eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
965 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی القاب امام رضا علیه‌السلام لقب رضا 🛑عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي نَصْرٍ اَلْبَزَنْطِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلثَّانِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِيكُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَاكَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنَّمَا سَمَّاهُ اَلْمَأْمُونُ اَلرِّضَا لَمَّا رَضِيَهُ لِوِلاَيَةِ عَهْدِهِ فَقَالَ كَذَبُوا وَ اَللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اَللَّهُ تَعَالَى سَمَّاهُ اَلرِّضَا لِأَنَّهُ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِي سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ اَلْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ فِي أَرْضِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَمْ يَكُنْ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِكَ اَلْمَاضِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ وَ اَلْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ لَهُ فَلِمَ سُمَّى أَبَاكَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ بَيْنِهِمُ اَلرِّضَا قَالَ لِأَنَّهُ رَضِيَ بِهِ اَلْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ كَمَا رَضِيَ اَلْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِيَائِهِ وَ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ فَلِذَلِكَ سُمِّيَ مِنْ بَيْنِهِمُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ . 🔰احمد بن ابى نصر بزنطى،وى مى‌گويد: محضر امام جواد عليه السّلام عرض كردم: گروهى از مخالفين شما تصوّر مى‌كنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن كه آن حضرت به ولايت عهدى مأمون راضى بودند. حضرت فرمودند:به خدا قسم ايشان دروغ مى‌گويند و مرتكب فجور و فسق شده‌اند،خداوند متعال آن حضرت را رضا خواند به خاطر آن كه حضرتش از خداوند متعال در آسمانش و از رسول و ائمّه عليهم السلام كه بعد از رسول بودند در زمين راضى و خشنود بود. راوى مى‌گويد: محضر مباركش عرضه داشتم:مگر تمام پدران شما عليهم السلام از خدا و رسولش و ائمّه بعد از آن حضرت راضى و خشنود نبودند؟ حضرت فرمودند:آرى. عرض كردم:پس چرا بين ايشان تنها پدر شما به رضا موسوم گرديد؟ فرمود:زيرا مخالفين و دشمنانش از او خشنود بودند همان طورى كه موافقين و دوستانش از آن حضرت خشنود بودند در حالى كه اين امتياز براى هيچ يك از آباء گرامش عليهم السلام نبود لذا از ميان همه تنها آن حضرت به رضا موسوم گشت. 📚:علل الشرایع ج ۱، ص ۲۳۶ ♻️کانال:تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انواع غسل👇 1⃣ ترتیبی 2⃣ ارتماسی 💠 فرق غسل با وضو👇 1⃣ در غسل از بالا به پایین شستن شرط نیست 2⃣ در غسل موالات شرط نیست 3⃣ در غسل شستن موهای بلند شرط است https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام ✍شروع بحث در بررسی اتفاقات مهم و تاثیر گذار زندگی امام رضا علیه السلام‌ دو اتفاق حائز اهمیت وجود دارد : 1: فعالیت فرقه منحوس واقفیه و تاثیرات این فرقه 2: پذیرش ولایتعهدی مامون توسط امام رضا علیه السلام ♻️کانال: تذکرة المتقين
دلیل قبول کردن ولیعهدی توسط امام رضا علیه‌السلام 🛑عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّكَ قَبِلْتَ وِلَايَةَ الْعَهْدِ مَعَ إِظْهَارِكَ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا فَقَالَ ع قَدْ عَلِمَ اللَّهُ كَرَاهَتِي لِذَلِكَ فَلَمَّا خُيِّرْتُ بَيْنَ قَبُولِ ذَلِكَ وَ بَيْنَ الْقَتْلِ اخْتَرْتُ الْقَبُولَ عَلَى الْقَتْلِ وَيْحَهُمْ أَ مَا عَلِمُوا أَنَّ يُوسُفَ ع كَانَ نَبِيّاً رَسُولًا فَلَمَّا دَفَعَتْهُ الضَّرُورَةُ إِلَى تَوَلِّي خَزَائِنِ الْعَزِيزِ قَالَ لَهُ اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ وَ دَفَعَتْ لِيَ الضَّرُورَةُ إِلَى قَبُولِ ذَلِكَ عَلَى إِكْرَاهٍ وَ إِجْبَارٍ بَعْدَ الْإِشْرَافِ عَلَى الْهَلَاكِ عَلَى أَنِّي مَا دَخَلْتُ فِي هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا دُخُولَ خَارِجٍ مِنْهُ فَإِلَى اللَّهِ الْمُشْتَكَى وَ هُوَ الْمُسْتَعَانُ. 🔰 ريان بن صلت گويد: خدمت امام هشتم رسيدم به او گفتم يا ابن رسول اللَّه مردم گويند تو ولايت عهد پذيرفتى با اينكه اظهار زهد در دنيا داشتى آن حضرت فرمود خدا مي‌دانست كه من از آن بدم مى‏آيد ولى چون ناچار شدم ميان قبول آن و ميان كشته شدن، قبول را بر كشته شدن پذيرفتم واى بر آنها نميدانند كه يوسف «علیه السلام» پيغمبر و رسول بود و چون بتصدى خزانه‏هاى عزيز مضطر شد به او گفت مرا بر خزانه‏هاى زمين مقرر كن زيرا من نگهدار و دانا هستم و منهم به قبول اين موضوع مضطر شدم از روى اكراه و اجبار و نزديك شدن به هلاكت با اينكه من وارد اين كار نشدم جز به وضعى كه در آن مداخله ندارم بسوى خداست شكايت من و او است كمك خواسته از او. 📚:الأمالي( للصدوق)72 ♻️کانال:تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
چرا امام رضا علیه السلام ولیعهدی را قبول کردند؟ٍ 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَى قَالَ: رَوَى أَصْحَابُنَا عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اللَّهُ كَيْفَ صِرْتَ إِلَى مَا صِرْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْمَأْمُونِ فَكَأَنَّهُ أَنْكَرَ ذَلِكَ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع يَا هَذَا أَيُّمَا أَفْضَلُ النَّبِيُّ أَوِ الْوَصِيُّ فَقَالَ لَا بَلِ النَّبِيُّ قَالَ فَأَيُّمَا أَفْضَلُ مُسْلِمٌ أَوْ مُشْرِكٌ قَالَ لَا بَلْ مُسْلِمٌ قَالَ فَإِنَّ الْعَزِيزَ عَزِيزَ مِصْرَ كَانَ مُشْرِكاً وَ كَانَ يُوسُفُ ع نَبِيّاً وَ إِنَّ الْمَأْمُونَ مُسْلِمٌ وَ أَنَا وَصِيٌّ وَ يُوسُفُ سَأَلَ الْعَزِيزَ أَنْ يُوَلِّيَهُ حِينَ قَالَ اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ وَ الْمَأْمُونُ أَجْبَرَنِي عَلَى مَا أَنَا فِيهِ وَ قَالَ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ قَالَ حَافِظٌ لِمَا فِي يَدِي عَالِمٌ بِكُلِّ لِسَان‏ 🔰اصحاب نقل كرده‏اند كه شخصى به حضرت رضا عليه السّلام عرض كرد: خدا نيكو بدارد شما را چگونه قبول كرديد آنچه را كه مأمون به شما پيشنهاد نمود؟ (گويا اين شخص در مقام انكار و اعتراض به حضرت اين سؤال را مطرح كرده بود) حضرت به او فرمودند: اى مرد، نبىّ افضل است يا وصىّ نبىّ؟ آن مرد گفت: نبىّ افضل است. حضرت فرمودند: مسلمان افضل است يا مشرك؟ آن مرد عرض كرد: مسلمان افضل است. حضرت فرمودند: عزيز مصر مشرك بود و يوسف عليه السّلام پيامبر، مأمون مسلمان است(زیرا به ظاهر هم که شده شهادتین را گفته بود) و من وصىّ پيامبر هستم يوسف از عزيز مصر درخواست كرد او را والى قرار دهد و اين درخواست هنگامى بود كه جناب يوسف به عزيز فرمود: مرا والى خزائن زمين قرار بده چه آن كه نگهبان بوده و هم آگاه و عالم در حالى كه مأمون مرا مجبور بر آنچه قبول كردم نمود، سپس حضرت در تفسير آيه شريفه «اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» فرمودند: مقصود از «حفيظ» يعنى حافظ و نگهبان آنچه در زير دستم هست مى‏باشم و مراد از «عليم» آن است كه به هر زبانى آگاه و عالم مى‏باشم. 📚: علل الشرائع، ج‏1، ص: 238 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام‌ کیست؟ 🛑عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلدُّنْيَا تُمَثَّلُ لِلْإِمَامِ فِي فِلْقَةِ اَلْجَوْزِ فَمَا تَعَرَّضَ لِشَيْءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ فَلاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ. 🔰امام صادق علیه السلام: دنيا براى امام مانند نيمى از گردو تصوّر مى شود، هيچ چيزى از آن از نظر امام پنهان نيست، و همانا او بر همه اطراف آن احاطه دارد و هر گونه بخواهد مى تواند در آن تصرّف كند، همانطور كه يكى از شما آنچه مى خواهد از بالاى سفره برمى دارد، و بر آن احاطه دارد و هيچ چيزى از آن از نظر او پنهان نمى ماند. 📚:بصائر الدرجات ج ۱، ص ۴۰۸ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
آیت الله خوشوقت: گناه گرفتاری می آورد،ضیق معاش می آورد،ناراحتی های روحی می آورد. گناه نکنید ، خدا کمک میکند ، مشکلات حل می شود. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 روز 💠 💎راهکار امام زمان (عج) برای شکست شیطان 🔻امام زمان (عج): فَما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَى ءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَـلِّها وَ أرْغَـمْ أنْـفَ الشَّـيْطانَ ❇️ با هيچ چيز مثل ، بينى شيطان به خاك ماليده نمى‌شود؛ پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. 📚 بحارالأنوار، ۵۳: ۱۸۲ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 ذکر عیب مردد میان چند نفر 💠 سؤال: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟ ✅ جواب: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد. 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 روز 💠 💎 برکت چگونه از بین می‌رود؟ 🔻أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: عِندَ فَسادِ النِّیةِ تَرتَفِعُ البَرَکةُ ❇️ هرگاه فاسد باشد، از میان می‌رود. 📚 غررالحکم، ح ۶۲۲۸ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام صادق علیه السلام: 🔹إيَّاكَ وَ صُحْبَةَ اَلْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ أَقْرَبَ مَا تَكُونُ مِنْهُ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ إِلَى مَسَاءَتِكَ. 🔸از دوستی با احمق بپرهیز زیرا هرچه به او نزدیکتر شوی، به بدی نزدیک شده‌ای. 📚 وسائل الشیعه (باب سفر و حذر) جلد ۱۲ صفحه ۳۳ علیه السلام https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774