بخش پایانی:
نگرش جدید #امام_خمینی(ره) به بانوان، #زنانی با نگرشهای تازه به میدان آورد که بیش از هر چیز، به وظیفۀ الهی حضور سیاسی خویش در اجتماعات ایمان داشتند و خود را پیرو رهنمودهای امام(ره) و مرجع تقلیدشان میدیدند؛ بنابراین به شکلهای مختلف همچون #پخش_اخبار، #توزیع_اطلاعیهها، #کمک_به_مجروحان، #پناه_دادن_به_فعالان_سیاسی، #شرکت_در_جلسههای_سیاسی،#برپاکردن_جلسههای_سخنرانی و مهمتر از همه با #تربیت_جوانان فداکار و شهادتطلب و... به مدد #نهضت_امام آمدند و در این راه، چنان کوشیدند که #امام(ره) سهم آنان در پیروزی #انقلاب_اسلامی را بیش از مردان دانست و به همین دلیل، بر آنان درود فرستاد و پیروزی نهضت را مرهون شجاعت آنان شمرد.
آن دسته از زنانی را که #امام_خمینی(ره) پروراند، با پیروزی انقلاب اسلامی، بهرغم تلاشهای بعضی از متجددین و متحجرین به خانهها برنگشتند بلکه همدوش مردان و گاه جلوتر از آنان به حضور خود در فعالیتهای سیاسی، جنگ تحمیلی و تلاشهای علمی پس از #دفاع_مقدس ادامه دادند. علت این همه رشادت و حضور، بهرهمندی از تجربۀ تاریخی حضور تودۀ زنان مسلمان در اغلب قیامها و حرکتهای ضددولتی تاریخ ایران معاصر، درسگیری از بازدۀ منفی فعالیت و حضور زنان درباری، غرب و شرقزده و زنان سنتی خانهنشین و نیز، احیای مقام و شخصیت زن از سوی امام(ره) و بازتعریف زن مسلمان از طرف معظم له و بازتولید آن به وسیله مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بوده است.
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
20140518150843-9849-118.pdf
815.1K
#مقاله:
نقش #امام_حسن_عسکری(ع)و اصحاب ایشان در حدیث امامیه
نویسندگان:جمال فرزند وحی،فرشته دارابی
#اهل_بیت_رسول_اکرم (ص)طبق سفارش آن حضرت،در کنار #قرآن کریم بالاترین مرجع علمی اند که خداوند ایشان را برای هدایت ورهبری مسلمانان پس ازرسول اکرم (ص) برگزیده است.امام حسن عسکری (ع)#یازدهمین امامی است که سکان کشتی هدایت را به دست گرفت.این پژوهش در پی آن است که با ترسیم شرایط سیاسی و اجتماعی حیات ایشان به عنوان عوامل مهم واثر گذار در مضمون #احادیث و چگونگی نشر آنها ، شیوه های حفظ ونقل حدیث را وانماید ومدارس حدیثی را که در زمان ایشان رونق گرفت،معرفی کند و آثاری را که به این #حضرت (ع)نسبت داده اند بررسی نماید.
#مقاله
#امام_حسن_عسکری ع
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
گزارش #نشست_علمی_تخصصی «بررسی وضعیت گروهها و جریانهای شیعی در منطقه»
در این #نشست مطرح شد:
"برنامهریزی راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از سوی دشمن"
حجتالاسلاموالمسلمین طباطبایی با بیان اینکه دشمن راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع را برنامهریزی کرده است، این سه راهبرد را «استفاده از شخصیتهای دینی»، «تلاش برای ایجاد حکومتهای سکولار در منطقه» و «تشدید فرقه گرایی در منطقه» برشمرد.
به گزارش روابط عمومی و بینالملل، نشست علمی تخصصی «بررسی وضعیت گروهها و جریانهای شیعی در منطقه» به همت #انجمن_علمی_پژوهشی_تاریخ و با حضور جناب حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین طباطبایی پیش از طرح بحث، عنوان کرد: موضوع این نشست ذیل جغرافیای تشیع قرارمیگیرد و در ادامه منابع مرتبط با موضوع را معرفی نمود.
وی به عنوان مقدمه آغازین بحث به تبیین الفاظ «#منطقه»، «#گروهها» و «#جریانهای_شیعی» پرداخت و تقسیمبندی کشورهای جهان به لحاظ جغرافیای منطقه را به «#آسیای_میانه،#آسیای_جنوبی، #خاور_نزدیک و#خاور_میانه (غرب_آسیا) و #خاور دور» همراه با اراِئه تصاویر مرتبط بیان کرد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی اجمالی کشورهای این مناطق و موقعیت جغرافیایی آنها پرداخت و نکاتی در مورد آنها مطرح کرد، به عنوان نمونه به کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و چچن اشاره و یکی از دلایل اهمیت این منطقه را جذب برخی جریانهای فکری این منطقه به داعش برشمرد.
حجتالاسلاموالمسلمین طباطبایی به تعبیر خاص «غرب آسیا» از سوی #مقام_معظم_رهبری حفظه الله تعالی به جای واژه «#خاور_میانه» اشاره کرد و دلایل اهمیت #غرب_آسیا را به ترتیب، حفرکانال سوئز، وجود نفت و گاز، وجود کشورهای قدرتمند مانند #عربستان، وجود ایران، شامات و عراق، منابع غنی انرژی، وجود نخستین دانشگاههای اسلامی از جمله #الازهر_مصر (تأسیس فاطمیان) و دیوبند هند و واقع بودن در مرکز جهان اسلام (قلب تپنده جهان تشیع)، دانست.
وی اضافه کرد: از جمله شخصیتهای تأثیرگذار الازهر، #سید_جمال_الدین_اسدآبادی (تدریس فقه شیعه)، #محمد_عبده (شاگرد سید جمال)، #شیخ_محمد_شلتوت (در اثر تعامل با #آیت_الله_بروجردی، اجازه تدریس #فقه_جعفری را در دانشگاه الازهر داد)، #یوسف_قضاوی و غیره بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با ارائه تصاویر، نقشه ذخایر نفتی و گازی منطقه غرب آسیا را به نمایش گذاشت و آماری از آنها و همچنین آماری از رشد جمعیت مسلمانان در #ایران و سایر مناطق ارائه کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی در ادامه، به نظریه #هلال_شیعه و اظهار نظر ملک عبدالله پادشاه اردن و حسنی مبارک پادشاه مصر اشاره کرد و یادآور شد: دشمنان اسلام درصدد برآمده اند که راه پیشرفت تشیع را مسدود کنند، بنابراین راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از جانب دشمنان برنامه ریزی شد.
وی با بیان اینکه دشمنان سه راهبرد مهم و اصلی را در تقابل با نظام دینی تشیع به کار بستند، گفت: اولین مورد، «استفاده از شخصیتهای دینی(روحانیون)» مانند #یاسرالحبیب، #سیدمحمودالصرخی، #حسن_اللهیاری، #محمدعلی_الحسینی، #سیدحسن_حمامی، #احمدالحسن است.
استاد حوزه و دانشگاه، توضیحات مبسوطی همراه با کلیپهای مرتبط درباره این شخصیتها نمایش داد و افزود: دومین راهبرد دشمن، «تلاش برای ایجاد حکومتهای سکولار در منطقه» بوده و سومین راهبرد، «تشدید فرقه گرایی در منطقه» است.
#نشست_علمی_تخصصی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تمدن چیست؟
بخش اول:
#تمدن در لغت
واژه #تمدن به معنی اقامت گزیدن در جایی
می باشد.(جوهری،1376، ج6: 2201؛ ابن منظور،1414:ج13، 402) همچنین تمدن به معنای حسن معاشرت هم گرفته شده است(جان احمدی،1386: 24) اما اصطلاح تمدن در قرن 18 میلادی به وجود آمد (توسی،1377: 15)که هر یک از نویسندگان و محققین تعریفی از آن ارائه نمودند.برخی آن را نظام اجتماعی اعم از سیاسی، اقتصادی، حقوقی و تربیتی در یک قلمرو بزرگ نامیدند.(آشوری،1381: 128)ویل دورانت هم در تعریف تمدن می نویسد:#تمدن عبارت است از برقراری نظم اجتماعی و جامعه پذیری برای همکاری و تعاون میان انسان ها است که زمینه را برای مقبولیت یک فرهنگ فراهم می سازد.(دورانت،1365،ج1: 3) یا این که #لنیتون تمدن را مجموعه اعمال و آرایی توصیف می کند که در هر جامعه، افراد انسانی آن را از بزرگ ترها فرا می گیرند و به نسل جوان، تحویل می دهند.(لنیتون،1337: 3) #خواجه_نصیرالدین_طوسی نیز، در #اخلاق_ناصری، #تمدن را مشتق از #مدینه می داند و #مدینه را #موضع_اجتماعی اشخاص می داند که با انواع حرفه ها و صنعت های معیشت خود را می گذرانند.(خواجه نصیر،بی تا: 210) امروزه تمدن را مترادف با واژه #شهر و #شهرنشینی می گیرند.(آذرنگ،1390: 15)
#ادامه_دارد...
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی
#مستوره_کردستانی،شاعر،محقق و مورخ نامی کرد
مستوره کردستانی، ادیبی توانا، مورخی چیره دست و محقق ، به گفته ی بسیاری از #شرق_شناسان،در روزگار خویش یگانه زنی بود که به نگاشتن و تدوین #کتاب_تاریخ همت گماشت. تنها #زنی بود در جهان اسلام، که کتاب شرعیات مذهب خویش را برای بانوان به رشته تحریر درآورد.
دو قرن پیش که تعلیم و آموزش حتی برای مردان امری مشکل و برای بانوان امری محال به نظر می رسید، شرایط بسیاری باید فراهم می گشت تا شخصی چون #مستوره_کردستانی بدان جایگاه برسد. #تاریخ_اردلان او به عنوان یکی از متون شیوای فارسی شناخته شدهاست.
آثار #مستوره عبارتاند از:
#دیوان_اشعار : که به فارسی سروده شده و در حدود دو هزار بیت است.
#تاریخ_اردلان:این کتاب معروفیت و ارزش علمی و اجتماعی مستوره را دو چندان نموده زیرا تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در تمام خاورمیانه در عرصهٔ #تاریخنویسی خصوصاً کردشناسی در میان زنان جز وی کسی به این کار نپرداختهاست.
#عقاید_مستوره: این کتاب رسالهٔ کوچکی از عقاید مستوره در مذهب اهل سنت شافعی است.
#معرفی_شخصیت
#مستوره_کردستانی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
تندیس ماه شرف خانم اردلان، (مستوره کردستانی)#اولین_زن_تاریخنگار_مسلمان_جهان
@tarikh_j
🔆رهبرانقلاب (حفظه الله تعالی):
❇️حقّ بزرگِ #حضرت_معصومه س، این سرچشمه نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه علمیه عظیم الشأن #قم در سایه این بقعه مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. ۷۲/۷/۳
❇️ما باید از #حضرت_معصومه س، بیشتر استفاده کنیم. ایشان #امامزاده_بلافصل است. دختر امام، خواهر امام، عمه امام، خیلی عظمت دارد. در زیارت نامه ایشان آمده: "ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی" این نشانگر عظمت مقام #حضرت_معصومه س است! ۷۱/۴/۲۸
#مقام_معظم_رهبری
#حضرت_معصومه
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
نمایی قدیمی از حرم #حضرت_معصومه س
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
# تمدن چیست؟
بخش دوم:
واژه #تمدن از کلمه#مدینه بهمعنای شهر اخذ شده که بیانگر شیوه زندگی در جامعه شهری است،از این رو،تمدن دربردارنده سه مفهوم است:
الف- بهسوی عقل و انسانیت گرائیدن،
ب- نظم دادن به امور زندگی،
ج- به اخلاق و خصائص شهری کشیده شدن.
به باور "عمید"در زبان فارسی، #تمدن بهمعنای"همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و ... "میباشد و در جای دیگر، "تمدن به مفهوم خوگرفتن با اخلاق و آداب شهریان" نیز، آمده است."بیلز و هویجر" در تعریف #تمدن نوشته اند:"همه تمدنها و ازجمله تمدنهای بزرگ امروزی و عهد باستان، فقط نمونههای خاصی از فرهنگ بهشمار میروند، که از نظر کمیت محتواییشان و پیچیدگی الگوبندیشان از یکدیگر متمایزاند، ولی از لحاظ کیفیت، با فرهنگهای اقوام بهاصطلاح نامتمدن فرقی ندارد.""هرسکوتیس" در تعریف تمدن گفته است." تمدن عبارت است از مجموعه دانشها، هنرها و فنون و آداب و سنن، تأسیسات و نهادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیتهای افراد و گروههای انسانی، طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمتهای یک جامعه و یا چند جامعه که با یکدیگر ارتباط دارند. مانند تمدن مصر، یونان، ایران و هرکدام دارای ویژگیهایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص خود بستگی دارد.""ساموئل هانتینگتون" #تمدن را بالاترین گروهبندی فرهنگی و گستردهترین سطح هویت فرهنگی بهشمار میآورد.""هنری لوکاس" #تمدن را پدیدهای بههمتنیده میداند، که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را در بر میگیرد.
ادامه دارد....
@tarikh_j
🔺مطالعات تمدنی (جلد 1)، تحلیل نظری و تاریخی پیرامون مؤلفههای فرهنگ و تمدن اسلامی
#معرفی_کتاب
#سید_حسین_حسینی
🔻متن پشت جلد کتاب
تمدنسازی مستلزم تمدنپژوهی است و امروزه فرهنگی که به سمت تمدنسازی حرکت نکند، قابلیت جامعهسازی خود را از دست خواهدداد و بدون تردید به لایههای درونی و فردی فروکاسته خواهدشد، شاید برهمین بنیان است که در دوره کنونی، تحلیل و بازکاوی مفهوم و ارزیابی منتقدانه مؤلفههای تمدن به یکی از ضروریترین نیازهای پژوهشی جوامع علمی تبدیل شده است و مطالعات تطبیقی و میان رشتهای در حوزه فرهنگ و تمدن، پردامنه و پرآوازه گشته است و البته هم افقی فرهنگپژوهی با تمدنپژوهی نیز برهمین برنهاد تأکید میورزد. با این وصف، فرهنگ و تمدن از آن دست واژهها و مفاهیمی هستند که به دلیل گستردگی حوزههای کارکردیشان، تلاش اندیشمندان در قرون گذشته نیز شناخت همه ابعاد آن را میسر نساختهاست؛ و هر آینه این مشکل در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دوچندان مینماید، چرا که این حوزه با پرسشها و چالشهای روزافزونی روبرو است؛ تمدنی که محتاج بازشناسی و احیاء حیات پیشینی و نیز بازتولید ساختارهای نو و پسینی است و البته که در شرایط کنونی جهان معاصر در عرصه ظهور و بروز سيطرۀ تمدن رقیب نیز قرار دارد.
🔹نویسنده: سید حسین حسینی
🔸ناشر: نقد فرهنگ
🔹سال انتشار: 1398
@tarikh_j
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معجزه #تمدن_اسلامی
@tarikh_j
#تمدن:
بخش سوم:
#تمدن_مسلمین فوق تمدنها
مسلمین آنها بودند که مجد آنها دنیا را گرفته بود؛ تمدن آنها فوق تمدنها بود؛ معنویات آنها بالاترین معنویات بود؛ رجال آنها برجسته ترین رجال بود؛ توسعه مملکتشان از همه ممالک بیشتر بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دول اسلامی، نمیشود تحمیل کرد چیزهایی را که آنها میخواهند؛ نمیشود ذخایر اینها را، طلای سیاه اینها را، طلای زرد اینها را، نمیشود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامی تفرقه بیندازند.
#امام_خمینی (ره)؛ 18 شهریور 1343
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
#کتاب:#تمدن_نوین_اسلامی، چالش ها و راهبردها
نویسنده: علی اصغر رجبی
ناشر:نشر معارف
با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای #تمدن_اسلامی، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید #تمدن_اسلامی، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است.
با پیروزی #انقلاب، مرحله جدید تأسیس نظام سیاسی و تلاش برای اجرای احکام فردی و اجتماعی اسلام آغاز شد که بیدارگری امام خمینی(ره)، در تکوین و تداوم این ثمره، محوری بوده است. پس از ایشان با رهبری امام خامنه ای، این جریان عمیق تر گشت. وی با تأکید بر حفظ دستآوردها و ارائه و طرحهایی چون «نهضت نرم افزاری» و «تولید علم» نوید احیای تمدن نوین اسلامی را دادند تا زمینه ای برای حکومت عدل جهانی گردد. از این رو احیای تمدن نوین در دوران معاصر از مسائل سرنوشت ساز جهان اسلام است. که با درنظر داشتن روند بیداری اسلامی اهمیت دو چندان دارد.
کتاب حاضر در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش
فصل دوم: ادوار تاریخی #تمدن_اسلامی
فصل سوم: بررسی زمینه های شکل گیری و افول #تمدن_اسلامی
فصل چهارم: تمدن نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
فصل پنجم: آسیب ها و موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
فصل ششم: راهکارهای برون رفت از موانع شکل گیری #تمدن_نوین از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
@tarikh_j
1_141967047.pdf
316.4K
#مقاله:رابطه #اسلام_و_تمدن در اندیشه #امام_خمینی(ره)
نویسندگان: محسن الویری، سید رضا مهدی نژاد
@tarikh_j
#تمدن @tarikh_j
ویل دورانت : #تمدن را می توان ،به شکل کلی آن، عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می باشد و جریان پیدا می کند.در #تمدن #چهار_رکن و عنصر اساسی می توان تشخیص داد که عبارتند از:
1⃣پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی؛
2⃣سازمان سیاسی؛
3⃣سنن اخلاقی؛
4⃣کوشش در راه معرفت و بسط هنر