eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
950 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
157 ویدیو
332 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه تاریخ و حکمت، گروه علمی تربیتی تاریخ اسلام برگزار می کند: 🔹️کرسی علمی ترویجی🔹️ ✍️ موضوع: منطق تدریج و تشریع حجاب شرعی بر اساس ترتیب تاریخی نزول قرآن ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر طیبی کمیته ناقدان: جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالمحمدی جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روستایی مدیر کرسی: سرکار خانم دکتر کریم زاده زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: پردیسان، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، سالن جلسات علامه طباطبایی (ره) [۲۹-۳] لینک شرکت در کرسی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 انجمن علمی تاریخ اسلام با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت نیمه شعبان برگزار می کنند: 🔺نشست مجازی با عنوان: (امام دوازدهم شیعیان امامیه در منابع اهل سنت) 👤با حضور: آقای دکتر سعید طاوسی مسرور ✅عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی( ره) 📆تاریخ برگزاری نشست: یک شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ⏱️زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱ 🎁همراه با اهدای اینترنت به ۵ نفر از حاضرین در نشست 🔮 لینک برگزاری نشست در بستر اسکای روم انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بزرگداشت مقام علمی متفکر و اندیشمند بزرگ جهان اسلام مولانا ابوالکلام آزاد(اندیشمند آزاد از هرات تا دهلی) سخنرانان: 🌀پروفسور شریف قاسمی از کشور هند 🌀دکتر حسین ایزدی از دانشگاه باقرالعلوم 🌀دکتر نرگس جابری نسب از دانشگاه آزاد اسلامی تهران زمان: یکشنبه ۱۴اسفند۴۰۱_۱۰تا۱۲ مکان:دانشگاه باقرالعلوم، طبقه همکف، تالار امام حسین علیه‌السلام لینک http://dte.bz/res1 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 حضور انجمن های علمی پژوهشی در دبیرخانه انجمن 🔆 انجمن های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با هدف حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ پژوهش ، شناسایی و ارتقای روحیه و بنیه علمی طلاب و دانش آموختگان مستعد، فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی پژوهشی و بهره‌گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، تقویت و گسترش روحیه پرسش گری، آزاداندیشی، نقد و مناظره علمی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و حفظ و تقویت سنت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه، و با حضور در دبیرخانه مشغول فعالیت هستند. ❇️از اساتید، پژوهشگران و طلاب علاقمند به فعالیت های پژوهشی جهت عضویت در انجمن های علمی پژوهشی دعوت بعمل می آید. 🏢مکان: ساختمان شهید بهشتی – طبقه چهارم- اتاق 182 ☎️شماره تماس:  02532112684 📌لینک عضویت: http://forms.jz.ac.ir/f_1/ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 🔆سومین مجمع سالیانه انجمن های علمی پژوهشی (تقدیر از فعالین انجمن ها و نویسندگان آثار برگزیده) 🔸 با حضور معاون محترم پژوهش سرکار خانم حقانی 🗓زمان: دوشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها ساختمان کتابخانه طبقه سوم اتاق نشست های علمی 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz260
🔰کمیته خواهران انجمن تاریخ پژوهان قم برگزار می‌کند. موضوع: نقش خودسازی مردم در کارآمدی حکومت دینی ارائه دهنده: زهرا سعیدی؛ پژوهشگر و محقق سطح چهار تاریخ اهل بیت علیهم السلام (مقاله پذیرفته شده در دکترین‌مهدویت ) دبیر علمی :اعظم ابوالحسنی زمان: روز جمعه ۱۲ اسفند ساعت ۱۹ لینک مجازی https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌ماجرای حدیث «سلمانُ رجلٌ منّا أهلَ البيت» ◀️ در ماجرای غزوۀ خندق و پس از تقسیم کارِ کندن خندق بین مهاجرین و انصار، سلمان فارسى نیرومندانه و آشنای به كندن خندق مشغول به کار شد ◀️ از جابر بن عبد الله انصارى نقل شده که براى سلمان مساحتى به پهنا و درازاى پنج ذراع در نظر گرفتند و مدتی نگذشت كه او به تنهايى از حفر آن فارغ شد و در اين حال میگفت: «اللهم لا عيش إلّا عيش الآخرة»: خدايا زندگی و عيشی [حقیقی] نیست مگر زندگانى آخرت ◀️این سرعت عملِ سلمان موجب بگومگویی بین مسلمانان بر سر او شد بدین صورت که هر گروه سعی میکرد در انتساب او به خود پیشی بگیرد؛مهاجران میگفتند: سلمان از ماستوانصار می گفتند: سلمان از ماست و ما نسبت به او سزاوارتريم ✅ خبرِ اين بگومگو به رسول الله(ص) رسيد و حضرت فرمود: « سلمانُ رجلٌ منّا أهلَ البيت»: سلمان يكى از ما اهل بيت است 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٢: ٤٧٥، 📚السیرة النبوية ٣: ٢٣٥ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌استخدام مسولان حکومتی ملاک تصدی مناصب حکومتی از نظر امیر المومنین علی علیه السلام بر اساس اصل « شایسته سالاری » الف]ملاک های شایسته سالاری 1️⃣ داشتن اخلاق شایسته 2️⃣ داشتن سابقه شایسته 3️⃣ افرادی که فعالیت خاص رو میشناسند(مهارت حرفه یا پست رو دارند) ب] لزوم گزینش افراد حق گویان صریح حضرت علی ع میفرماید برگزیده ترین وزیرانت شخصی باشدکه سخن تلخ حق رو به تو بیشتر بگوید.....نه فرد چاپلوس وتملق کار ج] لزوم گزینش امتحانی کارگزاران:حضرت میفرمایند« درامور کارگزاران حکومت دقت کن وآنان را پس از آزمایش به کار گیر» گزینش همراه امتحان.... د] پرهیز از استخدام افراد بر پایه تشخیص فردی..... استخدام افرادبر پایه مشورت وتشخیص جمعی... 📚برگرفته از نامه ۵۳نهج البلاغه انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌درس دیروز برای امروز ✍کسی از لشکریان حضرت امیر(ع) در جنگ جَمل خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! این عایشه امّ المؤمنین، بانوی پیامبر است و این طلحه و زبیر از بزرگان مهاجرین هستندچه طور با آنها بجنگیم؟؟؟ ✅آن حضرت فرمودند: «اشتباه کرده ای، حق را بشناس تا بفهمی چه کسی بر حق است و باطل را بشناس تا بدانی چه کسی بر باطل است » 📚تاریخ یعقوبی ج ۲ص۲۱۰ تنظیم: جناب آقای سعید احمدوند -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 به وقت آمادگی رهبر معظم انقلاب: بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و عملی و پیوندهای دینی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام 🔹بهار عدالت🔹 یکی از همین روزها، ناگهان تو می‌آیی از نور، از آسمان تو می‌آیی و شب زمین می‌خورد و قد می‌کشد نور، در آسمان قفس با ظهور تو خط می‌خورد زمین می‌شود سهم آزادگان به سر می‌رسد فصل سرد سکوت ترک می‌خورد بغض فریادمان تو می‌آیی از فصل عدل علی به تقسیم لبخند، تقسیم نان تو از سمت طوفان شبی می‌رسی به دست تو تیغی عدالت نشان تو می‌آیی و با سرانگشت تو ورق می‌خورد سرنوشت جهان تو در باغ آدینه گل می‌کنی بهار عدالت، امام زمان! 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفهوم 1.«فَرَج»، کلمه‌ای عربی و به معنای گشایش و رهایی است. در عربی، دعای «فَرَّجَ الله غَمَّک» به معنای این است: «خدا تو را از غم رهایی بخشد.» (ابن منظور، ص ۳۴۱.) فرج در اصطلاح شیعه؛ به معنی ظهور حضرت ولی عصر (عج) است. مراد از فرج در ترکیب اضافی «انتظار فرج» که در فارسی مصطلح است، رهایی و گشایشی است که با ظهور امام دوازدهم برای مردمان دنیا روی می‌دهد ومردم برای چنین واقعه ای در انتظار هستند. (مسائلی، 1398: ص۲۴.) "فرج یعنی گشایش ، وقتی می گویند: یعنی در همه حال منتظر فرج باشید.که هر بن بستی قابل گشودن است. مسلمان ، با درس " انتظار فرج " می آموزد ، که هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را گشود . یعنی ملت ها و امت ها نباید هیچ گاه از فرج و گشایش مایوس شوند . " مقام معظم رهبری ۸۶/۶/۲۹. از جمله تعالیم دینی این است که مومن نباید هیچ گاه از گشایش در امور نا امید شود . دعا برای تعجیل فرج ، یعنی دعا برای اینکه خداوند زودتر گشایش ایجاد کند . هیچ گشایشی در این جهان ، مهم تر ازظهور حجت الهی نیست ، چرا که با ظهور او ، همه مشکلات حل و الگوی حکومت الهی بر روی زمین پیاده خواهد شد . (كلباسي، 1384،ص۹۹.) تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
روایات درباره در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار فرج تصریح شده است که از جمله می‏توان به روایات زیر اشاره کرد: در روایتی، امام صادق‏علیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.( نعمانی، 1422ص 200.) در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام می‏فرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت منتظر فرج حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باشند.( صدوق، 1395،ص 377.) این روایات بر لزوم انتظار فرج مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت تأکید فراوان دارند. و در تعدادی از روایات انتظار فرج یکی از ارکان دین شمرده شده است؛ امام صادق‏علیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود می‏فرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائم‏علیه السلام است.( کلینی، 1363،ج2، ص 21. نوری ، ج1، ص 73.) و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوب‏ترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.( صدوق، 1413،ج4، ص 381.) درپاره ای از روایات نیز انتظار فرج از بزرگترین گشایش ها بشمار آمده است.( مجلسی، 1403،ج36، ص 326.) در حدیثی، پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمودند: با آمدن او حزن از شیعه برداشته می‏شود.(مجلسی،1403، ج 50، ص 317.) در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (همان، ج 74، ص 143.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اهمیت انتظار تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله فرج وانتظار است. شخصی از امام صادق‏علیه السلام درباره کسی که انتظار فرج ظهورحکومت حق را می‏کشد و در این حال از دنیا می‏رود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه بوده است.( همان، ج52، ص 126.) و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر می‏زند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.( همان، ج 52، ص 126؛ صدوق، 1395،ص 644 -645.) با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، اهمیت انتظار فرج و نیاز انسان به فرج منجی موعود علیه السلام کاملاً روشن می‏شود. 2.«نیرو سازی»، آمادگی جامعه برای ظهور حکومت مهدوی، نیازمند جَلْب نیرو و تعلیم و تربیت آنها است. از این رو بر منتظران است که نیروهای بالقوّه را برای نیرو سازی حکومت مهدوی آماده سازند و با تربیت آنها، اهداف و ماهیت آن را اشاعه دهند. (فصلنامه انتظار موعود، 1381: ص208.) 3.« انتظار»، انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و نگران بودن است. (تاج العروس، ۱۴۱۴:ج۷، ص۵۳۹.) (معین، فرهنگ فارسی، 1371: ج1،ص۳۶۴.) و از نظر روان شناسی، کیفیتی روحی است که سبب پیدایش حالت آمادگی است برای آنچه انتظار می‌رود و نقطه مقابل آن یأس و ناامیدی است. (موسوی اصفهانی، 1379: ج۲،ص۲۱۸.) ازنظر اصطلاحی در اسلام، انتظار مفهومى عميق، پرارزش و مقدس دارد، و زيباترين جلوه عبوديت حق تعالى است. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «أفضَلُ اَعمال اُمّتى انتظار الفَرَج مِن اللهَ عَزّوَجَلّ»؛ برترين اعمال امت من، انتظار رسيدن فرج از خداى عزيز بزرگ است. (صدوق، 1395: ج 2، ص 644.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
                     اَللّهُمَّ                   کُنْ لِوَلِیِّکَ              الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ         صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ     فی هذِهِ السّاعَه وَفی کُلِّ ساعة   وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً         وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ              طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها                     طَویلا..