فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مفهوم خیار در معامله
💢 چه زمانی میشود معامله انجام شده را به هم زد. #فسخ
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که بدهی مدّت داری (بر أثر وام یا معامله) به یکدیگر پیدا می کنید، آنرا بنویسید. و باید نویسنده ای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری کند، همانطور که خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن کس که حقّ بر ذمّه او است املا کند و از خدایی که پرورگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. و اگر کسی که حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا ضعیف و یا توانایی بر املا کردن ندارد، باید ولی او با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهی را) املا کند و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب کنید) تا اگر یکی از آنان فراموش کرد، دیگری به او یادآوری کند. و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای ادای شهادت) دعوت می کنند خودداری نمایند. و از نوشتن (بدهی های) کوچک یا بزرگِ مدّت دار، ملول نشوید این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می باشد، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می کنید که ایرادی بر شما نیست که آنرا ننویسید. و هنگامی که خرید و فروش (نقدی) می کنید، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند به شما تعلیم می دهد و خداوند به هر چیزی داناست.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
نکته هایی که از آیه استفاده می شود
بزرگترین آیۀ قرآن، این آیه است که دربارۀ مسائل حقوقی و نحوۀ تنظیم اسناد تجاری می باشد. این آیه نشانۀ دقّت نظر و جامعیت اسلام است که در دوره جاهلیت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است. کلمه «تداینتم» از «دَین» به معنای بدهی، شامل هرگونه معامله غیر نقدی، وام و خرید سَلَف می شود. در حدیث آمده است: اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمی کند و می فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟![2]اگر دقّت در حفظ حقوق فردی ضروری است، حفظ بیت المال بمراتب ضروری تر است!
تنظیم سند، حتّی در معاملات نقدی مفید است، ولی ضرورت آن به اندازۀ معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعد دار، ممکن است طرف های معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود. از فرمان نوشتن، معلوم می شود که اسناد تنظیم شده ای که همراه با گواهی عادل باشد، قابل استشهاد است.
از این آیه استفاده می شود که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد. در زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانۀتوجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.
پیام ها
1-ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، و خطاب؛ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تشویقی برای عمل به احکام است.
2-مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
3-برای حفظ اعتماد و خوش بینی به همدیگر و آرامش روحی طرفین و جلوگیری از فراموشی، انکار و سوءظنّ، باید بدهی ها نوشته شود. «فَاکتُبُوهُ»
4-برای اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالی طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمی نوشته شود. «وَ لْیکتُبْ بَینَکمْ کاتِبٌ»
5-نویسندۀ قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزینش نویسندۀ اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
6-به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است، کارگشایی کنیم. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ کما عَلَّمَهُ اللَّهُ»
7-اهل هر فن و حرفه ای مسئولیت ویژه دارد، کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ»
8-باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ»
9-اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ»
10-بدهکار، هنگام املای قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و تمام خصوصیات بدهی را بگوید. «وَ لْیتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ»
11-تدوین قانون باید به گونه ای باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولی او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فَإِنْ کانَ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً...فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ»
12-سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعی، نیازمند ولی هستند. «فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ»
13-توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوی مسئولان و سرپرستان لازم است. «فَلْیمْلِلْ» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.
14-مردان، در گواه شدن و گواهی دادن بر زنان مقدّم می باشند. «شَهِیدَینِ مِنْ رِجالِکمْ»
15-گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ»
16-هر کدام از مردها به تنهایی می توانند شاهد باشند، ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند. تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکرَ إِحْداهُمَا»دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیۀ ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوۀمعاملات کمتر است.
17-اگر برای شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خودداری نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «وَ لا یأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا»
18-مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کبِیراً»
19-ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف:ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ»ب:موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج:مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا»
20-اگر فایده واسرار احکام برای مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان می شود. «ذلِکمْ أَقْسَطُ...»
21-معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا»
22-در معاملات نقدی، لزومی به نوشتن نیست. «إِلَّا أَنْ تَکونَ تِجارَةً حاضِرَةً»
23-در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولی شاهد بگیرید. «فَلَیسَ عَلَیکمْ جُناحٌ أَلَّا تَکتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبایعْتُمْ»
24-کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیت یکی از طرفین قرار گیرند. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
25-اگر ادای شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتی بود، باید شاهد و کاتب به نحوی تأمین مالی شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «وَ لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
26-کاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه ای تنظیم کنند که به یکی از طرفین ضرری وارد شود. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
27-هر گونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
28-کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
29-قلب پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را می گیرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکمُ اللَّهُ»
30-خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می داند و بر اساس آن، احکام و
قوانین را برای شما بیان می کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللَّهُ بِکلِّ شَی ءٍ عَلِیمٌ»[3]
پی نوشت ها
[1] بقرة/ 282
[2] مشهدی، كنزالدقائق، ج 2، ص 467.
[3] محسن قرائتى، تفسير نور، 10جلد، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.
☘️پایگاه اطلاع رسانی حوزه
💠 https://hawzah.net/fa/goharenab/View/11518/
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
🔷سوال: نظر اسلام در مورد چانه زنی در معاملات چیست؟
✳️ پاسخ اجمالی: جمعبندی روایات موجود در این زمینه، ناظر به آن است که افراد باید تلاش کنند تا در معاملات خود ضرر فاحش نکرده و اموال خود را به سادگی در اختیار افراد گرانفروش و کلاهبردار قرار ندهند. در همین راستا اگر خریدار، قیمت اعلام شده از سوی فروشنده را - بویژه در کالاهای ارزشمند و گرانقیمت - بالاتر از حد معمول بداند، بهتر است با چانهزدن، قیمت اعلامی را جهت منافع خود کاهش دهد، اما با این وجود، در مورد کالاهای کمارزش و یا آن دسته از کالاهایی که قیمت اعلامی آنها عرفاً قیمتی مقطوع به شمار میآید، توصیه شده است که اصرار بر چانهزنی نشود.
📌 برای پاسخ تفصیلی مراجعه نمایید👇👇👇
☘️پایگاه اطلاع رسانی اسلام کوئیست
💠https://www.islamquest.net/fa/archive/fa55626
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مقام معظم رهبری: بانک ها غلط میکنند بنگاه داری میکنند
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢حقوق کارگر در اسلام💢
✳️ دین اسلام، کارگر و کارفرما را دو عضو یک جامعه و شریک در روند تولید به حساب می آورد؛ از این رو، رابطۀ آنها باید مبتنی بریکسری اصول باشد یکی از این اصول عبارت است از:
١- اصل برادری و تعاون
اسلام به این امر فرا میخواند که رابطۀ کارگر و کارفرما باید براساس برادری و همکاری متقابل باشد. قرآن کریم هم تأکید میورزد به این که همۀ مسلمانان با یکدیگر برادرند: إنما المؤمنون إخوة؛ مومنان برادر یکدیگرند.( سوره حجرات /١٠.)
صرف نظر از این که چه کسی کارگر یا کارفرما است؛ آنها برادران دینی و ایمانی هم دیگرند؛ چنان که «ابوذر» روایت نموده است که پیامبر فرمود:
إنهم (العمال و الخدم) جمیعا إخوانکم قد وضعهم الله تحت سیطرتکم؛ کارگران و خدمتکاران، همگی برادران شما هستند. خداوند آنها را تحت نفوذ و سلطۀ شما قرارداده است(صحیح بخاری، شماره حدیث (٢٥٤٥).)
📌 برای ادامه مطلب مراجعه نمایید👇👇👇
☘️پایگاه اطلاع رسانی حوزه
💠https://hawzah.net/fa/Article/View/97961
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb
💢 حکم بیشتر یا کمتر بودن اجرت اجاره دوم از اجاره اول 💢
رساله آموزشی مقام معظم رهبری دام ظله العالی بخش احکام اجاره
🔷 حکم زیادتی یا نقصان اجاره دوم از اجاره اول، با توجه به مورد اجاره، متفاوت است:
۱. مورد اجاره خانه یا دکان است: در اجاره دادن مجدد، نمی¬توان مقدار اجرت را بیشتر تعیین کرد، مگر در دو صورت:
الف) کاری روی آن انجام دهد؛ مثلاً خانه را نقاشی کند.
ب) اجرت معامله دوم از جنس دیگری غیر از جنس اجرت اجاره معامله اول تعیین شود.
۲. مورد اجاره فردی است که برای کاری اجیر شده است؛ مانند اینکه فردی برای دوختن لباس اجیر شده در اجیر کردن مجدد فرد دیگر، نمی¬توان مقدار اجرت را کمتر تعیین کرد، مگر اینکه قسمتی از کار را، هر چند کم باشد، انجام داده باشد.
۳. مورد اجاره غیر از موارد بالا است اشکال ندارد؛ چه اجرت کمتر از اجرت اجاره اول باشد و چه بیشتر.
💥 سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27832
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
ادامه پست قبلی
مثال۱: اگر خانه ای در مقابل یک میلیون تومان، یک ساله اجاره شود. مستأجر میتواند آن را به مدت یک سال به دیگری در مقابل یک تن برنج اجاره دهد (با اینکه یک تن برنج مثلا ۳ میلیون تومان ارزش دارد) یا در مقابل هشت صد هزار تومان.
مثال۲: کسی در مقابل ۱۰۰ هزار تومان برای کاری اجیر شود، نمی تواند دیگری را اجیر کند که این کار را در مقابل دستمزدی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان انجام دهد؛ مگر آنکه قسمتی از کار را انجام داده باشد.
✳️ نکته: اگر مستأجری نصف خانه را به همان قیمت اجاره کل اجاره دهد، چون به قیمت بالاتر معامله نشده، جایز است. همچنین اگر نصف مدت اجاره اول به دیگری اجاره دهد (به کل قیمت اجاره اول) جایز است.
💥 توجه: اجاره دادن شیء اجاره شده به دیگری (مستأجر دوم) توسط مستأجر اول، در صورتی جایز است که موجر، شرطی مغایر آن نکرده باشد و قرینه ای هم در میان نباشد که بفهماند حق چنین کاری برای مستأجر وجود ندارد. همچنین کسی که برای کاری اجیر شده، در صورتی که برای او شرط مباشرت در کار، نشده باشد و قرینه ای هم برآن دلالت نکند، جایز است که در آن کار، فرد دیگری را اجیر نماید.
💥 سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27832
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢 دوره سی ام کلاس آموزشی فقه اصناف استان قم 💢
🔷 سیام مین دوره آموزشی فقه اصناف استان قم با موضوع «آموزش مبانی اعتقادی کسب و کار و احکام مبتلابه» با همکاری مؤسسه فقه اقتصادی طیبات-گروه تبلیغی تخصصی شهید صدر(ره) و بسیج و اتاق اصناف استان قم(دوره دوازدهم در سال 1400به صورت مجازی(آنلاین) در روزهای 8 و 9 شهریور ماه 1400) توسط استاد حجت الاسلام والمسلمین سید تراب موسوی برگزار گردید.
📌 مطابق توافق نامه سازمان بسیج اصناف با موسسه فقه اقتصادی طیبات تدریس حضوری این کارگاهها در استان قم توسط اساتید و مبلغین گروه تبلیغی تخصصی شهید صدر(ره) و در محل اتاق اصناف استان قم صورت می پذیرد ولی به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی فعلاً این کارگاه ها به صورت مجازی برگزار میگردد.
در این دوره که حدود 50 نفر شرکت داشتند از عوامل ازدیاد روزی در روایات، برخی معاملات حرام، موضوع شناسی ربا و حرمت آن در آیات و روایات و انواع آن و برخی مصادیق ربای حکمی، ماهیت سپرده های بانکی، قرارداد مرابحه بانکی، قرارداد مضاربه و مباحثی از خمس سرمایه مطرح گردید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات با همکاری گروه تبلیغ تخصصی شهید صدر (ره)دوره مجازی فقه معاملات بانکی را با رویکرد «بررسی چالش های شرعی» و «بیان تخصصی و کاربردی احکام» برگزار می کند.
📅 زمان برگزاری :
- بعد از تکمیل ثبت نام اطلاع رسانی می شود.
- کلاسها، هرروز 15 الی 16:30 برگزار می شود.
🖥 شیوه برگزاری :
- دوره غیرحضوری (آنلاین) می باشد.
- طول دوره 18 جلسه خواهد بود.
- هرجلسه، 90 دقیقه (با سوالات) است.
🎁 هزینه دوره با احتساب 60% تخفیف:
(80 هزار تومان)
🎁 مزایای دوره:
- ارائه گواهی پایان دوره
- ارائه تحقیقات اختصاصی و کاربردی موسسه در چالش های بانکی
- استفاده از اساتید حوزوی و دانشگاهی
- امکان دریافت فایلهای ارائه شده در دوره
📝 روش ثبت نام :
- ثبت نام از 22 شهریور انجام میشود.
- ظرفیت کلاس محدود است و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند
- برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه کنید.👇🏻
🆔 @tayebat_admin1
💐💐💐💐💐
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢نظام بانکی ایران، فاصله جدی با نظام بانکداری بدون ربا دارد/ نباید در بانکداری اسلامی شاهد نقصان مال مردم باشیم/ میگویند کاهش ارزش پول ضمان آور نیست! این اشتباه محض است
✔️استاد غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی🔻
🔹معتقدم آنچه که در نظام بانکی ایران محقق شده، حتی از نظام بانکداری بدون ربا هم فاصله جدی دارد. از این جهت اصلاح نظام بانکی ضرورت جدی دارد. علاوه بر این من حتی نسبت به مسئله پول در بانکداری ایران ایراد و اعتراض جدی دارم.
🔸ما با پدیدهای به نام پول اعتباری روبهرو هستیم. پول اعتباری مال محض است. هرگونه کاهش در ارزش این پول مساوی با صد درصد با نقصان مال و نقصان مال ضمان آور است. بنابراین ما نباید در بانکداری اسلامی شاهد نقصان مال مردم باشیم.
🔹اگر از فقها بپرسید میگویند بدهکار ضامن کاهش قیمت نیست. ولی یک اشتباهی رخ داده است. بعضی از فقهای بزرگوار ما پول را معادل سایر کالاها گرفتهاند و گفتهاند کاهش ارزش پول ضمان آور نیست و این اشتباه محض است. چون پول کالا نیست و ارزش مصرفی ندارد و یک تن برنج یک تن برنج است.
👈 گزارش نشست «جایگاه بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران»:
منبع: https://b2n.ir/k08759
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢 اجاره بها در دوران کرونا 💢
استفتاء از حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله العالی
🔷 سؤال: ساختمانی را برای استفاده مهد کودک اجاره کردهایم؛ حکم اجاره در ایامی که مهد به دلیل شیوع کرونا به دستور متولیان امر تعطیل است، چیست؟
✳️ پاسخ: اگر بر اثر بروز مشکل مزبور، مستأجر به هیچ وجه -هرچند با تغییر کاربری- نتواند از مورد اجاره استفاده ببرد، اجاره باطل است و اگر این مشکل تنها نسبت به قسمتی از زمان اجاره پیش آمده، اجاره نسبت به آن مقدار باطل بوده و نسبت به بقیۀ آن، مستأجر اختیار فسخ دارد. ولی اگر عدم استفادههای دیگر از مکان مزبور، بهجهت تنبلی یا سستی و مانند آن باشد، حق فسخ ندارد.
💥 برای دیدن اصل فتوا در سایت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله العالی مراجعه فرمایید.
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 https://b2n.ir/q10976
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 خرید و فروش وام (استفتاء از مقام معظم رهبری دام ظله العالی)
💠 سؤال: آیا خرید یا #فروش_وام جایز است؟
✅ جواب: پس از دریافت وام، خريد و فروش آن جايز نيست ولى اگر بر اساس مقررات قانونى #نظام_بانكى كشور، امتياز دريافت #وام، قابل واگذارى باشد، قبل از دریافت وام، فروش یا مصالحۀ امتیاز آن، اشکال ندارد.
#احکام_امور_بانکی #خرید_و_فروش_وام
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 موشن گرافی خرید و فروش امیتاز وام
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
♦جزئیاتی از وام مسکن «فرزندآوری»/ چه کسانی مشمول میشوند؟
🔹بانکها مکلف هستند در همه شهرها به خانوارهایی که صاحب فرزند سوم به بعد شده یا میشوند و فاقد مسکن هستند، وام ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) پرداخت کنند.
🔹این وام که از آن به عنوان وام مشوق فرزندآوری یاد میشود، در همه شهرها ۱۵۰ میلیون تومان، قرضالحسنه (کارمزد ۴ درصدی) و با بازپرداخت ۲۰ ساله است. بنابراین رقم اقساط آن ۹۰۸ هزار تومان خواهد بود.
🔹طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی از بیش از یک میلیون متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن تاکنون تنها هفت هزار نفر موفق به دریافت وام شدهاند و بقیه به دلیل سختگیریهای بانکی در صف انتظار هستند./مهر
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
#ربا #بانکداری
🔻مقايسه نرخ سود بانکی در ایران با ادعای بانکداری بدون ربا با کشور های دیگر ...
🆔@tahavol_howze
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
♨️ موسسه فقه اقتصادی طیبات برای دومین سال به عنوان پایگاه هدایت علمی و تربیتی، پذیرای طلاب علاقه مند به مباحث فقه اقتصادی می باشد.
✅ مزایای پایگاه های هدایت علمی تربیتی:
1️⃣ کسب 65 درصد از نمره مصاحبه درس خارج از طریق فعالیت های پایگاه
2️⃣ برگزاری مصاحبه درس خارج با همکاری اساتید موسسه طیبات
3️⃣ برگزاری کلاسهای روش تحقیق و کارگاه مقاله نویسی ویژه طلاب
4️⃣ اولویت جهت مشاوره در مورد موضوعات پایان نامه سطح 3 و 4
5️⃣ کسب امتیاز برای سکونت در شهرک مهدیه
*️⃣ و امتیازات دیگر
📅 مهلت ثبت نام: تا پایان هفته جاری (2 مهر)
🔴 ظرفیت پایگاه محدود است و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
🌐 صفحه ثبت نام :
🌐 www.tyb.ir/p1400
✳️ ارتباط با ما:
🆔 @tayebat_admin1
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
🔴 موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار می کند:
✅ عنوان : فقه پول و بانک
👤 استاد : آیت الله مصباحی مقدم
🕒 زمان : شنبه ها ساعت 15 تا 17
🏢 مکان : سامانه آموزش مجازی
⚡️شروع: شنبه 17 مهر
🌐 لینک ثبت نام:
🌐 www.tyb.ir/c1400
✳️ ارتباط با ما:
🆔 @tayebat_admin1
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
🔴 موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار می کند:
✅ عنوان : قواعد فقهی اقتصادی
👤 استاد : استاد مجید رضایی دوانی
🕒 زمان : یکشنبه ها ساعت 15 تا 17
🏢 مکان : سامانه آموزش مجازی
⚡️شروع: یکشنبه 18 مهر
🌐 لینک ثبت نام:
🌐 www.tyb.ir/c1400
✳️ ارتباط با ما:
🆔 @tayebat_admin1
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
🔴 موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار می کند:
✅ عنوان : فقه تامین اجتماعی
👤 استاد : استاد سید رضا حسینی
🕒 زمان : دوشنبه ها ساعت 15 تا 17
🏢 مکان : سامانه آموزش مجازی
⚡️شروع: دوشنبه 19 مهر
🌐 لینک ثبت نام:
🌐 www.tyb.ir/c1400
✳️ ارتباط با ما:
🆔 @tayebat_admin1
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir