#امروز
🔰دومین پیش نشست چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی با سخنرانی دکتر رفیعی
❇️با همکاری و مشارکت اداره ارتباطات و بین الملل مجتمع تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
.
🔰چهارمین دوفصلنامه تخصصی جستارهای تاریخ اسلام منتشر شد.
فهرست مقالات مندرج در این شماره به شرح ذیل است:
۱- بررسی ادبی و محتوائی سروده ابو طالب در شعب/ زهرا مهرجوئی
۲- فعالیت های آموزشی_فرهنگی زنان مسلمان در حرمین شریفین تا سقوط عباسیان/فهیمه جعفری جبلی
۳- بازنمایی شخصیت حضرت حمزه علیه السلام در تفسیر آیات و روایات اصحاب/ نرگس سلیمانی
۴- مأخذشناسی توصیفی سادات عبدالوهابیه/ سید احمد باقرزاده ارجمندی
۵- زمینههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترش مناظرات در عصر اول خلافت عباسیان۲۲۷-۱۳۲ (ه.ق)/ هومان محمدی شرفآباد؛ سهیلا خوانساری
۶- جایگاه جنگ در مواجهه با دشمن در سیره نظامی امام علی(ع)/ یدالله حاجیزاده
❇️این نشریه با مدیر مسئولی خانم سیده زهره برقعی و سردبیری آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدناصر موسوی، دبیر تخصصی نجمه صالحی مشغول به فعالیت است.
لینک خبر
https://jz.ac.ir/post/13661-%B2n.ir/p80187F
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
felestin fa kamel.pdf
2.15M
نام کتاب : «#فلسطین از منظر حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
📖 جمع آوری و نگارش قرآن:
علی علیه السلام نخستین کسی بود که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله به جمع قرآن مشغول شد و بر حسب روایات مدت ۶ ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رساند.
ابن ندیم گوید: اولین مصحفی که گردآوری شد، مصحف علی علیه السلام بود و این مصحف نزد آل جعفر علیه السلام بود. سپس میگوید: مصحفی را دیدم نزد ابی یعلی حمزه حسنی که با خط علی علیه السلام بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن علی علیه السلام آن را به میراث گرفته بودند.
محمد بن سیرین از عکرمه نقل میکند: در ابتدای خلافت ابوبکر، علی در خانه نشست و قرآن را جمع آوری کرد؛ گوید از اکرمه پرسیدم: آیا ترتیب و نظم آن مانند دیگر مصاحف بود؟ آیا رعایت ترتیب نزول در آن شده بود؟ گفت اگر جن و انس گرد آیند و بخواهند مانند علی علیه السلام قرآن را گردآورند، نخواهند توانست. گوید هرچه دنبال کردم تا بر آن مصحف دست یابم میسر نگردید!
ابن جزی کلبی گوید: اگر مصحف علی علیهالسلام یافت میشد، هر آینه در آن علم فراوان یافت میگردید.
📘 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۸۹؛ به نقل از منابع متقدم.
#بخش_اول
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
جمع آوری و نگارش قرآن ۲:
جلالالدین سیوطی گفته است: در صدر اول [صدر اسلام]، نشانه حرکات حروف [قرآن] به صورت نقطه بود. نقطهی اول حروف علامت فتحه، نقطهی آخر حروف علامت ضمه و نقطهی زیرین حروف علامت کسره به شمار میآمده است.
علائمی که هم اکنون برای بیان حرکات حروف [قرآن] متداول است و ماخوذ از حروف میباشد، از ابتکارات خلیل بن احمد است.
در این روش فتحه عبارت است از شکل مستطیلی که در بالای حروف گذاشته میشود؛ علامت کسره به همین شکل در ذیل حروف به کار میرود و علامت ضمه واو کوچکی است که در بالای حروف [گذاشته میشود] و تنوین بر حسب مفتوح بودن یا مکسور یا مضموم بودن به وسیله دو علامت از نوع خود مشخص میشود.
سیوطی اضافه میکند: اولین کسی که حمزه و تشدید را وضع کرد، خلیل بن احمد بود.
📙 تاریخ قرآن، آیت الله محمدهادی معرفت، انتشارات سمت، صفحه ۱۲۶.
لازم به تذکر است که خلیل بن احمد از بزرگترین علمای لغت شناس عرب در قرن دوم هجری میباشد و کتابی به نام العین دارد.
🖊استاد محترم: مهدی مستقیمی
#بخش_دوم
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
https://eitaa.com/yadrooz_m/139
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j