eitaa logo
کانال تحلیلی تسکین ملت
83 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
3.1هزار ویدیو
32 فایل
تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی ،عمومی ، علمی، تفریحی و چگونگی عبور از مشکلات ...
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 شاهنامه: روزه، کردار مردان خداست 🔻حکیم ابوالقاسم فردوسی در می‌گوید: طهمورَث پادشاه ایران، یاری وفادار به نام شَهرَسپ داشت که هر روز را و هر شب را به نماز می‌ایستاد. طهمورث در اثر همنشینی با شهرسپ از بدی‌ها پیراسته شد. حکیم فردوسی در بیان این داستان می‌گوید: نماز شب و روزه، آیین کسی است که خداوند جهاندار، حبیب او باشد. یعنی و روزه، نشانه‌ی دوستان خداوند است. خنيده بهر جاى شهرسپ نام نزد جز بنيكى بهر جاى گام همه روز بسته ز خوردن دو لب بپيش جهاندار بر پاى شب چنان بر دل هر كسى بود دوست نماز شب و روزه آيين اوست 🖨️ اسکن از نسخه خطی شاهنامه موجود در فلورانس ایتالیا می باشد. این نسخه قدیمی ترن نسخه شاهنامه است. گروه‌ پژوهشی آرتا
توئیت مجاهد یمنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار یونیسف: هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی جان می‌دهد 🔹صندوق کودکان سازمان‌ملل متحد اعلام کرد که هر ده دقیقه یک کودک یمنی بر اثر مسائل قابل پیشگیری جان می‌دهد؛ این نهاد جهانی گفت در مجموع، 11 میلیون کودک یمنی نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.
🌹🌷فتوای محمد مجتهد شبستری استاد برجسته دانشڪده الهیات دانشگاه تهران: من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود. به نظر من در عبادات باید مفهوم «وجوب» را ڪنار گذاشت و به‌جای آن، مفهوم «توصیه» را باید قرار داد. مفهوم وجوب ڪه واجب است ظهر چنین نماز بخوانید و واجب است ڪه روزه بگیرید. این مفهوم به باور من اعتبار خود را از دست داده است. عبادات را به‌عنوان یڪ سلسله اعمال بدنی، روحی و روانی ڪه به منظور تعالی روحی مفیدند، می‌توان «توصیه» ڪرد. این عبادات (اگر) با مراعات اصول اخلاقی و زیستن اخلاقی باشد، برای عدّه‌ی زیادی بهداشت روانی به‌ دنبال داشته و آنان را تعالی می‌بخشد. به نطر من : آنچه اصل و اساس تقرّب انسان به خداست، فضیلت‌های اخلاقی و اعمال متناسب با آنها است، «خُلق» شریف است نه دولا راست شدن. باید توصیه ڪرد ڪه خُلق عوض شود و ساختار فضیلتی تغییر یابد. اگر آن ساختار فضیلتی تغییر نڪند هزار بار هم آدمی عبادت ڪند، به هیچ جایی نمی‌رسد. یعنی درست برعڪس آنچه اڪنون رایج است ڪه به عبادات اصالت داده می‌شود. من با این رویّه ڪاملاً مخالفم. توصیه باید به ڪسب فضایل اخلاقی و مزیّن شدن به خلق‌های انسانی باشد. آیا احڪام روزه صرفا معطوف به جسم است؟ "فقه"، عموما ناظر به جسم و بدن مومنان است. اگر فتوا و حڪمی صادر می‌ڪند، و اگر چیزی را حلال ویا حرام می‌داند، نیز معطوف به مدیریت و مهندسیِ بدن است. در هر چه امر و یا نهی می‌ڪند، در واقع بدن را امر و یا نهی می‌ڪند. هم‌چنان ڪه در دینداری عارفان، دل مومن و آن چه امروزیان از آن به ساحت عواطف، احساسات و یا بعد وجودی آدمی یاد می‌ڪنند، محل اعتنا و توجه است. عارف می‌خواهد مومن با وجود و قلب خویش با هستی رابطه برقرار ڪند. از این رو ایمان نزد عارف، توجه قلبی و وجودیِ تمام عیار به امر متعال است. اما ایمان نزد فقیه، مجموعه‌ای از حرڪات بدنی در آستانه‌ی هستی است. به عنوان مثال، نمازِ فقیه پسند، مجموعه‌ آدابی است ڪه تنها جسم آدمی را درگیر می‌ڪند. مانند وضوی دست و صورت، ایستادن و خم و راست شدن و حرڪات زبانی و تلفظ صحیح الفاظ. روزه، امساڪ از خوردن و آشامیدن بدن و ڪشیدن بار گرسنگی است. حج ، حرڪت بدنی، انتقال و چرخیدن و دویدن و موی سر را تراشیدن است. این همه اصرار بر حجاب زنان به دلیل توجه بیش از حد فقه به تن زنان است.   در عموم احڪام فقهی، آن چه نادیده انگاشته می‌شود، ساحت روان و درون  آدمی است. همان ڪه مورد توجه عارفان و علمای اخلاق از یڪ سو و از سوی دیگر، روان‌شناسان و روان‌پزشڪان قرار می‌گیرد. بنابر این وقتی در حڪم فقهی می‌گویند: اگر احتمال عقلانی و ترس از ضرر می‌دهید، نباید روزه بگیرید. منظورشان به نحو اغلب، ترس از ضرر و آسیب به جسم است. به همین علت است ڪه برای تشخیصِ ضرر و زیان، پای پزشڪان را در میان می‌ڪشند. وقتی فقیه به این آیه می‌رسد ڪه "خدا هیچ ڪس را تڪلیف نڪند مگر به قدر توانایی او"(۲۷۶/بقره)، از توانایی مورد نظر در این آیه، توانایی جسمی و بدنی برداشت می‌ڪند. از این رو در هنگامی ڪه جواز فقهی برای تعدد زوجات مردان صادر می‌ڪند، اساسا به " تاب‌آوری روان‌شناختی" زنان بی توجه است. و یا هنگامی ڪه ازدواج زودهنگام دختران خردسال را مجاز می‌یابد و یا تڪالیف زنان را در قبال همسران معلوم می‌ڪند، توانایی روان‌شناختی‌شان را در میان نمی‌آورد. گویی وسع و ظرفیت و توانایی انسان به همان توانایی و وسع بدنی خلاصه می‌شود. همان گونه ڪه اشاره شد، منظور عموم فقیهان از ضرر احتمالی ناشی از روزه گرفتن (ڪه فرد را از این فریضه معاف می‌دارد)، آسیب و ضرر جسمی است. به سخن دیگر، گویا نزد ایشان اساسا سلامت و تعادل روان و ساحت درون چندان به رسمیت شناخته نشده است. در حالی ڪه بسیار ڪسانی هستند ڪه در وقت گرسنگی و تشنگی، شدیدا بی‌حوصله، زودرنج، ڪج خلق و ڪم طاقت می‌شوند و به همین علت، خشم و عصبانیت‌های زودهنگام، گاهی خمودی و افسردگی از خود بروز می‌دهند. وقتی تعادل درون ڪاهش می‌یابد، اخلاق نیز در آن‌ها ڪم‌رنگ شده و در نهایت، رفتار‌شان نیز به سمت غیراخلاقی شدن ڪشیده شده می‌شود. خلاصه آن ڪه فقیه نسبت به آثار و نتایج روان‌شناختی صدور فتوا و احڪام، ڪه نتایجش در ڪوتاه و بلندمدت نشان داده می‌شود، التفاتی نمی‌ڪند و تو گویی نزد فقیهان، آدمی، تڪ بعدی و تڪ ساحتی است و آن هم بعد جسمانی است. شاید همین بی‌توجهی به ساحت روان آدمی است ڪه فقیه را امروزه دچار چالشی بزرگ ڪرده است. اگر فقیهان به بعد دوم انسان عطف توجه می‌ڪردند و تڪلیف فقهی را متناسب با وسعِ تن و روان بر دوش مومنان می‌گذاشتند، بسیاری از احڪام فقهی این نبود ڪه امروزه شاهدش هستیم. به نظر می رسد توجه و اهتمام جدی فقیهان به ساحت روان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و اساسا لازمه‌ی ادامه‌ی حیات فقه، بازخوانی و بازسازی بر اساس توان و تحمل روان‌شناختی است.
هدایت شده از  نیکان فیش ماهی
ایشالا قسمت همه بشه😘❤️ @nikanfish
هدایت شده از  نیکان فیش ماهی
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🅰ذهن ما فریب میخوره یا این ادراک ما را به بازی گرفته؟ @nikanfish
📌 مادر شهیدی که ۳۶ سال یک بشقاب اضافه بر سر سفره گذاشت 🔹️ حاجیه خانم رباب پیشان ۳۶ سال بشقاب سر سفره گذاشت و منتظر بود تا سرانجام به فرزند شهیدش پیوست. ◇ حاجیه خانم رباب پیشان مادر شهید جاویدالاثرسید فضل‌الله خوید که ۳۶ سال چشم انتظار بازگشت پیکر مطهر فرزندش بود اردیبهشت سال گذشته به فرزند شهیدش پیوست ◇ شهید خوید در عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ در مبارزه با نیروهای بعثی عراق به شهادت رسید و سال ۱۳۷۱ بنیاد شهید کهگیلویه شهادت او را رسما اعلام کرد و پیکر مطهر شناسایی نشد. ◇ شهید سید فضل الله خوید در سال ۱۳۳۷ در روستای "ده چل" سادات مشهدی از توابع شهرستان کهگیلویه به دنیا آمد. ◇ پس از آن تاریخ یک مزار در گلزار شهدای شهر دهدشت برای این شهید مفقودالاثر ساختند و چند سال بعد در گلزار شهدا یاسوج نیز برای این شهید والامقام مزاری ساخته شد؛ اما آن مرد آسمانی و شیر جبهه‌های جنگ جایی در زمین ندارد.
📝 تنظیم: استاد امیرعلی حیدر امیری 🔹 قابل توجه همه کسانی که می‌گویند: ♻️ وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد. یا اینکه شعار می دهند ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند 🔰 تاکنون امام خامنه‌ای به چه نوع جهادهایی امر کرده‌اند: 1️⃣ جهاد علمی: من عقیده‌ام این است كه كار علمی در دانشگاه و در كشور باید جهادی باشد؛ كار علمیِ جهادی انجام بگیرد. ۹۲/۵/۶ 🔸یکی از انواع جهاد با نفس هم این است که شما شب تا صبح را روی یک پروژه‌ی تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید. ۸۹/۴/۲ 2️⃣ جهاد اقتصادی: امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. ۹۴/۱/۱ 🔸تعصب در مصرف ؛ محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. ۹۳/۱۱/۲۹ 3️⃣ جهاد فرهنگی: واقع قضیّه این است كه كارزار فرهنگی از كارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناك‌تر نباشد، كمتر نیست؛ این را بدانید؛ واقعاً یك میدان كارزار است اینجا. ۹۲/۹/۱۹ 4️⃣ جهاد سیاسی: یک جهاد بزرگ در مقابل ملت مسلمان است. این جهاد لزوماً جهاد نظامی نیست؛ جهاد سیاسی است. ۸۷/۷/۱۰ 🔸باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم؛ مجاهدت را فراموش نکنیم؛ جهاد در صحنه‏‌های مختلف وظیفه‏ ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه‏ سیاسی هم جهاد هست. ۸۶/۵/۲۸ 5️⃣ جهاد تشکیل خانواده و فرزند آوری: مسئله‌ جمعیّت یكی از خطراتی كه وقتی انسان درست به عمق آن فكر می‌كند، تن او می‌لرزد، این مسئله‌ی جمعیّت است. یعنی مسئله‌ی جمعیّت از آن مسائلی نیست كه بگوییم حالا ده سال دیگر فكر می‌كنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست. ۹۲/۹/۱۹ 🔸 یكی از مهمترین مجاهدت‌های زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست كه زحماتش را تحمل می‌كند، اوست كه رنج‌هایش را می‌برد، اوست كه خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. ۹۲/۲/۱۱ 6⃣ جهاد تبیین: «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند [باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 🔸«در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ 🎤 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد امیری" https://eitaa.com/aasarostad 🔴اینجا دریچه ای برای افزایش سواد رسانه ای و بصیرت افزایی می باشد 👨‍👩‍👧‍👦فرزندآوری و ازدواج آسان را جدی بگیرید 🇮🇷مهار تورم و رشد تولید