eitaa logo
تصریح (تفکر و تأمل و تعقل)
75 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت دکتر وحید یامین پور از اوضاع بیروت در لبنان... بیروت 🔥 ۸ اکتبر خیلی‌ها خانه‌هایشان در ضاحیه را ترک کرده و جایی دیگر به‌سر می‌برند. آنها که هنوز جایی نیافته‌اند گوشه و کنار خیابان‌ها به انتظار نشسته‌اند. خانه‌به دوشیِ راست قامتان صبور ضاحیه، دل را می‌سوزاند اما آنچه خشم را بر ‌می‌انگیزد کینه‌هایی است که از بزرگی و صبر این مردم آشکار شده است. اینجا درست در مقابل مسجد بزرگ امین در مرکز بیروت، زنان و کودکان به دیوار مسجد تکیه داده‌اند ولی درهای مسجد به روی آنها گشوده نمی‌شود. کمی آنسوتر... المنه لله که در میکده باز است اسکای‌بار، میکده‌ای مشهور و بزرگ در ساحل، درها را گشوده و پناهگاه جمعی از آوارگان شده! باید سرفرصت مرثیه‌ی آرزوی محالی به نام "ملت لبنان" را بسرایم. فی‌الحال با هم دعا کنیم: بود آیا که در میکده ها بگشایند گره از کار فروبسته ما بگشایند ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️خاطره مرحوم آیت الله علامه مصباح‌ یزدی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی قدس سرهما. 🔹امتحانات آخرالزمان روز به روز سخت‌تر میشود. https://eitaa.com/tasrih
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این جمله سید حسن نصرالله بسیار مهم و قابل تأمل است: «حزب الله تجسم عینی تفکر سیاسی آیة الله مصباح در سطح منطقه است.» 🔰شاید یکی از علل آن پیام کم نظیر رهبری برای درگذشت آیة الله مصباح و همچنین آن همه تخریب ها علیه ایشان در طول انقلاب و حتی در همین انتخابات گذشته، به همین جمله مهمِ «سید مقاومت» باز می گردد! 🛑خدا لعنت کند یک مشت مغرضِ را و البته هدایت کند یک مشت جاهلِ را که هنوز هم در حال تخریب آیة الله مصباح و فکر او با انگ «انجمن حجتیه» هستند! «پرچمدار مقاومت در منطقه»، « سرافراز» را نماد عینی اندیشه سیاسی آیة الله می داند! ‼️اما اخیراً یک مشت کج فهمِ بد اندیشِ بظاهر انقلابی در داخل، برای چهارتا رأی بیشتر یا اغراض دیگر، ایشان را انجمن حجتیه ای و انحرافی می خوانند! ❌همه به ویژه جوان ترها، این حرف ها را ببینند و فریب چند سیاسی باز یا پروژه بگیر را نخورند! ➕➕➕بنظر شما دلیل اینکه در این چند سال آیت الله مصباح در رسانه های مثلاً انقلابیِ اصولگرا شدیداً بایکوت شده و البته گاه گاهی به بهانه نقد ، تخریب می شود ، از کجا نشأت میگیرد؟؟؟ https://eitaa.com/tasrih
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔🔔🔔فتأمل!!!!!...... دوره طولانی از وضعیت افتضاح معیشت معلم بقدری گفتیم و گفتیم تا منزلت معلم در ذهنیت جامعه تضعیف شد. پیگیری مطالبات باید همراه با حفظ شان اقشار مهم جامعه باشد. چندی‌ست کلمه نانوا با دزد و رانت‌خوار در کلام ما هم‌نشین شده. نانوایی که یاداور حلال‌خوری و برکت بود. حواسمان هست داریم چه بلایی سر فرهنگ خود می‌آوریم؟ یا فقط حرف زدن از گرانی و دزدی نان و نانوا مهم است؟ 📣📣📣فتأمل... https://eitaa.com/tasrih
اگر دست راست‌تان زخمی باشد و شما در حال پانسمانش باشید، میگویید دارم به دست راستم کمک می‌کنم؟! دست شما و چشم شما و قلب شما خود شماست. نفْس(جان) در وحدت خودش به یک اندازه در همه اعضا حاضر است. نفس ما در وحدت خودش چیزی مستقل است که ما آنرا هنگام اشاره به خودمان در می‌یابیم؛ می‌گوییم "من" . ولی در عین حال، نفس در دست و پا و چشم و زبان ما هم حاضر است و آنها هم "من" هستند. ولایت، نفس(جان) است و در وحدت خودش، در جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و جبهه مقاومت حاضر است. جمله‌ی "ما به حزب‌الله کمک می‌کنیم" همان اندازه بی‌معناست که بگوییم ما به دست‌مان هنگام زخم برداشتن کمک می‌کنیم. چه بسا خونریزی دست به تنهایی سلامت و بقای کل نفس را به خطر اندازد. (هرچند که در میان اعضا، عضو رئیسی مثل قلب و مغز اولی بر سایر اعضا هستند). من بیان رهبر انقلاب را در نماز جمعه پیشین در بیان مفهوم "ولایت" و نسبت میان مومنین، اینگونه می‌فهمم. ✍ دکتر وحید یامین پور 🔆 ➕️ @yaminpour
▪️بدبینی عمومی در بی عدالتی عمومی... ▫️اگر نتوانیم مسائل و مشکلات جامعه را به شکل "متوازن" مدیریت کنیم باید منتطر نارضایتی و عصبانیت عمومی باشیم. ریشه نارضایتی عمومی همواره"از" و "در" بی عدالتی ست. بیان یکطرفه دستاوردهای بزرگ نظامی ، پزشکی ، علمی ، سیاسی و ... در کنار کوچک شدن هر روزه سفره مردم ، برخلاف تصور موجود بیشتر باعث "عصبانیت عمومی" میشود... ▫️عزیزان میزان "درستکاری عدالت" را در "مقایسه گری های عمومی" بسنجید. از این رو "توجه" و "پرداختن" بیش از حد به یک موضوع یا موضوعات در "غفلت" و "کم کاری" از موضوع و موضوعات دیگر منجر به "سوءظن" و در نهایت نارضایتی و عصبانیت عمومی میشود. دستاوردهای امروز ما در "مقایسه" با سفره مردم با ارزیابی مردم بیشتر منجر به گسست اجتماعی شده تا تقویت انسجام ملی... ▫️مدیریت متعادل و متوازن مسائل جامعه یعنی "توجه عادلانه" به "همه" ابعاد و موضوعات جامعه ... غفلت از وضعیت اقتصادی مردم در سالهای اخیر با وجود پیشرفت های حقیقی و چشمگیر در ابعاد دیگر بیشتر از اینکه باعث افتخار و عزت شود منجر به بدبینی و بی اعتمادی اجتماعی شده و اینها همگی از "پیامدها" ی تلخ بی عدالتی در اداره جامعه است که حتی زحمات و دستاوردهای بزرگ شما تبدیل به "ضد ارزش" میشود. عزیزان هر چه در زمین بی عدالتی، بکاریم و بکارند جز "بدبینی و تنفر" چیز دیگری درو نخواهیم کرد این یک "قاعده قهری و جبری" در عالم است. ▫️بیان های بچه گانه و "انتزاعی" در بی ربط "دیدن" و "دانستن" موضوعات و مسائل کشور ، بدترین رویکرد برای اداره سالم مسائل جامعه است ، حقیقت آنست که "مردم" برخلاف "عالم نماها" ، همواره و همیشه مسائل را در "نسبت و ربط" با هم می بیند و می سنجد ، اینجاست که فقدان تناسب و توازن بین ربط موضوعات اثار مستقیم بر احساسات و افکار عمومی می گذارد ، چنانچه ریشه بسیاری از مسائل و معضلات فرهنگی امروز ما در نسبت مستقیم با کم کاریهای اقتصادی دیده میشود ... حرکت نامتعادل جامعه تنها به فرسودگی و افتادگی جامعه میانجامد. ▫️نگاه انتزاعی و جدانگرایانه به مسائل اصولا بحث عدالت را از حیز انتفاع خارج میکند چرا که عدالت در نسبت ها و اولویت ها شکل می گیرد اگر موضوعات در هم اثر نداشته باشند چگونه عدالت میخواد با تغییر نسبت ها تعادل آنها را برقرار کند وقتی آنها نه "از" یکدیگر اثر میذیرند نه "بر"یکدیگر اثر می گذارند،عدالت تعادل "بین" چه چیزی را میخواهد برقرار کند. موضوعات بی ربط به عدالت نیار ندارد. ▫️مراقبت از احساسات و عواطف عمومی در نسبت با سیاست های کلی نظام، تنها با اجرای حقیقی عدالت ممکن است.زمانی که بدبینی عمومی در ناکارآمدی نظام برای حل مسائل اساسی جامعه ، مسجل شود آنگاه باید منتظر باز شدن روزنه های نفوذ به وسعت مردم و شکل گیری های دو قطبی ها "جامعه شکن" باشیم ، عدم همراهی عمومی با قدم های بلند منطقه ای و فرامنطقه ای نظام تنها معلول بی عدالتی است، بی عدالتی توان و رمق همراهی مردم با گام های بلند نظام را می گیرید و بعد ازمدتی،شدت دو قطبی، مسائل،اولویت ها و مسیر هر قطب را کاملا مجزا و گاهی در تقابل هم قرار میدهد و این دیگر جامعه نیست. ▪️تنها با عدالت است که دوقطبی ها بی اثر و انسجام ملی قدرتمند میشود. ایجاد جامعه مقاوم در زمین عدالت ممکن است زمانی یک جامعه "توان ایستادگی" دارد که بتواند "بایستاد" ، مقاومت نیازمند به توان است و این توان را در عدالت جستجو کنیم. بی عدالتی مقاومت را میشکند و در نهایت سازش و تسلیم را جایگزین میکند. ▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله) : من چند سال قبل از این، «پیوست عدالت» را مطرح کردم؛گفتم شما هر قانونی [تصویب میکنید]، هر تصمیمی میخواهید بگیرید ــ تصمیم مهم، قانون مهم ــ یک پیوست عدالت برایش تهیّه کنید... پیوست عدالت یک ترتیب اداری یا یک فرم تشریفاتی نیست، یک امر واقعی است؛ یعنی مراکزی مثل سازمان برنامه ــ از باب مثال ــ که برنامه را تنظیم میکنند، تصمیم‌ها را میسازند، تصمیم‌سازی میکنند، قانونها را آماده میکنند، لوایح قانونی دولت را آنها مینویسند، آنها تنظیم میکنند...نگاه کنند ببینند تأثیر این قانون، تأثیر این برنامه در شکاف اجتماعی چقدر است، کم میکند، زیاد میکند، تأثیر میگذارد، نمیگذارد، فاصله‌ی طبقاتی را کم میکند زیاد میکند؛ این را مراقبت کنند و اگر دیدند این برنامه موجب میشود که فاصله‌ی طبقاتی زیاد بشود، برنامه را حذف کنند، [یا] آن قسمت از برنامه را حذف کنند. «پیوست عدالت» یعنی این، نه اینکه ما یک کاغذی پیوست کنیم به قانونمان که یک شرایطی بگذاریم؛ نه، در خود قانون [باشد]؛ این کار آسانی نیست، یک کار سختی است، کار مشکلی است(۱۴۰۳/۰۶/۰۶) ✍️مختاررضائیان
42.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ سعید غفارزاده: 🔻دنیا محل نقل و انتقال دنیا فقط محل نقل و انتقال است ، در دست تو هم نخـــواهد ماند ، منتقل خواهد شد به دیگــری...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ لبنانی‌ها صحنه را اینطور می‌بینند: "رییس مجلس ایران که همرزم ژنرال قاسم سلیمانی است، در میان تهدیدات اسرائیل خودش هواپیما را تا فرودگاه بیروت هدایت کرده و حالا زیر گشت‌زنی پهپادهای اسرائیلی از مناطق بمباران شده ضاحیه که لحظه به لحظه در خطر بمباران‌های جدید است، بازدید میکند." حالا او می‌گوید: "ایران همیشه حامی شماست." برای دقایقی از معرکه‌ی "چیپ" زد و خورد‌های انتخاباتی بیاین بیرون. ما ماموریت‌های تاریخی داریم. در حاشیه کتاب فاخر تاریخ، نقاشی‌های کودکانه نکشید.
چند نکته درباره سفر راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دکتر قالیباف به لبنان 1. این اقدام ارزشمند و شجاعانه باید مورد تقدیر و تحسین قرار بگیرد، همانطور که سفر شجاعانه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دکتر عراقچی مورد تقدیر قرار گرفت، که هر دو در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده‌اند. و البته از این اقدامات در گذشته هم بوده ، مثل سخنرانی دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور وقت بعد از جنگ 33روزه در ضاحیه و در کنار سید حسن شهید و نیروهای مقاومت و حزب الله آن هم در اوضاعی که هواپیماهای اسرائیل در بالای سر آنها گشت زنی میکردن ، یا سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت در سال 91 به سوریه و در بحبوحه آن جنگ و بردن پیغام مقاومت و ایستادگی حضرت رهبری به بشار اسد و یا سفرهای مهم و اخیر شهید امیرعبدالهیان بعد از شروع قضیه 7اکتبر به کشورها و مناطق مختلف منطقه و ... که همه اینها در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعریف مشخصی دارند . 2. دقت کنیم هرگز نباید هدف را گم کنیم. همه هدف باید بر روی حمایت همه جانبه از و متمرکز شود و مطلقا از آن منحرف نشویم. تجربه ثابت کرده خَلط مسائل داخلی با چنین موضوعاتی غالباً آثار سلبی بر محور مقاومت داشته است و منجر به شکست و تضعیف جبهه مقاومت شده! 3. اگر این سفر، وارد رقابت جریانات سیاسی و دسته‌بندی‌های داخلی شود، علاوه بر ایجاد رقابت کاذب و جبهه‌بندی‌های مجازی، موجب انشقاق داخلی هم خواهد شد، که دقیقا خلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و خواست دشمن است. 4. امروز سری به گروه‌ها و کانا‌ل‌ها بزنید‌. پس از این سفر، یک سفر مهم که کاملا جنبه و هدف منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و بحمدلله توسط یک مسئول عالی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، در حال تبدیل شدن به توهین و تهمت و گزافه گویی به «رقیب بیشتر رأی آورنده» و باعث درگیری و کشمکش مشمئز‌کننده داخلی است. ۵. این یعنی هنگامی‌که شیعیان مظلوم و رزمندگان مظلوم‌تر مقاومت، در سخت‌ترین شرایط در حال جنگ و شهادت‌اند، عده‌ای هم مشغول تسویه حساب سیاسی! بزرگواران رفقا و رقبا و هموطنان انقلابی و اصولگرا و ... کجاییم؟!! گویی درکی از جان و مال و نوامیس شیعه نداریم و هنوز در کوچه پس کوچه‌های انتخابات گیر کرده‌ایم ، حتی بعضی رفقای مستند ساز در صحنه میدانی جنگ در بیروت و ضاحیه هم در یادداشت هایی که میفرستن بیشتر از مطلب در مورد واقعه درگیر ، دارن عقده گشایی میکنن به «رقیب بیشتر رأی آورنده» و اطافیان وی. به خودتان بیاید و یک اقدام بين المللی که نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت است رو تبدیل به یک فضای درگیری کودکانه نکنید. بخدا از انتخابات خیلی گذشته و یک بنده خدایی رئیس جمهور شده و مملکت روال کاری خودش رو در پیش داره ، با هر اقدامی و کاری در کشور ، طعنه زدن هواداران دلی و حزبی و پولکی «رقیب کمتر رأی آورنده» به «رقیب بیشتر رأی آورنده » چه چیزی میتونه باشه غیر از ..... لااله الا الله....بگذریم
جالوت را کلوخی از پا انداخت و نمرود را پشه‌ای. موسی (ع) را تکه چوبی در نیل نجات داد و محمد (ص) را تار عنکبوتی در ثور. امداد الهی گاهی کلوخ و پشه را آلت قتّاله می‌کند و چوب و تار را آب حیات. خدا گردنکشی را با پشیزی تحقیر می‌کند و اولوالعزمی را به ارزنی گرامی می‌دارد. رجال الله، مسلّح به آلات قتّاله‌ی الهی‌اند و مؤیّد به آب حیات ربّانی. گنبد آهنین برای پهپاد حزب‌الله تار عنکبوت می‌شود تا سربازان صهیون تار و مار شوند. ایهاالناس! اسرائیل رفتنی است، چه با سطل آب، چه با انتفاضه‌ی سنگ. تا خانه ربّی دارد، ابابیل حریف فیل است. این سنت خداست؛ پابرهنه‌‌ی بیابان‌پروری که طعم شِعب ابی‌طالب را چشیده، مزّه‌ی حصر دریایی را به غاصب سرزمین‌های اشغالی می‌چشاند. این خون کودکان غزه نیست که بر زمین می‌ریزد؛ آبی است که به خوابگاه مورچگان می‌رود و ضیافتِ تکاوران کودک‌کش را «شام آخر» می‌کند. در دایره‌ی هستی، جفت و جور کردن پشیز و ارزن کار خداست، اما نصر الهی تنها از آنِ کسانی است که باریکه‌ی غزه را مثل تنگه‌ی اُحد رها نکنند. فتح قبله‌ی اول تنها در گِرو پشت کردن به قبله‌‌ی دنیا (ینگه دنیا) است. کور خوانده‌اند غاصبان خودخوانده‌ی درمانده؛ «نهر تا بحر» مِلک طلق بندگان مستضعف است، نه «ارض موعود» راندگان مستکبر. «النّصر بالرّعب» نصیب کسانی است که نترسند و نترسانند. باذن الله، پیروز این نزاع تمدنی جبهه‌ی مقاومت است. رمز نصرت فئه‌ی قلیله بر فئه‌ی کثیره، خدایی شدن است. ✍زهرا محسنی فر
اسواد رسانه‌ای در قرآن: یه راهنمایی ساده قرآن کریم، کتاب آسمانی ما، پر از درس‌ها و نکات کاربردی برای زندگیه. یکی از این موضوعات مهم، سواد رسانه‌ای هست. 👌 قرآن کریم در حوزه سواد رسانه‌ای می‌فرماید: 🔻 قبل از اینکه یه خبر رو باور کنی، تحقیق کن! (سوره حجرات، آیه 6) 🔻 دنبال هر چیزی که می‌شنوی نرو! اول ببین درسته یا نه! (سوره نساء، آیه 83) 🔻 فکر خودت رو به کار بگیر و کورکورانه هر چیزی رو قبول نکن! (سوره آل عمران، آیه 110) 🔻 به جای اینکه فقط دنبال اخبار و اطلاعات باشی، دنبال بصیرت و درک عمیق باش! (سوره محمد، آیه 24) 🔻 به جای اینکه فقط یه شنونده یا بیننده ساده باشی، یه انسان فعال باش و در برابر اخبار و اطلاعات نادرست، موضع بگیر! (سوره آل عمران، آیه 110) 🔴 چطور تو دنیای امروز "مهارت رسانه‌ای مون" رو قوی‌تر کنیم؟ 🔻 قبل از اینکه یه خبر رو به اشتراک بذاری، یه لحظه صبر کن و ببین درسته یا نه! 🔻 به چند تا منبع مختلف سر بزن و ببین چی می‌گن! 🔻 به خودت یاد بده که چطور اخبار جعلی رو از اخبار واقعی تشخیص بدی! 🔻 فکر خودت رو به کار بگیر و به حرف هر کسی که می‌گه "این درسته!" اعتماد نکن! 🔻 به جای اینکه فقط یه تماشاچی ساده باشی، یه انسان فعال باش و در برابر اخبار و اطلاعات نادرست، موضع بگیر! 👌 یادمون باشه که قرآن کریم یه راهنمای کامل و جامع برای زندگیه. با عمل به دستورات قرآن، می‌تونیم "مهارت رسانه‌ای" قوی‌تر داشته باشیم و در دنیای پر از اطلاعات امروز، گمراه نشیم و خدای نکرده بقیه را هم گمراه نکنیم. ✍️ سید علیرضا آل‌‌داود https://eitaa.com/tasrih
⭕️جاهدوا باموالکم... ما و واجب عینی فوری کمک به فلسطین و لبنان بی‌مقدمه؛ آقا حکم جهاد دادند؛ حکم دادند نه فتوا، یعنی در جایگاه ولی امر مسلمین همه را مکلف کردند، نه فقط مقلدین؛ حکم را هم مطلق به کار بردند نه با قید کفایی، یعنی بر همه واجب است. اینک ماییم و امری واجب که همه مکلف به انجام آنیم و فوری هم هست؛ حالا چه باید کرد؟ پاسخ را قبلا امیرالمومنین در وصیتشان فرموده‌اند: وَاللّهَ اللّهَ فِي الجِهادِ بِأموالِكُم و أنفُسِكُم و ألسِنَتِكُم في سَبيلِ اللّه. جهاد در راه خدا با مال، جان و زبان؛ فعلا که در قصه لبنان امکان جهاد با جان وجود ندارد؛ زبان هم که باشد طلبتان؛ اما مال... فرض کنید در خانه نشسته‌اید و ناگهان محله را موشک‌باران می‌کنند؛ نه مجال ماندن دارید و نه ظرفیتی برای بار کردن خانه؛ اگر موشک‌ها فرصت بدهند زن و بچه را برمی‌دارید و با آنچه دستتان می‌رسد می‌زنید بیرون؛ به مقصد ناکجاآبادی امن؛ مثل آن زن شیعه آواره لبنانی که موقع موشک باران فقط فرصت کرده بود ملحفه‌ای به سر کشیده بود و از خانه بیرون برود. این قصه تکراری زندگی ساکنان جنوب لبنان و آوارگان فلسطینی‌ است؛ بماند که جهاد با دشمن با جیب خالی نمی‌شود؛ رزمنده غذا، لباس، سلاح و... می خواهد. این همه را گفتم که بگویم اگر مرد جهادیم بسم‌الله، بخشی از درآمد ماهانه‌مان را برای این کار کنار بگذاریم؛ راه بیفتیم و از خیرین، کارخانه‌دارها، باغدارها و... کمک جمع آوری کنیم؛ و اگر زن جهادیم هم بسم الله؛ چه چیز ما کمتر از مادرانمان است که برای پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس از این مسجد به آن مسجد می‌رفتند و پول جمع می‌کردند. یا از خیر خرید لباس و آجیل شب عیدشان می‌گذشتند و پولش را در صندوق کمک به جبهه می‌ریختند؛ یا حتی النگو و گوشواره‌هایشان را خیرات جبهه می‌کردند؛ گفتم گوشواره یاد روضه افتادم؛ کاش تا روضه گوشواره در لبنان تکرار نشده، از خیر گوشواره‌هایمان بگذریم... با پرداخت هر مبلغی حتی اندک ، حداقل در قسمت مالی این جهاد بزرگ سهیم باشیم بهترین روش برای اعطاء مبلغ ، پرداخت از طریق سایت مقام معظم رهبری می باشد . پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR https://eitaa.com/tasrih