعت کند به راستی که از من اطاعت کرده ،هرکس از(فرمان)تو سرپیچی کند،از (فرمان) من سرپیچی کرده است.1⃣ 📘المستدرک علی الصحیحین،ج 3 ص 131،دارالکتب العلمیه ❔پرسشی از اهل سنت ❕پاسخی از
قسمت دوم از؛ 🌸🌷🌸🌷 به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه و در سنت ⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾⭕️🅾 با وجود این که وجود پر برکت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام در نگاه آنان در گروه "صحابه و تابعین "است. و به گمان ایشان این بالاترین امتیازی است که می شود تعریف کرد ؛ به سراغ کتاب هایشان می رویم تا هم جایگاه و هم عمل کرد آنان را در تحلیل و قضاوت واکاوی کنیم. 🔻آیات 🔺تطهیر(ادامه) 📕مسند احمد، ج۶، ص۳۲۳ ـ المعجم الكبير للطبراني، ج۳، ص۵۳، الدر المنثور للسيوطي، ج۵، ص۱۹۸ 2⃣ 🔴احمد حنبل از مشاهیر اهل سنت ازام سلمه نقل مي‌كندکه: رسول گرامی اسلام به دخترش فاطمه فرمودند: همراه شوهرت علی علیه السلام و بچه هایت حسن و حسین نزد من بیایید، ما هم محضر ایشا رفتیم، رسول خدا عبایش روی ما انداخت، سپس دستشان را بر آنها نهاد و فرمودند: «بار پروردگارا اینها آل محمد هستند، پس درود و برکاتت را بر محمد و آل محمد بفرست» ام سلمه گوید: من هم [بخاطر این فضیلت ] عبا را بالا زدم تا داخل و همراه آن ها باشم، پس حضرت رسول دست مرا گرفت و کشید و فرمودند تو بر خیر و خوبی هستی[اما حق ورود به زیر عبا را نداری.] ❌غیر از ادله ی نقلی برخی از رهبران فکری اهل سنت مثل ترمزی و البانی در معاصر نقل می کنند که حضرت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم اجازه ورود همسرشان را برای شامل شدن به اهل البیت علیهم السلام ندادند❌به نمونه ی زیر که حتی صحیح مسلم آن را نقل کرده است توجه کنید:👇 🔴زیدبن ارقم از صحابه ی رسول خدا صل الله علیه (و آله ) و سلم نقل می کند که این گونه سوال شد، گفتيم: آيا زنان پيامبر هم جزء أهل بيت پيامبر هستند؟ گفت: نه، قسم به خدا! يك زن با مردي يك عمر زندگي مي‌كند و وقتي طلاق مي‌دهد، زن به خانواده خودش برمي‌گردد. اگر زن جزء أهل بيت مرد باشد، ديگر جدايي معنا ندارد. 📕الكتاب: صحيح مسلم (ط. طيبة)،ج۲،ص ۱۱۳۰ ،المؤلف: مسلم بن حجاج، المحقق: نظر بن محمد الفاريابي أبو قتيبة، الناشر: دار طيبة، سنة النشر: ۱۴۲۷ – ۲۰۰۶، عدد المجلدات: ۲3⃣ ⭕️خود حدیث کساء و حتی عدم شمول این آیه به زنان حضرت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم گزارش های فراوانی در کتب مختلف دارد که این جا مجالی برای بررسی بیش تر ندارد. 🔺آیه مودت 📕فضائل الصحابه احمد بن حنبل، ج۲، ص۶۶۹ ـ المعجم الكبير للطبراني، ج۱۱، ص۳۵.4⃣ زمانی که آیه مودت نازل شد، از پیامبر گرامی اسلام درباره آیه سوال کردم، من اجر و رسالتم را از شما نمي‌خواهم مگر محبت نسبت به قربی و نزدیکانم را، این کدام قرابت است که حداوند واجب کرده است که مودت آنها را داشته باشیم؟، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: منظور علی و فاطمه،و فرزندان ایشان است[كه خداوند پاداش رسالت من قرار داده است]. ادامه دارد......
علیه السلام 4⃣ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا