eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
934 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سرانجام وی پس از ۲۱ماه اقامت در و فراگیری کامل زبان فارسی به توصیه دوستان ایرانی مبنی بر ترک به دلیل انتشار خبر مرگ نادرشاه و احتمال شروع اغتشاشات تازه، در ۱۲ آوریل ۱۷۳۹ به همراه چند بازرگان و گرجی اصفهان را به قصد بغداد ترک می‌کند. اوتر در مسیر حرکت خود از طاق کسری در شهر مداین نیز بازدیدی کرده و در چند سطر به آن پرداخته است و این توصیف به همراه نگاهی که به طاق و بیستون داشته از معدود توجهاتی است که وی به آثار تاریخی، دست‌کم در سفرنامه‌اش کرده است. ژان اوتر در مدت اقامت در نیز به مساله شورش اعراب در این شهر پرداخته، سپس به علل بروز جنگ در سال ۱۷۴۳ بین ترکان و ایرانیان اشاره می‌کند. او در پایان سفرنامه خود می‌نویسد: «طرح من گزارش این مسافرت و تشریح پیش‌آمدهای بزرگی است که در زمان اقامت در ایران روی داده است.» در سوم اکتبر از طریق استانبول راهی مارسی شده، در ۱۱ ژانویه ۱۷۴۳ وارد این شهر می‌شود و در نهایت در روز ۲۸ ژانویه به شهر پاریس بازمی‌گردد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹شام آخر🔹 آمدیم از سفر دور و دراز رمضان پی نبردیم به زیبایی راز رمضان... سر به آیینهٔ الغوث زدم در شب قدر آب شد زمزمهٔ راز و نیاز رمضان دیدم این قدر همان آینهٔ خلّصناست دیدم آیینه‌ام از سوز و گداز رمضان بیش از این، ناز نخواهیم کشید از دنیا بعد از این، دست من و دامن ناز رمضان نکند چشم ببندم به سحرهای سلوک نکند بسته شود دیدهٔ باز رمضان صبح با بادهٔ شعبان و رجب آمده بود آن که دیروز مرا داد جواز رمضان شام آخر شد و با گریه نشستم به وداع خواب دیدم نرسیدم به نماز رمضان 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 23 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 1شوال
1442
هجری و 13 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ 🌸عید سعید فطر و آغاز ماه شوال ۲_ درگذشت ابومحمد سعيد بن مبارك معروف به ابن دهّان مفسر و اديب مسلمان.(569 قمری) ۳_ لغو نهايی كاپيتولاسيون و امتیازات و ملحقات آن ،سه ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به پیشنهادهئیت وزیران و تصویب شورای انقلاب اسلامی. (
1358
شمسی) ۴_ درگذشت حجة الاسلام و المسلمین سید محمد باقر شیرازی ، از مراجع تقلید (
1393شمسی
) ۵_ افزایش حملات صهیونیست ها در نوار غزه.(`1400شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شعار و نماد امروزه نمادها و شعارها با تبادل سریع پیام، روابط اجتماعی انسان را آسان تر می کنند و گاهی نشانه ی فرهنگ و هویت یک ملت یا یک کشور هستند. به عنوان مثال نماد صلیب نشانه‌ی پیشینه‌ی حاکمیت فرهنگ مسیحی و پیروی از دین مسیحیت در یک کشور است. گاه تصاویر گیاهان یا حیوانات در پرچم نشانه‌ی پوشش غالب گیاهی در یک کشور است و گاه سرود ملی یک کشور هویت آن را نمایان می سازد. در زمان گذشته که تکنولوژی، صنعت چاپ و تصویر نبود یا هنوز رشد چشمگیری نداشت برخی نمادها یا شعارهای شفاهی، فرهنگ یک قوم، مکتب یا فرقه را تداعی می کردند و حتی جزو سرمایه های نمادین فرهنگی محسوب می شدند که برخی از آن ها تا دوره ی کنونی ماندگار و پابرجا هستند . یکی از شعارهای مهم قدرت شیعه در جهان در بیان فراز حی علی خیر العمل به عنوان اذان خاص شیعه است. با ادای این فراز با صدای بلند، تشیع یک فرد یا حتی یک منطقه یا شهر مشخص می‌ شود. این سرمایه نمادین مکتب تشیع محدوده جغرافیایی وسیع شیعه را نشان می دهد و حاکی از این است که در طول تاریخ هر چند دشمنان می خواستند نور شیعه به سمت خاموشی سوق داده شود ولی شیعه باقی مانده و رشد کرده است. این نماد شیعه در اثر فداکاری های شیعیان مخلص و هدایت رهبران معصوم علیهم السلام تاکنون پابرجامانده و مرزی میان شیعه و اهل تسنن به وجود آورده است. در طول تاریخ، گاه قدرت حاکمیت سیاسی با بیان یا عدم بیان این فراز اذان مشخص می شد. یعنی اگر از مناره های یک شهر صدای حی علی خیر العمل بلند می شد نشان می‌داد که حاکم شهر شیعه است. به طور کلی اگر به شعائر اسلام بدون مرز شیعه و سنی بنگریم؛برخی مراسم یا آیین ها نماد فرهنگ‌اسلام هستند و بزرگداشت آنها بقاء اسلام را به ارمغان می آورد. به عنوان نمونه گردهمایی سالیانه حج، تظاهر به قدرت عظیم امت اسلامی و اتحاد آنها حول محور بندگی است و نشانی از ماندگاری اسلام. از دیگر نمادها و شعائر مکتب اسلام که مانایی آن ماندگاری اسلام را نوید می دهد عید فطر است. امام هادي‌عليه السلام می فرمایند:شيعيان فقط چهار عيد دارند : فطر ، قربان ، غدير و جمعه بحار الأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۳۵۱ در روز عید فطر است که مؤمنان پس از یک ماه روزه‌داری و مهمانی در حریم کریم امید دارند به فطرت حقیقی خویش بازگردند و با مدد نور معرفت و فطرت درونی و کاستن تعلقات دنیوی، زندگی خویش را برای همیشه در جاده بندگی قرار دهند و گام های خویش را برای رسیدن به سرای قرب الهی محکم تر بردارند. مسلمانان با نکوداشت چنین مراسمی افزون بر اینکه روح خود را جلا می دهند تا آمادگی پذیرش رحمت و برکت الهی را داشته باشند، چراغ یکی از نمادهای اسلامی را نیز روشن نگاه می‌دارند. همانطور که خداوند در قرآن می فرماید‌‌:من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب (حج/۳۲) تجلیل و نکوداشت شعائر الهی موجب تقوای قلبی خواهد شد. نمادها وشعارها علائمی هستند که در طول مسیر زندگی انسان قرار دارند و با حفظ و اجرای آن ها، مصادیق حفظ هویت و فرهنگ‌ تحقق می یابد. امام رضاعليه السلام فرموده اند: روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايي مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براي خدا به صحرا (فضايي باز) درآيند و خداوند را بر منّتي كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگي ياد كنند( من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۲۲ .) عید فطر حاکی از آیین مسلمانی و نشان از آغاز حیات پس از سوزاندن بدیها و پلیدیها در کوره انسان سازی رمضان است. ماه رمضان آمده بود تا روح بندگی را تقویت و دلها را بهاری تر کند و در سایه آن همدلی ها بیشتر ‌شود و دین از جنبه فردی به جنبه ی اجتماعی نزدیکتر گردد‌. همه باهم یکی شوند،شادی شان مشترک شود و دردشان نیز. تنها در این صورت می توان در مسیر انسانیت قرار گرفت و روح را به سمت تعالی سوق داد. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، عید فطر یعنی روز عمل و روز جایزه گرفتن مومن فرا می رسد. عید فطر روزی است که انسان همچو ققنوس از خاکسترهای خویشتن متولد می شود و زندگی جدید را از سر می گیرد. عیدفطر نماد شرافت امت اسلام و همبستگی مسلمانان علیه دشمنان است.روز نابودی خیال خام و دفع دسیسه و توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است. عید فطر روز گردهمایی بزرگی است که نشانی می گردد برای مکتب اسلام و احیاء آن باقی ماندن در مسیر بندگی را موجب می شود. عید فطر تمرینی است برای تشکیل امت واحده و آمادگی برای پذیرش دولت کریمه ی حضرت حجت بن الحسن روحی له الفداء، دولتی ارزشمند که توانایی تامین منفعت های دنیا و آخرت انسان را دارد. دولتی که معصومین علیهم السلام مژده ی تحقق آن را داده اند و در دعاهای ماه مبارک رمضان بارها از خداوند طلب شده است. 🍂اللَّهُمَّ إِنَّانَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍكَرِيمَةٍ🍂 🖊نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرامگاه حمدالله مستوفی  مربوط به دوره  است و در ، خیابان طالقانی، خیابان سابق، کوچه مستوفی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بنای آرامگاه مستوفی برج آجری کوچکی است متعلق به قرن هشتم قمری که پلان برج به صورت مربع توسط ۴ فیل پوش، ۸ ضلعی شده و با گنبد مخروطی پوشیده شده‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
نمای بنا آجری و مطابق سبک دارای بندهای مهری است، نیز پیشتر آجری بوده که در دوره‌های بعد کاشیکاری شده‌است و مقرنس‌سازی دور تا دور دایره پایین گنبد تعمیر شده‌است. گنبد و زیرسازی آن که از بناهای مجلل و زیبای عهد مغول است، با کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی است که به خط چگونگی زندگانی ، نیاکان و تألیفات وی به اختصار بیان شده‌است. این آرامگاه میان امامزاده علی و آمنه خاتون شهر واقع شده‌است که به آن گنبد دراز نیز می‌گویند. در قرن چهاردهم شمسی عده‌ای از مردم محله، دیواری دور محوطه بقعه که به صورت ویرانه‌ای درآمده بود، کشیدند و تعمیر مختصری در بقعه انجام دادند ولی در سال ۱۳۱۹ این بنای آرامگاهی تاریخی مرمت اساسی شد. در ورودی محوطه در سمت جنوب غربی است و آرامگاه درمیان حیاط قرار دارد و شکل آن از کف حیاط به بالا مربع و قسمت بالاتر ۸ ضلعی و بقیه تا زیر گلویی گرد، گنبد آن مخروطی شکل و همه بنا از آجر است که فاصله‌های آن بندکشی شده‌است. درگوشه شمالی بقعه نیز دو اتاق و دو زیرزمین برای نگهبانان آرامگاه با حوض و آب انبار احداث شده‌است. این مقبره به سبک معماری ایرانی بنا شده‌ است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j