فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 التماس اموات در جمعههای ماه مبارک رمضان.
✅👈 از دست ندهید.
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅ 👈 التماس اموات در جمعههای ماه رمضان
فِی الْخَبَرِ: كَانَ الْمَوْتَى يَأْتُونَ فِی كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَقِفُونَ وَ يُنَادِی كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بِصَوْتٍ حَزِينٍ بَاكِياً: يَا أَهْلَاهْ وَ يَا وَلَدَاهْ وَ يَا قَرَابَتَاهْ، اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِشَيْءٍ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ وَ اذْكُرُونَا وَ لَا تَنْسَوْنَا بِالدُّعَاءِ وَ ارْحَمُوا عَلَيْنَا وَ عَلَى غُرْبَتِنَا فَإِنَّا قَدْ بَقِينَا فِی سِجْنٍ ضَيِّقٍ وَ غَمٍّ طَوِيلٍ وَ غَمٍّ وَ شِدَّةٍ فَارْحَمُونَا وَ لَا تَبْخَلُوا بِالدُّعَاءِ وَ الصَّدَقَةِ لَنَا لَعَلَّ اللَّهَ يَرْحَمُنَا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا فَوَا حَسْرَتَى قَدْ كُنَّا قَادِرِينَ مِثْلَمَا أَنْتُمْ قَادِرُونَ فَيَا عِبَادَاللَّهِ اسْمَعُوا كَلَامَنَا وَ لَا تَنْسَوْنَا فَإِنَّكُمْ سَتَعْلَمُونَ غَداً فَإِنَّ الْفُضُولَ الَّتِی فِی أَيْدِيكُمْ كَانَتْ فِی أَيْدِينَا فَكُنَّا لَا نُنْفِقُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنَعْنَا عَنِ الْحَقِّ فَصَارَ وَبَالًا عَلَيْنَا وَ مَنْفَعَتُهُ لِغَيْرِنَا اعْطِفُوا عَلَيْنَا بِدِرْهَمٍ أَوْ رَغِيفٍ أَوْ بِكِسْرَةٍ ثُمَّ يُنَادُونَ: مَا أَسْرَعَ مَا تَبْكُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا يَنْفَعُكُمْ كَمَا نَحْنُ نَبْكِی وَ لَا يَنْفَعُنَا فَاجْتَهِدُوا قَبْلَ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَنَا.
🔶 در روایتی نقل شده است که اموات در هر جمعه از ماه رمضان می آیند، می ایستند و با صدایی محزون و با حالتی گریان چنین ندا می کنند: ای خانواده من! ای فرزندان من! ای نزدیکان من! با چیزی(عملی) به ما مهربانی کنید تا خداوند به شما رحم نماید.
🔶 ما را یاد کنید و از دعا فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، زیرا ما در زندان تنگ و اندوه طولانی، و در سختی می باشیم، پس بر ما رحم کنید و از دعا و صدقه دادن برای ما کوتاهی نورزید، شاید قبل از آنکه مثل ما شوید، خداوند بر ما رحم نماید.
🔶 ما حسرت بر گذشته می خوریم، ما نیز مثل شما توانا بودیم. پس ای بندگان خدا! به سخن ما گوش فرا داده و فراموش نکنید، فردا روزی شما نیز خواهید دانست.
🔶 چیزهای اضافی که در دست شماست، قبلاً در دست ما نیز بود، اما در راه بندگی خدا انفاق نکردیم، و از حق مانع شدیم، و لذا ضرر و سختی آن بر عهده ما قرار گرفت، و منفعت و سود آن به دیگران رسید. با درهمی، یا تکّه نانی، یا تکّه کوچک گوشت به ما توجّه و مهربانی کنید.
🔶 سپس ندا می کنند: بزودی بر خودتان خواهید گریست در حالی که برای شما فایده ای ندارد، همانگونه که ما گریه می کنیم، و برای ما فایده ای ندارد. لذا قبل از آن که مثل ما شوید، (در راه بندگی خداوند) تلاش کنید.
📚 مستدرک الوسائل، ج ۲ ص ۱۶۲
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🔷 قسمت اعظم شخصيت انسان با تربيت منعقد مىشود. تربيت يعنى تعويد. اين تعويد با تمرين و تكرار منظم حاصل مىشود. تمرين و تكرار در روح، عادت و به اصطلاح قدما «ملكه» ايجاد مىكند و به اصطلاح جديد شخصيت اخلاقى مىسازد.
🔷 در اسلام بعضى از عبادات به صورت تكرار منظم تشريع شده، مثل نماز در همه سال و همه عمر و روزه در سى روز پشت سر يكديگر (به خلاف حج مثلاً). در اينگونه عبادات مخصوصا بايد به جنبه تكرار منظم آنها توجه داشت.
🔷 روح انسان مثل بدن انسان با ورزش و تكرار عمل عوض مىشود، آمادگى و نيرو و مهارت پيدا مىكند. اگر كسى سى روز منظماً ورزش كند حتماً عضلاتش محكم و نيرومندتر مىشود. اگر كسى سى روز تمرين مشق خط و يا تيراندازى كند بالاخره فىالجمله مهارتى در او پيدا مىشود.
🔷 چگونه ممكن است انسان سى روز مشق پرهيزكارى كند، تشنه بشود و آب حاضر باشد و هيچ مانعى از خارج وجود نداشته باشد و آب نخورد (و همچنين راجع به غذا و زن) و ملكه پرهيزكارى در او پيدا نشود؟ روزه مشق و تمرين پرهيزكارى است. اين است كه مىفرمايد:«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
🔷 در فن تربيت، مشق و تمرين و تعويد عامل مهمى است. در بعضى ملل قديم كودكان خود را از كودكى مشق سربازى مىدادند، و در بعضى ملل مشق ديگر. در اسلام، روزه مشق پرهيزكارى است. در اثر روزه، اين مشق عمومى و اين ورزش روحى عمومى، ما نيرو و مهارت در تقوا پيدا مىكنيم. تقوا يعنى يك روح مخصوص يعنى قوه خود بازداشتن يا قوه تسلط بر خويشتن، اساس شخصيت انسان است.
📚 یادداشت های شهید مطهری، ج ۱۴ ص ۲۰۵
✅👈تربیت مثبت
🎤👈 شهید مطهری
🔶 تربيت بر دو قسم است: مثبت و منفى. تربيت مثبت عبارت است از ايجاد قوه مقاومت در روح، و تربيت منفى عبارت است از ايجاد مانع خارجى براى گناه و خلاف، و راه دوم غلط است.
🔶 لهذا گفتهاند تكثير قانون فايده ندارد، بايد كارى كرد كه خود بشر بالطبع از خيانت و تقلب دورى كند.
🔶 از فوايد روزه، گذشته از پيدايش روح تقوا و قوه بازداشتن خود، پيدايش استقامت و قدرت مقاومت در برابر نيروهايى است كه برخلاف عزم و اراده و خط مستقيم زندگى وارد مىشود.
📚 یادداشت های شهید مطهری، ج ۱۴ ص ۲۰۶
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 سوره ویژه
🔶 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ صَامَ فَقَرَأَ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ» عِنْدَ سَحُورِهِ وَ عِنْدَ إِفْطَارِهِ إِلَّا كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِيلِ اللَّهِ.
🔶 امام صادق علیه السلام فرمودند: مؤمن روزه داری نیست که وقت سحر و افطار سوره قدر را بخواند، مگر آنکه در بین آن دو وقت مانند کسی است که در راه خداوند، در خون غلطیده باشد.
📚 إقبال الاعمال، ج ۱ ص ۸۳
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 امام خمینی رحمة الله علیه
🔶 قلب انسان مانند آينه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوق العاده به دنيا و كثرت معاصى كدر مىشود؛ ولى اگر انسان لا اقل صوم را براى حق تعالى خالص و بىريا انجام دهد (نمىگويم عبادات ديگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بىريا انجام گيرد.)
🔶 اين عبادت را كه اعراض از شهوات، اجتناب از لذات، و انقطاع از غير خداست در اين يك ماه بخوبى انجام دهد، شايد تفضل الهى شامل حال او شده آينه قلبش از سياهى و كدورت زدوده گردد؛ و اميد است كه او را از عالم طبيعت و لذات دنيوى منحرف و منصرف سازد؛ و آنگاه كه مىخواهد وارد «شب قدر» شود، نورانيتهايى كه در آن شب براى اوليا و مؤمنين حاصل مىشود به دست آورد.
🔶 و جزاى چنين روزهاى خداست؛ چنانكه فرموده است:«أَلصَّوْمُ لِى وَ أَنَا أُجْزى بِهِ». روزه براى من است، و من خود جزا و پاداش آن هستم. چيز ديگر نمىتواند پاداش چنين روزهاى باشد. جنات نعيم در مقابل روزه او بىارزش بوده نمىتواند پاداش آن به حساب آيد.
🔶 ولى اگر بنا باشد كه انسان به اسم روزه دهان را از مطعومات ببندد و به غيبت مردم باز كند و شبهاى ماه مبارك رمضان، كه مجالس شب نشينى گرم و داير بوده وقت و فرصت بيشترى است، با غيبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر انجامد، چيزى عايد او نمىشود و اثرى بر آن مترتب نمىگردد.
🔶 بلكه چنين روزهدارى آداب مجلس مهمانى حق را رعايت نكرده، حق ولی نعمت خود را ضايع نموده است.
📚 جهاد اکبر، ص ۴۳
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅👈 چرا باید روزه گرفت⁉️
🎤👈 آیت الله شهید بهشتی
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅👈 گفتگوی جالب چوپان و حجّاج بن یوسف ثقفی.
🎤👈 آیت الله شهید دستغیب رحمة الله علیه
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 گفتگوى جالب چوپان و حجّاج ثقفی
🎤👈 آیت الله دستغیب
💠 در بعضى از تواريخ نوشتهاند كه وقتى حجّاج بن يوسف ثقفى استاندار حجاز شده بود، با دستگاه حكومتى حركت مىكرد براى محلّ مأموريتش.
💠 در اثناى راه قبل از ظهر به محلّى رسيد. آنجا خيمه و خرگاه نصب كردند و دو طرف خيمه را بالا زدند تا هوا كوران شود و جريان پيدا كند.
💠 سفره كه پهن كردند همينطور كه نگاه مىكرد در مسافت دور، چوپانى و چند گوسفند به چشم او خورد. چوپان در اثر گرماى زياد و سوزش آفتاب سرش را زير شكم گوسفندى كرده كه لااقل آفتاب بر سرش نتابد.
💠 حجّاج شقى رقّتى كرد و گفت:«برويد آن چوپان را بياوريد». چوپان را آوردند. او اعتنايى به حجّاج نكرد. حجّاج گفت: «بنشين». چوپان گفت: «كار دارم بايد مواظب گوسفندانم باشم».
💠 حجّاج گفت: «فعلا اينجا، هم سايه است، هم طعام لذيذى است، بنشين، خوراك بخور، استراحت بكن و آنوقت برو». چوپان گفت: «قبلا جايى دعوت دارم».
💠 حجّاج تعجّبكنان گفت: «كجا؟». چوپان گفت: «جايى كه از مهمانى تو بزرگتر است». حجّاج تعجّب كرد و گفت: «او كيست؟». چوپان گفت: «من روزه دارم و روزهدار، مهمان خداست». چوپان بيابانى و اين ايمان خيلى شگفتآور است.
💠 حجّاج به او گفت: «روز به اين گرمى مناسب با روزه نيست». چوپان گفت:«قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا». آتش جهنّم گرمتر است. يعنى تو از آتش جهنّم خبر ندارى، اگر خبر داشتى روزه در اين گرما را مناسب مىدانستى.
💠 حجّاج گفت:«امروز طعام بخور، فردا روزه، برو». چوپان گفت:«آيا تو ضامن مىشوى فردا زنده باشم. از كجا؟ شايد امروز روز آخر عمرم باشد».
💠 حجّاج متغيّر شد و گفت:«چقدر كم عقل هستى، چنين خوراك ملوكانهاى كه در عمرت نديده و نخواهى ديد، نمىخورى براى اينكه روزه هستى؟».
💠 چوپان گفت: آيا تو اين خوراك را پاكيزه و خوب قرار دادى؟ اگر خدا عافيت بدهد، خوراك طيب مىشود هر چند نان جو باشد، اگر عافيت را خدا بگيرد، طيب نيست هر چند اين سفره باشد».
💠 يعنى نگاه به جلوه سفره نكن. اگر دندان دردى همراهش باشد، ناگوار است. اگر از گلو پايين رود، دلدرد بگيرد، يا هزار جور بيمارى ديگر.
💠 بنابراين، عافيت خدايى، طعام را طيب مىكند، پس اگر عافيت داد، فرقى بين نان جو و حلوا نيست فقط چند ثانيهاى از حيث ذايقه فرق مىكند وگرنه از دهان كه پايين رفت، در شكم، مرغ باشد يا جو فرقى نمىكند.
📚 ایمان، ص ۵۹
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 اتمام حجّت ماه رمضانی
🎤👈 شهید مطهری
🔶 يكى از رفقايمان نقل مىكرد كه روز اول ماه رمضان بود، روزه گرفتيم رفتيم اداره و تازه با يك آقايى به اصطلاح همميز و آشنا شده بوديم. او هم روزه مىگرفت.
🔶 بعد از يكى دو ساعت آن رفيقم گفت: فلانى! من مىخواهم يك تذكرى به شما بدهم. گفتم: بفرماييد. گفت: من خيلى از شما معذرت مىخواهم كه اين تذكر را مىدهم ولى خوب لازم مىدانم كه اين تذكر را بدهم، از اخلاق بد خودم است، چه عرض كنم.
🔶 من يك چنين اخلاق بدى دارم كه در ماه رمضان كه روزه مىگيرم عصبانى مىشوم، خيلى هم عصبانى مىشوم. وقتى هم كه عصبانى مىشوم ديگر هرچه به دهانم مىآيد مىگويم، حرف بد مىگويم، فحش مىدهم، توهين مىكنم. ممكن است در اين ماه رمضان به جنابعالى جسارتى بكنم. خواهش مىكنم اگر چنين شد، ديگر روزه است، اخلاق من است، خيلى ببخشيد.
🔶 اين آقاى رفيق ما گفت: گفتيم عجب كارى شد! اين مرد روز اول ماه رمضان آمد با ما اتمام حجّت كرد. حالا ما يك ماه رمضان تمام بايد از او فحش بشنويم، چون روز اول ماه رمضان گفته اخلاق من اين است.
🔶 گفت: من هم گفتم كه عجب تذكر بجايى دادى! اتفاقا اخلاق من هم همينطور است و بلكه بدتر، در حال روزه عصبانى مىشوم، يك وقت مىبينى كه اين دوات را برداشتم و پراندم به سرت. گفت: عجب! خيلى اخلاق بدى است. پس خوب است هر دومان مواظب باشيم.
📚 مجموعه آثار، ج ۲۲ ص ۶۴۸
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi