🔻هجوم مردمِ دینگریز به سمت اربعین؟!/
درباره وضع اربعین امسال و چند خدشه به یک انگاره مشهور
سیدعلی سیدان
🔹فنرِ شوق مردم که دو، سه سال به واسطه کرونا جمع شده بود، امسال ناگهان رها شده. خیزش مردم متدین ایران به سمت اربعین خیرهکننده است. فقط روز پنجشنبه گذشته، ۴۷۷ هزار زائر از ایران وارد عراق شدهاند. بیسابقه است! با اینکه خبر پخش میشود که مرزها بسته است و شرایط زوار بد است اما باز هم عده زیادی به سمت مرزها سرازیر میشوند. این صحنه شگفتآور چه چیزی به ما میگوید؟
🔹اگر نتوان این جوش و خروش عظیم مردم را اثبات «دینداری» مردم ایران دانست، قطعاً میتوان آن را ابطال انگاره «دینگریزی» مردم دانست. انگارهای که گروهی از اصلاحگران دین دست کم هشتاد سال است که برایش فکت جمع میکنند و در دوران جمهوری اسلامی هم مهمترین عامل آن را گره خوردن دین و دولت میدانند.
🔹بعد از گذشتن ۴۴ سال از «گره خوردن دین و دولت» در ایران -که همواره اصلاحگران دین با آن مخالف بودند- اثبات انگاره دینگریزی مردم با چالشی جدی مواجه شده است. توجه داریم که این حجم عظیمی که به سمت اربعین میروند، نوک کوه یخی است که بیرون زده است. عده بیشتری، این سوی مرزها مجال رفتن پیدا نمیکنند و خود را «جامانده» میدانند. میدانیم که یک جامعه باید زیرساختهای معنایی دینداریاش بسیار نیرومند باشد که چند میلیون نفرش با وجود سختیهای مسیر اینچنین پای در برگزاری یک آیین مذهبی بگذارند.
🔹کار به جایی رسیده که همان کسانی که انگاره دینگریزی را تقویت میکردند، حالا بدون آنکه به روی خود بیاورند، تغییر فاز دادهاند و خودشان از سیاست مطالبه میکنند که در دینداری مداخله کند و با صرف امکانات بیشتر، استقبال مردم از یک آیین دینی را مدیریت کند!
🔹کسانی که طرفدار انگاره دینگریزی مردم هستند، قطعاً فکتهایی برای ادعاهایشان میآورند؛ اما بحث این است که اگر دستکم هشتاد سال است که ما دچار روند دینگریزی هستیم و این روند با پیوند دین و دولت تشدید شده است، همان دینداری قبلی هم باید تا کنون از میان رفته بود؛ چه رسد به آنکه شاهد پدیدههای عجیبی مثل پیادهروی اربعین و اعتکاف و احیای شبهای قدر و... باشیم.
🔹این پدیدهها، اگر نتواند دفاعی از دینداری مردم و مقاومتشان در برابر موج جهانی سکولاریزاسیون باشد، دستکم باید ما را به حیرت وادار کند و در انگارههامان شک کنیم. میدانیم که حیرت، مقدمه تفکر است و معالاسف در میان گویندگان این گفتار، چیزی به نام حیرت و تفکر وجود ندارد. پیشفرضها و پرسشها و پاسخها از پیش آماده است و با یک روکش علمی، مدام به دنبال خلق برچسبهای رسانهای هستند. حتی گاهی پز علمی و بیطرف را هم رها میکنند و رسماً سخن از «باید و نباید» میگویند و «تجویز» میکنند و برای مردم، حکومت، دین و خدا(!) تعیین تکلیف میکنند و فیالمثل میگویند: «مناسک باید در خدمت انسان باشد» یا «نباید بر طبل اربعین کوبید و آن را تبلیغ کرد» یا «اربعین نباید سیاسی باشد» و... .
🔹درباره آینده احتمالی این گفتار: کمکم تحقیر مردم و دوری از دین، در این گفتار آشکارتر خواهد شد. تحقیر مردم، آنجایی است که مردم را تودهای احمق و بیاراده و مفعول فرض میکنند که موم دست تبلیغات سیاسیاند؛ و دوری از دین، آنجایی است که میفهمند دین را هر کاریش بکنند باز هم ذاتاً سیاسی است. یکی از این روشنفکران دینی شیکِ اصلاحطلب رسماً گفته بود به خاطر اطلاع از مقاصد جمهوری اسلامی، کربلا نمیروم!
#تمدن_اسلامی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🍃به یاری خدا اولین شماره دوفصلنامه داخلی" تاریخ نامه جامعه " به چاپ رسید.
🍂ضمن تبریک به نویسندگان محترم، از استادان، پژوهشگران و طلاب سطوح مختلف، جهت ارسال مقاله برای شماره های بعدی نشریه، دعوت به عمل می آید.
آیدی ایتا جهت ارسال مقالات:👇👇
@AdminSire
رایانامه:👇👇
tarikhnamehjz@iran.ir
📣لازم به ذکر است طلاب سطح سه جامعه الزهرا(س) میتوانند با چاپ مقاله (مستخرج از پایان نامه)، از امتیاز افزایش نیم نمره، به نمره نهایی پایان نامه استفاده نمایند.
گروه علمی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
به امید روزی که تاریخ بنویسد:
به برکت قدوم زائران اربعین غیبت طولانی حضرت پایان یافت!
🌱اللهم عجل لولیک الفرج🌱
#اربعین
#یک_روز_مانده_به_اربعین
#جمعه
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد_وعجل_فرجهم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#پاسخ_به_شبهات_محرم
#معرفی_نرم_افزار_ارزشی
🔹 شبهات محرم
🌸بصیرت به میزان کافی
برای اینکه به سلامت به مقصد برسیم، شناخت همراهان و مشخصات مسیر ضروری است چراکه میتوان با دانستن بن بست ها و بیراهه ها آنها را انتخاب نکرده و زودتر به مقصد برسیم.
برای طی مسیر عبودیت، شناخت دشمن، بیراهه ها، آسیبها، شبهات، و.... ضروری است مسیر عبودیت را با کشتی نجات حسین علیه السلام طی کنید و خود را مجهز کنید تا طوفانها شما را از کشتی خارج نکنند.یکی از این طوفانها شبهات هستند که ایمان را نشانه میرود. با تحقیق و مطالعه به شبهات مسلط شوید و سفر خود را بسلامت ادامه دهید.
در این نرم افزار میتوانید علاوه بر پاسخ شبهات، پاسخ برخی سوالات را هم بیابید مانند نمونه زیر:
🌺چرا به امام حسين( عليه السلام ) ثارالله(خون خدا) مي گويند؟
ثار به معني خون خواهي است. عبارت "السلام عليك يا ثارالله" در زيارت عاشورا و جاهاي ديگر به اين معني است كه: سلام بر تو، اي كسي كه خون خواه تو خداوند است. چون حضرت سيدالشهدا با كمال اخلاص جان و همه چيز خود را در راه اعلاي كلمه توحيد و مخالفت با كفر و فسق فدا كرد، خون او را نسبت به خدا مي دهند و مي گويند:اي ثارخدا، يعني اي كسي كه وليّ دم و خون خواهت خدا است.
اگر خون خدا گفته شود براي تقدس و شرافت بخشيدن به خون مقدس امام حسين( عليه السلام ) است و به اصطلاح( اضافه تشريفي) است، نه اضافه حقيقي، زيرا همه شيعيان و پيروان اباعبدالله( عليه السلام ) مي دانند كه خدا جسم نيست تا خون داشته باشد. اضافه تشريفي در عرف شرع و قرآن رايج است كه براي بيان شرافت و عظمت چيزي آن را به خدا نسبت مي دهند مثل خانه خدا و ماه خدا در حالي كه روشن است خداوند نه جسم است و نه نيازي به خانه دارد. پس چنان چه براي بيان شرافت كعبه معظمه بيت الله الحرام گفته مي شود، براي بيان عظمت و قداست و شرافت خون پاك امام حسين( عليه السلام ) خون خدا گفته مي شود و احدي از پيروان ايشان يافت نمي شود كه از اين عبارت معني حقيقي خون خدا را بفهمد، چون هر مسلماني از ابتداي تكليف دانسته و يقين كرده يكي از صفاتي كه خدا ندارد، جسم بودن او است.
📙 تفسير نمونه، ج 7، ص 363.
لینک دریافت نرم افزار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=shobahat.sobolassalam.ir&ref=share
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 حضور طلاب جامعهالزهرا(س) در تجمع اعتراض حوزویان به جسارت به حریم قرآن و شریعت اسلام
♻️ جمعی از طلاب جامعه الزهرا سلاماللهعلیها به همراه با دیگر حوزویان در مدرسه مبارکه فیضیه تجمع و جسارت به حریم قرآن کریم و شریعت اسلام را محکوم کردند.
https://jz.ac.ir/post/11417
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج 🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا