اندیشکده تثبیت| حسینی
🏆 معرفت توحیدی (2): بازی گنج 🎮 یکی از ژانرهای محبوب بازیهای کامپیوتری، بازیهای پیدا کردن گنج است.
💠 ۲۰ نکته درباره صنعت انسانسازی
۱. اگر هر صنعت، نیازمند کتاب راهنما و آییننامهای است، صنعت انسانسازی نیز کتابی دارد و آن قرآن است.
۲. اگر همکاری و استخدام در هر صنعتی نیازمند یک قرارداد است، ورود ما به کارخانههای صنعت انسانسازی نیز نیازمند قراردادی است که «بیع یا بیعت» نام دارد.
۳. اگر هر پدیده صنعتی نتیجه کار کارخانههای متعددی است، محصول صنعت انسانسازی نیز نتیجه کار کارخانههای متعددی تحت عنوان «شعائر» است، که یکی از آنها نماز است.
۴. اگر هر پدیده صنعتی برای تولید شدن نیاز به مراقبت دارد، محصول صنعت انسانسازی نیز برای تولید شدن نیازمند «تقوا»ست.
۵. اگر هر کارخانه برای تولید محصول صنعتی خود نیازمند بخش حسابداری سود و زیان است، تولید محصول صنعت انسانسازی نیز نیازمند «محاسبه فلاح و خسارت» است.
۶. اگر هر پدیده صنعتی بعد از خروج از کارخانه، قیمتی دارد؛ انسان اما بعد از خروج از صنعت انسانسازی، «بها» خواهد داشت.
۷. اگر هر پدیده صنعتی بعد از خروج از کارخانه، مشتریهایی دارد؛ انسان اما بعد از خروج از صنعت انسانسازی، تنها یک مشتری دارد و آن «الله» است.
۸. اگر مشتری هر پدیده صنعتی برای خرید آن پدیده، مابهازای قیمتش پول میدهد، خداوند برای خرید انسان، مابهازای بهایش «برکت» میدهد.
۹. اگر انسان بعد از فروش هر محصول صنعتی، دارای سود و نفعی میشود، بعد از فروش خود به خداوند و دریافت برکت، دارای «فلاح» خواهد شد.
۱۰. اگر هر پدیده صنعتی کارکردی دارد که باید آن را محقق کند، محصول صنعت انسانسازی نیز کارکردی دارد و آن «قسط» است.
۱۱. اگر تولید هر پدیده صنعتی نیازمند مصرف یک سوخت است، صنعت انسانسازی نیز احتیاج به سوختهایی دارد که «بعثت» ایجاد کند.
۱۲. اگر تولید و فروش هر پدیده صنعتی نتیجه کار دست نامرئی بازار شناخته میشود، تولید و فروش محصول صنعت انسانسازی نتیجه کار «دست مرئی الله» است.
۱۳. اگر هر پدیده صنعتی دورریزها و زبالههایی دارد، دورریزهای صنعت انسانسازی، پیروان و تابعان هوی و هوساند.
۱۴. اگر هر پدیده صنعتی به سرمایه اولیهای نیاز دارد، سرمایه اولیه صنعت انسانسازی، «ایمان» به هفت متعلق ایمان است.
۱۵. اگر هر پدیده صنعتی فرایندی دارد، اولین گام فرآیند صنعت انسانسازی، «آیتشناسی» است.
۱۶. هر پدیده صنعتی در هر مرحله از صنعت، کنترل کیفیت میشود تا مشخص شود چقدر کیفیت دارد، انسان نیز در هر مرحله از صنعت انسانسازی دچار ابتلا و امتحان و فتنه میشود تا کیفیت آن مشخص گردد.
۱۷. ورود بشر به هر مرحله از صنعت انسانسازی، «فتح» نامیده میشود یعنی درهای کارخانه بعد به رویش باز میشود. و در انتهای هر مرحله از اصطناعت، «فتنه» رقم میخورد.
۱۸. مواد اولیه برای صنعتی شدن باید ویژگیهایی داشته باشند. ویژگی لازم برای اصطناعت در صنعت انسانسازی، «استطاعت صبر» است.
۱۹. هر صنعتی نیازمند تجارتی است. و صنعت انسانسازی نیز تجارتی دارد که همان ایمان، هجرت و جهاد است.
۲۰. در بیع، صنعت انسانسازی و سپس تجارت مربوطه، ربای نفس و مال هیچ جایگاهی ندارد؛ و هیچکدام از مراحل فوق موجب لهو و غفلت از ذکر خداوند نمیگردد.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
🌧 فرشته «رعد» و آیت «رعد»
✅ باران رحمت الهی در سراسر کشور شروع به بارش نموده است الحمدلله. اما یکی از ابعاد سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی، تغییر نگاه به پدیدههایی است که از کودکی در دروس دبستان صرفاً با نگرش مادی و طبیعتگرایی نیچرالیزم به ما آموختهاند. البته درصدد نفی و طرد تلاشهای علمی بشر در گرایشهای هواشناسی و آبوهواشناسی رشته فیزیک نیستم بلکه علم #آیتمداری نیز اهمیت دارد و اساساً باید به آن اصالت داد و از طرفی علم #ملائکهشناسی یکی از علوم قرآنی مهمی است که در ذیل علوم جعل میتواند تحولی شگرف در علوم دانشگاهی ایجاد نماید. در ذیل علم ملائکهشناسی، تفکر در دعای سوم صحیفه سجادیه موجب فتح بابی در این زمینه است:
🔸 در دعای سوم صحیفه سجادیه آمده است:
فَصَلِّ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى... خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ
و درود بر خزانهداران باران و حرکت دهندگان ابر.
وَ الَّذِي بِصَوْتِ زَجْرِهِ يُسْمَعُ زَجَلُ الرُّعُودِ ، وَ إِذَا سَبَحَتْ بِهِ حَفِيفَةُ السَّحَابِ الْتمَعَتْ صَوَاعِقُ الْبُرُوقِ
فرشتهای که به صدای فریادش، غرّش رعدها شنیده میشود؛ و هنگامیکه ابر خروشان، به وسیلۀ او به حرکتی شتابانه درآید، شعلههای برق درخشیدن گیرد.
وَ مُشَيِّعِي الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ ، وَ الْهَابِطِينَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ ، وَ الْقُوَّامِ عَلَى خَزَائِنِ الرِّيَاحِ ، وَ الْمُوَكَّلِينَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ
درود بر فرشتگانی که برف و تگرگ را بدرقه میکنند؛ و فرشتگانی که همراه قطره باران، چون ببارد، فرود آیند؛ و درود بر آنان که سرپرست خزینههای بادند و آنان که بر کوهها گماشته شدهاند؛ بنابراین از انجام تکلیف کنار نمیروند.
وَ الَّذِينَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِيلَ الْمِيَاهِ ، وَ كَيْلَ مَا تَحْوِيهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ و عَوَالِجُهَا
و درود بر آنان که وزن آبها و اندازۀ بارانهای سیلآسا و رگبارهای متراکم را به آنها شناساندهای.
🔹 از زاویه علم آیتمداری نیز دقت به چند نکته قابل توجه است زیرا رعد و برق و باران جزو آیتهای مرکّبی هستند که متشکل از چندین آیتاند. «رعد» به حمد و سپاس خداوند مشغول میشود و درنتیجه باران رحمت الهی بارش میکند. از سوی دیگر نیز در زمستان، دستان خالی درختان به سوی خداوند دراز است و خداوند با باران رحمتش، دعوت آنان را اجابت مینماید. آیت «شکرگزاری» و آیت «اجابت دعوت»، صرفاً دو مورد از این آیتهای مرکّب هستند.
✅ علم آیتمداری و علم ملائکهشناسی از علوم لازم برای گام دوم انقلاب و از علوم مطرح در آینده جهان خواهند بود. شناخت و تسلط به این دو علم، از لوازم معرفت توحیدی نیز هست. اما غفلت از این نگرشهای معنوی، موجب التقاط و درغلتیدن انسان در تحلیلهای غلط و عدم توان ارائه راهکار برای مسائل زیستمحیطی است. چرا در هیچ جای جهان هیچ راهکاری برای مسائل زیستمحیطی نظیر آلودگی هوا، خشکسالی، ریزگردها، گرمشدن کره زمین و... وجود ندارد و چرا هرچه تلاش میشود به در بسته میخورد؟ راهکار این مسائل را باید در تغییر زیربناهای فهم و معرفت و در تغییر جهانبینی جستجو نمود. انشاءالله.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
✅ معرفت توحیدی(3): آیت انتخابات
🔹 در اهمیت انتخابات شکی نیست و فضای جنگ گفتمانها داغ است اما در این بحبوحه از زاویه دیگری نیز میتوان نگریست. اقتضای معرفت توحیدی نگاه آیتمدار است. انسان موحد همیشه خودش را مواجه و مخاطب خدا میداند. همه چیز آیت و نشانه و کلام و سخن خداست. انسان موحد همهی وقایع پیرامونش را آیات خداوند میبیند و همه را کلام خدا و صحبت خدا با خودش میداند. انتخابات نیز از این قاعده مستثنا نیست. میتوان نسبت به انتخابات، نگاهی سکولار داشت و برعکس میتوان نگاهی معرفتی و آیتمدار داشت.
🔸 انتخابات، انتخاب یک مسئول برای مسائل مملکت است. در نفسمان نیز انتخاباتهایی هست. آن به آن در حال انتخابیم. انتخابات کشور، آیت عالم میثاق و عالم ذر است که ما انتخاب کردیم عبد خدا باشیم. عالم میثاق و عالم ذر، عالمی نیست که تمام شده باشد. این عوالم زمانمند نیست و همین الآن میتوانیم در عالم ذر، انتخاب کنیم که عبد خدا باشیم. آن به آن داریم رأی میدهیم به حاکمیت هوا یا حاکمیت الله. آن به آن درحال بیعت هستیم؛ یا با هوای نفس یا با الله. آن به آن درحال میثاق هستیم؛ یا با هوا یا با الله. و این انتخابها بسیار سرنوشتساز است. همانطور که انتخابات کشور، شب قدر جمهوری اسلامی است، انتخابهایی که ما در طول شبانهروز انجام میدهیم شب قدر ما را شکل میدهد. یعنی تکتک رأیهای ما تعیین میکند تا چه اندازه قدر پیدا کنیم یا دچار عجز شویم.
🔹 برخی کشورها انتخابات ندارند و بصورت دیکتاتوری اداره میشوند. این موارد آیت «تعبید» توسط حکام طاغوت است. کسی که در مملکت وجودی خودش، قلب و روح و فوادش را به بردگی گرفته، اساساً انتخاباتی در وجودش برگزار نمیکند. بلکه با دیکتاتوری هوای نفس، حق انتخاب را از قلب و فوادش گرفته و یک زندگی حیوانی را در پیش گرفته است.
🔸 ما میتوانیم انتخاب کنیم که حاکم وجود ما قلب ذاکر باشد یا قلب غافل؛ قلب عاقل باشد یا قلب جاهل؛ ما میتوانیم انتخاب کنیم که حاکم وجود ما فؤاد مشغول باشد یا فؤاد فارغ؛ فؤاد کور باشد یا فؤاد بینا. ما میتوانیم انتخاب کنیم که دچار شهوت و غضب باشیم یا دارای سکینت. در مملکت وجودی ما هم صدها نماینده و مسئول هستند که هرروز انتخابشان میکنیم. و به همین دلیل است که شیطان میگوید: وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم : یعنی خودتان مرا انتخاب کردید و خودتان را سرزنش کنید. همین!
🔹 امام جامعه در دیدار اخیر فرمود: «استغفار به معنای انتخاب راه برگشت از خطاها و گناهان است.» پس ما نیاز به استغفار داریم. استغفار جزو فرایندهای انتخاباتی نفس ماست که سرنوشتساز است. در عرصه اجتماع نیز نیاز به استغفار از انتخاب نمایندگان و مسئولین لیبرال داریم. والسلام
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
💠 منطق صحیح رأی دادن
‼️ قبل از رأی دادن، مطلب زیر را حتماً بخوانید...
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
اندیشکده تثبیت| حسینی
💠 منطق صحیح رأی دادن ‼️ قبل از رأی دادن، مطلب زیر را حتماً بخوانید... ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسین
💠 منطق صحیح رأی دادن
🔹 جدول فوق، خلاصهای از منطقهای مختلف در طول تاریخ بشر را نشان میدهد. این منطقها در زندگی روزمره ما جاری و ساری هستند و از آنها استفاده میکنیم (اگرچه ملتفت نباشیم). در مسأله انتخابات نیز منطقهای مختلفی برای رأی دادن وجود دارد. بعنوان مثال برخی افراد با اینکه میدانند جناب قالیباف نگرش تکنوکرات و لیبرال دارد، اما از خوفِ رأی آوردنِ لیبرالتر از او، به افراد انقلابیتر رأی نمیدهند و به قالیباف رأی میدهند تا مبادا امثال مطهریها رئیس مجلس شوند. در ادامه منطقهای مختلف رأی دادن را بررسی میکنیم:
🔸 منطق پارمنیدس: همهشون یکیان. هیچ فرقی نمیکنن.
منطق فازی: رأی دادن به چند نفر از این لیست و چند نفر از آن لیست.
منطق ین و یانگ: رأی دادن هم به این لیست و هم به آن لیست برای توازن!
منطق هگلی: رأی دادن هم به این لیست و هم به آن لیست برای تضارب آرا!
منطق ارسطویی: رأی دادن به کسی که نه خیلی افراطی باشد نه خیلی تفریطی باشد. حد وسط باشد.
منطق حسینی: به کسی که مایه ذلت کشور و اسلام باشد رأی ندهیم (چه در بحث حجاب، یا دلار، یا FATF و چه در هر بحث دیگر)
منطق جعفری: به کسی که بنمایه معرفتیاش جهل (علوم انسانی مسموم) است رأی ندهیم.
منطق توحیدی: رأی دادن به کسی که مطابقت بیشتری با میزانها و سنجههای قرآنی داشته باشد (ولو از هر لیست باشد، ولو تعداد طرفدارانش کم باشد و احتمال پیروزی نداشته باشد)
✅ ما مکلفیم به کسی که مطابقت بیشتری با میزانها و سنجههای توحیدی در ستون سبزرنگ دارد رأی دهیم؛ حتی اگر مردم پشت او نباشند. از صدر تاریخ اسلام تاکنون بارها و بارها از این استدلال ضربه خوردهایم که به آدمی که میدانیم بهتر است رأی نمیدهیم چون مقبولیتی ندارد و به کسی که متوسط است رأی میدهیم چون میترسیم بدتر از او روی کار بیاید. قرآن معتقد است: كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ و همچنین وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ .
✅ بنمایه سالم مردمسالاری دینی، منطق توحیدی و حسینی و جعفری است و سایر منطقها موجب تحقق دموکراسی غربی میشوند.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
انتخابات و «قاعده تداول»
🔹 دیروز روزی از روزهای خدا بود؛ امروز نیز روز خداست و فردا نیز روز خدا خواهد بود و این روزها همگی میگذرد و همه ما زندگیای ابدی در پیش داریم و به محضر خدا خواهیم رفت. و انتخابات امسال نیز گذشت و تا چهار سال آینده، بخشی از مسئولیت حکومت به دست عدهای از افراد خواهد بود اما چند نکته در این زمینه به ذهنم رسید که عرض کنم:
1️⃣ اولاً خلأ مشهود، خلأ معرفتی بود. گفتمانهایی که وارد میدان شدند، به جز عدهای اندک، قرآن را بوسیده و کنار گذاشته بودند، معرفتشان عمق نداشت و صرفاً دنبالهرو افراد پیشین در پیادهسازی لیبرالیسم بودند. عدم معرفت توحیدی، عدم معرفت آیتمدار، ضعف در تزکیه نفس، ضعف دشمنشناسی، عدم شناخت جریانات باطل و لیبرال، و عدم شناخت نسبت به جنگ ارزی و جنگهای شناختی و هیبریدی و جنگ سرد جدید بخشی از مشکلات شناختی در میان این نامزدها بود. پس مهمترین ضعف، ضعف معرفت بود و لذا بهترین و تنها راه ارتقای کیفی و کمّی انتخابات، افزایش معرفت است.
2️⃣ هرچه میگذرد نفاق عمیقتر میشود. در هر دوره انتخابات نسبت به دوره قبل شاهد خالصسازی بیشتر جریان حق از جریانات باطل هستیم و لذا جریانهای مختلف انقلابی از یکدیگر منفک و جداسازی میشوند. این علامت خوبی است چون انقلاب دارد «تمحیص» و خالص میشود. اما شاخص نفاقشناسی چیست؟ شاخص نفاق را خداوند در قرآن کریم در سوره مائده، گرایش به کفار عنوان میکند. اما گرایش به کفار مراتبی دارد. اوایل گرایش به حاکمیت کفار مطرح بود. کمکم گرایش به مذاکره با کفار مطرح شد. اما آن نیز به حاشیه رفت. هماکنون گرایش به علوم انسانی کفار، گرایش به نهادهای اقتصادی و اجتماعی کفار و گرایش به فرهنگ کفار مطرح است. تبری از هرگونه رنگ و بوی وابستگی به کفار، راه نجات از این نفاق است.
3️⃣ لزوم توجه به «قاعدهی تداول»؛ آیه 140 آل عمران میفرماید: وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ. این یک قاعده الهی است به نام «قاعده تداول». خداوند ایام را میگذراند و روزگار را به گردش درمیآورد و هربار روزگار را به دست عدهای میسپارد. اما هدف چیست؟ هدفِ «قاعده تداول» و گردش ایام در بین افراد مختلف مبتنی بر آیه فوق، این است که خداوند از ما شهید بگیرد. هدف همین است. خدا دنبال افرادی میگردد تا آنها را بخرد و آنها را بعنوان شهید برگزیند. هدف همه این فرازونشیبها و گردش نخبگان در عرصه سیاسی همین است: اصطناعت انسانهای ترازی به نام شهید.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
عدم مشارکت در انتخابات: خوالف یا قاعدین؟
🔸 در تحلیل مشارکت مردم در انتخابات، اولاً به فضل الهی مشارکت مردم از آنچه دشمنان و حتی دوستان انتظار داشتند فراتر بود و ثانیاً تحلیل جامعهشناختی کسانی که در انتخابات مشارکت نکردند اهمیت بیشتری دارد. در تحلیل جامعهشناختی این عدم مشارکتها، بهترین منبع تحلیل قرآن است لذا به جای تحلیلهای جامعهشناسی غربی و تقسیم سکولار جامعه به طیفهای سفید و خاکستری و سیاه، از جامعهشناسی قرآنی استفاده میکنیم. در قرآن، دو اصطلاح در رابطه با کسانی که در میدان حاضر نمیشوند استفاده شده است:
قاعدین یعنی کسانی که مکلف به حضورند اما عامدانه قعود میکنند و حضور نمییابند.
خوالف یعنی کسانی که مستضعفاند و امکان حضور ندارند و لذا تکلیفی هم ندارند.
🔹 مبتنیبر آیات سوره توبه، گروه اول، شک و تردید و ریب در قلبشان است. لذا خداوند آنها را تثبیط میکند و درنتیجه جزو قاعدین میشوند. طبع قلب و درنتیجه عدم تفقه، کاری است که خداوند با قاعدین میکند. و اساساً یکی از فواید این اقدام خداوند این است که فتنهها کاهش مییابد زیرا اگر آنها وارد میدان میشدند، فتنه و اخلال در جامعه اسلامی ایجاد میکردند.
🔸 گروه دوم یعنی خوالف، کسانیاند که مستضعفاند. قدیمتر معنای استضعاف بیشتر در حیطه استضعاف جسمی مطرح بود اما باتوجه به جنگهای نوین امروزی در جنگهای شناختی و احساسی، استضعافهای شناختی و احساسی نیز وجود دارد. اگر دقت شود بخش عمدهای از کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، عنادی با اسلام ندارند و خواهان حاکمیت اسلاماند و بعضاً مذهبی و متدین هم هستند، و صرفاً بعلت مشکلات اقتصادی و یا ضعفهای مدیریتی و یا عدم شناخت نامزدهای موجود در انتخابات شرکت نکردند؛ و لذا مستضعفاند. این افراد که تحت هجوم بیامان علوم انسانی مسموم دانشگاهها هستند، حقیقتاً دچار مسمومیت شده و امکان و توان حضور در چنین میادینی ندارند.
🔹 پس وظیفه ما سنگینتر میشود. برای افزایش مشارکت در انتخابات، نیازی به توسل به پورنوکراسی و هواسالاری نیست، نیازی به طرفداری بیهدف از مظاهر تمدن غرب نظیر فوتبال و سلبریتیسم نیست و نیازی به کوتاه آمدن از موضوع استراتژیک حجاب نیست. بلکه برعکس راه افزایش مشارکت در انتخابات، پایداری بیشتر بر مواضع انقلابی در حمایت از حجاب، مقابله با سلبریتیها، و تبلیغ و ترویج معرفت توحیدی است. از هماینک برای انتخابات دو سال آینده و چهار سال آینده، بهجای اتلافوقت در فضای مجازی، بهجای حزببازیها و افتادن در پیچوتاب بازیهای سیاسی و بهجای کارهای پوپولیستی در طرفداری از سلبریتیهای فوتبال و سینما، سراغ افزایش سطح معرفت جامعه برویم. افزایش سطح معرفت نیز از راه علوم انسانی مسموم در دانشگاهها یا علوم حوزویای که ریشه در قرآن ندارند، محقق نمیشود. پس از چه راهی؟
با ما همراه باشید...
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
💠 معرفی اندیشکده تثبیت
🔹 کلمه طیبه و حیات طیبه به شجره طیبهای میماند که ریشهاش ثابت است. مؤمنین را خداوند با قول ثابت، تثبیت میکند. قول ثابت، گفتمانی است که اعوجاج و انحراف ندارد و لرزش و لغزش در آن راه ندارد. لذا مؤمن بیدی نیست که با هر بادی بلرزد. معرفت توحیدی و قرآنی، گفتمان ثابت و دارای ثباتی است که انحراف و اعوجاجی ندارد و انسان را دارای ثبات قدم، ثبات نفس و ثبات فؤاد می کند. این معرفت توحیدی، باید در سراسر زیرنظامهای جامعه -از قبیل اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش و...- سرریز شود و جریان یابد.
🔸 اندیشکده تثبیت -بعنوان اولین اندیشکده خراسان جنوبی- که از آغاز قرن جدید هجری شمسی آغاز به کار کرد، با توجه به مبانی معرفتی و باتوجه به مسائل روز جامعه، سلسله مباحث نوینی در باب نظریهپردازی حِکمی و قرآنی ارائه مینماید. توهمزدایی از اقتصاد، آیتمداری، معرفت توحیدی، نقد انیمیشنها، آیندهشناسی، نقد سلبریتیسم و بررسی وضعیت جنگ سرد جدید، بخشی از رسالتهای این اندیشکده است.
✅ آنچه در آخرالزمان مهم است، ثبات قدم و ثبات نفس در راه حق است؛ چیزی که به سختی یافت میشود.
با اندیشکده تثبیت همراه باشید...
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
⁉️ انفاق یا نفاق؟ یک دوراهی مهم!
چهاردهم اسفند روز احسان و روز قرضالحسنه نامگذاری شده. دراینباره مطلبی مهم قابل توجه است:
🔹 یا طرفدار انفاق هستید یا طرفدار نفاق؛ یا منفق هستید و یا منافق. این حرف من نیست. این خلاصهای است از آیات سوره توبه، آیات سوره منافقون و آیات سوره محمد. در واقع، مبتنی بر آیات قرآن کریم، یکی از ویژگیهای مهم منافقین در جامعه اسلامی این است که مخالف انفاق و صدقه هستند.آیه هفت سوره منافقون میفرماید هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ يَنفَضُّوا ۗ وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ و همچنین آیه 37 سوره محمد میفرماید إِن يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ هَا أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ ۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ.
🔸 بنابر آیه 19 سوره احزاب، منافقین دچار شحّ هستند. شحّ مساوی است با بخل + طمع. بخل و طمع از ویژگیهای مهم منافقان است. ریشه و علت این بخل، اضغان و کینههایی است که آنها در وجودشان پرورش دادهاند. و لتعرفنهم فی لحن القول. آنها را میتوان از گفتمانها و حرفهایشان تشخیص داد.
🔹 برای شناخت نفاق اشخاص در جامعه اسلامی امروز نیز به برخی حرفها توجه کنید. انفاق، یک شاخص مهم شناخت نفاق است. جناب هاشمی رفسنجانی پس از جنگ تحمیلی در دوران سازندگی، اقتصاد صدقهای را مسخره نمود و آن را نفی کرد. پس از او نیز افراد مختلفی در مذمت اقتصاد صدقهای و صلواتی و انفاقمحور افاضاتی داشتند. اینها در حالی است که اقتصاد صدقهای و انفاقمحور، یکی از مهمترین محورهای اصلی الگوی معیشت قرآنی است که جلوه کوچکی از آن هرساله در اقتصاد اربعین و یا مناسبتهای مختلف مذهبی مشاهده میگردد.
✅ درباره توهم اقتصاد لیبرال و تفقه اقتصاد اربعین سخنهای زیادی خواهم گفت. با ما همراه باشید...
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444